Page 1 of 3

sytytys yksikön kestämättömyys

Posted: Tue May 24, 2005 20:00
by evolution
mikä ihme mahtaa olla kun systeemi polttaa tota sytkä yksikköäsopivan nopeesti, eli se yksikkö kuumenee ja hetken päästä poksahtaa.

yksikkönä on tällä hetkellä UNIPOINT ja yks HUCO on jo kärähtäny.

noi yksiköt on käännetty boschin numeron 0227100137 perusteella.

voiko olla mahdollista että toi tarttis esivastuksen puolalle että rupeaa kestämään :?:

tota yksikköähän on käytetty ainakin Volvoissa joissa on etuvastus puolalla.

autona on Ford Sierra 2.0i turbo ic

mega ja tune on alla olevaa "tyyppiä"
MT225b358 + msns-extra021u3

Posted: Tue May 24, 2005 23:13
by Benkku
Puola ei varaa sytytysyksikköä :) eli puolan/muuntajan ensiöpuolen vastuksen kasvattamisella ei ole vaikutusta.

Sen sijaan varausajalla on l. todennäköisesti mikäli moduulin sähköinen kytkentä, lämmönjohtuminen jne. on OK. Tällöin ylivaraus on todennäköinen kuumenemisen syy.

Kannattaa säätää 'coil on time' aikaa lyhyemmäksi.

Varausajaksi luokkaa 2-3 ms.

Posted: Wed May 25, 2005 7:31
by KariM
-137 pitää itse sisällään latausajan säädön, joten jos tarvikemodulit ovat tuon mallin kopioita, niin pitäisi niidenkin osata se. Näille Megatunesta spark-> dwell settings: fixed duty 75%.

Ylipitkän puolan latausajan pitäisi huomata puolan kuumenemisesta jo ennenkuin moduli kärähtää. Jos ei kuumene, niin sitten on jostain muusta kyse.

Posted: Wed May 25, 2005 8:02
by TVH
KariM wrote:-137 pitää itse sisällään latausajan säädön, joten jos tarvikemodulit ovat tuon mallin kopioita, niin pitäisi niidenkin osata se. Näille Megatunesta spark-> dwell settings: fixed duty 75%.

Ylipitkän puolan latausajan pitäisi huomata puolan kuumenemisesta jo ennenkuin moduli kärähtää. Jos ei kuumene, niin sitten on jostain muusta kyse.
Tällasen modulin itekin käräyttäneenä arvelen että todellisen dwellin ja fixed dutyn välinen 'ylijäämäaika' purkautuu lämmöksi yksikköön. Yksikön lämpökuormaa voi taas laskea käyttämällä extra-koodin dwell ohjausta, mutta antamalla riittävän isot dwell-ajat, esim. 9ms running dwell. Tästä ylipitkästä dwellistä yksikkö sitten laskee sen todellisen dwellin jolla se ohjaa puolaa, eikä yksikkö lämpene ollenkan. Itse jouduin fixed dutyä käytettäessä laittamaan modulin jäähdytysprofiilineen imuilmaputken tilalle nokalle, että se pysyi edes jotenkin viileänä. Ja sillon oli sentäs talvi ja pakkaset, tyhjäkäynnillä paikallaan käyttäessä yksikkö lämpeni helvatan kuumaksi.

Posted: Wed May 25, 2005 11:23
by KariM
No siinätapauksessa. Mun kokemus on tokikin vain omasta setupistani, jossa -139 (väitetään samaksi kuin 137) eikä puola lämmenneet nimeksikään. Arveluosastolle voisin puolestani heittää että kyllä puola (ja mahdollinen etuvastus) vaikuttaa siihen millainen virta modulin läpi kulkee.

