Page 1 of 2
V8 moottoriset megailijat?
Posted: Mon Jul 28, 2008 21:41
by jesper
Onko täällä foorumilla montaakaan kenellä mega 8-pyttyisessä? Ihan käytännön kokemuksia ja "ns" valmiita malleja kaipaisin.
Posted: Tue Jul 29, 2008 9:10
by Dr.Pioneer
Kyllähän niitä nykyään on jo useampi tehty. Itsekkin on tullut säädettyä jo 4kpl V8 koneella olevaa vanhaa jenkkiä.
Oma projekti on tuollanen
http://personal.inet.fi/private/dr.pion ... imoot1.JPG
Posted: Tue Jul 29, 2008 10:57
by turbosbc
onhan niitä...
Posted: Wed Jul 30, 2008 11:00
by kimmoli
Onpas upea kokonaisuus Dr.Pioneerin twinturbo V8! Jotain tuollaista on itsellekin tulossa chevyn 350 koneesta.
Posted: Sun Aug 03, 2008 16:47
by blenheim
On sitä tullut moinen lyötyä AMC:n 360cid V8 koneeseen onnistuneesti. Imusarjaa joutui muokkailemaan suuttimille sopivaksi, mutta kaupastahan saa valmiita jos ei omat kyvyt riitä. Asiakashommina noita tulee aina välistä. Nyt olisi mahdollisesti Roverin V8 moottorin squirttaaminen tulossa työn alle.
Dr. Pioneer, komia on rojekti. Hivenen kauniimpi kuin oma asennukseni

. Löytyykö jotain projektikertomusta kyseisestä pirssistä?
Posted: Mon Aug 04, 2008 9:46
by Dr.Pioneer
Ei siitä oikein kertomuksia tahdo olla, valitettavasti. Kun itse tekee niin ei millään muista ottaa kuvia välivaiheista. Aina kun on tallilta pois lähdössä muistaa että olisihan se kamerakin tuossa ollut.
3 vuodessa on tapahtunut suht paljon. Ensin 4v sitten kyseinen auto oli suht pirteä kone kaasareilla. Sitten innostuttiin 3vuotta sitten ruiskun laittoon joten muutoksia täytyi tehdä ja voodoon nokka laitettiin. Sinä kesänä moottori pelasi todella hyvin 13.0 ajettiin varttimaili.
Viime vuonna suunniteltiin joko procharger mallin ahdinta tai turboja ja loppujen lopuksi päädyttiin turboihin hyötysuhteen ja hinnan takia. Se kesä sitten meni sitten turbojen kanssa harjoitellessa, hukkaportit eivät pelanneet ollenkaan. Sekä paikalla oli se voodoon tiukka vaparin nokka joka sekään ei aivan parasta turbo käyttöön anna. Varttimaililla kone ei oikein pelannut ollenkaan ja samaan 13.0 aikaan pääsi 30% kaasun painamisella jonka jälkeen sitten vaihdelaatikko antanutui.
Noh tälle kesälle tuli uusi manuaalikoneistolla ja transbrakella oleva laatikko sekä uusi kardaani, perän huolto ja turbiini. Hukkaportteja säädeltiin kohdalleen ja nokka vaihdettiin crane camssin hyvin mietoon keppiin. Nyt voisi sanoa jotta pelaa. Varttimailille ei ole tänä kesänä päässyt mutta 0,4bar sutii vielä iloisesti suht pitkälle. Ja megasquirt osaa vielä ahtopaineenkin radalle nostaa tarvittaessa sinne 0,7 bar. Kulutuskin on kohtuullinen johtuen miedosta nokasta ja puristuksista.
Mutta se kuka rupeaa yhdessä talvessa tekemään kyseisen laista projektia niin täytyy sanoa jotta kannattaa jo pikku hiljaa aloitella. Varsinkin jos ei itse pysty laippoja, hitsailuja ym tekemään rahaa tulee palamaan paljon!
