Page 1 of 1

Sequential ruiskutus

Posted: Tue Jun 07, 2005 14:11
by MikaJ
Saako MS:llä tämähetkesillä softilla tehtyä todella yksinkertaista jaksottaista ruiskutusta, eli ruiskuttaa vain ja ainoastaan nelisylinterisessä koneessa 1 ja 4 syl männät ovat ylhäällä? Ongelmana on jaetut imukanavat ja jo olemassa oleva imusarja missä suuttimet on todellä lähellä venttiilejä. Edis sytkä tulee olemaan myös, joten siitä nyt periaateessa saa koneen YKK:n aina tietoon.

Posted: Tue Jun 07, 2005 16:54
by kalsket
Kahta suutinryhmää pystyy ajamaan niin että ruiskivat vuorotellen. Kunnollista sekventiaalisuutta ei pysty megalla tekemään, vemsillä kylläkin.

Posted: Tue Jun 07, 2005 18:39
by Bullitt
Mutta onko edes mitään hyötyä?

Posted: Tue Jun 07, 2005 18:51
by MikaJ
On ko. tapauksessa. Koko systeemi menee sekaisin jos se ruiskii jonain muina kohtina kuin YKK-kohdissa, 1-2 ja 3-4 jakavat saman imukanavan. Tästä johtuu se että jos se ruiskuttaa 2-3 sylinterin työn/imun alun kohdalla niin ne saavat tupla ruuan ja 1-4 ei mitään. Mulle siis riittää ihan yksi suutinryhmä, mikä takuuvarmasti aina suihkasee kerran kierroksella. L-jetin kanssa tuli opittua että vaikka kuinka hyvät sytkävehkeet ovat ja suojattu signaalikaapeli boksille, niin murphyn laki toteutuu, joskus se yksittäinen kipinä katoaa ja koko systeemi sekoaa. Alle 5000rpm saatiin pelaamaan aika varmasti, mutta sen yläpuolella rupesi tulemaan katoamisia.

Miettisin vaan että onnistuuko tuon Ediksen kanssa tuo TAKUUVARMA YKK-ruiskutus, vai ei?

Posted: Tue Jun 07, 2005 22:20
by Anssi
Joo, siis sekventiaalisuus ei onnistu. Mutta mites olisi, jos laittaisi megan ruiskauttamaan esim. 4 kertaa / konekierros? Silloin imukanavissa olisi enemmän tai vähemmän tasainen seos jatkuvasti - vähän kuin kaasuttimella.

Posted: Tue Jun 07, 2005 23:03
by Jarmo
Megan ruiskutus alkaa aina kun tulee triggeripulssi (yleensä se about 60 astetta ennen ykk:ta). Edis käytössähän tuo voi toimiakkin jos edis moduulilta saa ykk signaalin megalle.
Onkos mini työn alla? Tuolla msefin foorumilla on paljonkin keskustelua noista ko. moottorin ongelmista.

Posted: Wed Jun 08, 2005 8:04
by MikaJ
Minihän tuo. Tuossa paperilla taas hahmottelin jos suihkauttelisi monta kertaa/kierros, ei se tule toimimaan, ruoka-eroja tulee sylinterien kesken. Tämä siis johtuu siitä kun välillä saman imukanavan imuvenat aukeavat peräkkäin, ja välillä aukeaa yhden 'tahdin' viiveellä. Piruuttani yritän varmaan nyt sitten kokeilla tuon Ediksen kanssa tuota joskus tehtyä imusarjaa, voisi se sen kanssa toimiakkin. Monojet tyylinen ruiskutushan tuohon olisi helpoin toteuttaa, ja ko. imusarjaan sen saa kyllä tehtyä kunhan tulppaa vanhat suuttimen reijät. Kaveri tuon joskus teki kun sille ei tullut mieleenkään tälläinen eksoottinen ongelma, sitten minä yritin parsia siitä toimivaa omaan autoon, mutta ei saatu sen L-jetin ohjainlaitteen kanssa toimimaan luotettavasti.

