Page 1 of 1
Pakokaasun lämpötila karkailee
Posted: Sun Apr 27, 2008 23:55
by unlame
Onko normaalia, että pitkässä vedossa pakolämmöt nousevat yli 900 asteeseen?? Huolestuttaa vaikka moottori on kestänytkin 1,3...1,5 bar paineilla.
Ahtopaine ei oikeastaan vaikuta pakolämpöön, pintakaasullakin pitkään jatkuvassa vedossa karkaa yli 850 asteeseen!!
Anturi sijaitsee pakosarjan laipassa, siis siinä missä turbo on kiinni.
Posted: Mon Apr 28, 2008 6:31
by I_me
Seosta rikkaammalle ja/tai ennakkoa pienemmäksi.
Posted: Mon Apr 28, 2008 6:50
by unlame
Mikä on normaali korkein pakokaasun lämpötila (pitkään jatkuvassa kiihdytyksessä)?
Posted: Mon Apr 28, 2008 7:14
by ArttuH
Enpä osaa äkkiä sanoa mitkä olisivat "normaalin" rajat, riippuu paljon kokoonpanosta ja ennenkaikkea anturin sijoittelusta. Tosin tuo yli 850°C pitkäaikaisesti kuulostaa kyllä vähän rajulta.
Tännehän voisi koittaa keräillä mitattuja arvoja eri kokoonpanoista, niin saisi vähän vertailupohjaa. Itsekin olen viime aikoina pohdiskellut noita pakokaasun lämpöjä ja niiden turvallisia rajoja.
Mulla on turbomopossa maksimilämmöt tähän mennessä olleet vähän päälle 800°C reilumman vedon jälkeen, tosin vain muutaman sekunin pituisen. Luultavasti todelliset lämmöt ovat jonkin verran korkeammat, sillä anturin lukemat ovat tasaisessa kasvussa koko vedon ajan. Kevyemmässä ajossa lukemat nousevat enimmillään tuonne 700°C tienoille tasaisessa noin satasen vauhdissa (n.4000rpm). Anturi on lyhyehkön pakosarjan kollektorissa ennen turboa.
Sytkän ajoituksia kannattaa tarkastella, jos lämmöt vaikuttavat kovilta. Liian myöhäinen sytytys nostaa pakokaasun lämpöjä, kuten myös liian laiha seos. Pakopuolen vastapainekin voi olla syynä koviin lämpöihin, tosin sen pitäisi vaikuttaa lähinnä isommalla kuormituksella ajettaessa (siis kun käytetyt tehot ovat lähellä maksimia).
Posted: Mon Apr 28, 2008 7:44
by j-m kujala
rata-ajossa saattaa vaparissakin hudella yli tuhannen ~1050 C (super/sport 200) "kuulopuhetta" mut alle tuhannen ois hyvä pysyä näis kotikutosis mis ei mennä aivan äärirajoille
ja juu pitkissävedoissahan sitä lämpöävasta alkaa kertymään, esim parikierrosta moottori radalla niin alkaa olla lämmöt maksimissaan,
omaan koneeseen tulossa myös 4 kanava pakolämpömittaus, heti pakokanavan jälkeen ja itse ajattelin ns hälyrajaksi jotain 950 C .
tuossa pakokanavan loppumisen eli pakosarjan laipan sekä ahtimen välisellä matkalla saattaa lämpötila pudota joitain kymmeniä asteita, ahtimen jälkeen 100-150C riippuen pakopaineesta
mikähän mahtaa olla pakopaine sun kokoon panolla ? onko mitattu ?
jos seokset on kuitenkin jo siellä 12.5 tuntumassa niin anna mennä , ei noilla lämmöillä sula
Posted: Mon Apr 28, 2008 12:00
by unlame
Pakopainemittaria ei valitettavasti ole.
Korotin koemielessä koko sytkäkartan arvoja 2:lla. Lievä positiivinen vaikutus tuli pakolämpöihin, mutta nykimistä esiintyi 3000-4000 kierrosalueella.
Posted: Mon Apr 28, 2008 13:32
by Benkku
Suurin pakokaasun lämpötila riippuu aika monesta tekijästä, lähinnä mihin tehdas on tähdännyt (kustannukset, materiaalivalinnat jne).
Jotkin ahdetut, joissa natrium täytteiset venttiilit saattavat kestää jopa 960-1030 astetta.
Turvallisempaa kuitenkin rajata pakokaasun lämpötila alemmaksi 860-880 alueelle. Erityisesti mikäli pakoventtiilit eivät ole sisäisesti lämmönsiirtymistä edistävää mallia (ts. Na täytteiset).
Ohessa erään suorituskykyisen vapaastihengittävän moottorin maksimi pakolämpötilat täydellä kuormituksella.
1/min / Exh.Temp C (tol. +/- 2 %)
1500 535
2000 560
2500 635
3000 660
3500 700
4000 730
4500 760
5000 790
6000 880
7000 890
7500 870
8000 865
8500 870
Posted: Mon Apr 28, 2008 14:40
by j-m kujala
tuohon kun lyö yhtään pakopainet päälle niin tuhannes helistään heti noilla seoksilla
Posted: Mon Apr 28, 2008 23:01
by Benkku
Pakokaasun lämpötila ei ole riippuvainen 'pakopaineista' vaan seossuhteesta, sytytysennakosta ja mekaanisista tekijöistä mm. pakonokan ajoituksesta.
http://www.megasquirtmaps.com/board/ind ... e=threaded
http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=99013
Analogia 'pakolämmöt kohoavat ajattelulle' menee tosi-asiassa siten, että lisättäessä ilmamäärää (seosta) lähestytään helpommin nakutusrajaa, jolloin ennakkoa on vähennettävä (EGT suurenee), tätä kompensoidaan seossuhdetta rikastamalla.
Posted: Sun May 04, 2008 23:15
by Benkku
Erään ahdetun suorasuihkutuksella varustetun (vakio moottori vakiolla ohjaimella) pakokaasun lämpötiloja (adaptiivinen ohjain -> kaksi vetoa täydellä kuormituksella).
1/min Pre Catalyst Exh.Temp C
2000 550 630
2500 585 650
3000 640 700
3500 710 750
4000 735 755
4500 720 745
5000 710 745
5500 720 755
6000 730 765
6500 735 760
6600 780 780
Posted: Mon May 05, 2008 15:01
by j-m kujala
Benkku wrote:Erään ahdetun suorasuihkutuksella varustetun (vakio moottori vakiolla ohjaimella) pakokaasun lämpötiloja (adaptiivinen ohjain -> kaksi vetoa täydellä kuormituksella).
1/min Pre Catalyst Exh.Temp C
2000 550 630
2500 585 650
3000 640 700
3500 710 750
4000 735 755
4500 720 745
5000 710 745
5500 720 755
6000 730 765
6500 735 760
6600 780 780
mistäs nää on mitattu ? kannen juuresta kanavan jälkeen , vai jostain muualta ja kaukaa ?
Posted: Tue May 06, 2008 1:36
by Benkku
Lyhyen (n. 15-20 cm) valupakosarjan ahtimen puoleisesta päästä.
Posted: Tue May 06, 2008 15:41
by unlame
Juu kyllä se on tuo sytkä, joka vaikuttaa noihin pakolämpöihin. Aiemmalle ku laittaa niin viilenee, mutta samalla tehot häviää. Pitää etsiä se optimi sytytysaika.
Tarkoitin alunperin oikeestaan sitä, että missä lämpötilassa paikat alkaa hajota siinä tilanteessa, kun koneessa on kierroksia 6000-7000 ja ahtoja 1,5-1,8 bar?
Ongelma on mulla siinä, että kun neloselle asti on vedätetty talla pohjassa niin pakolämmöt yli 900 ja pakko höllentää. -Vai onko? En oo koskaan kokeillut, meneekö mittari pohjaan saakka, tai yli, ja mitä silloin tapahtuu.
