Page 1 of 2
MEGA ja mersu 300e
Posted: Fri Jan 11, 2008 21:16
by teppor
onko kukaan asentanut mersun 103 suorakuutonen 3.0 l moottoriin megaa, mistä otitte ruiskun ohjauspulsin voisiko ottaa virranjakajalta, alkuperäinen ruisku on k-jeti ja sytytys EZL käretön sytty jakaja on kannenpäässä.
Re: MEGA ja mersu 300e
Posted: Tue Feb 12, 2008 22:52
by tomant
teppor wrote:onko kukaan asentanut mersun 103 suorakuutonen 3.0 l moottoriin megaa, mistä otitte ruiskun ohjauspulsin voisiko ottaa virranjakajalta, alkuperäinen ruisku on k-jeti ja sytytys EZL käretön sytty jakaja on kannenpäässä.
Ruisku on todennäköisesti KE-Jetronic. EZL-sytkyssä virranjakaja jakaa vain tulpille menevää korkeajännitettä, sitä ei voi käyttää. Tach-signaali löytyy EZL-ohjaimesta tulevasta johdosta ja menee ainakin 190E-mallissa diagnoosipistokkeen luo. Tarkista EZL:n lähtöpiuhat (mm. puolalle menevät).
tomant
Posted: Wed Feb 13, 2008 18:57
by jani
kierroslukutieto löytyy suoraan anturilta joka menee sinne vauhtipyörälle ja on malliltaan induktiivinen eli tarvii signaalimuuntimen jos levyversio on partcon 2,2 mutta toimii turtanan versiolla jos on levyyn asennettu signaalimuunninpiiri .voi ottaa signaalitiedon siitä sytkämoduulilta joka löytyy konetilasta kuskin etuiskarin etupuolelta ja on se liitin jossa on koaksiaalikaapeli.Vauhtipyörällä on 3 lovea jota alkuperäinen anturi lukee
Posted: Fri Oct 16, 2009 12:42
by teelmaki
Täällä olis lähes samanlainen projekti ja samainen tieto hukassa... Eli voiko tuosta ezl johdosta joka menee pistokkeelle niin ottaa tiedon suoraan vai tarviiko sekin jonkin muuntimen niinkuin tuo anturi tieto ainakin ?
Entä mistä tuollainen signalimuunnin jos sille nyt nähtävästi tarvetta on ??
Posted: Fri Oct 16, 2009 22:04
by Höylä
mullakin on nykyään 300 E mersu projektina ja pitäis siihen mega asentaa, kun sen ke-jetti on aivan sekaisin
pistetään porukalla jotku "300 E megapartyt" pystyyn
mua kiinnostais se sopiiko niiden ke-jetin suuttimien tilalle suoraan sähköiset, vai vaatiiko koneistusta ym. ja tuo rpm tiedon paikka on kans hieman hakusessa

sekä meneekö sillä omalla puolalla + "jakajalla" vai laitetaanko heti hukkakipinä/cop systeemit, kun turboakin tuo huutais...
Posted: Sat Oct 17, 2009 9:05
by tty
Posted: Thu Oct 22, 2009 20:35
by teelmaki
Höylä wrote:
pistetään porukalla jotku "300 E megapartyt" pystyyn
Juu pistetää vaa

tai ainaki joku osio tänne finspruutan foorumille... Edellee on epäselvä tuo signaali ku tuppaa silmät ja järki väsyyn ku lukee tommosia piiiiiiiitkiä artikkeleita jotka ei kuitenkaan suoranaisesti liity yhtään mihinkään
Jos joku nyt jo ko. homman ratkaissut niin heittäkääpä tiedolla..

Posted: Wed Nov 04, 2009 0:11
by olafu
Ainakin M110 koneessa (2.8 12v twincam) on suuttimenreijissä K-jetin suuttimilla sovitteet, sovitteen kun ottaa pois niin normaali sähkösuutin solahtaa läpi, mutta niihin on mahdollista sorvata sopiva sovite. Onkohan tässä 3.0 versiossa smanlainen systeemi..?
Posted: Wed Nov 04, 2009 1:03
by Höylä
olafu wrote:Ainakin M110 koneessa (2.8 12v twincam) on suuttimenreijissä K-jetin suuttimilla sovitteet, sovitteen kun ottaa pois niin normaali sähkösuutin solahtaa läpi, mutta niihin on mahdollista sorvata sopiva sovite. Onkohan tässä 3.0 versiossa smanlainen systeemi..?
en ole itse vielä tarkistanut asiaa, mutta tälläinen mielikuva mulla ainakin on, että m103 koneeseen menis shkösuuttimet heittämällä paikalleen

bensatukin sitten joutuu askartelemaan, mutta se on pieni homma, jos suuttimet noin helpolla menis, paikalleen, mitä olen suunnitellut...
Posted: Fri Nov 06, 2009 12:56
by Höylä
tänään kävin katsastus konttorilla tarkistamassa, että onko tuo mun 300E vähäpäästöinen, kun sieltä kummiskin katit ja lambdat löytyy...
ei ollut vähäpäästöinen ja tehoja saa kuulemma repiä mallisarjan tehokkain + 20%, eli olisko se nyt sitten se 300E-24 mihin verrataan + 20%

