Page 1 of 2
ms2 sekä turbokone+ starttailuongelma
Posted: Mon Jun 09, 2008 16:21
by jp
Kyseessä 4 sylkkynen 1.6l turbokone, jossa 440cc suuttimet.
Foorumi kun lueskelee, niin varmaan 80% threadeista käsittelee crankkaus ongelmia
Sytkänä mulla on Edis4:sen paska VR sensorilla. Ja megaruitta on tehty orkkis eculle.
Kipinä tulee jokaseen pyttyyn, saa bensaa koska se tuoksahtaa hyvin. Kylmäkäynnistysuuttimella ja ilman kokeiltu.
VR sensori on 9,5 hammasta, jakopäähän päin katsottuna, tyhjän paikan edellä. Eli TDC kohdassa anturista 9,5 hmmasta eteenpäin. RPM tieto siis tulee. Kaikinpuolin asetukset pitäisi olla sellaiset, että moottori joutaisi käynnistymään. Anturion 36-1 tyyppinen.
Bensoja on muuteltu VE taulukosta väliltä 15-70, tuloksetta.
spark settingseistä cranking kohtaan ei saa vaihdettua kuin 'time based' tilalle tuota 'trigger return' kohtaa. Mutta mielestäni se pitäisi ollakin tuo time based? Startatessa kuulemma näyttää ennakko kymppiä vaikka megasta olisikin säädetty muuksi, onko normaalia?
Tässä asetukset megalla tämän hetken testisessiolta..
http://juhsimon.pp.fi/testimielessa.msq/
Jos osaatte jotain neuvoja laittaa mitä kandee testata, niin olisi jees. Ei meinaan lupaile ollenkaan.
p.s Voiko vaikuttaa jos sytkän asetuksista on LED 17 kohdalla squirt eiä spark A valittuna?
Re: ms2 sekä turbokone+ starttailuongelma
Posted: Mon Jun 09, 2008 20:53
by Vauhtivaunu
jp wrote:
Bensoja on muuteltu VE taulukosta väliltä 15-70, tuloksetta.
Mega ei käytä bensakarttaa starttauksessa, vaan suuttimien aukiolo määritellään cranking settings-valikosta.
jp wrote:
Startatessa kuulemma näyttää ennakko kymppiä vaikka megasta olisikin säädetty muuksi, onko normaalia?
EDIS ei siinä tapauksessa taida saada sytkäennakon signaalia (SAW) ja käyttää siksi jäykkää ennakkoa.
jp wrote:
p.s Voiko vaikuttaa jos sytkän asetuksista on LED 17 kohdalla squirt eiä spark A valittuna?
Eipä se EDIS tässä tapauksessa edes voi saada oikeanlaista SAW-signaalia-> asetukset kohdalleen.
Ootko kattonu kasteleeko tulppia?
Voisin ihan mututuntumalta heittää, että saapi liikaa bensaa startatessa. Cranking settings valikosta pienempiä suuttimen aukioloaikoja starttaukseen, niin alkaa lupailemaan.
Posted: Mon Jun 09, 2008 21:36
by jp
kyllä kasteli tulppia.. ja sitä juuri että vaikka mitä asetuksia kokeillut niin tuntuu ettei muutosta ole..
Ja onkos megalla selkeetä paikkaa lisärikatus-suuttimelle. Eli joku asetus josta määritellään että ylimääräinen suutin pelissä joka hoitaa sen?
Ja onko noille crankin setupeille suutinten aukiololle missään järkeviä kaavoja, millä voisi laskea suuntaa antavasti?
Posted: Fri Jun 13, 2008 19:53
by jp
kokeiltu muuttaa seuraavia arvoja ja uudet tulpat vaihdettu:
cranking / prime table:
"prime pump when" - always sekä oletusta
"fire priming pulse" - power up sekä kaksi muuta vaihtoehtoa
"standard pw source" - standardiarvoa muuteltu -> eri lämpötilat voi katsoa sitten kuntoon jälkeenpäin, kun pelaa.. ? -> tässä koitettu 1-15 välillä arvoja ja yrietty katsella missä vaiheessa tulpat kostuu.
more cranking stuff kohdassa rpm 300-500 välillä sekä rikastukset pois.
Huomasin muutettua tuon spark A asetuksen, että starttia pyörittäessä megan ennakko tipahtaa (-0) arvoon. Mielestäni tätä ei ole ennen tapahtunut.. Ja kun tuon arvon vaihtaa takaisin edelliseen, niin tekee samaa eli tipauttaa nollaan.
Kerran yskäisi putkessa, kun säädin priming pw tablea 4C ja 16C kohdalla. Arvot taisi olla siinä 4ms.. Olisko vanha bensa vaan paukahtanut?
Lopussa rupesi fuel pump ledikin kettuilemaan.. startatessa ei läheskään joka kerta edes vilkahtanut fuel pump ON kohdalla. Ja tästä tuli mieleen, että vaatiik muka mega joka muutoksen jälkeen virtojen katkaisiun ja takaisin päälle?
p.s. Sen verran ruvennut ahdistaa tuo, että vaihdan kyllä oikean ruisku kohta tilalle. Ja ASENNUTAN sähköt ammattiliikkeessä

