Page 1 of 1
tyhjäkäyntiventtiilistä
Posted: Wed May 14, 2008 17:22
by toyoda
Mullon tällänen boschin tyhjäkäyntisäätömutikka jonka numero on 0 280 140 516
2napainen yksilö..
Napattu opel omegasta motronikin yhteydestä.
Miten tää kytketään megaan?
Pliide pikaisia vastauksia kun tässä tosiaan olen tekemässä kaameella tohinalla kytkentöjä ja johdotuksia kun aikataulu painaa niskaan.
Posted: Wed May 14, 2008 21:25
by Vauhtivaunu
Toiseen napaan virta pääreleeltä ja toinen megan fiddle-pinniin. Onhan sulla tehty levylle muutos tuon ohjaamiseen (TIP122 tms vaihdettu 2N2222 tilalle)?
Posted: Wed May 14, 2008 21:54
by toyoda
Vauhtivaunu wrote:Toiseen napaan virta pääreleeltä ja toinen megan fiddle-pinniin. Onhan sulla tehty levylle muutos tuon ohjaamiseen (TIP122 tms vaihdettu 2N2222 tilalle)?
Jeps.. näillä ohjeilla selviää ainaski jotain..
En tiedä muutoksista kun on turtanan levy...

Posted: Sun Jun 01, 2008 16:28
by jakonen
mulla olis bi-metalli liuska venttiili. voinko käyttää ms-projektissa vai pitääkö olla solenoidi tai askelmoottori??
Posted: Sun Jun 01, 2008 18:47
by PE-LE
voi käyttää, kytke lämmitys vaikka bensapumpun releeltä,
Posted: Sun Jun 01, 2008 21:07
by jakonen
niin oli tarkoituskin. tuleekohan ylikuormitettua bensapumpun rele kun siitä tuolle venttiilille virta ja sit vielä puolalle meinasin siitä ottaa virran ja 2 bensapumpulle (siirtopumppu ja ruiskupumppu)??? taidanpa laittaa 2 relettä niin ei kärähdä niin herkkään...

Posted: Sat Aug 09, 2008 18:06
by antti o
Saanen lainata samaa viestiketjua? Minulla on hieman ongelmia 2 napaisen fordin tyhjäkäyntiventtiilin kanssa.
Asennus on tehty näin:
http://bp3.blogger.com/_-EspJygF5lE/SHz ... -h/007.JPG
Onko tuo oikein edes mekaanisesti laitettu?
Kortille oli laitettu tip120 ja se toimi käytännössä niin että se vaan putoili välistä pois, esim. jos sait sen pyörii hyvää tyhjää lämpimänä ja kaasutit pari kertaa niin tyhjäkäyntivena putosi itsestään pois ja auto alkoi käymään raskaasti. Sama vaikka piuha irti ei vaikutusta. Sitten kun vaikkapa muutti sitä lämpimän tyhjäkäynnin arvoa niin venttiili saattoi lähteä mukaan ja auto pyöri taas nätisti, kunnes taas määrittelemättömän ajan jälkeen putosi pois pelistä. Koitin toisella tyhjäkäyntiventtiilillä, sama homma.
Purin megan ja vaihdan tip 120 -> tip 122.
Pitäisikö tämän näin toimia suoraan? tyhjäkäyntiventtiilin toiseen napaan menee + ja toiseen megalta ohjaus.
Posted: Sat Aug 09, 2008 19:49
by Benkku
Mekaanisesti tuota ei liene voi väärin asentaa? Avaa ja sulkee venttiilirungossa ja/tai asennuspalassa olevien reikien välistä yhteyttä - siis läpivirtaavaa pinta-alaa.
Sähköisesti Fordin lisä-ilmaventtiili on pelkkä PWM ohjattava jousikuormitteinen solenoidi, jossa kara liikkuu edestakaisin akselin pituussuuntaan.
Posted: Mon Aug 11, 2008 18:52
by antti o
Koko päivä taas väännetty tyhjäkäynnin kanssa, vaihdoin tip 120 tilalle tip 122.
Testailin tyhjäkäyntiä ja warm up sekä closed loop only - modeissa löytyy asetukset venttiilille millä se pyörii nätisti 950 rpm tyhjäkäyntiä.
Ongelmat alkavat siinävaiheessa kun ohjelman tallentaa ja sammuttaa vaikkapa auton ja starttaa uusiksi. Tyhjäkäynti häviää ja auto pyörii 650rpm ja ryskyttää vaikeasti.
Ja koodi on ajettu pariinki kertaan uusiksi
Kyseessä fordin 2 napainen tyhjäkäyntiventtiili ja standardi asennus muutenkin.
Ohessa muutama kuva:

