Page 1 of 1
Ei edes hörähdä
Posted: Sun Jun 12, 2005 14:04
by TD power
Terve,
Olen tässä kevään mittaan asennellut tuon megasquirtin 164 volvoon. Se jo toimikin tossa jonkun aikaa ja kulutuskin oli ennätyksellisen pieni.

Mutta tuossa muutama päivä sitten rupesin laittelemaan sytytystäkin toimimaan MS:n ohjauksessa. Extrakoodi oli jo valmiina mutta päivitin senkin uuteen versioon. Triggeröinti hoituu kärjillä ja sytkämoduulina on tuota 0227100137 boschia vastaava unipoint. Puolan ostin uuden, yleismallisen kärjettömään sytkään.
Mutta kun ei niin ei. Moottori ei edes hörähdä. Kierrostieto näyttäisi menevän boksiin oikein kun megatune näyttää vähän yli 100r/min startatessa.Myös puolalta pystyy mittarilla lukemaan käyntinopeuden.
Kokeilin tökkiä sitä moduulin ja squirtin välistä piuhaa maihin ja kipinöitähän se puola sylkee niinku pitääki.
Eli noin yksinkertaisesti: Mitäs helkuttia mä nyt teen??

Posted: Sun Jun 12, 2005 16:32
by teg
koitas vaikka ottaa tulpat irti ja laittaa ne maata vasten ja startata sitten. Kipinöikö?
Posted: Sun Jun 12, 2005 17:02
by TVH
koita laittaa ylösveto +5v:hen megalta yksikölle lähtevään piuhaan.
Posted: Sun Jun 12, 2005 17:28
by TD power
eli siis tarkelleen ottaen mistä piuha mihin? Eli pistänkö vastuksen tuohon megasta yksikköön menevään piuhaan (koitin muutamaa vastusta noin, ei avittanna) vai pistänkö +5V:stä piuhan vastuksen kanssa sinne moduulille, vai miten?
Ajotuslampulla kun kahtelee puolanjohdosta niin sillontällön vilahtelee, mutta ei tulpalle asti tule. Tätä ihmettelen suuresti, jakajassa nimittäin pitäis olla asiat kohdallaan, ja boksillekin oon kertonu mielestäni oikein sen triggering anglen.
Posted: Sun Jun 12, 2005 17:36
by TVH
TD power wrote:eli siis tarkelleen ottaen mistä piuha mihin? Eli pistänkö vastuksen tuohon megasta yksikköön menevään piuhaan (koitin muutamaa vastusta noin, ei avittanna) vai pistänkö +5V:stä piuhan vastuksen kanssa sinne moduulille, vai miten?
Ajotuslampulla kun kahtelee puolanjohdosta niin sillontällön vilahtelee, mutta ei tulpalle asti tule. Tätä ihmettelen suuresti, jakajassa nimittäin pitäis olla asiat kohdallaan, ja boksillekin oon kertonu mielestäni oikein sen triggering anglen.
Jees eli vastus arvoltaan 1k-10k ja +5V:stä siihen johtoon, joka antaa yksikölle 'kipinän'. Sillä ei oo ävliä kummassa päässä johtoa ylösveto on tehty. Oletko koittanu ledillä (etuvastuksen kanssa) että antaako mega kipinän oikein, eli ledi ikäänkuin yksikön tilalle, anodi vastusken kautta +12V ja mega kytkee maita katodille, pitäisi vilkkua iloisesti.
Posted: Sun Jun 12, 2005 21:30
by TD power
kokeilin 1.4K vastuksella... ei muutosta.
Niin ja muuten, ihan vaan varmistuksena: trigger anglehan on se kohta jossa ne kärjet menee kiinni, onhan?
Pitää kokeilla tuota ledijutskaa huomenissa.
Posted: Tue Jun 14, 2005 16:03
by TD power
Ledillä kokeilin (laitoin ledi17 takaisin siihen omaan paikkaansa, mulla on siitä lähtö sytkälle) ja se piruhan paloi koko ajan kun virrat oli päällä ja startatessa. Kun käänsi sen inverted sytytys jutun päälle niin sitten vilkku ilosesti startatessa, ja jos sen pisti ruikkimista näyttämään niin vilkku kansa.
Mitä tästä opimme?? Alkaa turhauttaa kun kohta on tota viikon verran yrittäny.