Posted: Sun Jun 15, 2008 15:08
by Jankos
jp wrote:p.s. Sen verran ruvennut ahdistaa tuo, että vaihdan kyllä oikean ruisku kohta tilalle. Ja ASENNUTAN sähköt ammattiliikkeessä

Tätä foorumia kun on enemmän lukenut niin aika moni kaveri kuvittelee osaavansa paljon enemmän asioita kuin osaakaan
Tähän vaan sellanen kysymys että miksi et anna tuota megan loppuun fiksailua sellaselle kuka nuo osaa katsoa kohdilleen ja tarkistella jos siellä kuitenkin on jotain kytkentävikaa jne.? Tulee kuitenkin paljon halvemmaksi kuin ostaa joku muu ja asennuttaa se jossain. Ja sitten olet kuitenkin pihalla kuin lumiukko niistä ruiskun säätelyistä.
Jos kerran kipinä tulee ja oikeaan aikaan ja bensaakin menee koneeseen niin eihän tuossa pitäisi mitään järin suuria juttuja enää olla.
Posted: Mon Jun 16, 2008 18:12
by jp
ei ole tuttavapiirissä mega-osaajaa, joten muiden avut ei tässä vaiheessa oikeen anna tuulta purjeisiin.
Ja tuo on saatava ajokuntoseksi ennen penkkisäätöä, koska joudun ajamaan tuon sisään ensin kunnon vetoja..
Posted: Tue Jun 17, 2008 7:38
by AJ
Ota rohkeasti yhteyttä vaan niihin jotka megan kanssa ovat säädelleet. Varmasti tätäkin foorumia lukee joku asuinpaikkaasi lähellä oleva joka voisi hoitaa homman kuntoon.
Posted: Tue Jun 17, 2008 11:39
by jp
sitä on vaikea vain tietää, kuka oikeasti tietää ja kuka luulee tietävänsä. Siinä vaiheessa kun on raudassakin rahaa jo kiinni hieman, niin ei ketään tyräseppoa tahtoisi pyörimään läppärin ympärille (enempää kuin itse:D).
Hyvä puoli tuossahan olisi se, että saisi enemmän irti, kun on avustavana kätenä joku kokenut jannu. Noi pikkuasetukset tässä kusee aika varmaan tällä hetkellä.
Posted: Tue Jun 17, 2008 11:54
by JaniM
No eiköhän kaikki ketkä saanut auton kulkemaan, niin sen verran osaa asentaa ja säätää. Ja lopuksihan se penkkiin kantsii viedä, niin saa siellä lopulliseen säätöön.
Laajakaistalambda aika ehdoton peli säätämisessä mun mielestä.
Saa jo aika nopeesti ajettavaan kuntoon "automaattisesti".
Ja manuaalissa on kyllä kerrottu aika hyvin miten säädetään.
Posted: Tue Jun 17, 2008 12:31
by Höylä
muutama tarkentava kysymys...
jos kipinät tulee joka pytylle, niin tuleeko ne myös 100 % varmasti oikeaan aikaan
käyntiin saamiseksi ei polttoainepuolen säätöjen tarvitse olla, kuin edes hieman sinne päin, ja ainahan voi antaa polttoainetta ihan käsipelilläkin, niin minäkin tein kun ensimmäisiä starttauksia tein (hyvä puoli tuossa on se, että ruisku ei kastele aina tulppia, jos on sytkäpuolella jotain ongelmaa

