Page 1 of 2
Fet ajurin manualinen testaus. V2.2 toimii..
Posted: Tue Jul 08, 2008 9:15
by kamski
Miten kannattais testata U7 eli mc33151p ajurin, kokeilin seuraavasti otin prossun irti virrat päälle ja prossun kannalle suutinlähtöihin 22, 23 työnsin 5volttia mutta suuttimet eivät naksuu. Miten kannatais kokeilla?
Posted: Tue Jul 08, 2008 15:55
by _P_
Se fettiajuri on invertoiva, kytke siis pinni maihin.
Ne pinnit oli 21 ja 22.
Posted: Tue Jul 08, 2008 16:26
by kamski
OK nyt naksu, mutta aika heikosti, eli jotenkin puuttuu sellainen voima siinä tominnassa..?! Voisko osa syynä olla kun prossu on irti niin niissä navoissa 22,23 on 3.1 volttia jo valmiiksi?
Posted: Tue Jul 08, 2008 18:36
by _P_
Siellä nastoissa (jotka on siis 21 ja 22, ei nasta 23) pitäisi olla 5V luokkaa jännite. Kuinka paljon annat megalle nyt jännitettä tuohon käyttissisääntuloon (pinni 28 DB37 liittimessä)?
Ja kuinka paljon suuttimet saa jännitettä ja mistä?
Posted: Tue Jul 08, 2008 22:03
by kamski
Juu tuli kirjoitus virhe paholainen tarkoitin 21 ja 22.
Virran otan suoraan akusta 12,40 volttia. Prossu irti- nastoihin tulee 3volttia ja
prossu kiinni 5volttia. FET ajurille Vcc tule reilut 11 volttia. Näköjään mulla on ollut 2kpl puoliksi halvanuneita fet ajuria, eli toinen suutin pankki pimeenä.
Täytysko nyt niihin nastohin tulla se 5v kun prossu on irtti, mutta noi vastukset R30 ja R31 rajoittavat sen virran siihen 3.12 voltin ja ennen vastuksia on se 5 volttia.
Kyllä tämä tästä rupea selkenemän.

