Page 1 of 2
HALL-anturin toiminta
Posted: Tue Jan 15, 2008 14:41
by Liquila
Miten on vaatiiko HALL anturi toimiakseen magneetin vai antaako anturi signaalin myös pelkästä raudasta?
Ja onkos kukaan asentanu onnistuneesti Peugeutin 60-2 pyörää lukemaan esimerkiksi Honeywell 1GT101DC anturia?
Posted: Tue Jan 15, 2008 15:55
by Miku_s
Käsittääkseni hall anturi ei pysty moista pyörää lukemaan koska hampaiden väli on liian pieni.. itselläni 60-2 ja vr anturi.. ei myöskään käsittääkseni tarvitse magneetti paloja pelkkä rauta riittää.. korjatkaa jos olen väärässä.
Posted: Tue Jan 15, 2008 16:41
by AJ
On raudastakin tunnistavia hall-antureita, mutta tuo 60-2 -pyörä on tosiaan liian tiheä hallin luettavaksi. Tosin taas esim. 12-1-pyörä käy hallin lukemaksi hyvin.
Posted: Tue Jan 15, 2008 17:27
by Bv2sella
AJ wrote:On raudastakin tunnistavia hall-antureita
Tuotas noin, mistäs materiaalista ne sitten yleensä tunnistaa vai tarkoititko että tunnistaa tyhjän kohdan rautahampaan jälkeen?
Posted: Tue Jan 15, 2008 22:46
by AJ
Hall-anturi tunnistaa yleensä magneetista, toisin kuin vr-anturi raudasta.
Posted: Wed Jan 16, 2008 1:39
by eaton/holset power
AJ wrote:Hall-anturi tunnistaa yleensä magneetista, toisin kuin vr-anturi raudasta.
tietääkös kukaan tunnistaako nuo wolkkarijermu nimimerkin myymät pikku hallit rautaskaa