Posted: Wed Jun 08, 2005 9:10
by Jarmo
Pahin ongelmahan tuossa minin moottorissa on se että saman imukanavan jakavien sylinterien imutahdit menevät päällekkäin eli imuventtiillit on hetken auki yhtä aikaa.
Toisessa sylinterissä on menty alakuolokohdan ohi ja imuventtiili sulkeutumassa kun toisessa imu avautuu ja männän liikkuessa yläkuolokohdasta alaspäin jälkimmäinen sylinteri imee seosta ensimmäisestä. Ongelma vain pahenee osakaasulla kun kaasuläppä rajoittaa ilman saantia.

Posted: Wed Jun 08, 2005 10:10
by MikaJ
Tuo ei ole niin hirveän iso ongelma hieman miedommilla nokilla, vaikka ongelma se on. Taidampa nyt sitten tuohon vain rykäistä kaasari-imusarjan ja kaasarin tilalle läppärungon parilla/neljällä erikokoisella suuttimella. Tuo on kumminkin tarkoitus pitää tehokkaana kruisailupelinä (noin 100hp), ei minään raaserina. Saako nuo kahden suutinpankkien ruiskutuksen ajoitettua niin että ruiskuttaa vuorotellen, eli 8kertaa/kierros? Tyhjäkäynnillä tosin ruiskutetaan vain pienemmillä suuttimilla.

Onneksi tuossa toisessa Minissä on sitten 8porttinen kansi, nää 'siiamilaiset' on kieron britin viimeinen kosto.

Posted: Wed Jun 08, 2005 12:13
by Jarmo
Pankit saa vuorottelemaan kun valitsee Injector Staging -> Alternating ja sitten laittaa Injections Per Engine Cycle kohtaan monta ruiskutustapahtumaa haluaa / 2 kampiakselin kierrosta.
Suutinpankkien ruiskutukset voi myös mennä päällekkäin (jos suuttimen pulssisuhde on yli 50%).

Monet noista engelsmannien rakennelmista kuuluu kyllä osastolle "Brittiläistä huumoria" :D

Posted: Thu Jun 30, 2005 11:51
by Ridge
Piinaakohan toi sama ongelma minun tapauksessani? Olen rakentanut imusarjan jossa yhdistyy 1-2 ja 3-4 yksiin väliputkiin ja väliputkiin olen ajatellut laittaa suuttimet. Väliputket yhdistyy yhteen kokooja säiliöön jossa on kaasuläppä. Tulikohan jo toinen susi?

Posted: Thu Jun 30, 2005 21:43
by MikaJ
Sanoisin että ei myöskään taida toimia ihan täysin kunnolla.

Onko Monojetti suuttimet jatkuvaruiskutteisia, eli ei säädetä aukioloaikaa vaan määrää?

Posted: Fri Jul 01, 2005 0:17
by Turbiini
aukiolo aikaa monojetissäkin säädetään.

Posted: Fri Jul 01, 2005 11:32
by KariM
Ridge wrote: Olen rakentanut imusarjan jossa yhdistyy 1-2 ja 3-4 yksiin väliputkiin ja väliputkiin olen ajatellut laittaa suuttimet. Väliputket yhdistyy yhteen kokooja säiliöön jossa on kaasuläppä.
Kaukana optimista tuo ainakin on. Sytytysjärjestyksellä 1-3-4-2 ykköskakkospytyn putkessa on ensin kahden pytyn imu, sitten kahden pytyn tauko. Tauon aikana virtaus ennättää pysähtyä tai sopivalla mitoituksella muodostaa inertiallaan kakkospytyn venttiilin päälle ylipaineen, jollaista ykköspytty ei millään voi saada. Ja sama juttu kolmosnelosparissa. Keskimmäisten ja päädymmäisten pyttyjen täytökset tulevat olemaan erilaiset. Ilmiötä tosin varmastikin lieventää se jos primääriputket (kannesta päin katsottuna) ovat reilusti pidemmät verrattuna noihin väliputkiin.

