Page 1 of 2

PAUKKU

Posted: Wed Mar 19, 2008 16:21
by fordsoni
terveppä taas, tulin kiusaamaan tälläsellä kysymyksellä...

eli mitenkä ton paukkusysteemin voi rakentaa megaan? mielellää valkosen miehen kielellä, ei oike toi lontoonmurre ole hallinnassa... :lol:
mottori on cosworth, ja paukku ja myös lähtörajoti ois tarpeen, ku koneessa on halkopinonkokoinen ahdin...

Posted: Wed Mar 19, 2008 17:21
by Vauhtivaunu
Kytkinpolkimeen vain nappi (mikrokytkin tms.), joka kytkeytyy, kun kytkintä painaa tuossa kytkentäkuva. Johto JP1-liitäntään pinniin nro 4 (jos levy v2.2) ja launch control päälle megatunesta. Asetukset kohdalleen ja täts it.

Posted: Wed Mar 19, 2008 18:02
by fordsoni
niin toi on siis sen lähtörajottimen kytkentä,? mut alkaako muka paukku pelaa yhtä helposti? eikä sinne levylle tartte tehdä mtn?

Posted: Wed Mar 19, 2008 19:13
by Vauhtivaunu
fordsoni wrote:niin toi on siis sen lähtörajottimen kytkentä,?
=paukku.

Sillä sytkänmyöhästyksellä+katkomisella se tehdään. Eli asetushommia. Oikeiden asetusten viilaaminen on sitten oma tarinansa. Lisäksi toi flat shift kannattaa asettaa turbovehkeeseen. Ei tartte nostaa jalkaa kaasulta ja säilyy ahtimessa kierrokset.

Muok. jos haluat lisäksi toiminnan, jossa polttoaine-ilmaseosta ajetaan pakosarjaan myös silloin, kun kaasun nostaa ylös, joudut askartelemaan vähän enemmän. Silloin on melkein tehtävä jonkinlainen ilmansyöttösysteemi pakosarjaan. Joskus oli volvolandiassa juttua, kun volvon egr-systeemistä oli moinen tehty, mutta yksityiskohdista mulla ei ole tietoa.

Posted: Thu Mar 27, 2008 17:40
by fordsoni
flat Shift...?
mitäpä tuo tekee, ja tartteeks tuo lisä kytkentöjä levyyn?
vois olla mielenkiintoinen koettaa,ku kyllä tuolta joitain hevosia pitäis saada ja ahdin on aika iso, garret4 runko, holsetin ahdinpuoli jne... et ois hyvä että saa paineet pidettyä vaihtamisen yhteydessä, turbo heräs 4000rpm kohdilla ku kone oli kaasareilla ja paineet oli 5500 tonnin kohdalla yli1,5 baaria... :lol:
oiskos sulla tohon paukkuun mitään peruasetuksia,? ettei räjähdä koko pannu ku sen laittaa päälle...

Posted: Thu Mar 27, 2008 17:47
by fordsoni
niin ku mun käsityksen mukaan noissa wrc vehkeissä on kaasuläppä koko ajan auki jonkinverran, tyhjäkäynti säädetään sytkän/pa katkonnalla kohdalleen, näin se pitää ahtimen hereillä ku kaasun päästää pois...

Posted: Fri Mar 28, 2008 9:38
by reve
fordsoni wrote:flat Shift...?
mitäpä tuo tekee, ja tartteeks tuo lisä kytkentöjä levyyn?
vois olla mielenkiintoinen koettaa,ku kyllä tuolta joitain hevosia pitäis saada ja ahdin on aika iso, garret4 runko, holsetin ahdinpuoli jne... et ois hyvä että saa paineet pidettyä vaihtamisen yhteydessä, turbo heräs 4000rpm kohdilla ku kone oli kaasareilla ja paineet oli 5500 tonnin kohdalla yli1,5 baaria... :lol:
oiskos sulla tohon paukkuun mitään peruasetuksia,? ettei räjähdä koko pannu ku sen laittaa päälle...
Me ollaan käytetty tälleen:

retard ignition above: 4000
retard to: -10
enable launch when tps above: 30
launch control hard rew limit: 4200

rev limiter type:
spark cut only
base number: 3

Hyvä lähtökierrosluku riippuu täysin moottorista ja autosta. Se selviää 60ft aikoja vertaamalla ja tutkimalla logeja (kyykkääkö kierrosluku vai pyrkiikö ryntäämään). Jos autossa on vähänkin enemmän potkua, niin paukulla ei kyllä paljoa tee, jos alla ei ole vähintään katusliksit (jos ei sitten halua vaan suditella).

