Page 1 of 2

Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Mon Mar 10, 2008 19:58
by Mekainssi
Millä tulpilla olette saaneet hyviä/huonoja tuloksia Megan kanssa?

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Mon Mar 10, 2008 21:56
by Jaska
Mekainssi wrote:Millä tulpilla olette saaneet hyviä/huonoja tuloksia Megan kanssa?
Edelliset Boschin nelikärkiset toimi hyvin, samoin nykyiset NGK:n resistori tulpat.

Posted: Sun Jun 22, 2008 23:48
by kamski
Joo bosch 4-kärki on OK samoin NGK on pelannut hyvin MS-extralla, jakaja sytkällä. Hinta/laatusuhde kohdalla. Mutta sitten kun hinta ylittää laadun niin kannattaa ottaa järjen käteen.

Posted: Wed Jul 16, 2008 23:06
by TVH
Bosch Super 4 on varma valinta PSA:n koneeseen ja saatavuus erittäin hyvä. Suomesta kun ei helpolla saa ensiasennuksena käytettäviä Eyquem tai Valeo tulppia ja merkkiliike pitää niillä aivan posketonta hintaa, esim. 25e/kpl.

NGK:lla nykii takuuvarmasti.

Posted: Wed Jul 16, 2008 23:10
by Höylä
denson tulpilla on ainakin toiminut hyvin :roll: NGK taas ei tunnu toimivan mulla missään koneessa kunnolla :shock:

Posted: Thu Jul 17, 2008 22:41
by ajs
Densoista hyviä kokemuksia.
nyt tuli pakon edessä (hinta)käyttöautoon ngk iridiumit,mutta käyttökokemuksia ei vielä ole.
Eyquem tulppaa taisi saada biltemankin kautta,en tiedä oliko malleja miten paljon.

Posted: Sat Dec 06, 2008 21:44
by Lusuki
Briskin tuotteista vain hyviä kokemuksia, muista vähemmän hyviä.

Posted: Sat Dec 06, 2008 23:11
by mikko80
NGK VPower XR45 tulpilla on tullut vedettyä. On halvimmat "kisa"tulpat. :lol:

Posted: Sun Dec 07, 2008 22:30
by linksu
briskit just tänään vaihoin kilpuriin ei vielä kokemuksia.

Posted: Mon Dec 15, 2008 0:42
by Miku_s
NGK:N yksikärkisillä mennään ja hyvin on toiminut

Posted: Thu Jan 01, 2009 23:50
by jantunen
NGK BP7ES Tälläset toimii ainakin mukavasti M20B25 ahdetussa koneessa.

Posted: Mon Jan 04, 2010 21:08
by Jarcca
Toyotan 2t:ssä ruisku turbolla vw:n cop:lla
ngk bcpr7es 4-kärki pelaa ihan hyvin.

Posted: Tue Jan 05, 2010 18:38
by Aatu
NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.

Posted: Thu Jan 14, 2010 18:12
by Jankos
Aatu wrote:NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.
Kohtuullisesti viilatussa vapari ohc:ssa, eli reilu 50 heppaa tulppaa kohti, saa jatkuvasti vaihdella ap7fs tulppia. Ei tarvii kuin kerran epäonnistua kylmäkäynnistys niin tulpat pimeenä. Ja on haettu rikastuksia suuntaan jos toiseen. Rospuuttokaudella kanteen istutetaan holkit että sinne saa ihan kunnollisiakin tulppia.

Posted: Fri Sep 10, 2010 18:15
by olafu
Sierrassa muutoskappaleilla muistaakseni Autolite AR-93 (jotain nascar tekstejä lukee paketissa). En tiedä sen enempää kun että ei kilistä eikä mene tukkoon. Riittää mulle :)

Posted: Fri Sep 10, 2010 21:26
by Robert
Jankos wrote:
Aatu wrote:NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.
Kohtuullisesti viilatussa vapari ohc:ssa, eli reilu 50 heppaa tulppaa kohti, saa jatkuvasti vaihdella ap7fs tulppia. Ei tarvii kuin kerran epäonnistua kylmäkäynnistys niin tulpat pimeenä. Ja on haettu rikastuksia suuntaan jos toiseen. Rospuuttokaudella kanteen istutetaan holkit että sinne saa ihan kunnollisiakin tulppia.