)
akku on varmasti täynnä?
mega tuntuu olevan aika nuuka sähkönsaannistaan ja multa ainakin loppui ongelmat alkuvaiheessa, kun pyöritin starttia eri akulla, kuin mistä mega ja muut systeemit otti virtansa.
kun sitten sain asetukset kuntoon, niin toimii kyllä yhdelläkin akulla, mutta aloitusvaiheessa tuntuu järkevältä käyttää kahta eri akkua...
Posted: Tue Jun 17, 2008 15:09
by jp
joo virransaanti taattu.. Päälle 11,5 pidetty startatessa.. eli tuon alle ei laske pyörittäessä.
En ymmärrä miksei kipinä tulisi joka pytylle oikeaan aikaan. Kone säädetty siten että tdc kohdassa triggeripyörän tyhmä hammas 90 astetta anturia edellä. Ja sitten megasta ennakot joita se tahtoo.
Posted: Tue Jun 17, 2008 17:11
by Anssi
Tuleeko kipinät varmasti tulppiin saakka? Entä mistä tuo 10 asteen ennakko startatessa on katsottu? Lampulla?
Käykö bensapumppu myös startatessa? ... No kait se käy, jos tulpat kastuu?
Jos bensaa tulee, niin onko paineet linjassa varmasti edes suurinpiirtein kohdallaan, ettei sitä tule aivan liikaa?
Antaako Megatune mitään virheilmoituksia käynnistettäessä?
Posted: Tue Jun 17, 2008 19:58
by jp
ei anna viheilmoa. Paineet siellä 2.7barin hujakoilla, eli ihan passelit että käyntii pitäs lähteä. Mulla on toisaseks bensapumpulle suoraan ohisyötöllä +12V. Helpompi nyt säätövaiheessa siten. Voi olla rele paskan tms. kun ei lähde liittimestä futaan vaikka mega vilkauttaa fuel pump ON aina kun pyörittää konetta.
Tuo ennakko on megan mukaan katsottu. Mulla on vaan kone säädetty ykk kohtaan ja laitettu triggeri siihen oikeaan asentoon.
Mites tuon voisi tarkistaa lampun kera, kun esim auton oma ennakkoasteikko jakopään muoveissa ei ole käytössä..
Ja joka pytylle tulee kipinä tulpille asti. Myös tulpat pytyissä tuntus antavan kipinää kun lampulla siitä kattoo ja ampuu esim kättä kohden.
Posted: Tue Jun 17, 2008 20:33
by Kessi
jp wrote:Mites tuon voisi tarkistaa lampun kera, kun esim auton oma ennakkoasteikko jakopään muoveissa ei ole käytössä..
Sohottele lampulla esim. trikkerilevyyn ja laske hampaita, 1hammas=10astetta

, antaa ainakin suuntaa... Itellä oli aikanaan perinteiset 180 astetta sytty pielessä