Noi asetukset eivät ole vielä kauhean agressiiviset. Noilla meidän motti kerää ahdin parissa sekassa pienen rätinän ja paukkeen saattelemana.

Flat shift toimii samalla kytkennällä. Sinne vaan määritellään kierrosluku, jonka yläpuolella kytkintä painettaessa se käyttääkin flat shift -rajoitinta.

Posted: Fri Mar 28, 2008 16:27
by fordsoni
ok...täytyy yrittää saada asetuksia kohdalleen, ja kyllähän ne kohdilleen saa ku käsittää toimintaperiaatteen... pitää paukku laittaa ihan tieteennimissä niin näkee mitä tapahtuu, mites sähkönen ahtopaineen ohjaus, miten mega ohjaa ja minkälaisen venttiilin se tarttee? onko yleensäkkää jarkeä laittaa sitä vai pysyäkkö ihan hukkiksen varassa?

Posted: Sun Jun 08, 2008 19:56
by fordsoni
tosta paukusta vielä et nyt ku se on mulla käytössä niin mistä sen saa rikastmaan enemmän seosta? nyt se kyllä paukkuu jo mutta pitäs saada enemmän bensaa et se alkais ahtoja nostamaa, nyt nousee hädin 110kpa. ja miks ei voi laittaa sitä sytkän myöhästystä yli -10???

Posted: Mon Jun 09, 2008 10:22
by Miku_s
itellä ei kärsi vetää sytkää edes -10 ku alkaa mättää imusarjaan.. nyt -8 ja ei lyö imupuolelle. mottori on m50b25 vapaasti hengittävä.

Posted: Mon Jun 09, 2008 16:17
by fordsoni
tossa tuo moottori on tuollainen ohc/cossu/kupla rakennelma... :lol:
tuo kyllä vaatis enemmä ennakkoo, paukkuu jo mutta pitäs ainaki bensaa saada enemmä,et alkaa ahtamaa kunnolla, kuinka onnistuu?
kuulin vaan et esim evo mitsuissa on paukulla joku -50 astetta ennakkoo...pakoventtiilit on koko lailla auki..

Posted: Mon Jun 09, 2008 17:13
by Höylä
mulla tuntuu paukku pelaavan ihan hyvin :roll:

johtuuko sitten tuosta hukkakipinästä, vai mistä, mutta tuntuu että on tosi kätevä systeemi, muistaakseni pätkii 7 kipinästä viittä :roll: (6 pyttyinen kone) 2500 rpm kokeilin asettaa rajoittimen ja kyllä paukkuu :D

luonnollisesti käytössä on spark cut only... vaikka äänet olis paremmat sillä fuel & spark cut asetuksella, eli sillä tuntuis "paukkuvan" paremmin :?

niin ja sytkä on -10 astetta.

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:05
by fordsoni
kyllä tuokin paukkuu, mut pitäs ne ahdot saada nousemaa...,ei oikein auta tuo paukkuminen vielä. saako sitä rikastamaan seosta enemmän silloin ku paukku onn päällä?

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:19
by Höylä
tietysti, jos turbo on ihan liian suuri koneen tilavuuteen nähden on olemassa "pieniä" vaikeuksia saada se heräämään :D

ainut ratkaisu taitaa olla se erillinen ilma/polttoaineseoksen ajaminen pakosarjaan ennen ahdinta ja vielä oma kipinä sille varmistukseksi :roll:

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:39
by Vauhtivaunu
fordsoni wrote: saako sitä rikastamaan seosta enemmän silloin ku paukku onn päällä?
Bensakartasta voisi kokeilla rikastaa niitä pisteitä, missä paukun olisi tarkoitus toimia. Siinä on se ongelma, että kone pyörii rikkaalla niissä kohdissa myös ilman paukkua.