Noi ngk: t ei oikein taho kestää huuhtomista, yleensä kaasari koneissa kuolee kylmänä herkästi jos kastuu vähänkin liikaa. itte laitoin tulpantuhoojaani golden lodge merkkiset ja siihe loppui tulppien pimetyminen.

Tämmöset nelikärkiset Image

Posted: Fri Sep 10, 2010 23:21
by Aatu
Robert wrote:
Jankos wrote:
Aatu wrote:NGK AP8FS on ollut ahdetussa ohc voortissa. Ei ainuttakaan pimentynyttä kauden aikana.
100hv/tulppa reiluilla ahdoilla tällä kaydella,ilman ongelmia.
Kohtuullisesti viilatussa vapari ohc:ssa, eli reilu 50 heppaa tulppaa kohti, saa jatkuvasti vaihdella ap7fs tulppia. Ei tarvii kuin kerran epäonnistua kylmäkäynnistys niin tulpat pimeenä. Ja on haettu rikastuksia suuntaan jos toiseen. Rospuuttokaudella kanteen istutetaan holkit että sinne saa ihan kunnollisiakin tulppia.


Noi ngk: t ei oikein taho kestää huuhtomista, yleensä kaasari koneissa kuolee kylmänä herkästi jos kastuu vähänkin liikaa. itte laitoin tulpantuhoojaani golden lodge merkkiset ja siihe loppui tulppien pimetyminen.
Itellä oli sama vaiva kun oli ohc-cossun ruiskuilla niin kylmänä pimeni muutamat tulpat,myös 7:ja meni rikkaalla seoksella.
Säädettävän ruiskun kanssa ei mennyt yhtäkään tulppaa pimeäksi.
Nyt 16 kannella muutaman sata km takana denso iridium ik27:n (cosworth RS500 "vakiot") kanssa. Ei ainakaan viellä huomoa sanottavaa vaikka on kylmänäkin aika paksulla seoksella (AFR -10) osan kierros alueen viellä.

Posted: Sun Sep 12, 2010 12:32
by jake74
oon okeilut 3 autossa tulppia. kilpurissa on 45mm weperit. pelaa parhaiten NGK BP7ES. nippondenso ei kestä. toinen harraste auto jossa on megasquirt. tämäkää ei toimi nippondensolla ja NGK toimii parhaiten. tyyppiä en muista. jokkisautossa on megasquirt, tämä ei oo ranttu tulpista toimii melkein kaikilla mitä ruuvaa kiinni. jopa toimii keran uitetuilla tulpilla mikkä ei toimi muissa autoissa :lol:

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Sun May 01, 2011 19:48
by Aatu
Cossun koneessa nyt paikoillaan NGK BCPR7E ja tunnustanut kestävän niin paksua seosta kuin kierrättämistä 7750 asti ilman ongelmia.
Viime kesä koitin noita samoja ja silloin ei toiminut 1,2bar jälkeen mutta nyt tuli cossun orkkis hatut (vastukselliset) ja kipinän kanssa ei ole ollut viellä ongelmia 1,7bar paineilla.
Kohta voi taas heitta ik27 iridiumit paikoilleen kun alkaa seokset katottu kohdalleen koko skaalalla.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Sat May 07, 2011 19:12
by IsoD
Tämä voisi olla hyvä paikka kysäistä mielipidettä tulpista :shock: .

Mulla on vanha (71) Sitikka jossa olen aiemmin käyttänyt "tehdas arvoisia" tulppia kun oli vielä kaasutin.
Mutta nyt kun kaasutin on vaihtunut Megaan, tuli mieleen että sen verran on tekniikka muuttunut että ehkäpä tulppatyyppiäkin kannattaisi päivittää.
On ollut ajatuksissa iridium tai jotkin nelikärkitulpat tms.
Sytytys on vaihdettu kärjettömään jakajaan.

Eli kysymys kuuluu, että mitä pitää ottaa huomioon tulppia valittaessa?
Lämpäarvon saanee nykytulppia vertaamalla, mutta onko tämä ainoa määre mikä olisi oleellista tietää?
Ja onko realistista odottaa selvää parannusta koneen toimintaan jos vaikka käyttäisi 4-kärkitulppia tms...
Oletteko yleensä muuttaneet tulppien tyyppiä kun vanhasta koneesta on siirrytty kaasarista Megaan?
En siis nyt etsi kikka3:sta tehoja tms. varten, vaan käytännön toiminnan vuoksi. Onhan kaasarista ruiskuun siirtyminen koneessa melko radikaali muutos...

