Page 1 of 1

4+4 suuttimien ohjaus

Posted: Mon May 19, 2008 19:28
by kamski
Käytössä on 4 suutinta jotka ruiskuttavat vuorottaisessa muodossa eli 2+2 1 bank ja 2bank. Haluasin kokeilla nyt 4+4 eli muutan ruiskutuksen yhtäaikaiseksi 1bank 4 suutinta ja 2bankkin 4suutinta. Eli pulma on siinä mitä kaikkea asetuksia pitäis nyt sitten muuta, Staget injekto pääle ja siitä sitten ton vaikkapa rpm ohjatun, mitä muuta tarttis vielä laittaa,
Ve table 2 päälle. Jos joku jaksais vaivautua niin hyvä tule. Niin levy on V2.2

4x4

Posted: Mon May 26, 2008 20:54
by TTH
Yksinkertaisin ja ymmärrettävin ratkaisu on. Että unohdat sen stagetin ja laitat DT käyttöön teet oman karta niille 4:lle lisä suuttimelle. 2Ve karttaan laitaat laitatat VE lukemat alkamaan siitä ahto ja kirerros alueesta kun haluat. Muualle VE=0. Sitten vaan säädät molempia karttoja tarpeen mukaan. Tietysti määrittelet Kakkos pankin suuttimet valikosta oikein. Staget injektion systeemistä tällä foorumilla ei näytä kenelläkään olevan tietoa tai käyttö kokemuksia.

Posted: Tue May 27, 2008 5:48
by Jasen2624
Mulla itellä on kartat aikalailla samallalailla (0% ei ole kumminkaa missää) ku TTH neuvo mut on käytössä tuo staget injection.. Itellä on sillee et
injector stagin - map
staging point - 130
staging off - 3 (en tiijä mitä meinaa)
staged scaling factor - 255
staging second parameter - map
staging on one or both params - both conditions

Ja fuel table selectionista 2 kartta pääle suutinpankille 2

En tiijä onko itelläkää oikein mut tuolla se on kumminki toeminu jo jonku aekaa..

Posted: Tue May 27, 2008 17:00
by kamski
Ei ole näistä hirveästi juttua tällä forumilla, jotain pieniä satunnaisia juttuja, onhan tämä sellainen "ISOJEN POIKKIEN" säätö ominaisuus joka tehdään kun haetaan autosta paljon tehoa tai muuten vaan leikitän ruiskulla, hauskaa on kuitenkin molemmissa tapauksessa!
Tännehän nyt sitten kannattais kerätä myös sellaista "nippelitietoa joka voisi vaikuttaa säätöihin positiivisella tai negatiivisella tavalla.
Itse ajattelin ensin kerätä hiukan tietoa ennenkuin asennan 4+4 suuttimet kun on huomattavasti helpompi säätä noi hommat mutta yllätyksiä voi tulla aina...
Kohteena on sellainen perus-viri kansi jossa suuttimet kannessa alkuperäisenä, siitä sitten lähtee imusarja yhdellä kaasuläpälla. Nyt sitten kun korvataan imusarjan läppärungoilla niin niissäkin on 4 suutinta joita voi hyödyntää jos tuntuu siltä ettei bensaa saa muutenkaan kulumaan.
Jos DT kartassa jossakin hohtaa VE=0 % niin silloinhan se ei ruiskuta lainkaan mutta se on vissiin ihan moottorin ja säätäjän kohtainen juttu miten se säädetään.

Posted: Wed May 28, 2008 7:31
by Jasen2624
Niin monta tapaa säätää ku on säätäjiäkin.. :lol: Kyllä niitä kokemuksia varmaan on mut ite en ainakaan taho uskaltaa ruveta neuvoo ku ei oo itekkää koskaa satavarma et meneekö se oikeasti niin.. Samapa se on mitä sielä 2 kartassa on ennen sitä aluetta millä se 2 pankki on toiminnassa. Esim itellä tais lähteä 2 pankki toimii vasta ku on 150kpa (ei mekan oma mappi). Sitä ennen sama onko 0 vai 100%.

4x4

Posted: Wed May 28, 2008 7:53
by TTH

Posted: Fri May 30, 2008 20:19
by kamski
Joo se ei riitä että osa LONTOO koska täyty ymmärtää myös sen mitä lukee, kaverin kanssa pistettiin tyhmät päät yhteen ja tultiin siihen tuloksen että DT 2 ei ole tarkoitettu tohon staged hommaan vaikka kuinka haluaisi, lontooksi -NOT SUITABLE WITH DT-
Siis homma menee niin Staged injection taulukko laskee 1 VE tablelle noi asetukset.
Staging Point 30 =meinaa milloin otetaan 2 bankin suuttimet käyttöön eli tossa tapauksessa 3000 rpm.
Staging Off Delta 2 = meinaa milloin 2 bankin suuttimet sammuvat eli 200 rpm siitä milloin ne otetaan käyttöön eli 2800 rpm eivät enään ruiskuta, jolloin 1 bankkin suuttimet taas ruiskuttavat ihan normaalisti.
Staged Scaling Factor = on sisäinen taulukko joka laskee 1ja 2 bankkien suuttimien fyysisen eron cc. näin minä sen tajusin, Tämä taulukko on varmaan aika tärkeä tuohon toimivuuden kannalta niin minä luulisin.