..
Re: ms2 sekä turbokone+ starttailuongelma
Posted: Tue Jun 17, 2008 20:49
by Anssi
Kyllä se sytkän oikea-aikaisuus olisi varmasti seuraavaksi tarkastettava.
Jos ajoitus on kunnossa, bensaa on palotilassa ja EDIS antaa aina tulta sen 10 astett EYKK, niin kyllä se silloin jo pelaa, tai ainkin lupaa.
Tämä ensimmäisessä viestissä on hieman ristiriitaa:
jp wrote:VR sensori on 9,5 hammasta, jakopäähän päin katsottuna, tyhjän paikan edellä.
Ja sitten..
jp wrote:Eli TDC kohdassa anturista 9,5 hmmasta eteenpäin.
Eli onhan anturin ja hampaankolon järjestys varmasti oikein koneen pyörimissuuntaan nähden?
Tulpanjohtojen järjestyskin on varmasti tsekattu muutamaan kertaan? Jos ne olisivat väärin, niin potkisi se silloin ainakin takaisin...
Posted: Tue Jun 17, 2008 22:27
by jp
on juuri oikein päin, mutta riippuu toki kattooko jakoään puolelta vai laatikon puolelta.
Jakopään puolelta katsoessa tyhjä hammas on kellonsuuntaisesti anturin jälkeen kehällä. Eli esimerkkinä: anturi on n. klo 4 kohdalla ja tyhjä hammas n. klo 7 kohdalla.
tulpan johdot on oikein. Kokeiltu pyörittämällä tsegata missä tuikkii ja missä ei ;D
Tuo triggeri on sen puol hammasta pielessä, mutta kunhan tuon pelaamaan saa, niin tarkoitus asettaa tasan oikealle kohdalle. Käynnistämiseen tuo 3-5astetta nyt tuskin vaikuttaa.
Posted: Tue Jun 17, 2008 22:47
by Anssi
jp wrote:on juuri oikein päin, mutta riippuu toki kattooko jakoään puolelta vai laatikon puolelta.
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Koneen pyörimissuuntaanhan se verrataan, eikä katsomissuuntaan
Varmastikin se on oikein, mutta heitinpä nyt ajatuksen kuitenkin. Ei kai muuta vaihtoehtoa kuin lampulla tarkastaa vielä ennakko ja sen jälkeen mietitään muita vaihtoehtoja.
Miten se YKK:n kulma muuten on tsekattu? Onko käytössä ollut stopparitulppa, vai miten? Sanoit, että asteikko ei ole käytössä..
Posted: Tue Jun 17, 2008 22:57
by Höylä
jotenkin nyt alkaa tuntumaan, että kipinät ei tule silloin kuin pitäisi... (mulla oli vähän samaa vikaa aluksi

sitten kun sai edes kahdella käymään, niin oli helppo löytää niiden loppujen neljänkin pytyn oikeat sytkäasetukset

)
Posted: Tue Jun 17, 2008 23:12
by jp
tuossa mun tojon padassa on jaon asetus nokkapyörien sekä öpumpun rullan mukaan. Eli ennakkoihin liittyvät asiat hihnapyörältä ja jakopään muoveista ei ole vaihtoehto
Mutta pitää tsiigaa jos saan katottua tuon ennakon. En vaan saa käsitä mistä vertaan ja mihin niitä hampaita? Jos ammun sitä triggeripyörää.
Merkkaanko lohkoon merkin tms.? ei ole mitään ennakkoarvoa mihin lähteä vertaamaan siis..
Posted: Tue Jun 17, 2008 23:35
by Höylä
jos saat vaikka ruuvimeisselin avulla tulpanreijästä kokeilemalla selville ykk, niin siihen vain lohkoon merkki vaikka puuttuvan hampaan kohdalle tai mikä hammas nyt sattuu olemaan hyvällä kohtaa ja maalaa sen sitten vaikka valkoiseksi.
pakkohan se nyt on ykk ensin saada selville, että sytyn voi saada ajoituksiin

