Page 1 of 1
MS yksi pyttyiseen?
Posted: Mon Mar 03, 2008 21:55
by delete
Tarkoitus olisi rakentaa 400cc yksi pyttyinen moottoripyörä ruiskuversioksi, käyttäen moottoripyörän läppärunkoa ja ohjauksena MS:ää. Saako ms:llä sytytyksen säädettäväksi? Sytytyshän on CDI. Toinen vaihtoehto olisi ostaa valmis säädettävä sytytys mutta jos se onnistuu MS:lläkin niin mitä turhia. Riittääkö partcolta saatava versio vai pitääkö tilata jenkeistä uusin versio?
Ruiskutus tekniikkassa ollaan ihan aloittelijoita eli ei ole yhtään aikasempaa kokemusta, mutta jostahan sitä on aloitettava

Moottorien perustekniikka on kyllä hallussa. Ja jonkin verran tullut pelattua kaasari versioisten moottoripyörien ja autojen kanssa.
Posted: Tue Mar 04, 2008 9:08
by ArttuH
Eli alkuperäinen sytkä on sellainen magneetto-CDI, siis toimii kokonaan ilman akkua? Tuollaisenkin saa toimimaan MS:n ohjaamana, mutta vaatii vähän virittelyä. Käytännössä se CDI-purkki pitää tehdä uusiksi. Periaatteessa ei mitenkään paha homma, mutta käyttökuntoon säätämisessä voi olla vähän nysväämistä.
Toinen ehkä helpompi vaihtoehto on vaihtaa akkusytkään. Tässä vaan voi tulla ongelmaksi sähkön kulutus jos latausjärjestelmä on kovin pienitehoinen.
Partcon versio (v2.2) kelpaa, mutta sytkää varten siihen joutuu tekemään lisävirityksiä. Jenkeistä saatava 3.0 (tai valmiiksi kasattu 3.57) sopii periaatteessa sellaisenaan akkusytkän ohjaukseen.
Posted: Tue Mar 04, 2008 17:46
by delete
Jep, magneetto-CDI sytkä on. Akku sytkä ei tule kysymykseen, koska akku on pieni ja latausjärjestelmäkään ei mikään tehokas ole. Mikä tuommosen DIY CDI-boksin käyttökuntoon säätämisessä on vaikeaa? Perus ennakot kyllä saan tietoon.
Pystyykö tuosta boksista rakentamaan sellaista, että ennakot saa säädettyä halutuille kierrosluvuille ja rajoittamaan kierroksia ym. muuta mukavaa. Kannattaneeko alkaa itse rakentamaan koko boksia uudelleen kun valmiin säädettävän boksin ja säätösoftan saa n. 200€ hintaan? Mitä tulee kustamtamaan itse rakennettu boksi? Saako rakennus sarjaa vai pitääkö hommata eri kombonentit itse?
Posted: Tue Mar 04, 2008 18:49
by Jasu
delete wrote:koska akku on pieni ja latausjärjestelmäkään ei mikään tehokas ole.
Sittenhän tämä hyvin pitkälle "torppaa" koko ruiskuidean... Bensapumppu ottaa useamman ampeerin, eikä se loppuruuttakaan ihan ilman sähköä jaksa pelata...
Posted: Tue Mar 04, 2008 20:06
by delete
Jasu wrote:Sittenhän tämä hyvin pitkälle "torppaa" koko ruiskuidean... Bensapumppu ottaa useamman ampeerin, eikä se loppuruuttakaan ihan ilman sähköä jaksa pelata...
Uskon että virta riittää näihin koska vastaaviin pyöriin on rakenneltu ruiskua.
Posted: Tue Mar 04, 2008 21:04
by Jasu
Kysäisepäs heiltä ketkä ovat niitä jo tehneet... Lisäksi myös pyörän merkki ja malli mihin tätä suunnittelet voisi hieman helpottaa...
Suosittelen myös Megamanuaalin lukemista ajatuksen kanssa, useamman kerran. Sieltä löytyy uskomattoman paljon tietoa, jo muutamiin esittämiisi kysymyksiin..!

Posted: Wed Mar 05, 2008 21:40
by delete
Pyörähän on suzuki dr-z 400
Posted: Thu Mar 06, 2008 8:21
by ArttuH
delete wrote:Jep, magneetto-CDI sytkä on. Akku sytkä ei tule kysymykseen, koska akku on pieni ja latausjärjestelmäkään ei mikään tehokas ole. Mikä tuommosen DIY CDI-boksin käyttökuntoon säätämisessä on vaikeaa? Perus ennakot kyllä saan tietoon.
Pystyykö tuosta boksista rakentamaan sellaista, että ennakot saa säädettyä halutuille kierrosluvuille ja rajoittamaan kierroksia ym. muuta mukavaa. Kannattaneeko alkaa itse rakentamaan koko boksia uudelleen kun valmiin säädettävän boksin ja säätösoftan saa n. 200€ hintaan? Mitä tulee kustamtamaan itse rakennettu boksi? Saako rakennus sarjaa vai pitääkö hommata eri kombonentit itse?