Mega manuaalissa neuvottiin että 1 bankkin kannattais laittaa pienemmät suuttimet jotta tyhjäkäynti pelais paremmin.

Yksi mielenkiintoinen seikka että jos kättä DT 2 lambdan kanssa niin täyty ensin tehdä levylle muutoksen ja valita DT2 lambda asetukset.

4x4

Posted: Sat May 31, 2008 9:23
by TTH
Mega manuaalissa neuvottiin että 1 bankkin kannattais laittaa pienemmät suuttimet jotta tyhjäkäynti pelais paremmin.
Kyllä se asia on niin, että kakkospankkiin ei voi laittaa pienempiä suuttimia, koska laskukaavan suhdeluvun täytyy olla <255.

DT ei saa olla valittuna käytettäessä Staget injectionia, ja tällöin valikosta häviää samalla kakkospankin suuttimien perus asetukset.

Eli mennään ykköspankin suuttimien asetuksia käyttäen ja staget scaling factoriin oikea suhdeluku.

Kun kokeilin tuota systeemiä laitoin lähtöpaineeksi 101kpa ja ok. Kun paine saavutettiin kakkospankki tuli mukaan ykköspankin PW ja duty laskivat samalla kun kakkospankin vastaavasti nousivat ja lopulta melemmat pankit ruiskuttelivat samoilla PW ja DUTY:llä. Eli jos VE 1 taulu on saatu tehtyä alkuperäisille suuttimille sopivaksi, esim. 40-100 niin VE taulua ei tarvitse säätää hyvin paljon muualta kuin sielltä missä bensa ennen alkoi loppumaan.

Kun käytän itse DT ja 8 suutinta ja suht korkeita ahtopaineita (1,9bar) ,niin ve-taulun tekeminen usiksi ja siitten vielä säätö päälle ja mahdollinen konerikko=liian suuri urakka. Tosiaan kakkospankissa on nollia niillä alueilla missä kakkos suuttimet eivät saa ruiskuttaa

Tosin voin sanoa, että kahden VE-taulun säätäminen yhden sijaan ON työlästä.

Jos tekstissä on jotain väärin, niin kommentoikaa ihmeessä. EI ole tarkoituksen mukaista,kaverin vehkeet hajoaa sen takia.

Posted: Sat Jun 07, 2008 22:20
by kamski
Stage tarkoittaa vaihteleva/vaihe, mutta ei tässä ole mitän vaihetta tapahtunut sinänsä kun kaikki 8 ruutta suihkuttaa samanaikaa, vie varmaan aika mukavasti bensaa ja muutenkin voi olla aika mukavat polttoaine paine-erot syntyy putkistossa ja säätimessä tossa hommassa. Kokeilin penkissä ja säädin ton stage 2000 rpm, kyllä se toinen pankki tuli mukaan mutta oletin että ensimmäinen pankki sammuis mutta ei -eli ne tosiaankin ruutta kaikki kerrallaan.
Mitenköhän oikein oppisesti lasketaan ton STAGED SCALING FACTOR kun ei oikein uppoa toi homma. Onko se kaikien suuttimien virtaus vai?
Onko sinulla TTH siinä DT2 tehty laudalle erillinen lamda muutos eli ne johdotukset vai menikö se ihan asetuksista lambdan ohjaus päälle?

4x4

Posted: Mon Jun 09, 2008 12:45
by TTH
Kaava.Scaling= ensiö/(ensiö+toisio)*512. Eli lasketaan tuosta.
Ensiö tarkoittaa niitä pienempiä tai yhtäsuuria suuttimia kuin lisäsuuttimet, joka tapauksessa suuttimia jotka ruiskuttavat alusta lopuun.
Toisio taas lisäsuuttimia. Esim. jos ensiösuutin on vaikka 300x4kpl ja toisiosuutin 350x4kpl Kaava 1200/(1200+1400)x512=scalin 236
Eli lasketaan yhteenlaskettujen ruiskutusmäärien suhteen.
Lisäsuuttimia voi olla vaikkka vain yksi kunhan se on isompi tai yhtäsuuri kuin ensiösuuttimet yhteensä.

Lamda kysymykseen vastaus=Käytän vain yhtä laajakaista lamdaa tiedon keruuseen, en anna sen säätää konetta automaattisesti.
Eli ei ole hyppylankaa asennettuna.

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:04
by kamski
Lasku onnistui kyllä, mutta mistä se *512 tupsahti kun en ole huomannut sitä ollenkaan.
JOO tossa ylemmässä linkissä onkin !
Mutta tässä taas ei puhutaan mitään.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... #stagedinj