Ja tietysti kiinnostaa hyvät merkit ja mallit etsimisen helpottamiseksi.

Tällä hetkellä sahaan konetta käyntiin. Ensisavut on jo otettu mutta säätö on vielä ihan alkuvaiheessa. Tuntuu että tulpat on entiset nyt kun ei meinaa käyntiin lähteä...

Kiittäen jo etukäteen.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Sat May 07, 2011 22:34
by kamski
IsoD wrote: Oletteko yleensä muuttaneet tulppien tyyppiä kun vanhasta koneesta on siirrytty kaasarista Megaan?
Ei välttämättä vaadi muutoksia. Pyörän kun päivitin ruiskuksi niin jätin alkuperäiset tulpat paikoilleen. Tosin siinä oli NGK iridium tulpat jo vakiona.
Jos kerran olet päivittänyt kärjettömän sytkän niin melkein kannattaa kokeilla ensin alkuperäisillä tulpilla.
Kannattaa muistaa, liian rikas seos tappa mitä vaan tulppia. Eikä ole sellaista vakio kaavaa että tietty merkkinen ja mallinen tulppa toimii kaikissa moottoreissa samanlailla. Jos tulee jotain ongelmia Oem. tulppien kanssa, niin kannattaa kokeilla bosch super 4 -nelikärkki tulpat. On toiminut neljässä eri autoissa hyvin..

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Sun May 22, 2011 20:14
by IsoD
Vaihdoin tuon viestin jälkeen uudet alkuperäisen tyyppiset NGK:t koneeseen ja pärähti laakista käymään.

Mutta. Varsinkin nyt kun konetta vasta säätää ja joutuu välillä näköjään kastelemaan tulpat, on nämä uudetkin nyt entiset. Ei starttaa enää. Tulpat on mustat ja märät.

Tämä oma projektini on kunnostautunut tulppien syöjänä kaasarin kanssakin. Tuppasi käymään rikkaalla ja käynnistykset on aina olleet semmoisia että jos ei ole jostain syystä lähtenyt laakista ja on joutunut sahaamaan, niin on helposti kastellut tulppia -> eikä sitten meniannut enää startata.

Olisikohan tällaisessa tapauksessa nelikärkituplista hyötyä. Onko se jotenkin immuunimpi kastelemiselle?
Tulppa-asiat on mulle aika mysteereitä. Olen jokseenkin suhtautunut niihin "sellaisina juttuina joita pitää koneessa olla" ja vaihanut niitä lähinnä pakon edessä =)
Entäs joku lämpöarvon vaihtaminen suuntaan tai toiseen, auttaisiko ehkä asiaa...?
Ja mihin se muuten perustuu että kasteleminen/rikkaalla käynti pilaa tulpat?

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Mon May 23, 2011 16:06
by Aatu
IsoD wrote:Entäs joku lämpöarvon vaihtaminen suuntaan tai toiseen, auttaisiko ehkä asiaa...?
Ainakin itsellä pimeni "kylmempi" tulppa helpommin kun oli liian rikkaalla kylmänä .
Ngk 6:a ei tainnut mennä yhtään, 7:ja muutama, 8:ja useita.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Tue May 24, 2011 10:16
by ArttuH
Kuumemmat tulpat tosiaan kestää paremmin ylirikasta seosta. Eli tuota voi kokeilla jos kuumempien tulppien käyttöön on muuten mahdollisuuksia.

