Page 1 of 1
Onnistuuko tämän sytkän ohjaus MS:llä
Posted: Tue Jun 07, 2005 12:20
by markosa
Huh huh pää sekaisin manuaalien lukemisesta...
Kertokaa tietävät onnistuuko kuvanmukaisen sytytysjärjestelmän liittäminen ja ohjaaminen MS:llä.
Tarkoituksena myöhemmin rakentaa suorasytty mutta jos alkuun homman helpottamiseksi saisi pelit toimimaan omilla syttykamppeilla.
Moottori on Toyota 6-syl 7MGE.

Posted: Thu Jun 09, 2005 11:02
by markosa
Ei apuja ??
Posted: Thu Jun 09, 2005 13:26
by KariM
Kerro missä vakiosetupin pyörimisnopeus-/asentoanturit sijaitsevat. Keskellä olevan laatikon perusteella näyttäisi olevan monihammaspyörä (monta hammasta, onko puuttuvia hampaita?) sekä koneen asentoreferenssi jossain; Vauhtipyörällä vai nokka-akselilla/jakajassa? Näiden tietojen perusteella voidaan jo huomattavasti helpommin spekuloida sytkän MS-yhteensopivutta.
Posted: Thu Jun 09, 2005 13:47
by markosa
Taitavat sijaita jakajassa, liitteenä muutama kuva lisää jakasta jos ois apuja. Hampaita on 24 ja kaikki taitaa olla tallella

.
Eka kuvassa oleva laatikko mistä mainitsit kuvaa jakajan sisuksia.
SMT6 kanssa sytty pelas ok.
MS vaikuttaa ihan ok muuten mutta tämä sytty homma ei tahdo mennä kaaliin. Suurkiitokset jo tässä vaiheessa.
Toki oon valmis rakentamaan sytkän täysin eri komponenteillakin jos ei tällä onnistu. Mitä systeemiä 6-koneeseen olisi sovellettavissa järkihintaan.
Posted: Thu Jun 09, 2005 19:02
by KariM
Onkohan ne hampaat kaikki samalla jaolla ja samanmuotoisia? Kuvasta ei täysin yksiselitteisesti käy ilmi. Mulle tuo on aiemminnäkemätön systeemi.
Mikäli pioneerityö tuon systeemin naittamiseen MS:iin ei kiinnosta, kannattanee asennella kampiakselille esim. fordin 36-1 pyörä. Siitä saa suorasytkän heti fordin edis6-hiluilla, tai sitten käyttää sitä pyörää MS:n wheel decoderin kanssa jolloin kipinän voi jakaa edelleen jakajalla, tai suorasytkänä coil-packeilla.
MSefissä voisi olla tietoa myös tuosta Toyotan järjestelmästä.
Posted: Thu Jun 09, 2005 21:40
by markosa
Hampaat on samalla jaolla ja samanmuotoisia.
Ystävällinen Amerikaano joka on rakentanu vastaavan systeemin kehotti sahaamaan 18sta hampaan tai 18 hammasta pois tuosta 24 tappisesta "NE" rattaasta jolloin homman saa ilmeisesti pelaamaan (conventional VR ??).
Oli vähän vain suppea tuo maili, kuulostasko jompikumpi vaihtoehto järkevältä ?
Mitä tarkoittaa tuo VR?
No homma on ilmeisesti kuitenkin mahdollista jos sen joku on jo tehnyt.
"Marko
I have got it working by grinding off 18 teeth on the NE wheel to make the NE wheel into a conventional VR distributor
WOT"
Posted: Thu Jun 09, 2005 22:12
by Guest
vr on anturi tyyppi.
Eli ilmeisesti tuon sytkän ohjaus onnistuisi, sahamaalla tosiaan tuosta rattaasta se yksi hammas pois ja käyttämällä wheel decoderia.
Posted: Fri Jun 10, 2005 7:46
by KariM
plagu wrote: Eli ilmeisesti tuon sytkän ohjaus onnistuisi, sahamaalla tosiaan tuosta rattaasta se yksi hammas pois ja käyttämällä wheel decoderia.
Tuo toimisi kyllä.
Amerikanserkun terveinen taas oli että sahataan 18 hammasta pois, jolloin jää 6kpl eli juuri tavallinen yksi triggaus per sytytys. Tällä ei saa suorasytkää.
VR-antureita ovat nuo lohkokaaviossa kelalla kuvatut. Sellaista ei voi kytkeä suoraan megaan, vaan väliin tarvitaan joku sovitin kuten HEI4-moduli tai joku LM1815-toteutus wheel decoderin tapauksessa. Tosin 24-1 hammasrattaan kanssa maksimitaajuudeksi tulisi 1400Hz (7000rpm), menisiköhän tuokin vielä HEI4:llä?
Posted: Fri Jun 10, 2005 10:13
by markosa
Eli jakaja pyörii puolet kampuraa hitaammin, jos tuosta rattaasta ottais 2 vastakkaista hammasta pois niin eikö se pelais 12-1 pyöränä?
Alkup. turbomallissa on vastaava asentoanturi jonka vois käyttää hyödyntää niin pääsis tuosta hirvittävän isosta ja rumasta jakajasta eroon.
Mites tästä sitten eteenpäin, mitä kikkuloita tarvii alkaa tilailemaan jotta suorasytyn saa toteutettua?
Posted: Fri Jun 10, 2005 12:18
by KariM
markosa wrote:Eli jakaja pyörii puolet kampuraa hitaammin, jos tuosta rattaasta ottais 2 vastakkaista hammasta pois niin eikö se pelais 12-1 pyöränä?
Aivan, noinhan se meneekin eikä 24-1 kuten ehdottelin.
Toyotan DLI-sytkästä:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=8907
Posted: Fri Jun 10, 2005 13:05
by markosa
Kyllähän tämä tästä pikkuhiljaa aukeaa.
Eli jos käytössä on 12-1 signaali + 3 kpl (3x2) suorasyttypuolia (kts. kuva)
niin mitä tarvitsen vielä tuohon lisäksi.
Ja kiitokset teille jotka jaksatte jeesata.