Posted: Wed Jan 16, 2008 3:40
by Vauhtivaunu
Tästäkin ollu puhetta joskus, mutta kerrataan:
On
Hall-antureita ja
Hall-antureita
Ensinmainittu tarvitsee magneetin toimiakseen jälkimmäinen ei.
Yleensä autokäyttöön tarkoitetut Hall-anturit ovat rakennettu siten, että niissä on sisällä tarvittavat komponentit jotta anturi toimii rautahampaiden kanssa. Honeywellin Hall on vaan rakennettu niin krouvisti, ettei se kykene (yleensä) erottelemaan noita autojen omia 60-2 pyöriä. Hampaat on liian tiheässä ja liian pieniä ko. anturille.
Posted: Wed Jan 16, 2008 8:44
by j-k
<pikaselitys>
Hall-anturi on elektroninen, VR-anturi passiivinen. Hall-anturi koostuu Hall-elementistä (yleisimmin käytetyt materiaalit ovat GaAs
(galliumarsenidi) ja InSb (indiumantimonidi)) ja tarvittavista oheiskomponenteista. Kun elementti sijoitetaan magneettivuontiheyteen ja sen läpi johdetaan virta, syntyy magneettivuontiheyteen verrannollinen jännite. Hall-anturi siis tarvitsee magneetin. Toimiakseen raudan kanssa sen täytyy luoda magneettivuo itse ja sen avulla se tunnistaa magnetoituvat kappaleet.
VR-anturi on periaatteessa sauvamagneetti jonka ympärillä kela. Kela on tasaisessa magneettikentässä kun mitään ei tapahdu. Kun magnetoituva ratas pyörii tämmöisen edessä niin kenttä vaihtelee ja kelaan indusoituva jännite mitataan ja muutetaan pulsseiksi. Jos ratas pysähtyy niin tilanne on sama kuin ratasta ei olisikaan, pysähtyi sitten hampaan tai kolon kohdalle. VR siis havaitsee vain muutokset, Hall taas näkee läsnäolonkin.
Anturin koko vaikuttaa kuinka tiheitä hampaita se pystyy lukemaan. Jos hammasväli on pieni, niin Hall näkee vierekkäiset hampaat yhtäaikaa joten se ei siis erota välejä. VR näkee tiheämmätkin koska magneettikenttä muuttuu jatkuvasti ohi vilistävän rauta pinnan mukaan.
</pikaselitys>
Posted: Wed Jan 16, 2008 11:57
by Bv2sella
Selitykset hyvät, kiitokset.
Posted: Wed Jan 16, 2008 17:50
by PQatPIT
Opelin X18XE (Vectra B) moottorissa on kampuralla hall-anturi ja tutkittavana pyöränä 60-2. Pulssi on erittäin siistiä kanttiaaltoa (itse tutkittua varmaa tietoa) kaikilla ajateltavissa olevilla kierroksilla ja tarkkuus on ilmeisesti kohdallaan kun autotehdas on sen tällalailla tehnyt.
Kyseisen Opelin tapauksessa se kummallinen yksityiskohta on se että nokka-akselilta tulevaa signaalia varten on kuitenkin VR-anturi. Se taasen tuottaa aika suurijännitteisen lyhyen pulssin kerran työkierrolla.
Jos tuollaisen moottorin anturi sopii 60-2-pyörän lukijaksi niin sen luulisi sopivan myös diy-projekteihin.
Posted: Thu Jan 17, 2008 13:35
by plagu
PQatPIT wrote:Opelin X18XE (Vectra B) moottorissa on kampuralla hall-anturi ja tutkittavana pyöränä 60-2. Pulssi on erittäin siistiä kanttiaaltoa (itse tutkittua varmaa tietoa) kaikilla ajateltavissa olevilla kierroksilla ja tarkkuus on ilmeisesti kohdallaan kun autotehdas on sen tällalailla tehnyt.
Kyseisen Opelin tapauksessa se kummallinen yksityiskohta on se että nokka-akselilta tulevaa signaalia varten on kuitenkin VR-anturi. Se taasen tuottaa aika suurijännitteisen lyhyen pulssin kerran työkierrolla.
Jos tuollaisen moottorin anturi sopii 60-2-pyörän lukijaksi niin sen luulisi sopivan myös diy-projekteihin.
oisko sulla kuvaa tuosta anturista, menisiköhän se suoraan tuollaisen vr anturin tilalle, vois jättää wheeldecoderin sitten pois.
Posted: Thu Jan 17, 2008 19:34
by AJ
OPEL 12 38 228 / OPEL 62 38 377 / GENERAL MOTORS 90 506 103 / GENERAL MOTORS 91 746 21 / HOLDEN 90506103
http://www.ls-autoparts.com/Artikel.asp ... Sprachnr=1
Noilla numeroilla näyttäis löytyvän tuota anturia.

Posted: Thu Jan 17, 2008 23:00
by Liquila
kaikkivaltias wrote:oisko sulla kuvaa tuosta anturista, menisiköhän se suoraan tuollaisen vr anturin tilalle, vois jättää wheeldecoderin sitten pois.
Juuri tätä samaa suunnittelin itsekkin? Mihin autoon ajattelit asentaa anturin?
Ilmeisesti peugeutin ja citroenin XU5 ja XU9 loki käyttää samanlaista ratasta niin varmaan anturien ulkomitatkin on samanlaisia? Jos jollain olisi kertoa tuon anturin pituus ja halkaisia niin olisin erittäin kiitollinen.
Posted: Tue Jan 29, 2008 13:33
by Volkkarijermu
eaton/holset power wrote:AJ wrote:Hall-anturi tunnistaa yleensä magneetista, toisin kuin vr-anturi raudasta.
tietääkös kukaan tunnistaako nuo wolkkarijermu nimimerkin myymät pikku hallit rautaskaa