Posted: Tue Jun 17, 2008 23:35
by Anssi
jp wrote:tuossa mun tojon padassa on jaon asetus nokkapyörien sekä öpumpun rullan mukaan. Eli ennakkoihin liittyvät asiat hihnapyörältä ja jakopään muoveista ei ole vaihtoehto
Mutta pitää tsiigaa jos saan katottua tuon ennakon. En vaan saa käsitä mistä vertaan ja mihin niitä hampaita? Jos ammun sitä triggeripyörää.
Merkkaanko lohkoon merkin tms.? ei ole mitään ennakkoarvoa mihin lähteä vertaamaan siis..
Siis onhan YKK jo tarkasti määritelty suhteessa lohkoon, kun kerran anturi ja triggeripyörä kerran ovat viestiesi mukaan varmasti kohdallaan. Vai ovatko...?
Jos se YKK ei nyt kuitenkaan ole ihan tarkka, niin voisiko varmistaa sen ja merkata sen sitten lohkoon tms? Eli tee vaikka vanhasta tulpasta stoppari jolla haet käsin "ees-taas" pyörittämällä YKK:n. Sitten hammasrattaaseen vertailuasteikko jollain tapaa merkkaamalla...? En osaa sanoa, kun en tunne konetta...
Onko muuten se nokan/nokkien ajoitus myös varmasti kohdallaan?
Pyöriikö kone myötäpäivään jakopäästä katsottuna?
Posted: Wed Jun 18, 2008 22:01
by jp
tseggailin tänään paria juttua kun huvikseni tallilla kävin.
Triggeripyörä kun osottaa anturin kanssa siten, että koneen pitäisi olla yläkuolossa, niin KYLLÄ, se ykköspytyn mäntä on oikeassa paikassa
Vielä pitäisi loppuviikosta päästä naputteleen lampulla (yksin melko hankalaa, ellei mahdotonta ;]) ja katsoa että antaako aikuisten oikeesti kipinää oikeaan aikaan.
Tuli kokeiltua moninaisia cranking asetuksiakin.. 0.8ms->1.6ms välillä putputti putkeen asti kyllä, mutta muutosten hakeminen tuohon ympäristöön ei juurikaan muutosta tuonut..
Ei tuossa taida mikään einstein pitää olla, että numeroita lyö ja katsoo ettei tulpat kastu.. Hemmetti sentäs

Posted: Wed Jun 18, 2008 22:50
by Höylä
jos se putkeen ampuu, niin ei siellä sytty silloin kohdallaan ole
olisko niin, että olet päätellyt anturin paikan väärin, eli kun se pitäis olla tietyn määrän ennen ykk, niin se onkin nyt senverran jälkeen ykk
eli 10 astetta eykk onkin jotain 80 jykk tai vastaavaa, pakovena kuitenkin tuntuu olevan auki tai aukeamaisillaan... tosin nämä pitäisi aina itse päästä näkemään paikan päälle, toisten kirjoituksia tulkitsemalla tulee aina välillä vika päätelmiä...(sama myös toisinpäin, eli neuvot tulkitaan myös välillä väärin...)
sen kun katsot kuntoon, niin pääset ajelemaankin...
edit: se että se ampuu edes putkeen on kuitenkin merkki siitä, että siellä on syttymis kelpoista seosta ja kipinäkin tulee