Posted: Wed May 25, 2005 12:52
by teg
Käsittääkseni noita puolan etuvastuksia käytetään siksi, että startatessa akkujännite saattaa tippua useita voltteja - jopa alle 9 voltin, jolloin startissa ohitetaan etuvastus. Kun starttimoottori ei enää pyöri, akkujännite nousee ja etuvastus kytketään taas puolalle, jolloin latausvirta ei nouse liian suureksi.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Posted: Wed May 25, 2005 14:18
by Benkku
KariM wrote:puola (ja mahdollinen etuvastus) vaikuttaa siihen millainen virta modulin läpi kulkee.
Tokihan virta pienemmällä ensiöpuolen vastuksella on suurempi, mutta sytytysvahvistin moduuleissa on yleensä jännitteen ja virranrajoitus. Puola ei myöskään vastaanota enempää energiaa kuin mitä sähköisistä arvoista on johdettavissa.

Posted: Wed May 25, 2005 17:09
by KariM
Yritin etsiä teknistä selostusta kuinka tuollainen latausajansäädön hallitseva moduli toimii, mutta selkeää vastausta ei löytynyt. MC33094-lutikan datasheetti kuitenkin tuli vastaan, siitä voi ehkä saada selvää modulin toiminnasta yleisellä tasolla. http://www.freescale.com/files/analog/d ... C33094.pdf

teg, ihan oikein meni.

Posted: Wed May 25, 2005 18:18
by Benkku
Latausajan säädön hallitseva moduuli on turha. Tyhmempi kytkin riittää sillä latausajasta huolehtii Megasquirt.

Ohessa em. piiri, jossa ensiöjännite rajoitettu 380 V.
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/9672.pdf

Posted: Wed May 25, 2005 21:37
by ArttuH
Benkku wrote:Latausajan säädön hallitseva moduuli on turha. Tyhmempi kytkin riittää sillä latausajasta huolehtii Megasquirt.
Kuinka hyvin tuo latausajan säätö toimii käytännössä tällä hetkellä? Siis jos käyttää kahta kanavaa, eli wasted spark nelisylinteriselle. Tuosta kun tuntuu olevan vähän monenlaista tietoa tuolla MSEFI-foorumilla.

Mulla on nimittäin juuri työn alla oma viritys puolien ohjaamiseen ja koodin kirjoittamisessa pääsisi huomattavasti vähemmällä, jos ei tarvitsisi huolehtia tuosta latausajan säädöstä.

Posted: Thu May 26, 2005 7:43
by TVH
ArttuH wrote:
Benkku wrote:Latausajan säädön hallitseva moduuli on turha. Tyhmempi kytkin riittää sillä latausajasta huolehtii Megasquirt.
Kuinka hyvin tuo latausajan säätö toimii käytännössä tällä hetkellä? Siis jos käyttää kahta kanavaa, eli wasted spark nelisylinteriselle. Tuosta kun tuntuu olevan vähän monenlaista tietoa tuolla MSEFI-foorumilla.

Mulla on nimittäin juuri työn alla oma viritys puolien ohjaamiseen ja koodin kirjoittamisessa pääsisi huomattavasti vähemmällä, jos ei tarvitsisi huolehtia tuosta latausajan säädöstä.
Vaparissa toimii ainakin 7000rpm asti hiton hyvin. Korkeammalle en ole koittanut. En tiedä saisko skoopilla jotain 'virheitä' siihen dwelliin näkyviin mutta ei kuitenkan missaile ja tuntuu siltä että kaikki on kunnossa.

Posted: Thu May 26, 2005 18:29
by Benkku
Jossain 'spekseissä' muistaakseni mainittiin laskentakykyä olevan 14000 1/min @ 4 sylinterisessä ja puolet tuosta kahdeksikossa.

MSII, Vems jne. nopeampine kivineen on sitten erikseen.