500E mallia ei kuulemma voi käyttää vertailuautona, kun on niin kaukana normaali w124 koppaisesta
eli jos se on tuo 300E-24 niin sen 220 hp + 20% lisää tekis yhteensä jo 264 hp, mikä riittäis jo mulle...(onhan siinä jo melkein 100 heppaa lisää tuohon 180 heppaan mitä tuosta on uutena löytynyt) tuon n. 260 heppaa luulis vielä mersun 722.3 automaatti laatikonkin kestävän ilman vahvistamisia...
nyt pitäis vielä päättää tuleeko tuohon eaton m90, vai turbo

vai olisko parempi laittaa molemmat
tehoja ei oikeasti ole tarkoitus kauheasti edes yrittää, mutta tuo remmin asennus kiinnostais ihan harjoitus mielessä...
Posted: Fri Nov 06, 2009 14:46
by jani
eli pitää löytyä 24 ventiilisen 4 mäntäiset jarrut sun muut tökeet. miten tarviiko vaihtaa alatukivarsia monivenasta konttorin mukaan
Posted: Fri Nov 06, 2009 15:23
by Höylä
jani wrote:eli pitää löytyä 24 ventiilisen 4 mäntäiset jarrut sun muut tökeet. miten tarviiko vaihtaa alatukivarsia monivenasta konttorin mukaan
ei kai 24 venttiilisessä mitään 4 mäntä satuloita ole

500E vasta taitaa löytyä ne 4 mäntäiset satulat... (E320 en tiedä mitkä jarrut siitä löytyy)
konttorin mukaan ei tartte tehdä mitään jarruille, eikä alustalle, ahdin/ahtimet vain kiinni, teholappu jolla todistaa tehot ja leimaa papereihin...
Posted: Fri Nov 06, 2009 18:00
by Turbiini
Kyllä mulla ainakin on omassa mersussa 300e-24v mallin jarrut (samat kuin e320 mallissa) ja ne on tosiaankin 4 mäntäisillä etusatuloilla. 500 on sitten vielä isommat nelimäntäiset. Multa ei vaadittu alatukivarsia vaihdettavaksi, ja oikeastaan inssi oli sitämieltä että koska dieseli kone on tuota bensaa hieman painavampi niin jousitus pitää olla silloin dieselistä. Alustasarjan lapuissa oli molemmat mallit mainittuna ja osavertailu laput tulostin vain jarrujen osalta.
Posted: Fri Nov 06, 2009 23:23
by jani
jos pykälien mukaan mennään niin alustan rakenteet pitäs olla 24 venaisesta eli tukivarret on erillaiset kui 300 e mallissa. Mutta eihän jos inssi sen hyväksyy noin niin asia on tuskin ne mitenkkään muuten 24 v tukivarret paitsi vitun kalliit ostaa kun pitää hommata koko tukivarsi jos nivel väljistyy.Itse vaihdoin alatukivarsineen jarrut omaan 260 joka on dieselöity monivena mosalle. Samaa miettinyt että mitä tarviis vielä muutella että sais leimattu 220 hp +20 prossaaa diiselin tehot tolle korille. voimansiirtokin on oma lajinsa vaatiiko ne sen perän joka on sillä isommalla lautas pyörällä kuin normi asd perät. muuten olis omassa täysin vastaava 24 paitsi perä kun se on sillä isolla asd.llä mutta ei sillä perällä mikä on monivenasen oma järjestelmä muuten olisin sen vaihtanut mutta ei ole 2,65 perävälityksellä olevaa perää monivenbensassa
Posted: Sat Nov 07, 2009 14:32
by teelmaki
tuo signaali tieto edellee hakusessa...
Tääl olis m103:seen ylimääränen imusarja (vakio) jos joku tarvii varmuuden vuoksi

Posted: Sat Nov 07, 2009 21:49
by jani
otin mersusta kierroslukutiedon suoraan omalla anturilla omalta vauhtipyörältä eli indukiivianturin asetuksen tein turtanan boksiin ja homma toimii. nyt olis vähän suunnitteilla suorasytkää että pääsis eroon mersun virranjakajasta. eli sitten pitäs tirkkeripyörä tehdä kampuran hihnapyörään mutta nyt on harrastukset jäissä ton auton osalta hetken.eniten vitutta tuo mersun jakaja joka on aika herkkä kosteudelle ainakin tuossa moniventiili koneessa eli tyyppi on omassa toi m104 ajelin kesän megallla ja sytkällä mutta boshin 139 loppuinen sytkämoduli pärähti ihan liian monta kertaa ehkä juuri tuonmersun puolan takia . eli suorasytkää vain ja jakaja mäkeen vain
Posted: Sun Nov 08, 2009 10:41
by Höylä
juu, vähän tuollaista 36-1 pyörää olen itsekkin suunnitellut + hukkakipinä systeemiä
mulle jäi vähän huono maku suuhun vr-anturista + muunninpiiristä sierra projektissa, ei saatu kuin sytkäkiviä räjähtelemään, mutta ei tulpalle kipinää
omassa projektissa pitää vissiin saada vielä mega ohjaamaan laatikon kickdown toimintoakin, kun on 722.3 tomaatilla, ettei se ala kepittelemään ihan kuinka sattuu pienempää

tuon ei pitäis olla vaikea operaatio...
Posted: Sun Nov 08, 2009 12:22
by jani
siis mnkälaista systeemiä meinasit käyttää kick downin ohjauksessa. oma coupe on myös automaatti.
Posted: Sun Nov 08, 2009 14:17
by Höylä
muistaakseni megasta löytyy niitä ohjelmoitavia ulostuloja, joita ajattelin käyttää tässä kohtaa... helppohan tuo on toteuttaa, eli tietyn kierrosluvun jälkeen menis kickdown:n johto "poikki"

eli laatikko ei enää reagoisi kaasupolkimen alla olevaan katkaisimeen...
Posted: Sun Nov 08, 2009 16:48
by jani
no juu sekin on mahdollisuus parempi olis että kikkarin sasi servolla ohjattu suoraan vaijerista
Posted: Sun Nov 08, 2009 17:47
by Höylä
jani wrote:no juu sekin on mahdollisuus parempi olis että kikkarin sasi servolla ohjattu suoraan vaijerista
nyt mulla meni ohi

selitäs vähän tarkemmin mitä tarkoitit...
Posted: Sun Nov 08, 2009 20:27
by Höylä
mistäs muuten nuo mersujen rpm mittarit sai sen tietonsa ja saako rpm mittarin pelaamaan megasta päin, ettei tarttis jättää mitään mersun omia sytkävermeitä eli ECU:a tai muita antureita sen takia autoon...
Posted: Sun Nov 08, 2009 20:31
by jani
toimii megallakin kieppikello eli keltainen/vihree johto menee kieppi kellolle siihen kytket vain megan tacho outputin. niin meinasin etta kikkarin vaijeria ohjais servolla mutta taitaa mennä hifistelyksi ehkä mersun automaatti on töks töks mallia . mutta eihän se huono idea ole että sähköisesti katkaisee sitä kikkarin toimintaa eli vesiruutan ohjaus kävis siihen mulla menee siihen mersun nokan säädölle toi yks lähtä ja vielä en tiedä käytänkö 2 kpl lähtöjä eli kaksi vaiheisesti ohjataan sitä nokan kääntöä. muuta rojektia on niin paljon että voi kevät olla ennen kuin saa tuohon asiaan paneutua.
Posted: Sun Nov 08, 2009 21:00
by Höylä
jani wrote:toimii megallakin kieppikello eli keltainen/vihree johto menee kieppi kellolle siihen kytket vain megan tacho outputin. niin meinasin etta kikkarin vaijeria ohjais servolla mutta taitaa mennä hifistelyksi ehkä mersun automaatti on töks töks mallia . mutta eihän se huono idea ole että sähköisesti katkaisee sitä kikkarin toimintaa eli vesiruutan ohjaus kävis siihen mulla menee siihen mersun nokan säädölle toi yks lähtä ja vielä en tiedä käytänkö 2 kpl lähtöjä eli kaksi vaiheisesti ohjataan sitä nokan kääntöä. muuta rojektia on niin paljon että voi kevät olla ennen kuin saa tuohon asiaan paneutua.
ok. hyvä että saa heittää kaikki nuo mersun sytkäosat tunkiolle tai jos joku vaikka ne ostais
no nyt ymmärsin mitä tarkoitit tuolla servo jutulla...
Posted: Sun Nov 08, 2009 21:25
by Höylä
eli nyt suunnitelma olis seuraava tuon 300E:n kanssa...
nappaan kilpuriprojektin V6 koneesta sen hukkakipinäpuola paketin ja sytkämokkulan, sekä käytän sitä MS1 prossuista megaa jossa muutokset valmiina tuolle mitsun systeemille + vesiruiskun ohjaus modi + rpm modi... ei tarttis ostaa kuin sopivan kokoiset suuttimet (jotain 400 cc/min-600 cc/min) ja rakentaa bensatukki, sekä asentaa se 36-1 triggeri pyörä + hall anturi... mersun oma kaasuläppä saa olla aluksi ja katsoo sitten myöhemmin pitääkö sitä suurentaa, kun joutuu ehkä tekemään uuden imusarjan, jos tuohon sovittais sen eaton m90 ahtimen (tai muun vastaavan kokoisen remmin)
kilpuriprojektiin teetän sitten MS2 prossulla oman megan ja päivitän sen sytkän COP puolille, kun tulee se aika (tai sitten jopa MS3, jos aikaa vierähtää niin paljon, että siitäkin alkaa jotain tulla

