Page 1 of 1

Puola hajosi..

Posted: Sun Mar 09, 2008 19:28
by beemer
Nonnii.. muutama tuhat kilometriä tulikin jo ajettua ilman suurempia ongelmia.

Kokoonpano:

BMW 6cyl pata jakajasytkällä. Honeywell hall haistelee 3 pykälää kampiakselilla. Sytytyksessä -139 sytkämoduli ja samasta autosta peräisin oleva sytkäpuola. Jakaja heittää kipinät oikeaan osoitteeseen.

Muuten auto on pelannut todella hyvin, mutta korkeammilla ahdoilla oli havaittavissa pientä nykimistä. Eilen tuo nykiminen alkoi sitten suurentua ja lopulta rötäsi jo todella rajusti jos yritti vähänkään vedättää niin, että meni ahdoille. Homma loppui sitten lopulta n. 20km rötäämisen alkamisen jälkeen siihen, että kipinä katosi lähes kokonaan ja auto jäi tienposkeen.

Tänään selvittelin sitten ongelmaa ja selvisi tosiaan, että kipinää ei tullut juuri ollenkaan (välillä räpsi). Aluksi kokeilin vaihtaa syttymodulia, mutta ei mitään vaikutusta. Sitten avasin jakajan ja selvisi, että jakajankansi oli aivan lopussa (alkuperäinen vm. 87 kansi). Pyörijä oli ok. Jakajankannen vaihtokaan ei kuitenkaan tuottanut toivottua lopputulosta vaan kipinä oli edelleen hukassa. Vihdoin puolan vaihto auttoi ja auto hörähti tulille. Kävi kaikinpuolin ok ja ensimmäinen testilenkkikin sujui hienosti (n. 1km). Aiemmin vaivannut nykiminen korkeammilla ahdoillakin oli poissa (jakajankansi). Ongelma kuitenkin tuli takaisin ja auto alkoi aluksi ahdoilla rötäämään ja loppujen lopuksi kipinä hävisi kokonaan (samalla tavalla kuin aiemmallakin kerralla). Puola oli taas pimeänä ja vaihto auttoi taas. Ongelma kuitenkin uusiutui vielä kolmannellakin kerralla täysin samalla tavalla.

Luultavasti siis vika on jossain ennen syttymodulia.. onko arvon raadilla tietoa (tai edes hyviä arvauksia) mikä voisi moisen aiheuttaa ? Itse ymmärrän sähköstä sen verran, että on sinistä ja toimii savulla, joten...

Posted: Sun Mar 09, 2008 21:17
by AJ
Vaikuttaisi siltä että puolan latausaika on liian pitkä, mutta tuo -139-moduuli pitää sisällään latausajan säädön (en muista varmasti???) joten tuntuu hieman kummalliselta tässä tapauksessa.

Posted: Mon Mar 10, 2008 15:34
by Vauhtivaunu
Mitenkäs sytytysmoduulin triggeröinti megan puolelta on tehty?

-139 tosiaan hoitaa itse latausajan säädön ja siinä on sisäinen ylösveto, jolloin megasta ei tarvitse kytkeä kuin ledin ja trankun välistä piuha kiven pinniin nro 6.

Posted: Mon Mar 10, 2008 17:27
by jantunen
Vauhtivaunu wrote:Mitenkäs sytytysmoduulin triggeröinti megan puolelta on tehty?

-139 tosiaan hoitaa itse latausajan säädön ja siinä on sisäinen ylösveto, jolloin megasta ei tarvitse kytkeä kuin ledin ja trankun välistä piuha kiven pinniin nro 6.

Olen ajellu kesän tälläsellä piirilevymuutoksella

http://i169.photobucket.com/albums/u214 ... 3363-1.jpg

Eikä sytkäpuolen ongelmia ole ollut -139 moduuli käytössä ja Hall & 3tappia kampuralla

Posted: Mon Mar 10, 2008 17:36
by Vauhtivaunu
Eipä tuolla ylösvetovastuksella tuon 139-kiven kanssa mitään virkaa ole, mutta ilmeisesti se ei myöskään haittaa, kun kerran on ollut käytössä.