Posted: Tue Aug 12, 2008 5:13
by Benkku
Pari asetusongelmaa pikavilkaisulla...
- dashpot settle time ei anna säätimelle yhtään aikaa -> aseta arvoksi 255.
- dashpot adder -> pompauttaa DC arvoa kerralla 45 pykälää -> aseta arvoksi 1 tai 2.
Myös 'slow idle upper temp' arvoa voit pudottaa (arvot välillä 55-70) lienevät jo toimivia. Sama pätee fast ja slow recovery sekä startup aikoihinkin, ovat aivan liian suuret.
fast recovery -> 1-6
slow recovery -> 1-8
startup delay -> 0-2
Säädinalgoritmi ehkä myös sulkee venttiiliä liian nopeasti eli kasvata 'closure speed' aikaa -> arvot väliltä 1-4 voisivat parantaa tilannetta.
Slow / warm idle speed asetusarvoksi kannattaisi asettaa jonkinverran matalampi arvo esim. 900 tai 950 tjsp, 1000 1/min emissio hylkytekninen raja kun on turhan lähellä.
Posted: Tue Aug 12, 2008 9:57
by antti o
Kiitoksia benkku, koitan muuttaa noita arvoja enskerran kun käyn tallilla.
Posted: Tue Aug 12, 2008 19:49
by antti o
Ja niinhän siinä sitten kävi että benkun asetukset syötin ja muutin idle advanceksi 20 ja nyt auto pyörii 950rpm siistiä tyhjää.
Edit: auto oli 1h sammuksissa ja uusi startti niin taas vaati idle asetuksien avaamisen ja burn ennenkun vena lähti mukaan.
juu, tänään sama homma . Autoa kun starttasi tallista niin ei löytyny tyhjäkäyntiä ennenkuin avasi megatunen ja burn.
Hyvin outoa...?
Posted: Fri Sep 12, 2008 5:09
by Benkku
Ohjain ei siis pulssita venttiiliä (ts. looginen PWM arvo ja tehollinen jännite venttiilillä ei muutu)? -> Tsekkaa, esim. hiiren oikealla painikkeella vaikkapa akkujännitemittarin tilalle IdleDC gauge. Megatunen lokitus päälle. Virrat pois ECU:sta, auto käyntiin kaasuun koskematta.
Kerro mitä tapahtuu/tapahtui.
Tarkista kuitenkin aluksi, että TPS anturin DC arvo, kaasu suljettuna on alle tuon 30 (mieluummin arvo saisi olla pari pykälää pienempi kuin em. tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksen alaraja-arvo). -> Mikäli TPS:n DC pienempi tai sama (+/- 1-2 pykälää), niin suurenna hieman tuota tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksen alaraja-arvoa.
esim. Jos TPS:n DC kaasu suljettuna on vaikkapa 29 -> aseta venttiilin ohjauksen alarajaksi 33-35.
Posted: Sun Sep 21, 2008 16:05
by antti o
Kaivelimpa vielä tän threadin esiin.
Tosiaan idledc gauge ei näytä muulloin arvoja kuin startissa jolloin hyppää 80% ja sitten putoaa nollaan.
Otin videota miten auto käyttäytyy:
http://personal.inet.fi/private/anttior ... t/idle.avi
Posted: Sun Sep 21, 2008 20:52
by TTH
Tosiaan idledc gauge ei näytä muulloin arvoja kuin startissa jolloin hyppää 80% ja sitten putoaa nollaan.
Itellä sama ongelma passatissa. Sitten kun en muuta keksiny irrotin bensapumpun ohjauksen megasta niin rupes pulssittamaan tyhjäkäynti venttiiiliä, mutta ongelma palasi muutaman startin jälkeen. Arvelin ettei tuu mitään, mutta sitten muutin warmupille ja muutin arvoja olikose nyt cranking DS 40 tai jotain ja takaisin PWM loosed loopille niin alko toimimaan Megassa ei ollu vikkaa jota ajattelin, eikä varmaan ookkaan Mutta hirveetä veivaamista ja arvojen sovittamista se vaatii.Realtime disbleystä näkyy hyvin PWM toiminta.
Posted: Sun Sep 21, 2008 23:10
by Benkku
antti o wrote:Kaivelimpa vielä tän threadin esiin.
Otin videota miten auto käyttäytyy:
Muutapa vielä... eli aseta;
Closed (dc) 10
Fast idle (lower) Temp (C) -10
Slow idle (upper) Temp 70
Closure Speed (x0.1 sec) 4
ja tarkista myös aiemmin mainittu kaasuläppäpotentiometrin arvo kaasu suljettuna jne.
Posted: Mon Sep 22, 2008 12:03
by TTH
Benkku kirjoitti:
esim. Jos TPS:n DC kaasu suljettuna on vaikkapa 29 -> aseta venttiilin ohjauksen alarajaksi 33-35.
Passatissa tai olla ongelmana juuri tuon arvon asettelu, kun en tuota tps:n DC arvannut katsoa. Muuten käytin noita yllä olevia arvoja.Kalibroin tps:nkin Monesti ennen kun suurensin vaan tuota arvoa. Silloin ei vaan selvinny mistä toiminta(toimimattomuus )johtui. Eli toimi siten että ,käynnistyksessä aukas venttiilin säädettyyn Cranking DC vaikka 50 ja kelas sen nollille kun kone käynnistyi just niinku
antti o:lla.
Nyt se kumminki toimii eri säädöillä tosin.
Posted: Mon Sep 22, 2008 17:11
by antti o
Kiitoksia. Muutin arvoksi 33 ja idlegauge heräsi eloon.
Testasin parilla startilla ja kyllähän tuo ainakin tässävaiheessa toimii.
Kiitos ja kumarrus
