Page 1 of 1
Outoa ongelmaa käynnistettäessä
Posted: Mon Jun 16, 2008 14:23
by volvo240turbo
Eli ongelma on se kun yritetään sahata autoa käyntiin niin joku potkii vastaan ja starttaus nopeus hidastuu huomattavasti, tuntuu että voisi sytkästä johtua mutta mikä asetus tuohon auttaisi?
Auto toimii muuten hyvin mutta juurikin tuo käynnistys on ongelma..
Auto on 244 volvo
-B23ET moottorilla
-Megalla ohjataan bensaa sekä sytytystä.
-Sytytys toteutettu BOSCH 12V 2 x 2 hukkakipinäpuolalla ja kahdella Boschin 139 loppuisella moduulilla.
-6-1 triggeriä lukee Honeywell 1GT101DC.
-Trigger angle tasan 60 astetta
-Triggaavat hampaat 1 ja 4
-Ennakko startatessa laitettu 10 asteeseen
-Dwell asetukset: Fixed duty ja 50%duty cycle
Auto oli ennen virranjakajalla toiminnassa ja sen kanssa ei tullut tällaista vastaanpotkimista startatessa..
Kertokaa te viisaammat mikä asetus tuohon auttaisi..
Posted: Mon Jun 16, 2008 18:06
by Jankos
Eikös tuohon sitten pysty laittaan trigger return starttaukseen eli trig return pos A 2 ja B 5? Sitten startatessa olisi ennakko nollassa? (Vai menikö mun ajatus ihan metsään)
Tuo time based kun tuppaa olemaan startatessa sinnepäin ja ainakin parin kaverin volvot pyörittää aika rauhallisesti niin se vielä vaikeuttaa tuota laskemista.
Posted: Tue Jun 17, 2008 8:59
by ArttuH
Trigger returnia kannattaa tosiaan kokeilla ensimmäiseksi, voi hyvinkin auttaa.
Tosin ongelma saattaa olla vähän perustavampaa laatuakin. Nimittäin esim. juuri 6-1 triggeripyörän kanssa on ollut jonkin verran ongelmia starttauksessa joillain koneilla. Eli jos triggeripyörässä on vähän hampaita ja kone pyörittää epätasaisesti startissa, niin Mega saattaa seota puuttuvan hampaan tunnistuksessa. Tällöin joku normaali hammasväli tunnistetaan puuttuvaksi hampaaksi ja koko ajoitus menee luonnollisesti aivan poskelleen. Näitä ongelmia on ollut yleisimmin 4-1 ja 6-1 triggerien kanssa, mulla oli ajoittain samaan ongelmaa 12-1 pyörälläkin MP:n koneen kanssa (kevyehkö kampura ja melko paljon puristuksia). Toisaalta taas monilla toimii 4-1 triggerikin ihan hyvin, eli on kovasti tapauskohtaista.
Posted: Tue Jun 17, 2008 20:50
by volvo240turbo
Kiitoksia vinkeistä. Kokeilen huomenna tuota trigger returnia.
Voitteko kertoa tarkemmin tuota trigger returnin toimintaa kun en ymmärrä sen periaatetta?
Ja miten ennakoksi tulee sitten nolla?
Posted: Tue Jun 17, 2008 21:33
by Jankos
Tuo trigger return nimitys on seurannut jakajasytkästä ja se tarkoittaa triggerisignaalin palautumista toiseen tilaan varsinainen triggauksen aiheuttavan muutoksen jälkeen. (onpa sekava selitys) Wheel decoderissa on vaan käytetty sitten näitä nimityksiä että olisi helpompi ymmärtää jakajan kautta mitä tarkoitetaan.
Syy miksi ennakko on nolla tulee tuosta sun pyörästä, eli 6 hampainen triggeri aiheuttaa 60 asteen hammasvälin ja sitten kun sulla on 60 astetta trigger angle niin siitä tulee se nolla kun vasta seuraavasta hampaasta tehdäänkin kipinä.
Posted: Tue Jul 01, 2008 19:32
by volvo240turbo
Kiitoksia avuista, mutta ei ole vielä vikaa löytynyt.. Trigger returnia koitettu mutta sama homma.
Katselin lampulla startissa ja tyhjää käydessä, näyttäisi että ennakko heittelee aika paljon ~15 astetta välillä. Sitä mitä enemmän tulee kierroksia niin sitä tasaisemmin ennakko pysyy paikallaan..
Kuinka tuo ennakon pomppiminen on mahdollista kun logeissa ei näy mitään rpm piikkejä?? Ja ennakko myöskin login mukaan se kiinteä 15 astetta millä koitin.
Posted: Tue Jul 29, 2008 16:24
by volvo240turbo
Ongelma korjaantui kun vaihdoin -139 loppuiset sytytysmodulit pois ja tilalle pistin yhden -200 loppuisen Unipoint kopion ja ledeille ylösvedot 12 voltista