Itse otin ne ylösvedot pois, kun laitoin sumppiin suorasytkän noille 139-kiville. Ensin oli 200-kivi, jonka sain poltettua inverted no/yes kokeilulla. Ei nimittäin kestä väärää asetusta pitkään.

Posted: Mon Mar 10, 2008 17:42
by jantunen
Vauhtivaunu wrote:Eipä tuolla ylösvetovastuksella tuon 139-kiven kanssa mitään virkaa ole, mutta ilmeisesti se ei myöskään haittaa, kun kerran on ollut käytössä.

Itse otin ne ylösvedot pois, kun laitoin sumppiin suorasytkän noille 139-kiville. Ensin oli 200-kivi, jonka sain poltettua inverted no/yes kokeilulla. Ei nimittäin kestä väärää asetusta pitkään.
Eli mäki saisin ottaa vastuksen pois LED17 ja R23:sen välistä?

Posted: Mon Mar 10, 2008 18:00
by Vauhtivaunu
jantunen wrote: Eli mäki saisin ottaa vastuksen pois LED17 ja R23:sen välistä?
Ainakin omien kokemusten mukaan sillä ei ole mitään virkaa -139 modulin kanssa.

Posted: Mon Mar 10, 2008 19:53
by beemer
Vauhtivaunu wrote:Eipä tuolla ylösvetovastuksella tuon 139-kiven kanssa mitään virkaa ole, mutta ilmeisesti se ei myöskään haittaa, kun kerran on ollut käytössä.
Ylösvetovastus löytyy myös täältä.

Sen verran vielä lisää, että syttymoduli tai -puola ei tunnu lämpenevän mitenkään hälyyttävässä määrin missään vaiheessa.

Mitään kokeiluja tosiaan en ole tehnyt. Auto pelasi kuukauden päivät aivan täysin päivittäisessä ajossa. Tänään koitin vähä startata ja pyöri ihan normaalisti, mutta tuskin kestäisi käydä hapettamassa yhtään..

Posted: Mon Mar 10, 2008 19:58
by jantunen
Ookko koitanu bemun omalla puolalla? Mulla on orkkis 325:sen puola ja on ainakin tähän asti toiminu/kestäny....

Posted: Mon Mar 10, 2008 20:16
by Jasu
Ettei vaan ole sattunut sellainen puola käyttöön joka olisi tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa ja nyt on ilman etuvastusta..? Oireet täsmäisi käytökseen, toimii aikansa ja sit palaa hetken rötäämisen jälkeen...

Nimim. pari Accelin puolaa Harrikasta väärällä jännitteellä pari kesää sitten. Halapaa...

Posted: Mon Mar 10, 2008 20:25
by JasuK
Jasu wrote:Ettei vaan ole sattunut sellainen puola käyttöön joka olisi tarkoitettu käytettäväksi etuvastuksen kanssa ja nyt on ilman etuvastusta..? Oireet täsmäisi käytökseen, toimii aikansa ja sit palaa hetken rötäämisen jälkeen...

Nimim. pari Accelin puolaa Harrikasta väärällä jännitteellä pari kesää sitten. Halapaa...
Bemuissa on kyllä käytty molempia, voi olla että on mennyt puolat sekasin.

edit. (ainakin 0 221 122 319 ja 0 221 118 335 on käytetty 325 bemuissa)
Tiedä sitten onko noissa mitä eroa?

Posted: Sat Apr 05, 2008 11:45
by beemer
Ongelma selvitetty. Vika oli puolan ja jakajan välisessä johdossa. Vastus 15ohm. Pienestä se on joskus kiinni. Taas kamppeet rokkaa hienosti.