Sama tilanne tuli tutuksi kun aikanaan yritin saada siamilaisen kannen kanssa toimimaan kaasutinta setupilla yksi kurkku per kaksi pyttyä.

Posted: Fri Jul 01, 2005 15:50
by Masi_K
JOs nyt oletetaan että ei ym ylipainetta tule, niin voitko laittaa 2 suutinta per imuputki. Juuri ennen kantta. Eli periaatteessa suuttimet ristiin. Onko siitä iloa ?

Posted: Fri Jul 01, 2005 17:08
by Turbiini
Tai olisiko kanteen mahdollista tehdä väliseinä kanaviin esim pellistä seinä imusarjaan joka työnyisi kanteenkin? vai meneekö kanavat sitten jo liian pieniksi?

Posted: Fri Jul 01, 2005 21:20
by MikaJ
Kanavat menee liian pieniksi jos rupeaa väliseinää rakentamaan. Nyt on kaivettu lähes niin isoksi kuin on mahdollista ja ne on 38mm halkasija kapeimmassa kohtaa.
Sama tilanne tuli tutuksi kun aikanaan yritin saada siamilaisen kannen kanssa toimimaan kaasutinta setupilla yksi kurkku per kaksi pyttyä.
Kyllä siiamilaisessa toimii ihan hyvin yksi kaasari per kaksi sylinteriä. Kaikki tehokkaammat tehdastekoisetkin vanhat pelit ovat olleet tuollaisia. Ja kaikki tehokkaat uudetkin kaasaripelit. Nyt tulee ensiviikoksi paikoilleen on tälläinen paketti, koska en ole vielä saanut ratkaistua tuota ruiskutusprobleemaa:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg

Kokeilen joko laittaa paikoilleen normaalia yhden kaasuttimen imusarjaa, ja siihen läppärungon kahdella suuttimella normaalisti. Toinen vaihtoehto on tehdä kahdella läppärungolla pystyasentoon, ja ruiskutus kuten Monojeteissä, eli ennen kaasuläppää. Katotaan nytten...

Posted: Sat Jul 02, 2005 11:25
by Masi_K
Ovathan monet tehneet esmes Opelin tikkukoneeseen virikaasuttimen yhdestä tuplakaasarista. Ja toimii.

Posted: Sat Jul 02, 2005 15:31
by KariM
Tottakai se siamilainen toimii, toimi taanoin mullakin. Sitä vaan koitin sanoa että tuossa rakenteessa on rajoitteensa, eikä sitä kannata ehdointahdoin valita jos on valinnanvara.

Posted: Mon Jul 04, 2005 11:37
by Ridge
noi ekat putket on noin 10cm pitkiä ja niiden päissä on mutkat jotka kääntää ne ylös ja niiden jälkeen on kokoojat joihin suunnittelin suuttimia ja nämä yhdistyy sitte yhteen 3" kokoojaan. Yhdistyyhän nuo tossa kaasari imusarjassa vielä lyhyemmillä putkilla ja ne on viel kaikki eri pituset ni aattelin tehä tähän omaan kötöstykseen pitemmät ja samanmittaset putket. tietty voishan sitä hommata pienemmät suuttimet ja pistää niitä neljä. Kuinka neloskoneeseen laitetaan kaksi suutinta niin et se pellaa??

Posted: Thu Jul 14, 2005 17:16
by Ridge
No nyt on joku 400km ajettu tolla imusarjalla ja suht hyvin on pelannu noilla 4kertaa/tahti asetuksilla kun imuventtiilin avautumis ennakko ja sytytys ennakko on suunnilleen sama. Täytyy kehitellä parempi kun ehtii.

