Page 1 of 1

Puristusten vaikutus kulutukseen

Posted: Thu Jul 24, 2008 20:15
by Nagu
Kuinka paljo vaparikoneen puristukset vaikuttavat kulutukseen? Tehoihin vaikuttaa ilmeisesti aika olennaisesti, mutta entä kulutukseen?

Jostain syystä en saa säädettyä tuota omaa pirssiäni lainkaan niin, että kulutus pysyisi järkevällä tasolla. Bensaa tuhrautuu sellaiset rapeat 10l/100km joka on 1.4l moottorille melko paljon.

Sytkä on säädetty siten, että matka-ajossa ennakot ovat n. 40 astetta. suuttimien käyttöaste on 10-20% (200cc/min)

Heräsin miettimään tuossa, että jos puristukset ovat laskeneet uuden kannen myötä niin seuraako siitä noin dramaattinen muutos kulutukseen verrattuna kaasariaikoihin. n. 5.5-7l/100km. Alunperin puristukse mahtoivat olla siinä 9.2:1, mutta nykyisistä en tiedä. Arvelen, että karvan alle 9 mennään.

Posted: Thu Jul 24, 2008 20:29
by jani
katoppas onko ennakot todellisia eli pitääkö mittarilla katottuna juuri se 40 astetta

Posted: Mon Jul 28, 2008 10:33
by j-m kujala
nokan ajoitus, puristukset ja ennakko vaikuttavat erittäin paljon kulutuksenn !

mitkäs mahtaa olla seokset ? ja onko nokka eri asennossa uuden kannen myötä ? ajoitus arkistettu ?


no tasakaasuajon on paras melkein säätää niin et seuraa vaan noita millisekunteja ja kattoo et saa meneen tasakaasulla mahdollisimman pienillä luvuilla, sisältäen kaikki säädöt.... jos ei tartte pakokaasupäästöistä välittää ....

Posted: Wed Jul 30, 2008 7:29
by Nagu
Noniin, elikkä nyt mennään jo n. 8.5-9l/100km. :D Täytyypä tuo nokan ajoitus vielä tarkistaa. Niin jos alkaisi pääsemään alle 8l/100km.