Page 1 of 1
AUDI 5 SYL 10V
Posted: Tue Apr 08, 2008 19:13
by fordsoni
Eli mitenkäs tollasen 5 pyttysen Quotro audin sytkä on helpoin toteuttaa ilman jakajaa? ...joko hukkakipinä taika suorasytty, mutta miten? mega ohjaa jo bensaa mut nyt täytyis saada myös kipinä, alkaa isommilla ahdoilla kipinä loppumaan...

Posted: Wed Apr 09, 2008 7:17
by teg
MS2:lla ainakin onnistunee ilman jakajaa.
BTW, en usko että itse JAKAJA on se ongelma... Laita pienempi kärkiväli.

Posted: Wed Apr 09, 2008 8:23
by fordsoni
unohdetaan se jakaja... kyse on ihan siitä et se miten se toteutetaan tuollaseen 5 pyttyseen ilman jakajaa, millaset puolat ja muut komponentit pitää olla? ja onko suorasytty ainut vaihtoehto vai saako tuollaseen esim. hukkakiopinän?
Posted: Wed Apr 09, 2008 12:01
by teg
Jaa'a.. taitaa olla se hukkakipinä vähän hankala, koska yhdelle pytylle ei löydy kaveria

Posted: Wed Apr 09, 2008 12:39
by fordsoni
minkäslaine trikkeri tohon käy, pelaako ihan 12-1 pyörällä vai pitääkö se hammasmäärä olla jaollinen pyttymäärällä? millasia suorasytty puolia ootte käyttäny ja millane sytkän vahvistin tuohon sopisi?
Posted: Wed Apr 09, 2008 13:09
by ArttuH
Voihan tuohon periaatteessa tehdä hukkakipinänkin, siitä vaan ei ole hirveästi etua. Käytännössä pitäisi varmaan käyttää viittä COP-puolaa ja jokaiselle oma sytkälähtö. Eli tässä siis räiskittäisiin jokaiseen sylinteriin kipinä joka kierroksella. Ehkä saattaisi onnistua myös kahdella tuplapuolalla ja yhdellä COP-puolalla sekä kolmella lähdöllä. Tämän jälkimmäisen toimivuudesta käytännössä en ole varma. Ainoa olennainen etu hukkakipinästä olisi, että pelkkä kampuran paikka-anturi riittäisi.
Trikkeripyörässä pitää olla hammas jokaiselle sytytystapahtumalle, eli käytännössä sylinterimäärällä jaollinen hammasluku. Ja "oikeaa" COP-sytkää varten tarvitaan myös toinen anturi nokalle, jotta tiedetään milloin mikäkin sylinterion sytytysvuorossa.
Posted: Wed Apr 09, 2008 18:28
by fordsoni
ahaa... mitäs nuo cop puolat oikein on?

trikkeriksi siis käy esim 35-1 pyörä?
Posted: Wed Apr 09, 2008 18:36
by PE-LE
Coil On Plug,,,,sytytyspuola on "tulpanhatussa".
Posted: Wed Apr 09, 2008 20:18
by teg
Periaatteessa voisi hukkakipinän tehdä 5:lla COP puolalla, joista tehdään 2 paria ja 1 puola yksinään. Esim VAGin puolilla pitäisi onnistua
Posted: Wed Apr 09, 2008 21:07
by Höylä
nyt kyllä kiinnostaa, että miksi tehdä hukkakipinä systeemi cop puolilla

ei se nokalle tehty 2 nd triggeri nyt niin vaikea ole toteuttaa, että sitä ei sinne saisi tehtyä...
Posted: Wed Apr 09, 2008 21:50
by leo82
Mitenkäs tuollaisessa 5-syl audissa ne männät käy ylhäällä, ovatko ne 180 asteen erolla vai jollain muulla?
Itselläni 3-pyttysessä jokainen mäntä käy vuorollaan ylhäällä...
Pikanen google sanoo:
"The inline-5 engine fires once every 720° / 5 = 144° crank angle. As a result, the crankshaft design is as shown in below. Firing order is 1-3-5-4-2."
Mikäli tuo pitää paikkansa niin, niin joko jakaja tai 5 sytkälähtöä ja CoP härpäkkeet. Hukkakipuna ei toimi kun ei käy pytyt ylhäällä samaan aikaan.
Mitenhän olisi laittaa tuon jakajan kaveriksi yksi racing super hyper tehopuola ja kondensaattori tulpanjohdot... ainakin rahat menis.

Posted: Thu Apr 10, 2008 9:24
by ArttuH
Höylä wrote:nyt kyllä kiinnostaa, että miksi tehdä hukkakipinä systeemi cop puolilla

ei se nokalle tehty 2 nd triggeri nyt niin vaikea ole toteuttaa, että sitä ei sinne saisi tehtyä...
No eihän siinä tosiaan hirveästi järkeä ole. Mutta jos 2nd triggerin toteuttaminen on syystä tai toisesta hankalaa, niin noinkin voi tehdä.
Ja tuo aiemmin mainitsemani tuplapuolien ja kolmen sytkälähdön kokoonpano taitaa tosiaan olla käytännössä mahdoton. Se, että sylinteriparit ei käy ylhäällä yhtä aikaa, ei varmaankaan haittaisi. Luultavasti se hukkaan menevä kipinä kuitenkin osuisi sellaiseen kohtaan, jossa siitä ei ole haittaa. Mutta ohjaus vaatisi kuvioita, johon mega ei taida taipua. Pitäisi käyttää 2nd triggeriä ja laukoa osaa lähdöistä kahdesti työkierrolla ja osaa kerran, eipä taida onnistua.
Posted: Thu Apr 10, 2008 11:31
by Vauhtivaunu
Ei sen sekventaalisen COP:n rakentaminen niin vaikeaa ole. Tietysti, jos koneessa ei ole kampiakseli- ja nokkatriggereille paikkoja valmiina, niin joutuu jonkunverran puuhailemaan. Megan puolella asia on mielestäni varsin simppeli.
Posted: Thu Apr 10, 2008 17:07
by Jankos
Jos minä tuon tekisin niin pitäisin sen jakajan ja laittaisin puolaksi accel super coil:n. Kipinä riittää melkein mihin tahansa... Ja racersplace myy sitä 60-80 euron hintaan (ei millään muista mitä se viimeksi oli).
Posted: Sat Apr 12, 2008 18:25
by fordsoni
minkäs näkönen ratas sinne nokalle tarvitaa second trikkeriksi? ja oisko jtn kytkistä sille kytkennälle?
Posted: Sun Apr 13, 2008 8:51
by W-PH
2nd triggeriksi käy se virranjakajan Hall-signaali. Nykyisellään sulla on 5-hahloinen levy siellä jakajassa, levy pitää tehdä/vaihtaa sellaiseen jossa on vain 1 hahlo. Kampiakselille 5 tappia (ellei vauhtipyörällä 60-2) ja 2nd triggerin kytkentä Hall-anturin mukaisesti. Optoa ei välttämättä tarvitse mikäli Hall toimii 5V jännitteellä, muussa tapauksessa kopioit levyllä olevan optokytkennän. Puolien ohjaus sytkäkivillä, esim VB921.
Tarkemmat kytkikset täältä:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm