Page 1 of 1
AFR:ssä piikkejä
Posted: Sun Jan 13, 2008 12:02
by Liquila
Missä voisi olla ongelma kun tyhjäkäynnillä seos saattaa hypätä hetkeksi(0.5-1.0s) ~14:sta ~10:n paikkeille? Seos ei ole kauaa sekasin joten korkeammilla kierroksilla ongelmaa ei ainakaan mittarista huomaa.
Sytkä kulkee vielä vakio boxin kautta joten ennakoihin en voi vaikuttaa ja niiden luulisi olevan jotenkuten kohillaan...
Posted: Sun Jan 13, 2008 12:33
by epkuva
Mikä laajakaista sulla on käytössä? Mikä on tyhjäkäynnillä suutinten aukioloaika? ja tekeekö se tuota vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä, vai onko siellä noita notkahduksia kovemmillakin kierroksilla tasakaasulla? Ja ennen kaikkea kuuleeko tuon AFR notkahduksen käynnissä?
Posted: Sun Jan 13, 2008 20:26
by Liquila
Suuttimet ovat lämpimällä koneellä tyhjäkäynnillä noin 2.6ms auki tosin noita heittelyjä tulee niin kylmänä kuin kuumana.
Käytössä on PLX:n SM-AFR. Käsittääkseni mega ei tätä notkahdusta kerkeä nähdä mutta DM-5 mittarista sen näkee.
Mielestäni se kuulostaa niinkuin jäisi yks käynti välistä kun AFR piikki iskee. Tulpat on uudet 3-kärkiset, joten niistä sen ei pitäisi johtua.
Posted: Mon Jan 14, 2008 9:29
by Jankos
Bensa pisaroituu imukanavaan vähäisessä määrin ja pisara menee palotilaan satunnaisesti?
Posted: Mon Jan 14, 2008 11:35
by Liquila
Jankos wrote:Bensa pisaroituu imukanavaan vähäisessä määrin ja pisara menee palotilaan satunnaisesti?
Ja mistä tämä voisi johtua? Kannattaako yrittää jotain suuttimien puhdistus ainetta vai onko ongelmaan muuta ratkaisua? Tosin auto on tehny tuota jo vakio boxillakin ja katsastuksessa oli ongelmia HC arvojen kanssa. Raja alittui hipoen vaihtamalla tulpat... Ja kyllähän näitä mi16 on nähty joskus käyvän myös kunnolla tyhjäkäyntiä

Posted: Mon Jan 14, 2008 13:54
by Jankos
Otappa ne suuttimet pois paikaltaan ja annat olla bensakiskossa kiinni ja sitten katselet millasen suihkun ne tekee kun pistää paineet ja boksin päälle.
Kai sinne bensan sekaan jotain suuttimien puhdistusmömmöäkin vois kokeilla.
Posted: Mon Jan 14, 2008 17:50
by AJ
Yleensä kun on ongelmia HC-päästöjen kanssa on niin yleensä syynä on venttiilien vuotaminen, mutta sitä ei tässä kyllä voi muihin oireisiin yhteyttää. Suuttimet kannattaa ottaa irti ja puhdistaa oikeasti, eikä vain jollain bensan sekaan laitettavalla mömmöllä. Ultraäänipesu suuttimille on melko tehokasta.
Posted: Tue Jan 15, 2008 14:55
by Liquila
Juu voihan vika olla tietenki venttiileissäkin, mutta kun katsoo muita arvoja niin seos näyttäisi olleen aika pirun rikkaalla.
CO 3,49%
CO2 11,1%
HC 798 (Putosi tulppien vaiholla alle 600)
O2 2,03%
Katsastin auton alkuperäisellä boxilla joten niiden säädöistä ei ole tietoa.
Voiko ultraääni pesun suorittaa itse? Esim tuommosella parcon pesurilla
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/ri ... ivunro=175 ja pitääkö suuttimet jotenki purkaa ennen pesua vai laitetaanko kokonaisena kattilaan...
Posted: Tue Jan 15, 2008 16:50
by AJ
Joo aika reipasta seosta kyllä saa. Ultraäänipesuun on suuttimia varten aivan omat laitteensa, itse en omia suuttimia tuollaiseen partcon laitteesen laittaisi. Siinä kun käytetään vettä mikä ei taas ole suuttimille hyväksi. Itse olen Tekulla pessyt suuttimia ja luulisi tekut joissa vehkeet on pesevän halvemmalla kuin "oikeat" korjaamot joissa laitteet on.
Suuttimista puretaan pesun ajaksi suodatinsihti ja pohjakuppi sekä o-renkaat. Pesurista laitetaan liittimet kiinni suuttimiin niinkuin autossakin ja pesuri aukoo suuttimia tietyillä (ohjelman mukaisella) pulssisuhteella. Sitten on se oma pesuaineensa jossa ne suuttimet pesun ajan ovat.
Pesussa näkee kätevästi myös suuttimien tuoton ennen ja jälkeen pesun. Yleensä vaikutus on aikamoinen.
Posted: Mon Jan 21, 2008 23:36
by Liquila
Nyt saattoi löytyä syy: Sytkää ohjaa vielä Boschin Motronikki ja mega saa liipaisun sytkäkiven ohjauksesta.
Noh kone kiersi 6300 ja yhtäkkiä Ronikki rupes pukkaamaan ~31000rpm ohjausta joten ehkä tästä voisi johtua ylimääräiset piikit ja näitä piikkejä tulee joskus myös pienemmillä kierroksilla, joten eiköhän ne tyhjäkäynnin ongelmatkin tästä johdu...
Kerkesin tietenki ostaa jo suuttimien puhistusainetta niin näkeepähän lambdasta rupeaako virtaamaan enemmän

Posted: Tue Jan 22, 2008 19:00
by Krisse
Liquila wrote:Käytössä on PLX:n SM-AFR. Käsittääkseni mega ei tätä notkahdusta kerkeä nähdä mutta DM-5 mittarista sen näkee.
Jännittävää. Mulla on samat vehkeet ja kun ajaa vaikka ihan tasaistakin ajoa niin sillointällöin - luokkaa kerran 10 minuutissa - mittarissa välähtää ledi siellä rikkaammassa päässä. Välähdys on niin nopea ettei sitä päivänvalossa edes kerkeä huomata, saati sitten lukea numeroita näytöstä.
Asennusohjeissahan kehoitetaan laittamaan konkka piuhoihin jos lambda on mittarin lisäksi kiinni esim Megassa mutta sitä mulla ei oo, liekö sitten tekee häiriötä johonkin. Ite en kyllä aijo tähän asiaan perehtyä kun kyseessä tuntuisi olevan ihan vaan kosmeettinen 'ongelma'.