Ja se piti mainita vielä että megasquirt on ollut oikeastaan ainut laitois mikä ei ole potkinut tätä projektia taaksepäin. Eli kun keväästä on muut valmiina niin mega kyllä on tehnyt juurikin sen mitä on pyydetty.
Posted: Fri Aug 08, 2008 7:58
by Hollow Head
No nyt alkaa turboahdettu Y-lohko 8-pisteruisku olla kasassa ja käykin jo jollain tavalla. Ja huomenna sitä säädetään Alastarolla lisää, koska liikenteeseen ei tuolla meidän omavalmisteella ole asiaa

.
Kombinaatioon kuuluu Rajayn iso puhallin, kaksiosainen omavalmiste alumiini-imusarja, kaksi '91 Mustang GT:n 60 mm läppärunkoa, itsetehdyt pakosarjat, 30 lbs / hr Ford Racingin suuttimet ja tietysti Mega niitä ohjaamassa. Sytytyksenä Fordin oma jakaja Cranen XR-i kärjettömällä modulilla.
http://www.youtube.com/watch?v=zma8pYKc4bw
http://www.youtube.com/watch?v=3TmzpM-w ... re=related
Viimekesänä ja vielä kesäkuussa laite oli tavallinen tuplaturbo Y-lohko V8
http://www.youtube.com/watch?v=XnNk0ZmLvVA
Posted: Fri Aug 08, 2008 9:06
by janimm
Täältäkin löytyy yksi V8 projekti. Kävin laittamassa tuonne menestystarinat osastolle vähän tietoja tuosta minun Cudasta.
Posted: Fri Aug 08, 2008 9:54
by Heartbreaker
Täällä ilmoittautuu kans yks "kokeilija"
Ford 429 cid Cobra Jet
alkup. tehdas lohko, betonoitu, muutettu 4 bolt alakerta
vakio kampiakseli
2 x holset pro 52
ahtopaine 1,5 - 2.0 bar
mega II v 3.0 extra 2.01
16 kpl 1600cc suutin (4 bar vakiopaineella)
+ 8 mekaanista lisäsuutinta (vastaa n. 3500 cc/kpl) ahtopaineohjattu
polttoaine metanoli
Innovate lc-1
Msd 6 al + Msd probillet jakaja
Tulossa msd dis4 sytkä
Teho, ??? ei penkitetty, arvio 1000+
Posted: Tue Aug 12, 2008 17:53
by Hollow Head
No johan alkoi peli toimimaan ja kulkemaan. Jopa niin, että ihan välillä hirvitti. Turvakaaret kun ei oikein sovi tyyliin.... Ja laatikkokin luisti kakkoselle vaihtaessa niin, että koko varttimaili mentiin ykkösellä... Paras aika 16.5 ja 129 km/h

. Ei mikään huikea aika, mutta kun välillä pito irtoili 200 metrin kohdalla, niin joutui nostelemaan...
http://www.youtube.com/watch?v=YUAo6mqGrII 
Posted: Tue May 19, 2009 22:04
by Taku_85
Täällä olis tarkotus rakentaa chevyn 305 cid. drifti käyttöön megalla ohjaten niin sitä aattelin kysellä että miten kannattas tosta motista tuo triggeröinti toteuttaa kun sen kanssa menny sormisuuhun, ite mietiskelin tuommosta että opelin C20XE nokkapyörän yrittäsin jemmata dampperin ja hihnapörän väliin niin onko idea jo suoraan susi syntyessään ja jotenkin muuten helpompi / parempi toteuttaa...?
Posted: Tue May 19, 2009 22:42
by Vauhtivaunu
Taku_85 wrote:miten kannattas tosta motista tuo triggeröinti toteuttaa kun sen kanssa menny sormisuuhun
Jos tarvitset suorasytkän niin sillon joku puuttuvahampainen (60-2,36-1,12-1 tms.) kiekko dampperille tai vauhtipyörän taakse ja sopiva anturi sitä lukemaan (VR tai Hall). Jos et tarvi suorasytkää nin HEI-jakajasta (tai oikeastaan mistä vaan jakajasta) saa triggerin megalle ja megan ohjaamaan syttyennakoita.