monelta puuttuu jompi kumpi aloitusvaiheessa

Posted: Thu Jun 19, 2008 6:19
by jp
http://www.autosportlabs.net/images/1/1c/Edis_wheel.gif
Ja mulla se on sen 1/2 hammsta _yli_.. eli 9,5hammsta on tuo ero. Kai ediksen sen luulis tajuavan?
Tuolla tavoin se on laitettu. Eikai tuota hemmetti voi tulkita monella tapaa?
Hmm jakopäästä katsottuna, mihis suuntaan se kone pyörii? myötäpäiväisesti, eikö? Jos näin, niin tuo on kyllä ihan oikein pultattu kiinni.
Posted: Thu Jun 19, 2008 8:20
by Jankos
Onko varmasti puolan johdot oikein? Ettei kipinät mene 2-3 kun pitäisi mennä 1-4? Eli koitas vaihtaa 1-2 ja 3-4 tulpanjohdot ristiin.
Ja edis ei käytännössä tajua mitään. Tuo puolen hampaan heitto vaan tarkottaa että siellä on viitisen astetta ennakkoa enemmän mitä megakin tulee näyttämään. Ja edis antaa 10 asteen ennakolla kipinän kun triggeri ajoitettu oikein vaikka ei olisi mihinkään muuhun kytketty.
Posted: Thu Jun 19, 2008 8:37
by jp
Olen edisin (moduulin) liittimestä mitannut nuo liitokset ja coil A ja coil B menee oikeisiin liitoksiin puolan liittimessä (plugit 1,2,3).
Toki myös kokeillut päittäin vaihtaa noita A ja B puolan paikkaa, mutta ei kyllä vaikutusta
p.s Miten tuo ennakko pitäs käyttäytyä megassa kun starttaa? Pitäisikö pysyä siinä ennakossa mikä megalla on määritetty myös starttai pyörittäessä? Mulla meinaan tippuu se nollaan kun yritän pyörittää..
Posted: Thu Jun 19, 2008 11:21
by Vauhtivaunu
Ei kannata nyt keskittyä siihen mitä megassa näkyy ennakkoa. Ota vaikka SAW piuha irti. Sen auton pitää lähteä käyntiin, vaikka se edis antaa sitä 10 asteen jäykkää ennakkoa. Jos bensaa tulee ja kipinää tulee, sen pitää käynnistyä. Jos bensaa tulee aivan tolkuttomasti, niin silloin pitää katsoa missä on vika.
Eräässä rallisprint-BMW:ssä oli samanlaisia ongelmia. Syynä oli palanut ruiskufettien ohjauslutikka-> suuttimet jatkuvasti auki kun virrat päällä.
Auto yritti käyntiin ja lupaili mutta ei vaan lähtenyt. Ja kipinää tuli.
Katso nyt ensin, että se polttoainepuoli on varmasti ok asetusten ja kytkennän osalta.
Posted: Thu Jun 19, 2008 11:30
by jp
hmm, mites olis järkevin testaa nuo suuttimet että ei tosiaan ole koko ajan auki kun virrat ovat päällä?
Tukki irti ja käyttää pumpulla virtaa, jos tulee kamaa ni ei hyvä?
Jos pyörittäessä vaan, niin hyvä?
Kokeilen joo tota saw piuhan irti repimistä.. sillähän se selviää, jotta johtuuko sytkän asetuksista..
Posted: Thu Jun 19, 2008 22:39
by jp
Kipinä tulee oikeaan aikaan. Ilman megaa kytkettynä ennakko on 10 astetta.
Huomattu kuitenkin megan sekoilevan crankatessa, eli tuo ennakko tipahtaa nollaan ja se mittari muuttuu punaiseksi.. Tällä samalla hetkellä, kun mitataan ennakko niin se on 10 astetta. Eli hävittääkö SAW tiedon johonkin vähän väliä?
Tulppia seurasin, kun starttaillessa yritin muutella cranking valikon asetuksia. 0.8->6ms välillä.. 5-6ms välillä saatto huomata pientä tulppien kastumistakin jo, mutta eipä noilla aiemmilla aukioloilla.
Eli tuosta vois päätellä, että ei suuttimet ole koko ajan auki.. Mitäs hemmettiä tässä enään voi olla.. EIhän nuotiokaan jää syttymättä jos paperin päälle tulitikun heitän
..Ilman saw piuhaa en ole vielä kokeillut käynnistää. Ei raaskinut tuota piuhaa katkomaan ruveta, kun aina liittokset joutuu tehdä ja eihän se hyväksikään ole...
Posted: Sat Jun 21, 2008 15:09
by JaniM
No mistäs tiedät että ennakko on sen 10 astetta, jos saw kuitenkin kiinni ollut? Nyppä nyt se veke vaan ja kato se hihnapyörältä. Turha sitä on muuten paljon arpoa.