Auto päivittäisessä ajossa, mutta vielä on paljon säätöä edessä. Kiihdytyspumppu toiminto ei toistaiseksi jostain syystä pelaa ja suuttimien aukioloaikoja ei saa tarpeeksi pienelle alakierroksilla.
Tällä hetkellä säädetty 0.5bar asti ja antaa mittausten perusteella n. 270hv. 0-100 taittuu 5.9s ja varttimaili kakspäällä 14,1 @ 161km/h. Nelivetoa ei pysty toistaiseksi hyödyntämään lähdöissä, kun kytkin ei siedä "täyskaasu/kytkin kerrasta ylös" lähtöä. Tavoitteena on nostaa tehoa vielä n. 100hv kytkimen päivityksen jälkeen.
Kalajoelta bimmerpartyiltä tuli ykköspokaali kotiin ajalla 12,2s. Loppunopeutta 179km/h. Lähtö viivalta "paukun" kanssa. Lähtökierrokset 3500-4500rpm. Ahtoja tuli paukuteltua 0.4-0.7bar. Ykkösen sutii läpi keskieuroopan kitkoilla, mutta kakkosella on jo täysi pito. 60ft ajat 1.9-2s. Tässä pari videopätkää. Eka 12,7s, toinen 12,2s.
Pätkimisen kanssa oli ongelmia yli 5500rpm. Luultavasti vaan paskat tulpat jäänyt paikoilleen. Ei pätkinyt testilenkillä, joten ei hoksannu vaihtaa uusia tulppia. No tyytyväinen täytyy olla kun tavoite oli 12,5s @ 175km/h. Ensi kerralla sitten kovempaa.
Hyvänsorttista settii näyttäis olevan. Itellä tällä hetkellä työn alla 325i ilman äksää perässä . Suurinpiirtein sama setti on laiteltavana. Mistäs olet öljyt ottanu ahtimelle? Öljynputsarin paikkaan sopiva laippa vai jokin muu viritelmä?
Löytyykö cooleria? Ja jos löytyy niin mihin sait mahtumaan? Kuvia olis kiva nähdä konehuoneesta . Ihan näin niinku vinkkimielessä. Ei ole oma bemmi laitossa, kaveri halus laitattaa koneen vaan meikäläisellä.
Onkos sulla mega ohjaamassa tota pataa? Onko sytkän ohjauksella kans?
Kauhia liuta kysymyksiä . Btcf:llä löytyy meikäläisen rojektikertomus tuosta koneen ahtamisen vaikeudesta. Otsikolla "M20B25 moottorin virittäminen ahtamalla". Sieltä sopii vilkuilla.
blenheim wrote:Hyvänsorttista settii näyttäis olevan. Itellä tällä hetkellä työn alla 325i ilman äksää perässä . Suurinpiirtein sama setti on laiteltavana. Mistäs olet öljyt ottanu ahtimelle? Öljynputsarin paikkaan sopiva laippa vai jokin muu viritelmä?
Löytyykö cooleria? Ja jos löytyy niin mihin sait mahtumaan? Kuvia olis kiva nähdä konehuoneesta . Ihan näin niinku vinkkimielessä. Ei ole oma bemmi laitossa, kaveri halus laitattaa koneen vaan meikäläisellä.
Onkos sulla mega ohjaamassa tota pataa? Onko sytkän ohjauksella kans?
Kauhia liuta kysymyksiä . Btcf:llä löytyy meikäläisen rojektikertomus tuosta koneen ahtamisen vaikeudesta. Otsikolla "M20B25 moottorin virittäminen ahtamalla". Sieltä sopii vilkuilla.
Öljyt haarotettu paineanturilta. Cooleri 600x300x76mm. Mahtuu runkopalkkien väliin, mutta jää melko alas. Veistin palkeista pari senttiä / puoli pois niin sai omasta mielestäni hyvälle korkeudelle. Ei oikein ole mitään järkeviä kuvia. Mega ohjaa bensaa/syttyä. Sytty toistaiseksi jakajalla toteutettu. Sitä pitäskin hieman päivittää, kun alkaa tuntumaan ettei enää halua kipinä hypätä. 9.7:1 + 1bar+ tuntuu olevan liikaa. Tästäkin löytyy projektikertomus btcf:n member puolelta.