Sitten iridium-tulpat sietävät ilmeisesti kastumista jonkun verran normaaleita paremmin. Ainakin tämä tuntuu olevan melko yleinen käsitys turbotettuja moottoripyöriä harrastelevien keskuudessa. Noissa kun satunnaiset koneen tulvittamiset on melko yleisiä, siis kaasariversioissa ;)

Mun ymmärtääkseni ylirikkaalla seoksella tulpan eristeen pinnalle muodostuu nokikerros, joka tarjoaa sähkölle kipinäväliä helpomman reitin maihin. Ensiavuksi pimenneille tulpille voi muuten kokeilla kaasutoholla polttamista. Siis kuumennetaan tulpan kärki punahehkuun asti ja annetaan jäähtyä. Mahdollisesti sitten vielä enimmät irtokarstat pois vaikka teräsharjalla pyyhkäisemällä. Toimii melko usein, mutta ei aina eikä loputtomiin.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Thu May 26, 2011 11:02
by jake74
ArttuH wrote:;)

Ensiavuksi pimenneille tulpille voi muuten kokeilla kaasutoholla polttamista. Siis kuumennetaan tulpan kärki punahehkuun asti ja annetaan jäähtyä. Mahdollisesti sitten vielä enimmät irtokarstat pois vaikka teräsharjalla pyyhkäisemällä. Toimii melko usein, mutta ei aina eikä loputtomiin.
itekki oon toholla kuumentanut tulppia että on saatu jokkisvehkeet käyntii :D
overdriver foorumilla joku sano että tulppia liottaa etikassa yön yli ni alkavat toimimaa. etikka liottaa noki kerrokset pois.
pitää kokeila etikaa ku tallilla on kasa pimeitä tulppia.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Wed Jul 27, 2011 21:09
by Obi-Lan
Bosch WD6PO ja WD5PO, orkkistulppia. Maksavat jonkun 20e/kpl mut kestävät aika kauan.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Wed Sep 14, 2011 20:39
by kamski
Obi-Lan wrote:Bosch WD6PO ja WD5PO, orkkistulppia. Maksavat jonkun 20e/kpl mut kestävät aika kauan.
Kestävät aika kauan mitä,, Ahtoja?

Nyt tarvitsen vähän neuvoja. Eli mitkä tulpat ahdetuun moottoriin. Tällä hetkellä kokeilussa
NGK 7 ET kolmikärki. Turbo integra orkkis versiot. Kärkivälien pajottamisen jälkeen toimivat hyvin.
Sitten 10000 km. ajetut Bosch nelikärki eivät jaksa oikein sytyttä enään 0,5 bar ahtoilla.

Onko Denson iridium tai platina hyvät, Kokemuksia.?

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Thu Sep 15, 2011 9:04
by ArttuH
Denson ja NGK:n iridiumit on olleet ihan hyviä. Näppituntuman mukaan sytyttävät vähän normaaleita varmemmin, luultavasti jaksavat isommille ahdoille samalla kärkivälillä ja kuuleman mukaan kestävät ylirikasta seosta paremmin. Kannattaa ostaa ebay:sta, yleensä sieltä saa postikulujenkin kanssa samaan hintaan kaksi kuin täältä yhden.

0,5 barin ahdoilla lähtisin liikkeelle ko. koneen vakiotulpilla tai ehkä pykälää kylmemmällä lämpöarvolla. Jos kipinä ei meinaa ahdoilla riittää, niin ensiavuksi voi kokeilla kärkivälin pienentämistä tai vaikka noita iridiumeja. Monikärkitulpat ei välttämättä ole tässä tapauksessa kovin hyviä. Oikeampi vaihtoehto olisi päivittää sytkäpuoli riittävän tehokkaaksi.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Fri Sep 16, 2011 18:15
by kamski
No juu tänä talwena suorasytkän päivitys olikin ohjelmassa. Kawasakin taka rataasta triggeri ja Primeran ABS anturilla kokeilen päivittää, jospa onnistaisi kerrasta.

Tällä hetkellä NGK triplen. kärkivälit on säädetty siihen 0,9mm. Boschin kivellä ja toyotan tarvike puolalla. Dwell 4,1ms ja purku 0,6ms. Näillä säädöillä sytyttä nyt myös kaasu pohjassa.

Re: Mitä sytytystulppia käytät?

Posted: Sun Sep 25, 2011 20:33
by kamski
Onko Brisk merkkiset tulpat kokeiltu ahdetuun moottoriin. Siinä ainakin minimoitu nakutusilmiön riski koska siinä ei ole hehkuva L kärkiä. Tai peräti 4 kärkiä jos bosch super 4 verrataan. :roll:
Imeisesti tarvitaan ainakin 2 kilo ahtoja jotta kärki alkaa hehkua.