Page 1 of 1

paineensäätimestä

Posted: Thu May 29, 2008 8:09
by jakonen
semmosta rupesin tossa miettimään että mites ton paineensäätimen kanssa ku kaikissa opuksissa mainitaan että paineensäädin pitää poltoaineen paineen tasaisena imusarjan paineesen nähden. ostin bossilaisen säätimen mut ei siinä ole alipaineletkulle paikkaa. eli paine pysyy koko ajan samana.
onko tällä minkälaisia vaikutuksia seossuhteen säätöön/mitä pitäs ottaa huomioon?? :oops:

Re: paineensäätimestä

Posted: Thu May 29, 2008 8:30
by reve
jakonen wrote:semmosta rupesin tossa miettimään että mites ton paineensäätimen kanssa ku kaikissa opuksissa mainitaan että paineensäädin pitää poltoaineen paineen tasaisena imusarjan paineesen nähden. ostin bossilaisen säätimen mut ei siinä ole alipaineletkulle paikkaa. eli paine pysyy koko ajan samana.
onko tällä minkälaisia vaikutuksia seossuhteen säätöön/mitä pitäs ottaa huomioon?? :oops:
Sulla on ilmeisesti joku vanhan d-jetin paineensäädin tai joku muu vastaava. Kyllä tollasen kanssa vaparin saa säädettyä, joskin ve:t tulee vähän normaalia pienemmäksi osakuormalle, kun differentiaalipaine suuttimen yli kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän imusarjassa on alipainetta.

Ahdetussa tollasta ei voi käyttää, kun suuttimesta tulevan bensan määrä laskee sitä enemmän mitä enemmän ahtopaine nousee (jollei suuttimet sitten ole ihan järkkyisot ja peruspaine korkea - kartoista tulisi silti ihan älyttömän näköisiä).

Yleisesti ottaen kannattaa kyllä pyrkiä käyttämään sellaista paineensäädintä, missä on se liitäntä imusarjan paineelle. Sillon jonkun muun on helpompi ymmärtää niitä sinun autosi karttojakin, jos siellä on jotain sellaista ongelmaa, mistä itse ei selviä.

Posted: Thu May 29, 2008 10:56
by jakonen
http://www.autopartsliquidations.biz/0280160001.html

siis tollanen säädin kyseessä.

jospa tolla pääsis alkuun...

Posted: Thu May 29, 2008 18:36
by Turbiini
Joo eli d jetin säädinhän tuo on, sen tosin saa helposti tehtyä imusarjan paineen tunnistavaksi. Säätöruuviin porataan reikä keskelle ja johdetaan siihen imusarjan paine.

Posted: Thu May 29, 2008 19:08
by jakonen
ja säätoruuvi jää edelleen toimivaksi?

Posted: Thu May 29, 2008 20:14
by eaton/holset power
jakonen wrote:ja säätoruuvi jää edelleen toimivaksi?
riippuu hyvinpitkälti porarista :wink:

Posted: Wed Jun 04, 2008 12:10
by jakonen
voiskohan sen liitännän laittaa säätöruuvin viereen. eli tekis uuden reiän ja juottas siihen putken pätkän johon vetäs alipaineletkun??

Posted: Wed Jun 04, 2008 12:52
by JaniM
Ei varmaan kannata hirveesti lämmittää säädintä ettei kalvo kärtsää rikki.