Page 1 of 1

Vähäpäästöisen squirttaus

Posted: Wed Apr 09, 2008 11:33
by j-k
Haulla vähän tietoa ja sekin ristiriitaista :lol:

Miten menee -9x mallin kattiloota katsastuksesta läpi kun orkkis boksi on korvattu megalla? Jos katsastuksessa ei boksia huomata ja päästöt ok, niin tottakai, mutta jos laitteet näkyy?

Vai pitääkö rakentaa niin, että toimii orkkisantureilla ja swappaa boksin katsastuksessa.. Voi toki rakentaa orkkisboksiinkin niin ei näy :wink:

Posted: Wed Apr 09, 2008 11:55
by ArttuH
Mun ymmärtääkseni periaatteessa kaikki muutokset vähäpäästöiseen koneeseen edellyttää sen perusteellisen päästömittauksen ja muutoskatsastuksen. Käytännössä vaan pienempiin muutoksiin, kuten ilmanputsarin ja pakoputkiston muutoksiin, ei yleensä takerruta ja koneen sisäisistä muutoksista taas kukaan ei taida huudella konttorilla. Eli jos koneen kylkeen ei ole ilmaantunut ylimääräistä ahdinta tai muuta silmiinpistävää ja päästöt on ok, niin sitten kelpaa.

Eli mun mielestä moottorinohjauksen muuttaminen vaatisi ehdottomasti laajan päästömittauksen vähäpäästöisessä pelissä. Käytännössä kannattaa siis olla katsastuksessa hiljaa muutoksista ja pitää huoli, että mitattavat päästöt on ok. Jos autossa ei ole muuta ylimääräistä kiinnostusta aiheuttavaa, niin tuskinpa kukaan älyää tarttua normaalissa katsastuksessa ohjainboksin malliin. Jos taas kyseessä on joku muutenkin konservatiivisemman katsastusinssin ärsytyskynnystä rassaava rakennelma, niin sitten saattaa olla ihan hyvä idea rakentaa mega orkkisboksin sisään :)

Posted: Wed Apr 09, 2008 15:06
by plagu
jep, lain mukaan vähäpäästöseen autoon ei saa muuttaa mitään. (pl pako putkiston vähäiset muutokset tms olikaan muotoiltu) Eli omantunnon mukaan sitten toimit. Tuskin inssi mitään huomaa jos ei aivan outoja kötöstyksiä ole.