Posted: Sat Aug 06, 2005 13:46
by teg
C kadetti projektissa on sama ongelma... kun pytyt 1 ja 2, sekä 3 ja 4 on samassa imukanavassa...

Mikähän olisi paras ruiskutusconfiguraatio tuohon? Paras kai olisi mahdollisimman monta ruikkausta per kierros?

Posted: Sat Aug 06, 2005 22:59
by MikaJ
Mikään ruiskutyyppi ei toimi hyvin. Parhaiten toimii siten, että ruiskutus tapahtuu aina kuin 1-4syl on ykk:ssa. Ilmesesti tämän saa toimimaan kun kampiakselilla on triggeri ja asentaa 2squirt/kierros??? Lisäksi vielä suuttimet tarvitsee olla todella isot, että saadaan ruiskutusaika pieneksi, tämä sen takia ettei viereinen imukanava ryöstä niiden keskeisen 'overlapin' aikana seosta. Hiukankaan jyrkemmillä nokilla tuota ei saa tuollakaan tavalla toimimaan, muistaakseni 2-3 käy rikkaalla ja 1-4laihalla, eikä sille mitään voi.

Posted: Mon Aug 08, 2005 8:05
by teg
Tosiaan b-asconan ruiskutuslaitteistolla on ajeltu tuollaisella moottorilla huoletta. Mitenkähän mahtaa siinä olla ruiskutus järjestetty?

Posted: Thu Aug 11, 2005 15:54
by MikaJ
Samoin Uudemissa Mineissä oli 'twin-port' ruiskutus. Toimii oikeanlaisella miedolla nokalla noin 6500rpm asti. Eli 'vakio'koneessa tuon saa toimimaan ihan hyvin, ruiskutus vain aina 1-4ykk kohdalla.

Posted: Thu Aug 11, 2005 16:20
by Ridge
http://www.emeraldm3d.com/em_projects_Aseries.html Tuolla on jotain juttuu tosta. valitettavasti lontoon kielellä.[/url]

Posted: Mon Aug 29, 2005 21:07
by PE-LE
onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
?? omassa projektissani on juurikin tuollainen "pöpötys" vaihe tyhjäkäynnillä,,kierroksilla toimii paremmin 3,4 sylinterit vaan jää vajaalle täytölle, (opel 1700 vm-61),suuttimet on noin 5cm ennen kannen imuaukkoa,
alkuperäisessä imusarjassahan on sellainen kokoojasäiliö josta imuputket lähtee, se tuskin auttaa jos en siirrä suuttimia pois imuaukkojen läheisyydestä,, joten kannattaisikohan siirtää ne ennen kaasuläppää,,,

P_L

Posted: Tue Aug 30, 2005 7:34
by TVH
PE-LE wrote:onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
Mulla oli yksipisteruiskussa suutin kaasuläpän yläpuolella. Hyvin se toimi.

Posted: Tue Aug 30, 2005 19:55
by Anssi
PE-LE wrote:onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
??
No on, esimerkiksi autonvalmistajat. F1-koneissakin ne suuttimet on läppien yläpuolella :) Kutsutaan toisella kotimaisella "throttlebody injection" -ruiskuksi. Vai oliko kyse jostain tietystä moottorista?

Mullakin on TBI tuossa Cobran replikassa. Tosin sylintereitä on kahdeksan ja läppiä ja suuttimia neljä.

Tuossa mukava videopätkä Rellun forkkakoneesta:
http://wmediavod.coltfrance.com/wmeuros ... 20x240.wmv

Posted: Tue Aug 30, 2005 20:22
by PE-LE
niin tarkoitin että auttaako tuohon ongelmaan mikä ilmenee kun kannessa on vain kaksi imuaukkoa,,,olen ollut jonkinverran tekemisissä holleyn pro-jectionin kanssa,,siinähän on kanssa suuttimet ennen läppiä,,,
huomenna selviää auttoiko suuttimien siirto ennen läppää tuohon tyhjäkäynti ongelmaan