Posted: Fri Jun 10, 2005 16:23
by JJ
ohoh! Mikäs kone? ja missä autossa?
Posted: Fri Jun 10, 2005 19:04
by Guest
JJ wrote:ohoh! Mikäs kone? ja missä autossa?
konehan on tosta ekasta kuvasta päätellen 7m-ge, oiskos toi nyt vaparisupran kone?
Posted: Fri Jun 10, 2005 19:10
by markosa
markosa wrote:Vaparihan se on alunperin ollu ja Suprassa kököttää
Posted: Sat Jun 11, 2005 12:49
by KariM
markosa wrote:Eli jos käytössä on 12-1 signaali + 3 kpl (3x2) suorasyttypuolia (kts. kuva)
niin mitä tarvitsen vielä tuohon lisäksi.
VR-anturin ja MS:n väliin sovitin, esim. LM1815, sekä joku sytkäpääteaste(et). Kummastakin puhetta seuraavan sivun lopussa:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html
Posted: Tue Jun 14, 2005 12:20
by markosa
Jos saan hall anturin sovitettua tuonne jakajan sisään tuon VR:n tilalle niin tuolla sais ilmeisesti eliminoitua tuon LM1815:n pois.
Pääsis paljon nätimmällä johdotuksella. Onnistuuko tämä "teoriassa".
Näyttäs riittävän pieneltä tämä:
Honeywell 2AV54 Hall-anturi virranjakajaan
http://www.vpv-motorracing.com/hall.htm
Posted: Tue Jun 14, 2005 12:31
by Guest
markosa wrote:Jos saan hall anturin sovitettua tuonne jakajan sisään tuon VR:n tilalle niin tuolla sais ilmeisesti eliminoitua tuon LM1815:n pois.
Pääsis paljon nätimmällä johdotuksella. Onnistuuko tämä "teoriassa".
Näyttäs riittävän pieneltä tämä:
Honeywell 2AV54 Hall-anturi virranjakajaan
http://www.vpv-motorracing.com/hall.htm
onnistuu jos vain tosiaan saat sen tuonne luotettavasti sovitettua.
Posted: Tue Jun 14, 2005 12:44
by markosa
plagu wrote:
onnistuu jos vain tosiaan saat sen tuonne luotettavasti sovitettua.
Onkos noilla hampaiden tiheydellä minkälainen merkitys HALL:in toimintaan? Ja ilmeisesti ihan tuo oma metalliratas riittäisi toimintaan.
Posted: Tue Jun 14, 2005 13:50
by KariM
Tuon anturin ja olemassaolevan hammasrattaan sovittaminen voi olla hankalaa, koska tuon on tarkoitettu noin millinpaksuiselle (0,79mm valmistajan mukaan) triggerilevylle jossa pyörimisakseli on samansuuntainen anturin kiinnitysreikien kanssa. Datalehden (
http://catalog.sensing.honeywell.com/pd ... /2av54.pdf ) mukaan ilmarako magneetin ja anturin välissä on 2.3mm, mahtuneeko siihen? Entä hampaat, ovatko sopivassa mittaushteessa anturin mittoihin?
24-hampainen ratas jakajassa tarkoittaisi 7000rpm:llä (=117 r/s) 117*24/2 = 1404 pulssia sekunnissa, eli 1,4kHz. Jakson pituus tuossa on 712us, kun anturin nousunopeus hitaammalla puolella on 6,2us. Saattaisi siis toimia vielä tuossa nopeudessa, jos laskuni menivät oikein
