Puola hajosi..
Posted: Sun Mar 09, 2008 19:28
Nonnii.. muutama tuhat kilometriä tulikin jo ajettua ilman suurempia ongelmia.
Kokoonpano:
BMW 6cyl pata jakajasytkällä. Honeywell hall haistelee 3 pykälää kampiakselilla. Sytytyksessä -139 sytkämoduli ja samasta autosta peräisin oleva sytkäpuola. Jakaja heittää kipinät oikeaan osoitteeseen.
Muuten auto on pelannut todella hyvin, mutta korkeammilla ahdoilla oli havaittavissa pientä nykimistä. Eilen tuo nykiminen alkoi sitten suurentua ja lopulta rötäsi jo todella rajusti jos yritti vähänkään vedättää niin, että meni ahdoille. Homma loppui sitten lopulta n. 20km rötäämisen alkamisen jälkeen siihen, että kipinä katosi lähes kokonaan ja auto jäi tienposkeen.
Tänään selvittelin sitten ongelmaa ja selvisi tosiaan, että kipinää ei tullut juuri ollenkaan (välillä räpsi). Aluksi kokeilin vaihtaa syttymodulia, mutta ei mitään vaikutusta. Sitten avasin jakajan ja selvisi, että jakajankansi oli aivan lopussa (alkuperäinen vm. 87 kansi). Pyörijä oli ok. Jakajankannen vaihtokaan ei kuitenkaan tuottanut toivottua lopputulosta vaan kipinä oli edelleen hukassa. Vihdoin puolan vaihto auttoi ja auto hörähti tulille. Kävi kaikinpuolin ok ja ensimmäinen testilenkkikin sujui hienosti (n. 1km). Aiemmin vaivannut nykiminen korkeammilla ahdoillakin oli poissa (jakajankansi). Ongelma kuitenkin tuli takaisin ja auto alkoi aluksi ahdoilla rötäämään ja loppujen lopuksi kipinä hävisi kokonaan (samalla tavalla kuin aiemmallakin kerralla). Puola oli taas pimeänä ja vaihto auttoi taas. Ongelma kuitenkin uusiutui vielä kolmannellakin kerralla täysin samalla tavalla.
Luultavasti siis vika on jossain ennen syttymodulia.. onko arvon raadilla tietoa (tai edes hyviä arvauksia) mikä voisi moisen aiheuttaa ? Itse ymmärrän sähköstä sen verran, että on sinistä ja toimii savulla, joten...
Kokoonpano:
BMW 6cyl pata jakajasytkällä. Honeywell hall haistelee 3 pykälää kampiakselilla. Sytytyksessä -139 sytkämoduli ja samasta autosta peräisin oleva sytkäpuola. Jakaja heittää kipinät oikeaan osoitteeseen.
Muuten auto on pelannut todella hyvin, mutta korkeammilla ahdoilla oli havaittavissa pientä nykimistä. Eilen tuo nykiminen alkoi sitten suurentua ja lopulta rötäsi jo todella rajusti jos yritti vähänkään vedättää niin, että meni ahdoille. Homma loppui sitten lopulta n. 20km rötäämisen alkamisen jälkeen siihen, että kipinä katosi lähes kokonaan ja auto jäi tienposkeen.
Tänään selvittelin sitten ongelmaa ja selvisi tosiaan, että kipinää ei tullut juuri ollenkaan (välillä räpsi). Aluksi kokeilin vaihtaa syttymodulia, mutta ei mitään vaikutusta. Sitten avasin jakajan ja selvisi, että jakajankansi oli aivan lopussa (alkuperäinen vm. 87 kansi). Pyörijä oli ok. Jakajankannen vaihtokaan ei kuitenkaan tuottanut toivottua lopputulosta vaan kipinä oli edelleen hukassa. Vihdoin puolan vaihto auttoi ja auto hörähti tulille. Kävi kaikinpuolin ok ja ensimmäinen testilenkkikin sujui hienosti (n. 1km). Aiemmin vaivannut nykiminen korkeammilla ahdoillakin oli poissa (jakajankansi). Ongelma kuitenkin tuli takaisin ja auto alkoi aluksi ahdoilla rötäämään ja loppujen lopuksi kipinä hävisi kokonaan (samalla tavalla kuin aiemmallakin kerralla). Puola oli taas pimeänä ja vaihto auttoi taas. Ongelma kuitenkin uusiutui vielä kolmannellakin kerralla täysin samalla tavalla.
Luultavasti siis vika on jossain ennen syttymodulia.. onko arvon raadilla tietoa (tai edes hyviä arvauksia) mikä voisi moisen aiheuttaa ? Itse ymmärrän sähköstä sen verran, että on sinistä ja toimii savulla, joten...