Väittäisin tietäväni

Eli eivät tartte magneettia, lueskelevat rautaa.
Posted: Tue Jan 29, 2008 18:08
by eaton/holset power
Volkkarijermu wrote:eaton/holset power wrote:AJ wrote:Hall-anturi tunnistaa yleensä magneetista, toisin kuin vr-anturi raudasta.
tietääkös kukaan tunnistaako nuo wolkkarijermu nimimerkin myymät pikku hallit rautaskaa

Väittäisin tietäväni

Eli eivät tartte magneettia, lueskelevat rautaa.
jaahas ..sieltä löytyi tietoa,,hieno homma

näin hieman ajattelinkin että mustaa lukee, mutta varma en ollut

ot.. yyveet on yliarvostettua, tarpeeksi kauan kun odottaa niin vastaus yleensä pöllähtää jostain

Posted: Tue Jan 29, 2008 23:05
by Volkkarijermu
Tätä voorumia ei niin tarkkaan tuu luettua eikä kovin tiuhaan, niin YV:tä kannattanee kirjotella. Siitä kun tulee ilmotus sähköpostiin, niin tietäähän sitten kurkata mikä on hätänä.
Posted: Mon Feb 04, 2008 14:06
by Jankos
Kävin motonetista ostamassa tuollasen:
1,8-X18XE --00 YKK-anturi/KAMPIaks (85kW). . . . . . . . . 10-9173 39.90
Eli pitäisi olla juurikin oikea motoneti lsitan moottorin mukaan, mutta ei ole. Tuo on X18XE1 koneeseen tarkoitettu anturi ja tietenkin tyypiltään induktiivinen anturi.

Valmistaja on
Hans pries topran
Mutta autodataa ja tuon väärän anturin valmistajan sivuja tutkailemalla totesin että vectra b:ssä olevassa X20XEV koneessakin tuo pitäisi olla ja se on motonetin listalla:
2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90
Se vain ottaa päähän kun tuli tehtyä tuolle anturille teline kampuran viereen, ja tämä oikea anturi on erilaisella mitoituksella ainakin kuvien mukaan.
Posted: Mon Feb 04, 2008 14:13
by Liquila
Jankos wrote:Kävin motonetista ostamassa tuollasen:
1,8-X18XE --00 YKK-anturi/KAMPIaks (85kW). . . . . . . . . 10-9173 39.90
Eli pitäisi olla juurikin oikea motoneti lsitan moottorin mukaan, mutta ei ole. Tuo on X18XE1 koneeseen tarkoitettu anturi ja tietenkin tyypiltään induktiivinen anturi.

Valmistaja on
Hans pries topran
Mutta autodataa ja tuon väärän anturin valmistajan sivuja tutkailemalla totesin että vectra b:ssä olevassa X20XEV koneessakin tuo pitäisi olla ja se on motonetin listalla:
2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90
Se vain ottaa päähän kun tuli tehtyä tuolle anturille teline kampuran viereen, ja tämä oikea anturi on erilaisella mitoituksella ainakin kuvien mukaan.
Minkä kokoinen tuo X20XE HALL ykk-anturi sitten oli?
Ainakaan juuri tuo 1.8 anturi ei olisi sopinut pököttiin koska se oli jo 2mm liian paksukin...
Posted: Mon Feb 04, 2008 15:54
by Jankos
Vasta tänään tuon huomasin ja puolesta viikosta pääsen vasta vaihtamaan. Mutta kuvan mukaan tuo oikea näyttää vieläkin paksummalta. Reikäähän saa aina suuremmaksi