Posted: Wed May 20, 2009 8:32
by AJ
Eiköhän tuollaiseen kasiin kannata ostaa valmis crank trigger kitti vaikka summitilta tai us-partsilta.. Siis jos aikoo jakajaa käyttää kuitenkin vielä.
Posted: Wed May 20, 2009 12:07
by Anssi
Taku_85 wrote:Täällä olis tarkotus rakentaa chevyn 305 cid. drifti käyttöön megalla ohjaten niin sitä aattelin kysellä että miten kannattas tosta motista tuo triggeröinti toteuttaa kun sen kanssa menny sormisuuhun, ite mietiskelin tuommosta että opelin C20XE nokkapyörän yrittäsin jemmata dampperin ja hihnapörän väliin niin onko idea jo suoraan susi syntyessään ja jotenkin muuten helpompi / parempi toteuttaa...?
Omassa motissa jyrsittiin 36-1 hampaat suoraan dampperin takareunaan. Toimii hyvin.
Posted: Wed May 20, 2009 12:15
by Taku_85
AJ wrote:Eiköhän tuollaiseen kasiin kannata ostaa valmis crank trigger kitti vaikka summitilta tai us-partsilta.. Siis jos aikoo jakajaa käyttää kuitenkin vielä.
tarkotus olis käyttää suorasyttyy kahella x20xev:n puolalla ja kahella sentakia kun konehuoneessa ei oo tilaa kovin kummosesti niin joutuu siottelee rojuja osittain ohjaamon puolelle kun tarkoituksena on pitää auto "vakio" näkösenä ja kuulosena ulkopuolelta
Posted: Thu May 27, 2010 13:52
by petrib1
Heartbreaker wrote:Täällä ilmoittautuu kans yks "kokeilija"
Ford 429 cid Cobra Jet
alkup. tehdas lohko, betonoitu, muutettu 4 bolt alakerta
vakio kampiakseli
2 x holset pro 52
ahtopaine 1,5 - 2.0 bar
mega II v 3.0 extra 2.01
16 kpl 1600cc suutin (4 bar vakiopaineella)
+ 8 mekaanista lisäsuutinta (vastaa n. 3500 cc/kpl) ahtopaineohjattu
polttoaine metanoli
Innovate lc-1
Msd 6 al + Msd probillet jakaja
Tulossa msd dis4 sytkä
Teho, ??? ei penkitetty, arvio 1000+
Ihan mielenkiinnosta miten edennyt tämä projekti?
Posted: Thu May 27, 2010 14:04
by petrib1
Täällä olisi kanssa yksi pikkolohkon askartelija. Mopar 318 kahdella garretilla
ruuditettuna ja näillä näkymin megalla bensa ja sytkäpuoli. Rojekti ollut jäissä pari vuotta rakentamisen/rahanpuutteen takia mutta syksyllä pitää alkaa taas tekemään kun rakentaminen on ohi ja rahaa on vielä vähemmän

noo pikku hiljaa...
http://kuvablogi.com/nayta/878396/
Posted: Fri May 28, 2010 9:20
by Heartbreaker
petrib1 wrote:
Ihan mielenkiinnosta miten edennyt tämä projekti?
Onhan tuolla jo muutama vuosi kisoja kierrelty. Muuten toimii kai ihan ok, mutta metanoli aiheutti ongelmaa suuttimien kanssa. Hapettunutta alumiinitöhkää kertyi suuttimien sihteihin, ja soppa oli valmis. Pitkään hakattiin päätä seinään ennen kuin huomattiin mikä mättää. No viimekesä meni sitten taistellessa vuotavien venttiilien kanssa, poltettiinpa siinä samalla myös yks pakoventtiili, jolla tuhottiin mm. turbo. Jos kiinnostaa, tuon vaiheita voi seurata vaikka tuolta.
http://kotisivu.dnainternet.net/b001jssiira/
Posted: Wed Jun 09, 2010 1:11
by TerZZaTPI
Yksi SBC MegaRuutta lisää.
