Page 1 of 1
Boxin maadoitukset
Posted: Sat Jan 26, 2008 15:16
by Erkkios
Megamanualin sivulla 30 on johtokaavio jossa ilmenee että pinnit 7, 8, 9, 10, 11 ja 19 tulee maadoittaa. Pinni 19 on "sensor ground" mutta mitä varten muut ovat? Tällä megalla ohjataan vain polttoainetta ilman tyhjäkäyntimoottoria.
Asialla ei varmasti ole mitään väliä toiminnan kannalta mutta olisihan se nice to know vaikka vianetsinnän yhteydessä.
Posted: Sat Jan 26, 2008 16:35
by Miku_s
muut ovat maadoituksia. ja nekin pitää maadottaa..
Posted: Sat Jan 26, 2008 16:40
by wesulius
Miku_s wrote:muut ovat maadoituksia. ja nekin pitää maadottaa..
Melkoinen asiantuntijan kommentti.
Posted: Sat Jan 26, 2008 18:33
by Miku_s
no tarkemmin sanottuna mega ohjaa maadoituksia ei virtaa.. näin ollen maadoitukset ovat erittäin tärkeät megalle. en ole varma mutta olen ymmärtänyt että jos on huonot maadoitukset nii saattaa kerata megasta käyttö savut.. korjatkaa jos olen väärässä.
Posted: Sat Jan 26, 2008 20:08
by Liquila
Tuskin se siitä hajoaa mutta jos mega ei saa kunnon maata ja suuttimet aukaistaan jolloin megan nolla potentiaali nousee lähelle käyttöjännitettä tällöin mega ainakin sammuu...
Eli mega täytyy maadoittaa "riittävästi" eli sillain että suuttiemien ja muiden kuormien virrat voidaan ilman suuria häviöitä johtaa maahan.
Jos haluaa tarkistaa maadoituksen täytyy mitata megan kiskon jostain maadotuksesta ja auton rungon väliltä jännitte.
Jos maadoitukset ei ole riittävä niin välillä on jännitettä. Jos erotus on alle 100mv voisi olettaa että maadoitukset on riittävät
Jos megan liittimestä vetää vaikka 3 kaapelia (Jokainen eristä pinnistä) maihin niin luulisi riittävän. Toisaalta kannattaa varoa maadoittamasta eripaikkoihin koska tällöin auton muut maa virrat voivat ohjautua meganlevyn kautta ja tällöin voi palaminen olla lähellä. Eli mielellään maadoittaa kaikki ne kolme johtoa koneeseen tai sitten pelkästään runkoon, Mutta ei siis koneeseen ja runkoon...
Liittimessä on myös sen takia ylimääräisiä maita että saadaan anturien maadotukset suoraan megalta jolloin anturien lukemat on tarkempia kun maapotentiaali on varmasti sama. Eli Lämpöantureilta kannattaa vetää kaksi johtoa joista toinen megan maakiskoon ja toinen scheman osoittamaan pinniin...
Posted: Sat Jan 26, 2008 20:59
by Erkkios
Juu kyllä se on selvää miten ja miksi maadoitukset tehdään, mutta pointti oli juurikin se että mistä pinnistä tulee minkäkin komponentin maadoitus. Jostain pinnistä tulee boxin käyttöjännitteen maa, joistain suuttimien jne... Eli mistä mikin?
Posted: Sat Jan 26, 2008 22:28
by mikko80
Ainakin V3 levyssä on kaikki "maat" samassa piirilevyltä... Sieltä se sähkö kulkee mistä helpoiten pääsee..
Posted: Sat Jan 26, 2008 22:36
by Vauhtivaunu
V2.2 levyn DB37-liittimen toinen rivi (pinnit 1-19) on pelkkiä maita. Kaikki maat menee yhteen levyllä. Voihan sen vetää vaikka yhdellä maapiuhalla, mutta sen jälkeen voi alkaa ongelmat.
Posted: Sat Jan 26, 2008 22:40
by Erkkios
mikko80 wrote:Ainakin V3 levyssä on kaikki "maat" samassa piirilevyltä... Sieltä se sähkö kulkee mistä helpoiten pääsee..
Ok. Mulla on ihan perinteinen Partcon v2.2 levy (jota en ole vielä kasannu). Johdotuksia olen laitellut ja aloin vaan ihmettelemään että miksi pitää vetää niin monta johtoa maihin eikä missään ole tullut vastaan mainintaa, että mikä on mihinkin tarkoitukseen.
Jos oletetaan että kaikki maat on samassa niin pitäisi tietää virran suuruus eikä johtojen määrää. 6kpl x 1,5mm2 kestää jo 60A mitä ei varmasti mene boksin läpi.
Posted: Sat Jan 26, 2008 22:47
by Vauhtivaunu
Ei se virran määrä siinä se kipupiste olekkaan, vaan noiden anturitietojen vääristyminen siinä tapauksessa, että anturin ja megan välinen maadoitus on huono.
Edit: Ja Liquila jo mainitsi asiasta. Kannataa kiinnittää huomiota noihin maadoituksiin. Autosähkö ei ole niin helppoa kuin luulisi.
Posted: Sun Jan 27, 2008 1:02
by wesulius
Eli nuo kaikki kannattaa maadottaa erikseen jos onnistuu.
Varsinkin sytkäpuolen osat.
Posted: Sun Jan 27, 2008 10:03
by _P_
Megan maa ja antureiden maat maadoitetaan samaan paikaan, samaan liittimeen vaikka tinaamalla, saman pultin alle ja lohkoon. Niitä sytkäosia kannattanee maadoitella ihan omalla piuhallaan vaikka oman pultin alle siihen megan muitten maadoitusten välittömään läheisyyteen jos niiden maadoitus samaan paikkaan muiden kanssa omalla johdollaan tuntuu tuottavan häiriötä.
Posted: Sun Jan 27, 2008 20:34
by ArttuH
Erkkios wrote:
Jos oletetaan että kaikki maat on samassa niin pitäisi tietää virran suuruus eikä johtojen määrää. 6kpl x 1,5mm2 kestää jo 60A mitä ei varmasti mene boksin läpi.
Itse asiassa kyse ei ole johtojen virrankestosta vaan liittimen pinnien. Tuon D-liittimen yhden pinnin maksimivirta on 3-5A liittimen valmistajasta riippuen. Ja jotta maadoituksen jännitehäviöt pysyisivät pieninä vielä vähän likaantuneilla ja hapettuneilla liittimilläkin, niin kannattaa pitää pinniä kohti menevä virta vieläkin pienempänä. Tästä syystä maadoituksille on useampi pinni.
Posted: Mon Jan 28, 2008 9:36
by Erkkios
ArttuH wrote:Erkkios wrote:
Jos oletetaan että kaikki maat on samassa niin pitäisi tietää virran suuruus eikä johtojen määrää. 6kpl x 1,5mm2 kestää jo 60A mitä ei varmasti mene boksin läpi.
Itse asiassa kyse ei ole johtojen virrankestosta vaan liittimen pinnien. Tuon D-liittimen yhden pinnin maksimivirta on 3-5A liittimen valmistajasta riippuen. Ja jotta maadoituksen jännitehäviöt pysyisivät pieninä vielä vähän likaantuneilla ja hapettuneilla liittimilläkin, niin kannattaa pitää pinniä kohti menevä virta vieläkin pienempänä. Tästä syystä maadoituksille on useampi pinni.
OK, tämä selittää täydellisesti asian, kiitoksia