Posted: Fri Apr 11, 2008 9:48
by Jankos
Kerpeleenkerpele.
Kävin ostamassa taas motonetista anturin: 2,0-X20XE 99-- YKK-anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 10-9181 42.90 ???
Ja sekin on induktiivinen anturi. prkl.
Lisää tutkittuani noita niin taas löytyi eroavaisuuksia mutta jos nyt alkaisi tärppäämään:
2,0-16V 100kW ?96?--97 YKK-ant/KAMPIa (X20XE/Hall/85cm joh)10-9194 49.90
Posted: Wed Jul 09, 2008 10:01
by Vauhtivaunu
Miten muuten tuossa Opelin Hall-anturissa menee kytkentä? Onko sama kuin Honeywell, että +12v, signaali ja maadoitus? Mikä nasta on mikäkin?
Posted: Wed Jul 09, 2008 16:35
by PE-LE
autodata kertoo seuraavaa opelin X20XEV 100 KW 95--00 anturista
1= 12V
3= 0V
2= 0-12V signaali
Posted: Thu Jul 10, 2008 3:27
by Vauhtivaunu
PE-LE wrote:autodata kertoo seuraavaa opelin X20XEV 100 KW 95--00 anturista
1= 12V
3= 0V
2= 0-12V signaali
Ok. Kiitos.
????
Posted: Fri Nov 05, 2010 18:21
by LuomuTeurastaja
Jeps sain sit megan kytkettyä siihen vaiheeseen, että pitäis laittaa kampiakselin asentotunnistin kiinni, mutta hämmästykseksi hokasin, että mun bemussa ei sit olekkaan vissihi vr asentotunnistinta!

Siinä näky olevan 2 kappaletta asentotunnistimia vierekkäin ja molemmat 3 johtosia. Eikös ne sit oo halleja ku kerta tuo johtomäärä? Kyseessä on siis 325e e30 eli jenkkimallinen eta 2.7koneella. Onko kellään varmaa tietoa, että onko tuo kuiteski 60-2 mallisella triggerillä? Ite ainaski siinä uskossa oon ollu. Saa sit vissiin repiä tuon vr-signaalin muuntimen poes, mutta tarttooko tuon hallin signaali johdon väliin mitään vai kytkenkö suoraan megan(v2.2) pinniin 24? Entäs saako esim. trig pos sun muut asetukset olla samat ku noissa vr-anturilla varustetuissa? Kaikki piti olla selvää pässinlihaa, mut nyt kyl joutuu vetää mietintämyssyn uuestaa päähä...

Re: ????
Posted: Fri Nov 05, 2010 18:34
by Kädetön
LuomuTeurastaja wrote:Jeps sain sit megan kytkettyä siihen vaiheeseen, että pitäis laittaa kampiakselin asentotunnistin kiinni, mutta hämmästykseksi hokasin, että mun bemussa ei sit olekkaan vissihi vr asentotunnistinta!

Siinä näky olevan 2 kappaletta asentotunnistimia vierekkäin ja molemmat 3 johtosia. Eikös ne sit oo halleja ku kerta tuo johtomäärä? Kyseessä on siis 325e e30 eli jenkkimallinen eta 2.7koneella. Onko kellään varmaa tietoa, että onko tuo kuiteski 60-2 mallisella triggerillä? Ite ainaski siinä uskossa oon ollu. Saa sit vissiin repiä tuon vr-signaalin muuntimen poes, mutta tarttooko tuon hallin signaali johdon väliin mitään vai kytkenkö suoraan megan(v2.2) pinniin 24? Entäs saako esim. trig pos sun muut asetukset olla samat ku noissa vr-anturilla varustetuissa? Kaikki piti olla selvää pässinlihaa, mut nyt kyl joutuu vetää mietintämyssyn uuestaa päähä...

Tuohan on vanhemman mallin motronicilla jossa boksi saa kierrostietonsa vauhtipyörältä. Ja hihnapyörä on sellanen tasanen jossa reikä, jonka avulla saadaan kierrostieto diagnoosipistokkeeseen...
Itellä samanlainen auto...
Helpoin on varmaan hommata uudemmasta m20 koneesta tuo kampiakselin hihnapyörä, jossa 60-2 triggeröinti + siihen käypänen anturi, joka on vr-tyyppinen, jos ei sitten hommaa m52 koneesta hall-anturia. Joku korjatkoon jos nyt ihan hirveesti valehtelin.