MS2 V3 ohjaa:
350 SBC, TPI, HEI
39Lb suuttimet, 58mm Professional Products läppärunko
TH-700, Revmax 2800 stall turbiini.
Ajossa on, "pientä" säätöä vaille.
Posted: Tue Sep 14, 2010 12:12
by VilleJ
Täällä päin olisi tarkoitus kasailla mega ohjaamaan tuommosta Chevyn 454 tbi moottoria remmiahtimella höystettynä.
Muuten vaikuttaa simppeliltä, mutta minkähänlainen jakaja tossa -94 tbi motissa on vakiona? Voisikohan sitä hyödyntää vai oisko parempia vaihtoehtoja kellään mielessä? En tosiaan ole kerennyt edes tutkia millaisella triggeröinnillä tuo orggis on.
Sitten sivuprojektina ois miettiä millä ohjaillaan 4L80E laatikkoa, kun orggis ecua ei enää koneen kaveriksi tarvita.
Posted: Tue Sep 14, 2010 18:51
by Mantariini
Moikka. Meinasin alkaa ton oman 305 muuttaa ruiskuks tpi malliks. Toi on vuosmallii 82. Mites noi HEI jakaja hommat on saatu toimimaan ja mitäs muutoksia megaan on joutunu tekee? Jos joku viittis tehä pikkasen kaavioo ja anturi tyyppejä mitä tarvii niin ois kiva:)
Posted: Tue Sep 14, 2010 19:50
by tty
Mites noi HEI jakaja hommat on saatu toimimaan ja mitäs muutoksia megaan on joutunu tekee?
Tuollaisia löysin:
http://kimmoli.suntuubi.com/?cat=6
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#gm7hei
Posted: Tue Sep 21, 2010 23:14
by Mantariini
Taitaa kaikilla olla läytös toi MS2 v3 malli. Käykö toi ms2.2 malli tollasen tpi:n ja hei:n ohjaamiseen vai vaatiiko ton MS2:n?
Posted: Wed Sep 22, 2010 0:18
by Vauhtivaunu
Mantariini wrote:Käykö toi ms2.2 malli tollasen tpi:n ja hei:n ohjaamiseen vai vaatiiko ton MS2:n?
Kyllä käy, eikä vaadi MS2:ta.
Chevyn V8-koneen ohjaus megalla on varsin yksinkertaista. Jos kerrot tarkemmin kokoonpanostasi niin voi laittaa YV:nä ohjeita.
Posted: Wed Sep 22, 2010 10:39
by Mantariini
Laitoin sulle yv :tä
Posted: Tue Sep 28, 2010 18:56
by Mantariini
Jos ostan tollasen boxin niin tarviinko ton sytynohjauksen kans mukaan?
http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=74 Sen verran selvis et jakaja on hei jakaja alipaine malli 4 napaisella liitimellä. Kierrosluku tiedonko saa suoraan jakajalta eli ei tarvi muuta trikeripyörää?
Posted: Tue Sep 28, 2010 21:12
by turbosbc
Hommaa jostain 7 pinnisellä moduulilla varustettu jakaja. boksiin "hei7" modi ja sytkänohjaus toimii.
Re: V8 moottoriset megailijat?
Posted: Wed Nov 14, 2012 10:59
by Firebolt
Nyt olis tarkotus tehä joko Fordin 302 (347 stroker) tai sitten 32v modulari, molemmissa tapauksissa turbolla (tai kahella) ja suorasytkällä. Tää on täysin opiskelijabudjetilla tehtävä laitos, kovinpaljoa ei siis ole rahaa käytettävissä. Autossa on tällähekellä kaasari moottori, joten johtosarja pitäs tehä sitten ton ruiskun mukaan uusiks.
Ensimmäisenä varmaan pitäs laittaa toi MS, mutta mikä malli?