Niin nin oliko se nyt niin että trigger angle on se millon kärjet menee kiinni? Itse olen käsittänyt sen niin, kun kerran pumppukin herää niiden kiinni mennessä.
Posted: Wed Jun 15, 2005 8:19
by KariM
TD power wrote:
Niin nin oliko se nyt niin että trigger angle on se millon kärjet menee kiinni?
Kyllä, se asteluku EYKK kun kärjet sulkeutuvat, mikäli olet allaolevan kuvan mukaisesti kytkenyt. Paljonko olet mitannut/arvioinut kulmaksi? Kumma vaan minkä takia tuo on noinpäin ohjeistettu, kärkien avautumisestahan perinteisessä systeemissä kipinä lähtee.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... points.jpg
Tuon sytytysmodulin kanssa ei pidä käyttää inverted sparkia; Koneen voi kyllä saada käyntiin, mutta pulssin väärältä reunalta liipaistaessa ajoitus menee pieleen kierrosten muuttuessa.
Käytä ainakin toistaiseksi time based crankingia, trigger returnia voi kokeilla sitten kun systeemi on muuten varmistettu toimivan.
Onhan sulla tuo kuvan ylösveto LED17:ssa?
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... 17-d19.jpg
Posted: Wed Jun 15, 2005 15:40
by TD power
Pyöräytin jakajasta sitä levyä jolla kärjet lepäilee ja pumppu herää konetta käsinpyöritellessä vähän ennen 40 astetta, oisko 43.
Laitoin tuon ylösvedon kaavion mukaan ja nyt vilkkuu se ledi startatessa, mutta eipä vieläkään heränny kone eloon. Ei kai se ledi siinä haittaa jos sen jättää paikoillensa?
Posted: Wed Jun 15, 2005 17:53
by KariM
43 astetta jakajalla vai kampiakselilla?
Tässä vielä toisin sanoin trigger anglen etsiminen: Käännä kone ykkösen puristustahdin yläkuolokohtaan. Katso että jakajan pyörijä osoittaa oikeaan eli ykkösen johtokontaktiin. Kärkien pitäisi nyt olla kiinni. Ala kääntää konetta taaksepäin kunnes kärjet aukeavat. Arvioi kampiakselilta kulma paljonko konetta käännettiin. Tämä on se trigger angle.
Ledin paikallaanolo ei haittaa. Hyvä että nyt se vilkkuu säännöllisesti startissa, sen pitäisi tarkoittaa sitä että kuvassa "to X11", joka menee sytkämodulille, pitäisi maadoittaa aina kun ledi palaa, ja näin myös kipinää tulla. Kokeile vaikka koneen päälle nostetulla puolan johtoon kiinnitetyllä tulpalla että se kipinöi startatessa. Jos ei, niin sitten pitää tarkistaa puolan, sytkämodulin ja MS:n väliset kytkennät.
Posted: Wed Jun 15, 2005 18:32
by TD power
Kaikki asteet kampuralla, kun ei oo merkkejä jakajassa
Sain saman asteluvun tuolla sinun menetelmällä. katsoin itse vastus mittarilla millon kulkee virta läpi.
Nostin yhden tulpan koneen päälle (johtoja en muutellu) ja siihen näytti tulevan joskus kipinä virtoja päälle laittaessa, ei kuitenkaan aina. Samoin startatessa, huomaa selvästi että vain harvoin tulee kipinä ja epätasaisin väliajoin.
Edit:
Kävin taas tallilla testailemassa. otin puolaan yhden tulpan kiinni ja starttasin. Sehän piru kipinöi sen ledin tahtiin. mutta minkäs pirun takia se jakajaan sitte hukkuu?? On kyllä tullu sitä trigger anglea muuteltua puoleen ja toiseen.
Voiskohan mitenkään liittyä asiaan että startatessa ei kiekkamittari änähdäkkään mutta sitten kun lopettaa starttaamisen niin se vähän ajan päästä heilahtaa??
Posted: Wed Jun 15, 2005 21:31
by KariM
Eos. tuosta kiekkamittarin heilahtamisesta. Tuskin se kuitenkaan kovin näkyvästi nousee startin antamilla kierroksilla. Megan softassa on sellainen turvallisuusfeature että se lopettaa puolan lataamisen mikäli kone ei pyöri. Siitä varmaan tulee se pieni hyppäys tuloksettoman startin jälkeen.
