Page 1 of 1

Justiinan ruiskutus

Posted: Thu Feb 07, 2008 16:06
by Baas 009
Päivää arvon raadille.

Muutamia kymysyksiä, joihin osaan jo etsin vastauksia mutten (ilmeisesti puusilmäisyyttäni) vielä löytänyt.

Tarkoitus olisi siis ruiskuttaa Subaru Justy 4wd, varustettu 1181cm3 voimanpesällä sekä raivostuttavalla hitachi-nimeä kantavalla sadan alipainetoiminnon saastekaasarilla sekä katalysaattorilla. Ei kuitenkaan ole vähäpäästöinen.

Kyseinen kaasutin on oikea suunnittelun kukkanen, läppäakselissa ei ole minkään valtakunnan laakerointia joka aiheuttaa mukavia toimintahäiriöitä ääntä nopeammin.

Niin ne kysymykset:

Onko kukaan törmännyt projektikuvaukseen kyseisen kikottimen ruiskuttamisesta? Käyttäen modattua kaasarivehkeen imusarjaa tai yksipisteruiskua?

Vehjas sattuu olemaan kolmepyttyinen, tällä ei liene merkitystä kuin mahdollisesti aikanaan sytkänohjausta viritellessä, alkuun nyt on tarkoitus implementoida vain bensapuoli?

Onko kukaan ylipäänsä käyttänyt kaasarikoneen imusarjaa monipisteruiskuun modaamalla suutinten paikat ja integroimalla läppäkotelon kaasarin tilalle? Onko käytännön merkitystä kuinka kaukana imuventtiilistä suuttimet ovat?

Imusarja muodostaa kysymyksen siksi että kyseisessä vinosilmien keksinnössä kaikki kannesta palaava jäähdytysvesi palaa imusarjan kautta joka samalla sisältää myös termostaatin. Tämä "hieman" hankaloittaa oman imusarjan värkkäämistä.

Mistä autosta löytyisi edullisesti soveltuva yksipisteruiskun läppärunko-suutinasetelma? Ooppelilaiset näyttivät ainakin olevan tajuttoman kokoisia möykkyjä. Kone siis 1.2l ja ~70hp. Sovitteen toki joutuu tekemään mutta se ei muodostu ongelmaksi.

Mitään yletöntä tehonkasvua ei haeta vaan toimintavarmuutta, säädettävyyttä ja eroonpääsyä sellaisesta belsebubin keksinnöstä kuin kaasutin.


Kiitokset jo etukäteen


-Ville

Posted: Thu Feb 07, 2008 22:23
by Vauhtivaunu
Katseleppa esim. videosta miten isot pojat laittaa suuttimensa. Ei varmasti ole suurta merkitystä suuttimen/suuttimien paikalla, kun autosta ei järkyttäviä tehoja ole tarkoitus kerran ottaa. Itse laittaisin kylmästi kaasarin päälle suihkimaan kurkkuun päin.

Posted: Thu Feb 07, 2008 22:41
by plagu
joku 1.4i 309/205 yksipisteruutan runko saattas mennä "pikku" modaamiselle. Kannattaa ainaki tutkia

Posted: Fri Feb 08, 2008 8:01
by wex4
Noita yksipiste ruiskuja löytyy 90 luvun pikkumoottorisista hyvä volikoima,
jo mainittu pösö,fiat,opel,lada...

Posted: Fri Feb 08, 2008 8:13
by JaniM
Fordeissa. Mulla ois yks Fiestan runko ylimääräisenä ja siinä on suutin kiinni. Edullisesti lähtee, jos tarvetta moiselle.

Posted: Sun Feb 10, 2008 22:58
by ajs
justyä on ollut suomessakin suihkutus koneella.
saisiko jotain osia semmoisista,jos sattuu kohdalle..

Posted: Sat Feb 16, 2008 4:27
by TT132
MUTUA mutta eikös jotkut nissanit ole ykspisteruiskulla ja jos on niin taitaa olla Hitachin juttuja nekin eli istuvuutensa puolesta vois jotain sukulaisuutta löytyä...

Posted: Sat Feb 16, 2008 11:48
by Baas 009
Fiestan läppärunko hankittu, on inhottavan lähellä sopimista suoraan...

Ruisku-justiinat ovat tässä maassa erittäin harvinaisia, käytännössä kaikki katalysaattorimallitkin ovat tuolla hitachin alipainehirvityksellä...

Kaikennäköistä muutakin remonttia aiheutuu, kisassa irtosi kallistuksenvakaaja ja vetonivelen kumi silpuksi -> nivelen vaihto edessä.

Rojekti jatkuu, tarttis käydä boksia kasaamaan seuraavaksi.


-Ville

Posted: Mon Mar 10, 2008 14:13
by leo82
Itselläni aivan lähti samanlainen projekti liikkeelle koska kaasutin on aivan sökö ja kone vuosi öljyä joka puolelta.

Olenkin ihmetellyt noita imusarjan vesikanavia. Ehkä poraamalla reiät ja sovittamalla suuttimille holkit saattasi onnistua monipisteruiskuksi muuttaminen. Pystyisiköhän tuota alumiinivalua hitsaamaan?

***Edit*** Katsoin vähän tarkemmin tuota imusarjaa ja menisi aika kikkailuksi. Alla vesikanavia ja antureita, päällä termostaatti. Laitankin yksipisteruiskun.

Sytkä tuleekin sitten suorasytytyksenä hal anturilla ja triggeripyörällä.

Posted: Wed Apr 16, 2008 1:45
by leo82
Niin se projekti vaan pikkuhiljaa menee vaatimattomaks, tuleekin jakaja sekä hall anturi lukemaan pultinkantoja. Virrajakajan anturi näytti hallilta mutten saanut megaa toimimaan sen kanssa, tiedä häntä mikä lienee.

Muuten näyttää hyvältä ja mega tajuaa missä mennään, ovathan kaikki anturit boshilta. Vielä ehjä bensapumppu kaupasta, hall anturi paikalleen ja savut pihalle... toivottavasti moottorista eikä megasta :P

Subarulla ovat muuten osanneet yhden asian hyvin, maadoittamisen... moottori ja vaihdelaatikko on maadoitettu vähän sinne ja tänne.

Mitenkäs sinun justiina jakselee Baas?

Posted: Wed Oct 15, 2008 17:15
by Asteriks
leon82: tämä siis yksi piste ruiskulla toteutettu vai kuinka?

itellä mieles kans toi ruisku ja pikku piristys pakopuolellekkin. . :)