Sitten pitäs laittaa jotkut suuttimet (8kpl luonnollisesti) ja läppärungot. Oon antanu itteni ymmärtää että ilmamäärä (tai ilmamassa) mittaria ei MS:in kanssa tarvita?
Sytytyshommatkin ilmeisimmin toimii samalla boksilla, vaiko eikö? Manuaalilootalla on auto, eli ei tuu mitää lootan ohjausta. Jos ton eka tekis ruiskulle ja myöhemmin muokkais suorasytkäks, ja turbot sun muut hilppeet vasta jälkikäteen. Eli sopivia puolia ym. kyselen vasta myöhemmin.
Tärkeintä olis tietää että mikä olis se hyvä versio?
Re: V8 moottoriset megailijat?
Posted: Sat Nov 17, 2012 20:56
by MrFairlane
MS1:lläkin pärjää, mutta on siinä aika puljaaminen. MS2:ssa olisi enemmän kaikkea kivaa ja MS3:een saa sitten sylinterikohtaisen säädön, sd-kortille loggauksen ja kaiken muunkin.
Itse kallistuisin ehkä MS2:een.
Modulaari vaatii automaattisesti suorasytkän, mutta tönärikasille...
Jos teet eka pelkällä Bensansyötöllä, niin RPM-tieto ehdottomasti jonkin kärjettömän mokkulan takaa esim. Crane XR-1, Pertronix...
Yksinkertainen jakajasytkänohjaus vaatii tuon lisäksi jakajan liikkuvien lukitsemisen ja puolanohjauksen viemisen jonkin kipinänvahvistimen läpi esim. Crane HI-6, MSD AL?, Bosch -139.... tai MS-boksin sisään kolvattavan sytkäkiven läpi.
Hukkakipinä-suorasytkä vaatii helpoimmillaan esim. '96 Mustangin EDIS-sytkävermeet. Puolat ja VR-anturi ovat ainakin '96 CVH Escortissa samaa kamaa, mutta EDIS8 kikkare on vaikeammin saatavilla.
EDIS ei osaa tosin toimia sytkärajoittajan kanssa, joten turbokoneen kanssa voi race-käyttö olla vähän rajatumpaa, joten nuo sytkäkamat voi rakentaa myös MS:n sisään jolloin tarvitaan 8 sytkäkiveä.
Ei tarvitse ilmamäärämittaria. imusarjat ja bensavermeet kannattaa riipiä valmiista ruiskukoneesta ellei halua jotain muuta sitten. Ehdottomasti laajakaista-lambda erillisellä mittarilla esim. Innovate LC-1.
Bensa ja ilmapuolelle sopii ihan normaalit vakioruiskunosat ja viriosat sitten tehotarpeen mukaan.
Ei kannata alkaa rakentamaan mitään eksoottista kokonaisuutta heti ensimmäiseksi vaan menee siitä mistä muut ovat jo tasoittaneet reitin, niin pääsee huomattavasti pienemmällä aikataululla. Eli jättää ne vaarinnurkista löytyneen venäläisvalmisteiset puimakoneen osat vintille vaikka megaan saa yhdisteltyäkin mielikuvituksellisen määrän eri kombinaatioita. (kun kokemus kasvaa, niin sitten sitten voi alkaa kaivaa taas vinttiä

)
Tuossa oli nyt jotain suuntaa antavaa ja henkilökohtaisia hajatelmia asiasta.
Kun saat koneen hommattua, niin sitten voi ihmetellä tarkemmin palikoita.
Re: V8 moottoriset megailijat?
Posted: Mon Nov 26, 2012 15:54
by Firebolt
Kiitoksia Mr Fairlanelle, pitänee sitten sijoittaa pikkusen enemmän...
No, sitten olis semmonen kysymys, että josko sitä ensin tekis ruiskulle ton kutosen mikä nyt on, ja vasta myöhemmin muokkais sitten ecun kasille, eikös sen noinkin pitäis onnistua? Nyt vaan pitäis viittiä investoida tohon rakennussarjaan, sais iltalomille sopivaa värkkäämistä