Ideana on siis tehdä boksi, jossa olevaa konkkaa ladataan alkuperäiseen tapaan magneetolta, mutta kipinän liipaisu tulee Megalta. Eli ennakot ja rajoittimet saa säädettyä täysin Megan kautta. Palikka ei ole kovin monimutkainen eikä kallis tehdä, multa jopa löytyy jonkinlainen kytkentä tuollaiseen. Ongelmia vaan saattaa tulla siitä, että eri pyörissä on vähän eroja magneeton tuottamassa jännitteessä ja muissa yksityiskohdissa, mikä taas saattaa vaatia hienosäätöä kytkentään. Ei mitään erityisen hankalaa jos tietää mitä tekee, mutta aloittelijalle saattaa tuottaa päänvaivaa.
Niin olitko tekemässä ruiskua ja sytkää vai pelkkää sytkää? Jos pelkkää sytkää, niin kannattaa ostaa valmis boksi jos sellaisen toimivan saa parilla sadalla. Jos taas olet joka tapuksessa laittamassa Megan, niin sitten ainakin voit säästää rahaa tekemällä itse. Riippuu sinusta uhraatko mieluummin enemmän rahaa vai vaivaa. 200€ ei sinällään ole paha hinta toimivasta sytkästä ja sillä kyllä yksinkertaistaa hommaa. Toisaalta olisihan se paljon hienompaa, jos yksi purkki hoitaisi koko koneen ohjauksen.
Posted: Thu Mar 06, 2008 19:24
by delete
ArttuH wrote:
Niin olitko tekemässä ruiskua ja sytkää vai pelkkää sytkää? Jos pelkkää sytkää, niin kannattaa ostaa valmis boksi jos sellaisen toimivan saa parilla sadalla. Jos taas olet joka tapuksessa laittamassa Megan, niin sitten ainakin voit säästää rahaa tekemällä itse. Riippuu sinusta uhraatko mieluummin enemmän rahaa vai vaivaa. 200€ ei sinällään ole paha hinta toimivasta sytkästä ja sillä kyllä yksinkertaistaa hommaa. Toisaalta olisihan se paljon hienompaa, jos yksi purkki hoitaisi koko koneen ohjauksen.
Ruisku ja sytkä olis suunnitelmissa. Uhraan mieluummin aikaa ja vaivaa, talous ei kyllä kaatuisi valmiin sytkäboksin ostoon eikä välttämättä tehdasrakenteisen ecun ostookaan, mutta minusta on mukavempi tehdä ja näpertää itse.
Olisiko linkkejän hyviin elektroniikan sivuihin ja oppaisiin ym. mitä kannattaa tämmöisen elektroniikasta vähän tietävän lukea? Meganmanuaali on jo kertaaleen luettu.
Posted: Fri Mar 07, 2008 8:22
by ArttuH
Hmm, ei tule juuri nyt mieleen mitään hyvää nettisivua elektroniikan perusteista, tosin kyllä sellaisiakin varmaan löytyy. Jos ihan perusteet on hukassa, niin kannattaa varmaan aloittaa kirjastovierailulla ja etsiä vaikka joku ammattikoulun peruskirjanen aiheesta. Helpottaa kovasti jatkoa, kun peruskomponentit ja niiden käyttäytyminen on jotenkin hallinnassa. Henk.koht. vinkkinä suosittelisin opettelemaan ja sisäistämään huolella ainakin PUIMURIN, eli virran, jännitteen, vastuksen ja tehon riippuvuuksia kuvaavat yhtälöt. Ihan perusjuttu ja yksinkertainen, mutta tuntuu olevan ajoittain hukassa pitemmällekin ehtineiltä. Tuon avulla pystyy käsittelemään suurinta osaa ongelmista aika pitkälle.
Pari yleishyödyllistä nettilinkkiäkin tähän:
http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/
Hyviä selvityksiä monista yleisistä perusjutuista, mm. esittelyt peruskomponenteista.
http://www.epanorama.net/
Hillitön linkkikokoelma, josta löytyy pätevää juttua lähes aiheesta kuin aiheesta, kunhan jaksaa penkoa. Suurin osa englanninkielistä, jotain suomenkielistäkin joukossa.
Ja sitten sen kötöstelemäni CDI-palikan skemat, jos kiinnostaa katsella:
http://www.iki.fi/arttuh/MSextra/cdi.pdf
Posted: Fri Mar 07, 2008 20:44
by delete
Kiitoksia linkeistä.
Mitä kaikkia antureita olet käyttänyt omassa ruisku pyörässäsi? Miten esim. kampiakselin asentotunnistimen asennus tapahtuu? Mistä ottaa singnaalin? Tarviiko yleensäkkään porata antureille mitään reikiä moottoriin?