Re: ????
Posted: Fri Nov 05, 2010 19:13
by Vauhtivaunu
LuomuTeurastaja wrote: Eikös ne sit oo halleja ku kerta tuo johtomäärä? Kyseessä on siis 325e e30 eli jenkkimallinen eta 2.7koneella.
Kyllä siinä on vr-anturi. Se kolmas napa on johdon vaipan maadoitus.
Ne hampaat voi varmaan laskea ihan itse? Eli 58 pykälää pitää löytyä.
muok: anturien tunnistamisesta tuolla ylhäällä
"Hall-anturi on elektroninen, VR-anturi passiivinen. Hall-anturi koostuu Hall-elementistä (yleisimmin käytetyt materiaalit ovat GaAs
(galliumarsenidi) ja InSb (indiumantimonidi)) ja tarvittavista oheiskomponenteista. Kun elementti sijoitetaan magneettivuontiheyteen ja sen läpi johdetaan virta, syntyy magneettivuontiheyteen verrannollinen jännite. Hall-anturi siis tarvitsee magneetin. Toimiakseen raudan kanssa sen täytyy luoda magneettivuo itse ja sen avulla se tunnistaa magnetoituvat kappaleet.
VR-anturi on periaatteessa sauvamagneetti jonka ympärillä kela. Kela on tasaisessa magneettikentässä kun mitään ei tapahdu. Kun magnetoituva ratas pyörii tämmöisen edessä niin kenttä vaihtelee ja kelaan indusoituva jännite mitataan ja muutetaan pulsseiksi. Jos ratas pysähtyy niin tilanne on sama kuin ratasta ei olisikaan, pysähtyi sitten hampaan tai kolon kohdalle. VR siis havaitsee vain muutokset, Hall taas näkee läsnäolonkin.
Anturin koko vaikuttaa kuinka tiheitä hampaita se pystyy lukemaan. Jos hammasväli on pieni, niin Hall näkee vierekkäiset hampaat yhtäaikaa joten se ei siis erota välejä. VR näkee tiheämmätkin koska magneettikenttä muuttuu jatkuvasti ohi vilistävän rauta pinnan mukaan. "
Hehheh..
Posted: Fri Nov 05, 2010 19:13
by LuomuTeurastaja
Jaa ja minä ku oon luullu, että tuo 60-2 kuuluu olla tuolla vauhtipyörän päässä

Ei oo ennen tullu megaa asenneltua, joten ei oo tartten noista asentotunnistimista murehtia. Elikä se triggaa m20 koneissa moottorin hihnapyöräpäästä. Pitääpä tutkiskella jos sattuis jostain lähistöltä löytään purkukoneen. Kiitoksia!
Posted: Fri Nov 05, 2010 19:20
by Vauhtivaunu
Selvitetään vielä. Sen jakopään puolelta pitäisi löytyä tuonnäköistä tavaraa:
http://media.photobucket.com/image/BMW% ... 301060.jpg
Tuo iso hammastettu kiekko on se triggeripyörä.
tjaa
Posted: Fri Nov 05, 2010 19:22
by LuomuTeurastaja
No pitääpä kokeilla laskeskella huomenissa. Eli siis se triggeripyörä voi olla vahtipyrän ohessa. Niinno pakkohan sen motronicinki on jotain tietoa saaha siitä anturilta

Ohops
Posted: Fri Nov 05, 2010 19:28
by LuomuTeurastaja
eli tos kuvassa se oliki siel etupäässä. mut mulla ne anturit sijaitsee siellä vaihelaatikon luona... Etupäässä oli vaan just se diagnosoi´ntipistokkeen anturi.
no pitää joka tapauksessa oikee huomen paneutua asiaan