Siinäpä sitä onkin arvoitusta että mihin se kipinä katoaa jakajassa

Ei nyt muuta tule mieleen kuin varmistaa että se pyörijä on oikean pytyn kohdalla niin YKK:ssa kuin siellä 40°EYKK tienoilla.
Jotenkin tuosta tulee mieleen että jakaja jotain kummallista reittiä oikosulkisi korkeajännitepuolen suoraan maihin, mutta eihän sen pitäisi olla mahdollista...
hörähtelee
Posted: Thu Jun 16, 2005 19:28
by TD power
Noh,
nyt on jo sen verran edistystä tapahtunut että se kone hörähtelee jo mutta ei pyöri kuitenkaan. Ja sekin vielä että se hörähtely tulee vain vanhalla puolalla (kärjellisen systeemin puola) ja vain hyvässä latingissa olevalla akulla. Vaikka kone vielä hyvin pyörii startilla niin ei hörähtele vähän ajan päästä.
Vika lienee sitten siinä puolassa, vai mitä mieltä arvon raati on?
Mikäs ero niillä kärjettömän ja kärjellisen systeemin puolilla on?
Pitäisköhän ostaa joku kunnon puola, vaikka joku boschin suurtehopuola? (nykyinen kärjettömän puola on joku diamond)
Posted: Fri Jun 17, 2005 7:56
by KariM
Kuvauksen perusteella puolan lataus jäisi riittämättömäksi. Puola varmaankin on kytketty oikein, ja modulin maadoitus kunnossa? Miten dwell-asetukset? Tuon modulin kanssa pitäisi toimia fixed 75%.
Toisaalta tekisi mieli osoittaa syyttävällä sormella sitä unipointin modulia; Minullakin oli 137:aa vastaava unipoint, mutta pätkimistä se kuitenkin aiheutti isommilla kierroksilla. Romarilta haettu aito toimi ok.
Re: hörähtelee
Posted: Mon Jun 20, 2005 20:54
by PowerUp
TD power wrote:Noh,
Mikäs ero niillä kärjettömän ja kärjellisen systeemin puolilla on?
Pitäisköhän ostaa joku kunnon puola, vaikka joku boschin suurtehopuola? (nykyinen kärjettömän puola on joku diamond)
Tuo ns. elektroonisen puolan ensiö on suuremmalla vastusarvolla ja näin ollen ei rasita "oikosulkumaisesti" ohjainta, kun taas katkoja- mallinen puola on pienemmällä vastusarvolla (n. 2ohm). Joku korjaa, jos olen väärässä, mutta näin on minulle opetettu.
Muuta seksuaalista merkitystähän noilla puolilla ei muuten ole, mutta todistetusti katkoja- mallisella puolalla saadaan poltettua halvimmat ohjain-yksiköt
Joissakin sytytysyköissä on suojavastus, joka aiheuttaa liian pienellä vastusarvolla olevalla puolalla sen, että linja vedetään "kyykkyyn" ja näinhän saadaan sama tulos kuin yrittäisit sytyttää 24v halogeenipolttimoa 6voltin paristolla..
Mittaa ne puolat vielä yleismittarilla, että ei ole mennyt sököksi. Ensiön (12v) ja toision (25kv) voi mitata yleismittarilla, jolloin vastusarvot ovat mallista riippuen n. 2-10ohm. Poikkeuksiakin löytyy.. Niin, ja irroitathan puolat auton sähköjärjestelmästä, kiitos
Ja jos epäilet ensiön virranläpäisykykyä, niin heitä puola esim. 5watin polttimon kanssa sarjaan johonkin akkuun.. Tällöin polttimon pitäisi syttyä suht. kirkkaasti. Ja muista, että tällöin puolan toisioon tulee hetkellisesti se 25kv kurkkimaan.. Säpsäyttää kivasti.. Ja herättää varmasti..
Edit;
Ja puolahan ei toimi oikein, jos napaisuus on väärin.. Yleensä se "oikea" napaisuus selviää a) ohjeesta/puolan kyljestä tai b) yleismittarilla ohmi-alueella.
Negatiivinen napa löytyy yleismallin puolasta mittarilla siten, että ensiksi irroitat sen auton sähköistä ja pistät mittarin toisen johdon siihen suurjännitejohtoon ja sitten kokeilet vuorotellen jäljelle jääneellä niitä 2 napaa.. Toisesta pitäisi löytyä jatkuvana se n. 2-10ohm vastus..
Edit; kirihärö