Page 1 of 1

Imuilmananturin sijoitus plenumittomaan

Posted: Fri Apr 04, 2008 10:46
by mäxä
Onko ideoita mihin sijoittaa kyseinen anturi? Kyseessä on läppärungollinen/imutorvellinen ratkaisu jossa ilmanputsarit joka torvessa("sukat") eli ei kohtaa missä imuilma menisi yhdessä putkessa. Tylysti reikä yhteen torveen ja yrittää eristää anturin runko johtuvalta lämmöltä?

Posted: Fri Apr 04, 2008 10:53
by Jankos
No ensimmöisenä heittäisin ne sukat sinne missä aurinko ei paista. Niillä kun tuppaa hukkumaan huipputehoista noin 10%... Ja kun vaihdat siihen sellasen suodattimen mikä on yhtenäinen kaikille niin sitten ratkeaa aika hyvin se anturinkin sijoittaminen.

Omassa härpäkkeessä ei ole suotimia lainkaan ja anturi on parin sentin päässä imutorvesta ja ihan järkeviä lukemia antaa.

Posted: Fri Apr 04, 2008 15:19
by mäxä
Tilaa ei juuri ole plenumille, tai sitten tarvitsisi heittää jarrutehostin ja mahdollisesti absin rojut sinne pimeään paikkaan. Vai mitä meinasit yhtenäisellä suodattimella? Ja johtuuko tehonmenetys imuilman lämpiämisestä vai onko niissä joku muu vika(ihan kysymyksenä, ei vinoiluna)?

Posted: Fri Apr 04, 2008 15:51
by Jankos
Se sukkamalli sekottaa imutorven ilmanvirtauksen todella hyvin ja lopulta alkaa vetämään sitä sinne torven sisällekin. Nämä siis nähty dynossa ja tehohäviötkin siellä todettu.

http://www.pipercross.net/competition/p ... _px500.asp

Tuollanen toimii jo paljon paremmin kun ei ole kiinni imutorvessa.
Ja onhan tuollasessa virtauspinta-ala todella paljon suurempikin eikä ole kylmäkynnistyksessä aivan niin suurta syttymisen vaaraakaan kuin noilla sukilla... Ja sitten ne vasta ahdistaakin jos kone kylmänä potkii liekkiä imukanavasta, tällöin se sukan sisäpinta on yleensä palanut sellaseksi kovaksi muovimaiseksi ;)

Eli virtauksen suhteen on hyvin merkittävää että imutorven lähellä ei ole mitään. Jostakin on jäänyt sellainen perussääntö että imutorven reunoista pitäisi olla kanavan verran joka suuntaan tyhjää.

Posted: Sat Apr 05, 2008 13:18
by mäxä
Mahdollisimman kauas torven reunasta myyjä neuvoi sukat asentamaan eli torven ja putsarin pohjan väli mahd. suureksi... Ja ei se nykyisellä nokalla ole vielä takaisin potkinu, täytyy sytkä- ym perussäädöt tehdä vaikka ilman putsareita jos tuollainen vaara on(muovittuminen)
Oli niin tai näin tehohäviöiden suhteen (jos 10 hv menetetään niin se hyväksytään, kunhan ei ole per torvi), tämä kesä menee tuolla yhdistelmällä, joten takaisin ongelmaan; miten sen anturin saisi järkevästi johonkin kun taitaa aika pakollinen olla...

Posted: Sat Apr 05, 2008 14:20
by TD power
Ei sen imuilman anturin tartte siellä torvessa välttämättä olla. Itselläni on volvon vakiopaikalla ilmanottoaukon vieressä konetilan etulaidassa.

Posted: Sat Apr 05, 2008 16:22
by plagu
mitä noita piperin irto sukkia on pojjaat testannu ni ilman sukkia on samat potkut saatu pihalle ku sukkien kanssa, että 10% hävikki kuulostaa jo todella kovalta väitteeltä.

Posted: Sat Apr 05, 2008 17:07
by Jankos
No riippuuhan se tehohäviö hyvin paljon siitä millanen kone on. Mutta viimesin kokemus noista on parilitrasesta ooppelin koneesta missä sukkien kanssa oli 189 heppaa ja sukat pois lukemat olikin 206 heppaa. (joo ei nyt ihan 10%)

Jos kone on katukäyttöön ja muutenkin alavireä niin ei ne siellä juuri haittaa, mutta kun koneet kiertää ja voima on ylhäällä niin häviöitä on tiedossa.

Ja tuota pooppelia kun dynottiin niin penkittäjä totesi, kun säädöt kohdallaan sukkien kanssa, että nykästäänpä sukat pois niin saadaan tehot eri sataluvulle. Eli ei se varmaankaan kovin harvinaista ole että ne ahdistaa ;)

Jokatapauksessa suosittelisin ihan kelle tahansa ettei niitä sukkia laita, vaan ihan suoraan ostaa tuollasen yhtenäisen kun ei se sen enempää tilaa tarvii.