Page 1 of 1
puola kysymys?
Posted: Sun Apr 27, 2008 9:17
by Musta_Surma
hurri pitäis nyt kysyä nolon kysymyksen,
onko erillispuolat ja hukkakipinäpuola sama jutta/asia?
Re: puola kysymys?
Posted: Sun Apr 27, 2008 9:34
by Höylä
Musta_Surma wrote:hurri pitäis nyt kysyä nolon kysymyksen,
onko erillispuolat ja hukkakipinäpuola sama jutta/asia?
ei aina... eli jos joka tulpalle on oma puola, on kyseessä "erillispuola systeemi", eli cop sytytys, hukkakipinäpuolissa taas on aina lähtö vähintään kahdelle tulpalle/sylinterille...
cop puolia voidaan ajaa myös hukkakipinä systeemillä, mutta varsinaisia hukkakipinäpuolia ei voida ajaa erillispuolien tapaan, vain yksi kipinä/työtahti...
auttoiko

Posted: Sun Apr 27, 2008 10:00
by Jasu
Yksi esimerkki hukkakipunapuolasta. Voiko sytytysjärjestelmä enää yksinkertaisemmaksi mennä..? Kyseessä siis Citroen 2CV:n alkuperäinen systeemi, siinähän on hukkakipunavermeet ollut jo vuodesta 1948 lähtien...
Posted: Sun Apr 27, 2008 11:24
by Musta_Surma
ok teiän vastauksia auttoi kyllä saada parempi kuva noista! onko sitten iso ero käytännössä että kummalla rakentan mega 2.2 kanssa?
Posted: Sun Apr 27, 2008 11:34
by Höylä
Musta_Surma wrote:ok teiän vastauksia auttoi kyllä saada parempi kuva noista! onko sitten iso ero käytännössä että kummalla rakentan mega 2.2 kanssa?
vapareissa ja useimmissa turbokoneissa riittää hukkakipinäpuolienkin teho ihan hyvin, mutta rajuissa turbokoneissa (ahtopaine yli 2,5 bar.) voi loppua hukkakipinäpuolilta kipinäteho, jolloin tehdään sitten erillispuolilla...
sen ei ole varsinaisesti väliä mikä megan versio puolia ohjaa tai mille megalle rakentaa systeeminsä, puolien teho verrattuna moottorin vaatimuksiin on se ratkaiseva tekijä...
Posted: Sun Apr 27, 2008 12:28
by Musta_Surma
ok no itellä on käyttö paine 2bar