Page 1 of 1

Triggeripyörä nokalla vs. kampuralla

Posted: Mon Feb 11, 2008 11:43
by Volkkarijermu
Onko kellään paljonkin kokemuksia kuinka paljon triggeröinnin kampuralta siirtäminen nokkapyörälle aiheuttaa huojuntaa sytytyksen ajotuksessa ja muutenkin megasquirtin tarkkuudessa? Oon tässä kahen vaiheilla että jatkaakko MS2:n kanssa kampuralla ja 2nd triggeri nokalle vai siirtää triggeröinnin kokonaan nokalle.

Posted: Mon Feb 11, 2008 12:37
by PQatPIT
Ajatellaanpa asia toistepäin.

Mikä autonvalmistaja on viime aikoina siirtynyt kampiakselilla olevan asentotunnistuksen käyttämisestä nokka-akselilla olevan tunnistuksen käyttämiseen? Vastaus: ei ketään.

Mikä autonvalmistaja on viime aikoina siirtynyt nokka-akselilla olevan asentotunnistuksen käyttämisestä kampiakselilla olevan tunnistuksen käyttämiseen? Vastaus: kaikki ne joilla se oli nokka-akselilla.


Perussyy tähän on se että saastemääräykset tiukkenevat koko ajan ja niiden täyttämiseen ei pääse ellei moottorin tarkkaa toimintaa pystytä reaaliaikaisesti mittaamaan tarkasti ja luotettavasti. Jos kampiakselin asentoa tutkitaan kampiakselilta niin silloin se saadaan tietää oikein, nokka-akselilta mitattaessa välykset ja muut mekaaniset epätarkkuudet estävät luotettavan mittaustiedon.

Esimerkkinä vaikka Hondan B16-moottori. Kampiakselilla on hihnapyörä joka vetää hihnaa niin että pakonokan pyörä on ensimmäisenä ja toisena on imunokan pyörä. Sitten imunokka-akselin toisessa päässä on mekaaninen "kiilasovitus" virranjakajaa varten. Jakajan sisällä on sitten moottorinohjaimelle tietoa lähettävät anturoinnit. Edellä kuvatussa systeemissä mekaanisia välyksiä ja käynninaikaisia hihnaresonansseja on niin paljon että tavallisella sytkälampullakin näkee että esim. tyhjäkäynti vaeltaa lievästi, noin plus-miinus kaksi astetta. Omien pikku kätösten tekemänä osaan kertoa että tästä vaeltamisesta pääsee eroon jos kampuran asentoanturoinnin laittaa kampiakselille ja pakonokan päästä ottaa nokkaliipaisun.

Toinen esimerkki: jos haluat tietää miten suuri olohuoneesi pinta-ala oikeasti on niin otat mittanauhan käteen, mittaat leveyden ja pituuden, ja sitten kertolasku kertoo pinta-alan. Tai siis näin minä ainakin tekisin :-). Sitä ei pitäisi tehdä niin että mennään talon ulkopuolelle sadan metrin päähän ja mittaillaan ulkoseinien mittaa peukalon kokoon vertaamalla ja sitten vähennetään seinien paksuus ja sitä rataa. Virhettä syntyy taatusti.

Joissakin eurooppalaisissa autoissa on kampuran tunnistus ollut kampuralla ja yli 20 vuotta sitten, nykyään se on kaikissa autoissa mitä Suomessa myydään.


PQ

Posted: Mon Feb 11, 2008 12:42
by Höylä
toisethan pitää tuota nokalta tapahtuvaa triggeröintiä maailman suurimpana syntinä...

mulla on triggeröinti nokalta, enkä mitään suuria huojumisia ole huomannut :roll: pitäis joskus oikein testaamalla testata se huojunta... varsinkin kun on käytössä vielä time based asetus ja harva "hammastus" (joka pitäis käsittääkseni myös lisätä "arvontaa" ennakoiden määrityksessä)

mutta ei kai siitä haittaa ole, vaikka se triggeröinti olis sieltä kampuralta ja 2 nd triggeri vain nokalta :roll: (teoriassa ainakin pitäis olla se parempi vaihtoehto)

Posted: Mon Feb 11, 2008 12:46
by Volkkarijermu
Pääsis vaan yhellä hallianturilla ku on nokalla vaan, mutta eiköhän se tarkkuus kuitenkin sitten vie voiton ja ajellaan kahdella anturilla.

Posted: Mon Feb 11, 2008 14:40
by Höylä
Volkkarijermu wrote:Pääsis vaan yhellä hallianturilla ku on nokalla vaan, mutta eiköhän se tarkkuus kuitenkin sitten vie voiton ja ajellaan kahdella anturilla.
nyt kyllä meni ainakin multa ohi, että miten voit käyttää vain yhtä anturia :roll: joka antais 2 nd triggeri tiedon + normaali triggeröinnin...

Posted: Mon Feb 11, 2008 14:57
by Volkkarijermu
Niin siis kun tähtäimessä on COP-sytkä nelipyttyseen, niin sitä vois ajella yhdellä hallianturilla joka on nokalla ja näin ollen 2nd-triggeriä ei tarttis. Mutta jos otetaan kampuralta kierrosluku ja "päätriggeröinti", niin sitten tarttee laittaa nokalle toinen anturi (2nd triggerille).

Posted: Mon Feb 11, 2008 21:22
by Turtana
citikan koneessa ajoitus menee nokalta otettuna vituralleen noin 5 astetta kun kierroksia on 4500~5000rpm tai yli

riippuu paljolti nokan profiilista ja jousista, vakio nokalla pystyi käyttämään mutta kireällä ei enää pystynyt. yhdet murtuneet männät siitä muistona.