Posted: Thu May 26, 2005 20:25
by ArttuH
TVH wrote: Vaparissa toimii ainakin 7000rpm asti hiton hyvin. Korkeammalle en ole koittanut. En tiedä saisko skoopilla jotain 'virheitä' siihen dwelliin näkyviin mutta ei kuitenkan missaile ja tuntuu siltä että kaikki on kunnossa.
No tämä oli hyvä kuulla. Sullahan taisi olla tuo 60-2 triggeripyörä käytössä? Joten luulisi toimivan hyvin kymppitonniin asti pienemmällä hammasmäärällä. Taidan aloittaa kokeilut 4-1 pyörällä ja extra-koodin dwell-säätöön luottaen. Näin selviää minimaalisella ohjelman kirjoittamisella, tahtoo olla jotenkin vastenmielisen oloista hommaa, kun sitä tekee noin kerran vuodessa :)

Posted: Thu Jun 02, 2005 19:48
by evolution
nyt on saatu toi yksikön lämpeeminen kuriin pysyy ihan kylmänä kun muutteli niitä asetuksia, mutta sitte tuli niitten myötä sellainen että kun käy tyhjäkäyntiä ja niittaa kaasun pohjaan niin rykii ja pätkii hetken ennen kuin nostaa kierroksia.
mahtokohan asetukset muuttua liikaa :?:

niitä kiihdytys rikastuksia muuttamallakin olen jo koittanut mutta niillä ei ole minkäänlaista vaikutusta asiaan.

korkeemmilta kierroksilta esim:2000rpm kun niittaa polkimen pohjaan niin nappaa kierrokset ihan niin kuin kuuluukin

Posted: Fri Jun 03, 2005 7:51
by TVH
ArttuH wrote:No tämä oli hyvä kuulla. Sullahan taisi olla tuo 60-2 triggeripyörä käytössä? Joten luulisi toimivan hyvin kymppitonniin asti pienemmällä hammasmäärällä. Taidan aloittaa kokeilut 4-1 pyörällä ja extra-koodin dwell-säätöön luottaen. Näin selviää minimaalisella ohjelman kirjoittamisella, tahtoo olla jotenkin vastenmielisen oloista hommaa, kun sitä tekee noin kerran vuodessa :)
Jep 60-2 on käytössä.

Posted: Fri Jun 03, 2005 8:19
by harrastaja
evolution wrote:nyt on saatu toi yksikön lämpeeminen kuriin pysyy ihan kylmänä kun muutteli niitä asetuksia, mutta sitte tuli niitten myötä sellainen että kun käy tyhjäkäyntiä ja niittaa kaasun pohjaan niin rykii ja pätkii hetken ennen kuin nostaa kierroksia.
mahtokohan asetukset muuttua liikaa :?:
Mitkä on Dwell-asetukset? Ja mikä puola?
Vaikuttais jo liian lyhyeltä latausajalta.

Posted: Fri Jun 03, 2005 12:45
by SJS
evolution: minkälaisia tuotenumeroita tuosta sun unipoint yksiköstä löytyy? ajattelin vaan, et onko tuo mun yksikkö sama...

Posted: Mon Jun 06, 2005 19:28
by evolution
yksikön päällä on numerot:
UNI0502 BH7

ja paketissa missä toi toosa oli on:
7010-9013

Posted: Wed Jun 08, 2005 6:21
by harrastaja
harrastaja wrote:
evolution wrote:nyt on saatu toi yksikön lämpeeminen kuriin pysyy ihan kylmänä kun muutteli niitä asetuksia, mutta sitte tuli niitten myötä sellainen että kun käy tyhjäkäyntiä ja niittaa kaasun pohjaan niin rykii ja pätkii hetken ennen kuin nostaa kierroksia.
mahtokohan asetukset muuttua liikaa :?:
Mitkä on Dwell-asetukset? Ja mikä puola?
Vaikuttais jo liian lyhyeltä latausajalta.
Miksi kysyä tommosia, jos ei kerro niitä arvoja? :shock:

Posted: Wed Jun 08, 2005 20:11
by evolution
sori nyt en oikeen oo kerenny sen megan kanssa touhuumaan kun on ollu hiukan kiirettä muuten ton käkättimen kasaamisessa kun huomenna on tarkotus mennä katsastukseen.

vaihdoin sen systeemin fixed dutylle ja arvoksi pamautin 50% ja sillä sai sen sellaiseksi että ei yksikkö lämpene paljoakaan. mutta ei se mielestäni noin ole oikeen hyvä.

