Page 1 of 1

starttausongelma

Posted: Sun Jun 29, 2008 5:56
by jakonen
itse starttauksessa ei ole ongelmaa mutta läppäri sammuu ku virta/jännite ei riitä starttauksen aikana. (vanha läppäri eikä ole akkua siihen) otin kännylaturista plugin et saa tupakin sytyttimestä virran otettua ja hyvin pelittää ku auto käynnissä/sammuksissa. ajattelin että jos laittas konkan ennen läppäriä niin toimiskohan se sitten startatessa? minkähän kokoista konkkaa kannattas kokeilla? varmaan aika iso saa olla... kalliita?

Posted: Sun Jun 29, 2008 6:44
by Vauhtivaunu
Mä ratkaisin tuon hommaamalla 11Ah:n lyijyhyytelöakun Motonetistä. Riittää virta vähän pidempäänkin säätösessioon, eikä haittaa auton virrat toimintaa. Jotain parikymppiä makso.

Posted: Sun Jun 29, 2008 9:03
by T.I.V.
Pitäisi toimia kun ottaa virrat suoraan akulta, tai virtalukon takaa paikasta joka ei katkase startissa. Monessa vehkeessä tupakan sytyttimen virrat pätkäsee starttauksessa.

Posted: Sun Jun 29, 2008 14:09
by ArttuH
Luultavasti ei auta, vaikka ottaisi sähkön suoraan auton akusta. Startin aikana akun jännite tipahtaa helposti alle 10V:n ja luultavasti läppärin laturi ei tykkää noin alhaisella jännitteellä.

Konkka toimii periaatteessa, mutta joutuu olemaan todella iso, luokkaa useampia Faradeja. Helpompi ja halvempi on pieni lyijyhyytelöakku vaikka Biltemasta. Kooksi riittää mikä tahansa 1Ah:sta ylöspäin. Akun ja auton väliin kannattaa vielä lisätä diodi niin, että lisäakku ei yritä työntää sähköä autolle päin startissa. Joku 5-10A schottky-diodi on tuohon passeli vaihtoehto.

Posted: Sun Jun 29, 2008 14:17
by Miku_s
ei auta mitään mistä sen virran ottaa itellä tulee tupakan sytyttimeen virta myös startatessa mut läppäri sammuu silti pudottaa niin alas jännitteen startatessa

Posted: Sun Jun 29, 2008 16:02
by jakonen
pitänee hommata sellanen pikkunen akku :D

Posted: Sun Jun 29, 2008 16:10
by T.I.V.
Juu tapauskohtaistahan tuo. Oman läppärin laturi ei pätkäse kuin vasta 9.8V kohdalla, pitihän se juuri tarkastaa... :wink: Piti myöskin tarkastaa paljon tuohon tulee jännitettä startissa. Kolmen viiden sekunnin mittaista starttausta noin 10 sekunnin tauot välissä, niin viimeisen starttauksen aikana putos 11.56V. :shock: ...muistelisin joku talvi mitanneeni samanlailla n. -10 asteessa, niin putos muistaakseni aivan karvan alle 11V.
...taitaa monessa laturissa olla jokin akun purkusuojaus, tehtynä hakkurin eteen. :roll: ...sen poistamalla vois toimia vaikka jännite notkahtaa. Kokeilut omalla vastuulla. :wink:

Posted: Sun Jun 29, 2008 17:11
by ArttuH
Millä mittasit jännitettä? Yleismittari ei välttämättä kerkiä mukaan nopeimpiin jännitteen notkahduksiin. Jos jännite ei tosiaan käy tuon alempana, niin on todella sähäkkä akku ja pieniruokainen startti.

Töitten parissa on tullut testattua yhtä PC:n tyylistä härveliä aika monessa autossa. Ko. kapineen virtalähteen alijännitesuojaus iskee päälle 9,5V nurkilla ja likimain joka ainoassa autossa on tullut pätkimistä startin aikana. Joskus satunnaisesti on saattanut startti onnistua ilman härvelin resetoitumista. Tuon kanssa on sitten testailtu noita varmistusakkujakin.

Posted: Sun Jun 29, 2008 18:53
by T.I.V.
Suht nopea tuon Fluken pitäis olla. Akku on juu parasta mitä virran antokyvyltä löysin sen hankinta hetkellä, mutta olihan se törkeä hintainenkin, yli 300€. :cry:
Tuo NipponDenson välitetty startti ei todellakaan hirveästi sähköä syö. Startin alussa ottaa himpun yli 100A, josta putoaa nopeasti n. 70A lukemiin. :shock:

Posted: Mon Jun 30, 2008 7:15
by ArttuH
Joo, tuon tyylisellä yhdistelmällä voi tosiaan pysyä jännitteet aika korkealla startinkin aikana. Oliko Optiman akku? Noissa on nimittäin oikeastikin aivan posketon virranantokyky normiakkuihin verrattuna.

Mutta ei se Flukekaan näytä ihan kaikkia notkahduksia, mistä hakkuripoweri voi jo mennä kyykkyyn. Normaaleissa yleismittareissa on kuitenkin tuo näytteistystaajuus aika rauhallinen.

Posted: Mon Jun 30, 2008 13:14
by T.I.V.
Ei ole Optima, mutta jenkki akkuhan tuokin on. Ilmeisesti melko samanlaista tekniikkaa sisältä. :shock:
Huomasin muuten että tuo startti pyörittää konetta melko lujaa n.300-350rpm. Jo startissa latauksen merkkivalo sammuu ja laturi rupee puskeen sähköä systeemiin. Voikohan toi vaikuttaa tuohon virran putoamiseen noin paljoa? :?:

Posted: Wed Jul 02, 2008 7:47
by jakonen
motonetin sivulta kattelin niin 9.90 maksaa 2ah lyijyhyytelöakku. käyn sellasen hakemassa kunhan kerkeen :) onkohan niitä skotti-diodeja elektroniikkaliikkeissä? mikäs se olikaan sen ero ¨tavan¨ diodiin verrattuna??

Posted: Wed Jul 02, 2008 15:28
by PE-LE
jännite ei putoa niin paljoa kuin "tavallisessa" diodissa