Toinen vaihtoehto on askarrella siihen dual-table-toiminnolla paukulle oma bensakartta- ja mahdollisesti syttykarttakin.

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:42
by fordsoni
kyllä se herää jo siellä 4000rpm kohdilla ajossa ihan mukavasti... tietysti se vaikuttaa ku äsken tarkastin asetukset niin olin jostain syystä laittanu sinne et katkoo kipinää ja bensaa. voi auttaa jo ku pistää pelkän sytkän katkonnan...
ja vko loppuna täytyy laittaaa toi kuulalaakeriahdin kiinni jos heräis vähä paremmin.

ois sit jouten tuollainen garret t04/holset hybridi, täysin ehjä ja edullisesti. jos kiinnostaa nii yv:tä tulemaa
:lol:

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:55
by Höylä
no joo, jos siellä on myös kerran bensaa katkottu, niin eihän se silloin oikein toimi :D paitsi mainostarkoituksessa (eli paukkuu niin pirusti :P)

kuinkas sulla on ne kipinä asetukset, eli montako peruskipinää, joita sitten katkotaan ja onko hukkakipinä, vai cop systeemi?

suositus kai on asettaa peruskipinöiden lukumääräksi sylinteriluku +1 (eli saadaan kiertoa, ettei kastele tuppia :wink: )

Posted: Mon Jun 09, 2008 20:55
by fordsoni
kyllä se herää jo siellä 4000rpm kohdilla ajossa ihan mukavasti... tietysti se vaikuttaa ku äsken tarkastin asetukset niin olin jostain syystä laittanu sinne et katkoo kipinää ja bensaa. voi auttaa jo ku pistää pelkän sytkän katkonnan...
ja vko loppuna täytyy laittaaa toi kuulalaakeriahdin kiinni jos heräis vähä paremmin.

ois sit jouten tuollainen garret t04/holset hybridi, täysin ehjä ja edullisesti. jos kiinnostaa nii yv:tä tulemaa
:lol:

Posted: Mon Jun 30, 2008 12:15
by beemer
Viittiskö joku vääntää rautalangasta, että mihin kohtaan tässä levyssä isketään lähtörajottimen piuha jota maadotetaan ?

http://i120.photobucket.com/albums/o174 ... 1202847531

Posted: Mon Jun 30, 2008 13:51
by Jasu
Image

Posted: Wed Aug 13, 2008 22:11
by tony the tiger
Täytyy vanhaan juttuun vähän kommentoida...
Lähtörajoitin=launch, control ei ole sama asia kuin paukku=antilag system.
Lähtörajoitin toimii yleensä jonkin sortin napin kautta ja sitä käytetään myös vapareissa. Ei siis pelkästään ahtojen keräämiseen viivalla. Läthörajoitten takoitus on rajoittaa kierroksia viivalla sallien kuitenkin kaasun olla täysin auki. Ahdetuissa autoissa käytetään (kuten joku jo sanoi) myös ahtojen nostamiseen.
Paukku taas toimii silloin, kun hölläät ajossa kierroksilta kaasua.
Paukku vaatii kunnolla toimiakseen aina erillisen kaasuläpän ohitukseen käytettävän venttiilin (jos mahdollista, niin tyhjäkäynti venttiiliä voi käyttää) tai sitten reilusti auki jäävän kaasuläpän. Paukun tarkoitus on pitää ahtimen pyörintä nopeutta yllä kaasuläpän ollessa kiinni ja näin pienentää ahtimen viivettä.
Ahtojen saamiseksi/viiveen pienentämiseksi molemmat tarvitsevat rikastusta ja sytkän myöhäistämistä, kuten jo aiemmista kirjoituksista selvisi.