Miten tuo ahdin toimii tuon kokoisessa koneessa?
Lähinnä kiinnostaisi siipien koot, onko tuo kone se vanhempi vai uudempi 24-venttiilinen ja näkeekö logista koska esim. 1.0bar ylittyy?
Toimii kokoonsa nähden kohtuullisesti, mutta ei missään nimessä mitenkään mahtavasti. Normi kaupunki kruisailussa kaipaa hieman pienempää, mutta sitte ku vedetään läppä selällään niin eipä tuosta koosta juurikaan haittaa ole. Siivet on muistaakseni 65/70 ja pakopesä nro 10. 1bar ylittynee jossain 4500-5000rpm. Ei tarkkaa tietoa. Kone on vanhempi pre'88 (ei kat.) 12 venanen. Täysin orkkiskuntoinen ~400tkm rullattu.
Nonnii.. hiukan päivitystä tännekin. Moottoriin tuli hieman muutosta tälle talvelle. Alakerrassa on nyt m50 vanos koneen männät ja m50 ei-vanos koneen kanget. Männissä luonnollisesti m20 malliset venakolot. Puristussuhde n. 7.5-7.8:1. Kannen porttasin ja nokaksi tuli enemin z45 turbo. Kannentiivistettä paikoillaan pitämässä on miggilangat omissa urissaan lohkossa.
Suorituskykymittausten perusteella antaa 1.5bar tehoksi vajaa 500hv ja vääntöä yli 600nm. Nykyisellä alustalla ja jarruilla ei tarvi kyllä yhtään enempää ollakaan.. seuraavaksi päivitystä sille osastolle.
Hienosti pelaa kiuas megan perässä. Teho leikkaantui aika tarkasti tuohon vajaaseen 500hv. Pakopesä alkanee tuossa jarruttaa (#10). Max väännön kohdalle en ahtoa edes enempää koittanutkaan nostaa ettei turhaan tule "vakio" osista romua.
Lukemat siis 572hv/699Nm @ 2bar. Kehitystyötä vielä luvassa, että saadaan teho nostettua "oikealle" 620-630hv tasolle. Sittepä alkaakin varmaan olla aika siirtää vakiokamat eläkkeelle.
Uudella matalapuristeisella 2.7L pannulla 594hv/794Nm @ 2bar. Vieläkin jäi paljon parantamisen varaa. Jostain syystä penkissä pannu ei sietänyt yli 2bar ahtoa. Tiellä 2.2-2.3bar tuntuis kelpaavan nikottelematta. Jatkokehitystä luvassa hx55:n ja vesi/metanoliruiskun muodossa.. jos se 7:lla alkava menis rikki "vakio"moottorilla...
Pitkästä aikaa tämä ois taas iskussa. Edelleen mennään ms1 v2.2:lla, kun ei paremmasta tiedä. Eipä ole suuremmin ollut ongelmia, vaikka motti alkaa olemaan suht korkeaviritteinen ja käytössä on läppärungot. Todella pienellä työllä auto on jo melkoisen mukava ajettava ja kulkua alkaa olla suht rajusti. Ihan 100%:sti katusäädöissä ja katuvarustuksella (renkaat, alusta yms) mentiin eilen vartilla 10,3s @ 226km/h. Parantamisen varaakin jäi vielä suht reippaasti, kun 0-100km/h oli joka vedolla yli 3s ja kadulla on mennyt helpohkosti 2,6s.
Penkissä tuli käytyä kertaalleen, mutta eka vedolla takakardaani repes 200km/h vauhdista rikkoen suunnilleen kaiken ympäriltä. Taululle piirtyi 620hv pyörätehoa @ 7200rpm eli ei aivan päästy vielä edes huipputehon rpm:lle (~7800-8000rpm). Voimansiirtohäviöitä ei saatu mitattua, mutta aiemmin ovat olleet 80hv luokkaa. Ei liene liikaa sanottu jos varovasti arviois tehoa olevan jonkin matkaa yli 700hv. Ahtoakin vasta 1,5bar. Lähes toinen mokoma olisi vielä tarkoitus lisätä..
Tuossa aikakorttia ja varttivetoa videon muodossa. Tokassa videossa hajoaa vaihdelaatikosta kolmosvaihde.