Ford 1.8 16v + EDIS, ongelmia syttyennakon kanssa
Posted: Wed Jan 23, 2008 20:46
Vehkeellä on takana vajaa pari tuhatta kilometriä, sytytyskartat on säädetty ~vastaavien koneiden kartoista vielä vähän varovaisemmiksi ja homma on pelannut hienosti. Nakutusta/kilistämistä ei ole kuulunu missään olosuhteissa. Nyt sitten rakennettiin 'nakutusluurit' ja lähdettiin sytytyksensäätöajelulle mutta aika laiha tulos oli.
Ensin tehtiin kokeeksi ihan mietoja säätöjä mutta ne eivät vaikuttaneet luureista kuuluviin ääniin mitenkään eikä ajossakaan tuntunut minkäänlaista muutosta. Jonkun aikaa sitten roplattiin ja pistettiin ennakot sitten ihan pieleen kovan kuormituksen alueella (kiihdytys ihan liian suurella vaihteella) mutta ei vaan nakutusta kuulunu.
Vikahan voisi olla luureissakin (vaikka kyllä niistä kaikenlaisia ääniä kuului) mutta kyllähän nyt noin roima ennakko kuormituksen alla pitäisi kuulua jo ihan ilman kuulokkeitakin mutta ei. Tässä vaiheessa alko tietysti jo arveluttamaan että toimiikohan toi koko ennakonsäätö. Ajoituslampulla kun katsoo niin näkee että ennakot muuttuu kun antaa kierrosta, ja tyhjäkäyntialueen ennakonsäätö vaikuttaa ihan selvästi käyntiin.
Onko tossa ediksessä nyt joku 'feature' joka estää/rajoittaa ennakonsäätöä vai eikö toi kone todellakaan rupea kilistämään vaikka sytty oisi ihan pielessä?
Ensin tehtiin kokeeksi ihan mietoja säätöjä mutta ne eivät vaikuttaneet luureista kuuluviin ääniin mitenkään eikä ajossakaan tuntunut minkäänlaista muutosta. Jonkun aikaa sitten roplattiin ja pistettiin ennakot sitten ihan pieleen kovan kuormituksen alueella (kiihdytys ihan liian suurella vaihteella) mutta ei vaan nakutusta kuulunu.
Vikahan voisi olla luureissakin (vaikka kyllä niistä kaikenlaisia ääniä kuului) mutta kyllähän nyt noin roima ennakko kuormituksen alla pitäisi kuulua jo ihan ilman kuulokkeitakin mutta ei. Tässä vaiheessa alko tietysti jo arveluttamaan että toimiikohan toi koko ennakonsäätö. Ajoituslampulla kun katsoo niin näkee että ennakot muuttuu kun antaa kierrosta, ja tyhjäkäyntialueen ennakonsäätö vaikuttaa ihan selvästi käyntiin.
Onko tossa ediksessä nyt joku 'feature' joka estää/rajoittaa ennakonsäätöä vai eikö toi kone todellakaan rupea kilistämään vaikka sytty oisi ihan pielessä?