arvona oli silloin kun se yksikkö kärähti 75%.

koitin sillä dwell controll asetuksella 5ms molemmin puolin, olisko tarttenu olla vielä kuinka paljon suurempi :?:

Posted: Thu Jun 16, 2005 16:09
by evolution
niin mitä puolan lataus aikoja muilla on käytössä.

nyt olis aikaa leikkiä ton vehkeen kanssa kun viikko takaperin tuli leima paperiin mutta en viitti ottaa edes ulos tallista jos en saa sitä ottamaan kunnolla kierroksia.

sillä 75% fixed dyty arvolla se nappaa kierroksia hienosti mutta kun se yksikkö ei kestä tollasella arvolla

Posted: Thu Jun 16, 2005 17:45
by KariM
Katsoin omassani skoopilla sytkäsignaalia punarajalla (6000rpm, 4-pyttyinen 4-tahtinen): purkausaika oli 0.5ms ja lataamiselle jäi aikaa 4ms. Noilla arvoilla Bosch 0 227 100 111 (7-napainen, ei omaa dwell controllia) toimii hienosti. En nyt muista mitä starttauksen arvoksi jäi, olikohan 12ms.

Posted: Thu Jul 21, 2005 20:37
by ToniV
Luultavasti meiltäkin meni unipointti paskaks. Lämpes ensin tosi kuumaks ja sitten ei tullut enään kipinää!! :cry:

Posted: Fri Jul 22, 2005 8:11
by evolution
jos olet ostanu uutena sen unipointin niin itse ainakin sain uuden takuusen, kunhan ei vaan mene mölöyttämään että toosa on palanu säädettävässä ruisku/sytkä systeemissä :wink:

tossa tuli säädeltyä noita latausaikoja ja kun saa sellaiseksi että kuumana toimii ja kiekuu hyvin ylös asti niin kylmänä ei käy kuin tyhjäkäyntiä eikä kestä yhtään kaasua vaan ampuu putkessa :roll:

tarttis ilmeisesti aina olla kannettava mukana että saa kylmänä ajaa eri arvoilla kuin kuumana

Posted: Fri Jul 22, 2005 12:38
by Benkku
Puolan varausaika selkeästi liian lyhyt - kyllähän sytytysmoduuli saa 'jonkin verran' lämmetä (luokkaa 50-60 ast.), jonka komponentti kuitenkin vielä kestää melko hyvin.

Jossain Boschin spekseissä 'muistaakseni' lämpötilariippuvainen virranrajoitus alkaa jostain 70 asteen tienoilta.

Posted: Fri Jul 22, 2005 13:29
by passi
Itse käyttelen bossin -139 moduulia, tai jotain vastaavaa kun niitä on kopallinen.

Käyttelen sitä dwell controllilla koska muuten se lämpenee niin maan perkeleesti. Tälläisen huomion tein:


Made some research.
Ignition is out of sync on high revs:
3000rpm -1*
4500rpm -2*
5500rpm -3*


If I take this in account on the map, I will get correct advance on high revs. When rev was changing, the ignition was not very stable. This is propably normal? With the stock ignition, it altered a little bit but not this much and did not jump around +-2degree rapidly.


Is this out of sync phenomenom because of the dwell with -139 module?


T. Pasi

Posted: Sun Jul 24, 2005 10:53
by ToniV
Nyt pysyy viileenä sytytysyksikkö

Posted: Mon Jul 25, 2005 9:22
by TVH
Kyllähän sen viileänä saa pysymään mutta ei se silti kestä pidemmän päälle, se lämpenemisen syy pitäisi löytää.

