Page 1 of 1

Hukkakipinäpuolalle ei tule toista... -Ratkastu

Posted: Sun Feb 10, 2008 12:30
by Timo_
Eli auto oli käyntikelpoinen viime syksynä, ennenkuin meni seisontaan. Nyt hiljattain kokeiltiin saada käyntiin, niin kierrostieto puuttui kokonaan.

Sytytysjärjestelmä on 60-2 hammaskehä, jota lukee vr-anturi. Levyllä on lm1815 piiri, josta mega nappaa tiedon. Asetuksista on valittu led17, sekä led19 kipinälle A ja B.

Kierrosluku saatiin näkyviin, kun vaihdettiin vr-anturin signaalin esivastusta hieman pienempään. Nyt vikana on, että toiseen prosessorin jalkaan, led19 ei tule signaalia. Led17 ohjaus toimii kyllä. Myös toista megasquirttia kokeiltiin toimivasta autosta samoin tuloksin.

Ilmeisesti kierrostieto ei ole tarpeeksi puhdasta, vaikka mega näyttääkin suurinpiirtein järkevää 150 rpm startatessa? Olisiko jotain hyviä ehdotuksia lm1815 piirin signaalin käsittelyyn?


Image

Ainakin tuo 18k vastus jouduttiin heti vaihtamaan reilusti pienempään, että mega sai edes jonkinlaista signaalia. Muut vastukset ja kondensaattorit on rakennettu tuon ohjeen mukaan.

Tänään todettu, että kipinä tulee molemmille puolille, kun tulpat on irroitettu kannesta. Eli kone pyörii nopeammin startilla. Tulppien kanssa toinen puola ei saa ohjaussignaalia.

Posted: Sun Feb 10, 2008 17:44
by Jankos
Mulla muuten on ihan samoja ongelmia tuossa omassa kokeilussa, aihe aloitettu hieman aiemmin. Kylläkin vielä käytössä jakaja kipinän ohjaajana mutta kun koneessa on tulpat ja pyörittää niin kipunat tulee miten sattuu ja kun ottaa tulpat pois niin tulee ihan nätisti. Käyntiin saanti on mulla todella hankalaa, apusähköllä ja lyhyillä starteilla lähtee käymään mutta ei kierrä vieläkään. Taidan mennä tutkimaan toimintaa...

Posted: Sun Feb 10, 2008 18:31
by Jankos
Jotain tolkkua, siirsin anturin kauemmaksi pyörästä ja alkoi lähteen käymään paremmin.

Posted: Sat Feb 16, 2008 17:50
by Timo_
Tänään kokeiltiin oskilloskoopilla tutkia lähtöjä sytytyksenvahvistimelle. Ilman tulppia sytytyksenvahvistimelle tulee todella nätisti signaali. Mutta tulppien kanssa, signaali on ihme sotkua ja latausajoista ei ottanut mitään selvää.

VR-anturilta tuli nättiä sinikäyrää ja jännite huipusta huippuun noin 1,5v, jonka pitäisi olla riittävä. LM1815 piirin muuntamaa signaalia ei tosin keretty mittaamaan, mutta siinä on todennäköisesti jotain vikaa.

Olisiko jollain kokemusta tai arviota mitä muutoksia pitäisi tehdä LM1815 piiriin, jotta toimisi todella matalilla kierroksilla?

Posted: Sun Feb 17, 2008 1:37
by Vauhtivaunu
Mikä koodi käytössä?

Posted: Sun Feb 17, 2008 10:48
by Timo_
Tällä hetkellä koodina extran 29y4. Kokeiltu myös 29v:tä ja uusinta hi-res koodia. Kaikilla sama ongelma.

Vr-anturia kokeiltu myös vaihtaa toisenlaiseen ja anturin etäisyyttä säädetty hammaspyörästä, mutta huonolla menestyksellä.

Posted: Sun Feb 17, 2008 10:54
by Liquila
Oletkos skoopannu millasta signaalia tulee lm1815:sta startatessa tulpilla ja ilman?

Millasella johdolla on vedetty yhteys vr:stä muuntimelle? voisiko tähän linjaan päästä häiriöitä puolalta? Ja maadotukset kannattaa kans tarkistaa...

Posted: Sun Feb 17, 2008 11:38
by Timo_
Tuota LM1815 piiriltä lähtevää signaalia emme saaneet mitattua kiireessä. Se pitäisi vielä mitata uudestaan jossain vaiheessa. Mutta epäilen siinä olevan häiriön syyn. Myös toista LM1815-piiriä kokeiltu.

VR-anturilta tuleva signaali mitattiin megalta, ja se näytti puhtaalta. Ei häiriöpiikkejä tms. Myös erillisellä johdolla kokeiltu samoin tuloksin.

Maadotukset käyty yleismittarilla läpi ja paranneltu tarpeen mukaan.

Posted: Sat Feb 23, 2008 0:14
by Timo_
Ongelma ratkastu. VR-anturia joutui hiomaan aavistuksen verran, että kärki tuli lähemmäksi kehää. Jotain oli sitten muuttunut, vaikka käynnisty ennen seisontaa samalla kokoonpanolla.