Posted: Wed Aug 13, 2008 22:41
by Höylä
kyllä tuo tiedossa on, vauhtivaunu siitä kirjoittikin tuossa alkupään viesteissä... -> "jos haluat lisäksi toiminnan, jossa polttoaine-ilmaseosta ajetaan pakosarjaan myös silloin, kun kaasun nostaa ylös, joudut askartelemaan vähän enemmän. Silloin on melkein tehtävä jonkinlainen ilmansyöttösysteemi pakosarjaan. Joskus oli volvolandiassa juttua, kun volvon egr-systeemistä oli moinen tehty, mutta yksityiskohdista mulla ei ole tietoa."

sanotaan nyt vain paukuksi, vaikka ei se lähtörajoitin ihan 100% sellainen olekkaan, ei me olla täällä niin virallisia :D

Paukku=ei lähtörajoitin=Anti-lag

Posted: Fri Apr 03, 2009 14:37
by TTH
Onkohan joku, ihan oikeesti rakennellu toimivan antilag systeemin (ei lähtörajoitin),mukaan lukien oikean teknisen/mekaanisen kytkennän megaan. Itsellä on ko. toteutettu. Mutta haluaisin asetus/toiminnallisia kokemusperäisiä kommentteja nimenomaan asetusarvoista ja niiiden vaikutuksista. Olis kiva keskustella aiheesta.
Kuvia aiheesta.
http://picasaweb.google.com/tarmohasune ... q3EsIuu5QE#

Posted: Sat Apr 04, 2009 21:50
by teg
Millä softaversiolla ja mistä nuo venttiilin osaset on?

Posted: Sun Apr 05, 2009 8:33
by TTH
Egr-ventiili on turbo transitista,
ohjausventtiiili nissanista,
boksi on ms1 v2.2 koodina vanha ja toimiva 029t.
Venttiileitä ohjataan megalla nos-asetuksia käyttäen tai tumppiin asennetulla rajakatkaisijalla. Myös kaasuläpän ohitus venttiili on käytössä kuvissa johto ei ollut paikallaan.

Posted: Sun Apr 05, 2009 8:38
by teg
NOS asetuksilla saat myös sytkää myöhäsemmälle, lisää soppaa ja rajoittimen? vai tarvitsetko kaikkea?

Posted: Sun Apr 05, 2009 9:10
by TTH
NOS asetuksilla saat myös sytkää myöhäsemmälle, lisää soppaa ja rajoittimen? vai tarvitsetko kaikkea?

Nuo mainitsemasi ovat käytössä. Lisäsoppa ja sytkän myöhästys Tulee kuvaan vain lähtöpaineen nostossa ja kaasua löysätessä.
Viestin ideana oli saada kokemuksia Nos asetuksista, se ei toimi ihan niinku ohjeessa oli selitetty itellä se toimii näin tällä kytkennällä.
Eli lyhyeasti.
Paukku kytkin pääällä (olikose nyt 6 nastan maad).
Ohitusventtiilinkytkin päällä.
Nos päällä asetukset esim rpm 5000 antilag 34-110 kpa. Lähdössä nostat kierroksia 5000=>kartat ja venttiiilit(X3) vaihtaa tilaa niin kauan kunnes painat lisää kaasua ahtopaine nousee imusarjassa yli asetus arvon ,rajoitin hylkää =>Normaali tilanne mutta ahtopaineen kera, Kytkinylös ja menoksi. Noita arvoja on haettu vaihteen vaitohetken arvojen perusteella.

Kaasua löysätessä annetuissa raja-arvoissa tapahtuu tuo antilag eli paukku =>Pakosarjaan ilmaa lisää Bensaa sytkä myöhäselle tumpista vielä liiat höyryt pois.

Posted: Sun Apr 05, 2009 9:35
by teg
Muistaakseni uusimassa hires koodissa on Ihan Oikea Antilag toimintokin. Oletko tutustunut?

Posted: Sun Apr 05, 2009 9:59
by tty
Vaatii rekisteröinnin/tunnukset tuonne.

http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=90&t=27638
I have posted a version of HiRes antilag in the MS1/E development section. It is HR11c1. It uses the PWM idle valve, and fuel to keep the turbo spooled up. It is highly experimental and no-one has yet commented on it if it works or not. It is a port of Baldur's code he wrote for 025. It keeps overrun and makes it play nice with ALS. You need to enable it by grounding a pin. It is in the standard release because it does not disable any of the 029 functions and adds this feature.
http://www.msextra.com/viewtopic.php?f= ... 6&p=200183

Posted: Sun Apr 05, 2009 12:30
by TTH
Kiitos vastauksista.
Kävin hakemassa sen koodin, Vaatii vähän sulattelua.
Mutta kyllä se siitä laukee.