Posted: Mon Jul 25, 2005 15:00
by evolution
ootkos koittanut tolla uudella 025g6 versiolla.
omaani laitoin tänään aamusta sen ja niillä arvoilla millä käräytti ne sytkä yksiköt niin nyt se yksikkö pysyy sellaisena sopivan haaleana

en tiedä sitten mitä eroa tossa uudessa versiossa on noihin vanhoihin joku viisaampi voi varmaan selittää :roll:

Posted: Tue May 02, 2006 14:58
by Volkkarijermu
Joo-o, Huco on helvatan kuuma ja se alulevykin ei kättä kärsi. Minuutin käyttää autoo niin noin kuumaksi vetää. Alkuarvoina starttaus 5.0ms, käynti 3.5ms ja discharge period 0.5ms. Mikähän tuota modulia tulistaa? Spark on inverted ja modulina Huco kopio 0227 100 200. Käyntiinlähtö on hankalaa ja käynnissä satunnaisesti yskähtelee. Virta tulee bensapumpunreleen kautta. Koodi on 026i.

Kokeilin pienempiäkin latauksia ja silti menee ihan muutama sekunti, niin on niin hemmetin kuuma Huco :( Mulla on led17 ja led19 sytkinä ja niissä on ylösveto kilosen vastuksen kautta 5 volttiin. Tarviiko tuo ylösvetoja edes?

Mikä tää hi-res dwell oikeen on? Entä wheel decoder routine? Miten ne pitäis olla?

Kilpailussa "osaako 0 227 100 200/204 säätää dwellit itse" tilanne on näemmä osaa-ei osaa 3-2. Siis osaako vaiko ei?!?!
Saamari että ottaa nuppiin kele! Mikään ei voi toimia kerrasta, aina joutuu teuromaan 6 päivää :evil: Hankin autopurkaamolta sitten aidon possin (tai on tulossa vasta postissa) 0 227 100 204. Ja tää tvh:n ja netin mukaan osais dwellit säätää. Mutta minkäs mä laitan sitten megasta fixed 75% vai 50% vai jotakin muuta?

Laitoin 029q:n paikalleen ja starttaus onnistuu ny mukisematta, mutta kuumaks vetää hyyköö. Koitin dwelliks 1.5ms ja ihan sama juttu, vois vaikka paistaa munakkaita huukolla. Pitäskö koko koneen käydä edes enää tuolla latausajalla?!

Edittiä pukkaa, mitäs tää meinaa?

0 227 100 200/204 kytkentä:
http://63.135.101.225/database/mcinvent ... 1_Draw.jpg

Ja vastaavan huukon kytkentä:
http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/13_8401.GIF

Tästähän saadaan sellanen käsitys, että input 1 ja coil 1 on erilailla huukossa ja possissa. Jos tuo huukon kuva pitää paikkaansa, niin noi on sitte tullu laitettua väärin, inputtiin ulostulo ja ulostuloon inputti. Tämäköhän sitä kuumittaa? Vai pitäskö jo koko mega olla säpäleinä tuollasen kytkennän takia? Mä en vaan ymmärrä että jos alkuperäisen possin joutuu vaihtaan ja laittaa huukon tilalle, niin tarttis ruveta johtojen järjestyksiäkin muutteleen. Mikähän idea tossakin on...

edit ke 03.05.2006. Ny se kakka käynnistyy älyttömän hankalasti ja jos sen saa käymään, niin 2-3 sekuntia käy ja sitte sammuu. Kai se huuko vaan paskaks meni. Onneks on jo aito possi 204 tulossa. Sais käräyttää senkin :twisted:
Kysyin possilta sytkistä 200 ja 211 ja vastaus oli:
"Näitä käytetään järjestelmissä (Motronic) joissa ohjainlaite päättää oikean ensiöajan, pääteasteen tehtävänä on kytkeä ja katkoa ensiövirtaa sekä rajoittaa puolan maksimivirta, jos ohjainlaitteen määrittelemä ohjausaika on liian pitkä."

edit nro 3892: Huomasin että jos spark out on inverted, niin puola haukkaa 7 ampeeria heti jos pistää puolalle suoran virran akulta. Taas invert no homma pelaa sillai kuten pitäiskin että virtaa ei kulu kun sytkässä on virta muttei auto käy. Tästä päästään päätelmään että spark out oli väärin, se pitää olla no vaikka se tuli joidenkin ohjeiden mukaan laitettua yes.