Posted: Wed Jul 09, 2008 18:53
by _P_
Millä sä mittaat sitä jännitettä? Kyllä niitten vastusten jälkeen pitäisi se noin 5V näkyä jos sitä ei kuormita samalla. Vastuksiksi ei ole kuitenkaan livahtanut 10M luokkaa?
Posted: Wed Jul 09, 2008 19:16
by kamski
10k ohm. ainakin partcon listalla ja 6.6 k ohm näin mitattuna suoraan levyltä. Ihan biltema mallisella fluke mittarilla mittailen. Mutta mitä se sitten aiheutais jos virta on se 3volttia.
Posted: Wed Jul 09, 2008 20:12
by _P_
Kun nyt oikein tarkemmin katsoo niin näyttäisi tuo fettiajuri ottavan sisääntulovirtaa 5V jännitteellä noin 0,6mA, mitä tuon 10k ylösvedon läpi ei saa joten jännite tippuu tuohun 3V jolloin tuo ottaa 0,2mA ja se pari volttia jää tuon vastuksen yli sitten. Taas prosessori paikallaan se kytkee sinne 5V pinnin päätetrankun läpi paljon pienemmän resistanssin kautta niin se jaksaa vetää sen 5V.
Toisin sanoen homma ilmeisesti toimii mutta 10k ylösvedot vois kyllä olla pienemmätkin tuossa.
Posted: Sun Jul 13, 2008 20:39
by kamski
Juu että on sitten OK. Yksi asia on vielä epäselvä, miksi suuttimet eivät aukeaa kunnolla tyhjäkäynnillä ja 3000rpm asti, kokeilin kaksi eri MS 1 levyä toinen toimii toinen ei. Myös toisella kontrollerilla, eli levyllä vian täytyy olla. RPM on ok, feetit ok, mikä nyt vielä vois olla? kontrollerin maadoitus?
Posted: Sun Jul 13, 2008 21:12
by _P_
Onko vastukset R12 ja R17 oikean kokoiset?
Oletko jotenkin tarkemmin testannut että fetit on kunnossa?
Oskilloskooppi olisi kätevä niin näkisi oikeasti mitä siellä tapahtuu.
3000rpm jälkeenkö homma sitten toimii? Millä lailla paremmin?
Posted: Sun Jul 13, 2008 21:34
by kamski
Tarkistan huomenna ne vastaukset, mutta luulen että ne on ok koska levyt on identtiset.. On se ihme että teen toimivan levyn ja ajelen vuoden, ja toisella sitten harjoitellaan.
Niin se toimii sillei paremmin että VE taulukko joutuu säätää 80% että tyhjäkäynti toimisi, yleensä mulla on ollut se 20% toisella levyllä. Ja just se ihmetyttää. Ja vielä sillei että seos mittari näytti kokoajan laihaa seosta vaikka käytin toimiva taulukkoa.!ja eri kontrolleria.!!!!
Posted: Sun Jul 13, 2008 22:21
by _P_
Voisit samalla mitata yleismittarilla fetin kanavaa. Vastus- ja diodimittauksilla molemmin päin. Toisinpäin pitäisi löytyä diodi ja toisinpäin ei pitäisi johtaa (isoa resistanssia näyttää). Vertailet sitten vaikka toimivan levyn fetteihin. Megassa ei sähköjä ja hila voi olla oikosuljettuna.
Posted: Mon Jul 14, 2008 9:32
by kamski
Itse asiassa oli molemmat levyt vierekkäin tutkittavana ja en löytänyt mitään huomattava eroa.
Menee varman oskilloskoopin tutkittavaksi.
Vastukset oli kyllä OK.
Ihme homma, täyty tarkista tinaukset vielä kertaalleen.
Posted: Wed Aug 20, 2008 13:06
by kamski
Kyllä tämä rupea onnistuman pikkuhilja, otin logia ja näyttäis vähän siltä että uusi map-anturi on rikki, sekoitti aika pahasti kaikkien kompponentien toiminnan ja teki hirveitä käyriä logissa, kokeilin vielä pelkällä tps asetuksilla ja johan lähti heti käyntiin ja pelaa kuin unelma.
Miten minun kannattais vielä kokeilla, testata sitä mappia ennen kun lähetän sen sinne mistä se on tullutkin!
Posted: Wed Aug 20, 2008 13:16
by JaniM
No mitäs arvoja se mappi näytti? Mikä nokka koneessa?
Posted: Wed Aug 20, 2008 13:53
by kamski
Käytössä on miedot turbo-nokkaakselit ei kumminkaan turboa. Toisella identtisella boksilla pelaa mapin kanssa ihan ok. ja ajellut sillä kokoonpanolla 1,5 vuotta.
Eli tossa toisessa poksissa map arvo on 30% vaikka kierroksia on 4000 rpm. eli käy pirun laihalla koko kierrosalueella ja näyttää lukemat väärin. ja juuri se selittä miksi juuri tämä poksi pelas isoilla suuttimilla paremmin kuin toinen poksi.
LOGI on tämmöinen
.
rpm tp map
1900 12 81
3900 7 17
1300 14 79
Nyt minun täytyy testata mapin irralla jollain yleis mittarilla ??
Posted: Thu Aug 21, 2008 5:44
by JaniM
Mitäs map näyttää kun kone ei ole käynnissä? Onko ~98 kpa?
Ja sit kokeile imeä ite tai injektioruiskulla ja tällöin mappi alkaa laskemaan?
Jos näin niin mappi toimii oikein. Logista niin, sun mappi toimii väärinpäin, mitä tosta kolmesta luvusta nyt pysty päätteleen.
Itellä oli samaa ongelmaa eräässä koneessa. Mut suosiolla otin tps säädön käyttöön ku oli kiire saada ajoon.
Onko mitään muutosta tehty siihen aikasempaan poksiin verrattuna koneeseen?
Posted: Fri Aug 22, 2008 10:08
by kamski
Molemmat purkit ovat identtiset koska halusin varmistaa että laitteet toimii samanlailla mutta näin ei kuitenkaan ole.. koska toinen purkki heitäytyikin hankalaksi. Virrat päälä MAP on siinä 96 ja muutenkin on testattu ennenkuin pistetty auton kiini.
Purkki on passitettu oskiloitavaksi saa nähdä mitä sieltä löytyy. Täytyy nyt purkin toimia moiteettomasti ennen kun taas otetan kakki tehot irti, varsinkin kun on kysessä katuauto niin ei tarvi hinailla pitkin kyliä

Posted: Sat Aug 30, 2008 12:07
by kamski
No niin purkissa feetien ohjaus OK mappi on myös kunnossa ja pelaa 100% Vaihdettu joitakin uusia komponenttia.
Kokeilin vielä vaihtaa mapin+ kontrollerin purkkien keskenään, toisessa pelaa silti.
Alpha-N asetuksilla pelaa huomattavasti paremmin, eli nyt on joku sellainen asia joka sekoittaa professorin toiminnan, 5 volttia tulee sinne minne kuulukin.
Yksi asia vielä joka voi sekoitta prossun toiminnan on kokeilematta ja on parhaimmillaan työn alla, U6- tiedonkeruu satiainen. Antaa isoja poikkeamia yleismittarilla mitattuna ja lyö läpi.
Posted: Wed Sep 03, 2008 22:15
by kamski
Voi kökkö mikään ei auta!!!! Nyt on vaihdettu kaikki ic piirit uuteen ja kolvaukset viimeisen pääle, diodit ja konkkat vielä vaihtamatta..
Ostakee pois -hinta on kaksinkertainen koska tämä levy on kirottu