)
Posted: Mon Nov 09, 2009 0:24
by jani
juu kyllä suuttimet saa ainakin 500 olla jos ahtaa tahtoo.Kyllähän megassa eri variaatioita on noille ohjauksille saahn mersun laatikkoa säädetty aika hyvin noille eri mieltymyksille ehkä ei niin mukava ola kuin jenkki laatikot pitää säätää aika kovaksi että pysyy kasassa. pitää perehtyä sitten laatikon säätämiseen kun auto on ajossa.
Posted: Mon Nov 09, 2009 12:41
by Höylä
tälläiset suuttimet olis sopivan kokoiset, niin ei jää ainakaan heti pieneksi

lisäksi hyviä kokemuksia muutenkin kyseisistä suuttimista, eikä tuo hintakaan aivan järjetön ole uudesta suuttimesta...
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... VK_PSYOTTO
Posted: Tue Nov 10, 2009 1:35
by jani
Posted: Mon Nov 16, 2009 21:34
by Höylä
tai ehkä sittenkin täältä suuttimia, kun tuntuu hinnat putoavan aika rajusti
http://www.diyautotune.com/catalog/delp ... p-279.html
59$/kpl tuossa kokoluokassa alkaa olla jo halpaa

Posted: Tue Aug 17, 2010 23:41
by Höylä
laitetaan nyt tännekin jotain infoa, eli tänään tulin kotiin mersulla jossa oli mega ohjaamassa ruiskua ja sytkää
kasasin paketin seuraavasti...
-mitsun CAS anturi nokka-akselin päähän, siihen vakio "jakajan" paikalle antamaan kierrostietoa megalle...
-mitsun hukkakipinä puolat + muut sytkävermeet...
-MS1 mega, josta oli jo tuolla aikaisemmin puhetta...
-supran 310 cc/min suuttimet etuvastuksilla ja omatekoisella bensatukilla... suuttimet meni heittämällä ke-jetin suuttimien tilaan, kun lisäs muutaman O-renkaan ja otti ke-jetin suuttimesta yhden kumiholkin tukirenkaaksi...
-tyhjäkäynnin säädön, vaihteiston kickdown toiminnon (jos se nyt edes mitään ohjausta olisi vaatinutkaan...), kierroslukumittarin ja bensapumpun releen ohjauksen jätin suosiolla mersun oman "ECU:n" hoidettavaksi, niin ei tarvinnut niiden kytkentöjä edes miettiä ja sai vain lätkiä valmiiksi testattuja ja toisiinsa "sovitettuja" komponettia koneen kylkeen...
sanotaanko niin, että kyllä kannatti, kone vetää aivan eri tyyliin, kuin loppuun kuluneella ke-jetillä, vaikka bensa ja sytkäkartat on vain heitetty suoraan sierra projektista

no, jotain 15 min. mä niitä hieroin ja totesin, ettei se tästä parane korvakuulolla säätämällä...
huomenna pitää hieman yrittää säätää tyhjäkäynnin ennakoita, kun ne ei tunnu sierrassa ja mersussa menevän aivan yks yhteen (mersun tyhjäkäynti tosin on vain n. 600-650 rpm, kun sierrassa se oli n. 950-1050 rpm...) 1000 rpm jälkeen tuo mersun kone tuntuu käyvän jo ihan ok. noilla sierran kartoilla, mutta sen alle on pientä humppaa...
joskus myöhemmin sitten turboa ja remmiä koneen kylkeen

holset hx40 super ja ihi:n C32 amg mersuun tekemä ruuviahdin löytyis jo tallista odottelemasta...