Ooppelin ihmeellinen vaihesiirtoasentoanturi
Posted: Fri Aug 01, 2008 1:10
Kyseessä siis nokka-akselin tunnistus
Töissä löysin ensimmäistä kertaa kyseisen anturin, oli b-koppasessa vectrassa, ensin luulin sen olevan rikki, kun en saanut oskilloskoopilla järkevää signaalia siitä näkyville. Ainoo mitä löysin oli 111kHz siniaaltopulssi joka löytyi kolminastaisen anturin kahdesta nastasta, yksi oli maa. Selvisi, että ohjainlaite syöttää reilun 2v tasajännitteen anturin liittimen yhteen nastaan, kun anturi on irrotettu johdon päästä. Sitä en tiedä missä vaiheessa se muuttuu 1Vpp vaihtojännitteeksi, mutta sellaista se on, kun skoopilla katsoo anturin ollessa taas paikallaan. Toisesta nastasta tulee ulos sama signaali vastakkaisvaiheisena, kun anturin edessä ei ole rautaa. Kun rautaa laittaa anturin eteen niin signaalinastassa tapahtuu kummia, signaali viivästyy noin 90 astetta!
MIKSI IHMEESSÄ tällainen systeemi on täytynyt kehittää? Mikä hyöty tästä on, eikö sitä samaa tunnistusta olisi voinut tehdä ihan perinteisellä hall-anturillakin? Tämäkin anturi siis hajoaa, mittauksen kohteena oli UUSI anturi, koska vanha oli oikeasti rikki, siitä ei tullut ulos minkäänlaista sähköä. Millä tämä muuten dekoodataan softan ymmärtämään muotoo?
Älkää veljet ihmetelkö toimimattomuutta, jos yritätte kytkeä megasquirttia tuollaisen ooppelin moottorin jatkoksi nokan tunnistuksella... Anturi on merkiltään SIEMENS, järjestelmä on Simtec 56.5. Jossain versiossa mahdollisesti on saman näköinen anturi, mutta perinteinen hall.
Töissä löysin ensimmäistä kertaa kyseisen anturin, oli b-koppasessa vectrassa, ensin luulin sen olevan rikki, kun en saanut oskilloskoopilla järkevää signaalia siitä näkyville. Ainoo mitä löysin oli 111kHz siniaaltopulssi joka löytyi kolminastaisen anturin kahdesta nastasta, yksi oli maa. Selvisi, että ohjainlaite syöttää reilun 2v tasajännitteen anturin liittimen yhteen nastaan, kun anturi on irrotettu johdon päästä. Sitä en tiedä missä vaiheessa se muuttuu 1Vpp vaihtojännitteeksi, mutta sellaista se on, kun skoopilla katsoo anturin ollessa taas paikallaan. Toisesta nastasta tulee ulos sama signaali vastakkaisvaiheisena, kun anturin edessä ei ole rautaa. Kun rautaa laittaa anturin eteen niin signaalinastassa tapahtuu kummia, signaali viivästyy noin 90 astetta!
MIKSI IHMEESSÄ tällainen systeemi on täytynyt kehittää? Mikä hyöty tästä on, eikö sitä samaa tunnistusta olisi voinut tehdä ihan perinteisellä hall-anturillakin? Tämäkin anturi siis hajoaa, mittauksen kohteena oli UUSI anturi, koska vanha oli oikeasti rikki, siitä ei tullut ulos minkäänlaista sähköä. Millä tämä muuten dekoodataan softan ymmärtämään muotoo?
Älkää veljet ihmetelkö toimimattomuutta, jos yritätte kytkeä megasquirttia tuollaisen ooppelin moottorin jatkoksi nokan tunnistuksella... Anturi on merkiltään SIEMENS, järjestelmä on Simtec 56.5. Jossain versiossa mahdollisesti on saman näköinen anturi, mutta perinteinen hall.