Posted: Thu Sep 04, 2008 5:34
by JaniM
Öö eli 20e

Posted: Tue Sep 09, 2008 12:48
by kamski
Ei luovutetaan vielä kun bensareleen trankussa jotain häikkä, isoja mittaus eroja toisen levyn verrattuna, kas kumma kun en huomannut aiemmin katsoa sitä.. Vika voi hyvinkin olla siinä kun reletta naksutteli välillä ja joskus aikoinaan harjoittelin MS niin sekoitti koko softan kun työnsin Q3 trankulle +12V ja sitten vielä ihmeteltiin miksi päästöt CO oli yli 8% ja HC 3500

TIP42C
Posted: Fri Sep 12, 2008 21:25
by kamski
Kuinka TIP 42 C voi testata toimivaksi? Ja voiko se olla vajatoiminen meinaa kun megatunessa ruiskutusaika tyhjäkäynnillä jotain 4 ms mutta todellisuudessa auto käy pirun laihalla, eikä pysyy oikein käynnissä. logeista ei hirveästi apuja...
Posted: Sat Sep 13, 2008 21:06
by kamski
Noniin vaihdoin ton tip 42c uuteen. En tiedä auttaako toi siihen ongelmaan. Mutta toin molemmat megat kotiin ja testailin niitä pöydällä, otin myös logia. Toisessa poksissa jostain kumman syystä (TP) arvo nousee itsestään 4, vaikka koko tps ole kytketty, vika voi hyvinkin olla tossakin.
Eli mikä voi aiheuttaa moisen? pinni 22 ei ole kytketty mihinkään.
Posted: Sun Sep 14, 2008 0:06
by SamiH
kamski wrote: pinni 22 ei ole kytketty mihinkään.
Silloin kun tuo TPS pinni ei ole kytketty mihinkään, niin sisääntulo saattaa "kellua", eli sen nouseminen on ihan normaalia. Maadoita se vaikka, niin silloin tuota ongelmaa ei pitäisi näkyä enää.
Posted: Sun Sep 14, 2008 16:03
by kamski
Nyt näyttää paremmalta logissa ei kelluu eikä shaa edes takaisin myöskään muut anturit -kunnon maadoituksen jälkeen ja vaihdoin maadoitukset eri paikkaan. Tänks.
Eihän tuohon levylle vaihdettu kerralleen kun lähes kaikki komponentit, paitsi vastukset. Ja on lähdetty jo kolmannelle kierrokselle kun muistin että TIP 42 C olikin vähän käytetty, jolloin pistin nyt uuden.
Seuraavaksi taas auton kiinni ja kokeilemaan. Jospa se nyt toimisi niin kuin pitää. Ainakin nyt PW ja DutyCycle on samat kun toisella levyllä joka on hyvä asia.
Posted: Thu Oct 02, 2008 23:11
by kamski
Äz toimii 5 sekuntia sitten hyytyy, bensan saanti loppuu vähitellen. Mappi letku irti niin käy- mutta liian rikkaalla. Ei pysty VE talukkoa säätä alle 80% muuten käy laihalla. Kun taas toimivassa levyllä siinä 20% hujakoilla.
Pyörittelen käsissä uutta levyä, viimeiset rauta muutokset on tehty, seuraavaksi porakone simulaattorin kiinni ja kokeillaan miten pelaa..

Posted: Tue Oct 07, 2008 20:42
by kamski
Kai tähänkin tapauksen voi laittaa pisteen .
Uusi 3s. sevy kiukutteli samanlailla kun toinenkin levy, polttoaneen syötössä oli taas joku häikkä eli siis EI levy vikaa vaan sytty/polttoaine ohjaus vikaa tai miksi sitä nyt voi sanoa.
D 17 ja D 19 ylösvedot olivat liian suuret toimiakseen, 1K ohjeden mukaisesti laitettu, mutta HEI 8 moduuli tarvii 910 ohm.iset tai ehkä jopa alle 900 ohm. näköjään.
Nyt molemmat purkit toimii samalla tavalla, ja on opittu taas paljon asioita. Ehkäpä nyt voin pistä toisen purkin prätkään tai sitten harjoittelen muita sytty asetuksia/kytkentöjä sillä?
Osaisiko joku kertoa kuinka paljon uskaltaa alentaa vastus arvon kyseisellä HEI 8 tai HEI 7 moduuli kytkennällä? Onhan se sen verran kova moduuli, kun ei se kulee milään, vakka ajaa hetken ilman dwell asetuksia, lämpiää pirusti mutta pelaa siltti, kai se lopulta palaisi mutta ei viitsi kiusata. Ja onhan siinä se lm1815n muunnin sisällä voi siis VR kanssa käyttää suoraan.
Posted: Fri Oct 09, 2009 14:14
by peanuts
Jatketaanpas tähän topicciin kun edes vähän sivuaa aihetta.
Eli käykö megaan suuttimien feteiks tommoset IRFZ44N malliset fetit, alkuperäiset näkyy olevan IRFIZ34N malliset.
Meni vaan molemmat fetit pimeiks ja sattu löytymää nurkista tollaset IRFZ44N fetit...
Posted: Fri Oct 09, 2009 21:10
by _P_
Käy mutta huomaa ettei noiden kotelot ole eristetyt.