Page 1 of 1
mistä ois paras aloittaa?
Posted: Sun Jan 06, 2008 10:33
by jakonen
eli
www.partco.fi/msqrtv22.html ainakin myy 142 euroo sarja ja tuossa taitaa olla kaikki mitä itse ohjainyksikön kasamiseen tarvitaan?
onko tuon halvempaa sarjaa jossain? ja onko tuo v2.2 hyvä vai olisko parempi etsiä vanhempi tai helpompi sarja ensimmäiseen projektiin?
tarkotus on kötöstellä nissanin L18 koneeseen ruisku lähinnä opettelumielessä ja jos siitä sais vähän taloudellisemman eli tehoja en ole hakemassa ko. koneeseen. suuttimet on tulossa ne on 190cc
ehdotuksia,neuvoja yms.
ps.voiko juotokset tehdä normi tokmannin kolvilla vai pitäskö hommata joku kunnollinen v***n kallis kolovi?
Posted: Sun Jan 06, 2008 12:16
by AJ
Kyllä tuo Partcon sarja on aivan ok, ja siinä on tosiaan kaikki mitä tarvitset. Lisäksi sytkänohjausmuutokset ym mikäli sellaisia haluat on myös toki mahdollista tehdä tuohon monellakin eri tavalla.
Ja tuo Partcon sarja on ns. "vanhempaa" mallia jos sitä haluaa verrata esim. V3-piirilevyyn, joka on taas huomattavasti kalliimpikin.
Paras vaihtoehto mun mielestä ekaan projektiin kyllä.
Tuon kasaaminen onnistuu kyllä ihan tavallisella kolvilla kunhan kärki on pienehkö.
Posted: Sun Jan 06, 2008 12:43
by jakonen
onko hall anturin asentaminen välttämätöntä? vai voiko esim virranjakajasta ottaa pulssin? tai puolalta..
ja toimiiko jakajan alipainesäätö jos jättää sytkän entiselleen ja vetää letkun vaan imusarjaan joka on omavalmistetta?
Posted: Sun Jan 06, 2008 17:02
by MrFairlane
Voit ohjata vain bensansyöttöä ja jättää vakiojakajan ohjaamaan sytkää ja lisätä myöhemmin megaohjauksen sille.
Kierroslukupulssin otto puolan maasta on melko tuuripeliä häiriöiden kanssa(ainakin minulla), mutta periaatteessa onnistuu.
auttakaa tyhmää!!!
Posted: Sun Jan 06, 2008 21:02
by jakonen
joo. mites toi hall anturi ois sit paras laittaa? ajattelin vaan kun pitäs vissiin laatikkoon porata sit reikä sille jos vauhtipyörältä ottaa, oma hommansa...
ja mitä siihen pitää muuta tehdä, tuleeko vauhtipyörään laittaa jokin ns.vastakappale sille anturille josta se sit ottaa signaalin?
Posted: Sun Jan 06, 2008 21:24
by MrFairlane
1GT101DC tarvitsee yksinkertaisimmillaan kaksi 6mm pultinkantaa kampiakselille neloskoneessa.
Posted: Mon Jan 07, 2008 9:09
by AJ
Ja helpompi varmaan tehdä se triggeripyörä hihnapyörän päähän kuin vauhtipyörän päähän. Siis jos alun perin ei kammelta triggeröintiä ole ollut. Eli yksinkertaisimmillaan hitsaat kammen hihnapyörään 2kpl niitä pultinkantoja ja teet anturille sopivan telineen.
Posted: Mon Jan 07, 2008 14:14
by Vauhtivaunu
jakonen wrote:onko hall anturin asentaminen välttämätöntä? vai voiko esim virranjakajasta ottaa pulssin? tai puolalta..
ja toimiiko jakajan alipainesäätö jos jättää sytkän entiselleen ja vetää letkun vaan imusarjaan joka on omavalmistetta?
Sen kierroslukutiedon saa kyllä sieltä virranjakajastakin, jos ei ole tarkoitus tehdä mitään hifi-systeemiä.
Posted: Tue Jan 22, 2008 11:40
by nostokurki
Jatkampa tähän topiciin niin ei tarvitse uutta aloittaa...
Tarkoitus olis vähän "päivittää" tuota harrastepelin moottoripuolta. Kansi on jo ehjätty, sylinterit ynnä muut kulutusosat koneessa on hyvässä kunnossa, turbon männät löytyy tarvittaessa jne jne...
Nykyisellään vehjas on perus 1600 -kuutioinen kaasaripeli, 8 venttiiliä, kärjellinen sytkä jne.
Tavoite olisi saada koneeseen mutka putkeen (hankittu jo) ja megaruutta ohjaamaan polttoaineensaantia sekä sytytystä. Ahtopaineita ei tule paljoa, ehkä n. puolen barin luokkaa tai vähän enemmän, eli tehomyllyä ei ole tarkoitus tästä tehdä vaan hyvällä hyötysuhteella toimiva käyttöpeli.
Eli: Mitä kaikkea tarvitsen? Juotoshommat, imu -ja pakosarjan teot, läppärungot sun muut onnistuu tehdä itse.
Posted: Sun Jan 27, 2008 19:36
by Masi_K
Turbokäyttöön tarvii siis partcon sarjan, siihen erikseen muutettava sytkän ohjaus led17 jalasta. Koska autossa on kärjetön sytytys. Jumitetaan jakaja, käytetään (ilmeisesti) jakajan sisällä olevaa hall/vr anturia antamaan megalle moottorin kierrostieto ja käytetään muuten orig sytytysosia. Suosittelen ehdottomasti laajakaistalambdaa, mutta ees joku lämmitettävä kapeakaista on ehdoton ja sille tietty mittari. Myös jonkinmoinen tyhjäkäynnin korottaja kylmälle koneelle on suositeltavissa. Ilmeisesti suuttimia tulee 4. Jos ne ovat matalaohmisia, tarvitset etuvastukset. Tämän jälkeen kaapelia, teippiä, liittimiä, tinaa, nippusiteitä läpivientikumeja, mahdollisesti tupakkaa kartsa ja pari asennusbisseä. Tmän jälkeen alkaa kiroilu ku ei käynnisty. Jotenka toinen toppa röökiä.
Sen jälkeen vähintään tankillinen pensaa ekoihin säätelyihin ja kaveri rattiin ajelemaan. Sitä ennen kannattaa opetella säätöteoriaa ja ylipäätänsä miettiä toisenkerran että kannattaako...
Muutenkin täältä löyty manuaali extra koodille.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
Posted: Mon Jan 28, 2008 17:24
by nostokurki
Masi_K wrote:Turbokäyttöön tarvii siis partcon sarjan, siihen erikseen muutettava sytkän ohjaus led17 jalasta. Koska autossa on kärjetön sytytys. Jumitetaan jakaja, käytetään (ilmeisesti) jakajan sisällä olevaa hall/vr anturia antamaan megalle moottorin kierrostieto ja käytetään muuten orig sytytysosia. Suosittelen ehdottomasti laajakaistalambdaa, mutta ees joku lämmitettävä kapeakaista on ehdoton ja sille tietty mittari. Myös jonkinmoinen tyhjäkäynnin korottaja kylmälle koneelle on suositeltavissa. Ilmeisesti suuttimia tulee 4. Jos ne ovat matalaohmisia, tarvitset etuvastukset. Tämän jälkeen kaapelia, teippiä, liittimiä, tinaa, nippusiteitä läpivientikumeja, mahdollisesti tupakkaa kartsa ja pari asennusbisseä. Tmän jälkeen alkaa kiroilu ku ei käynnisty. Jotenka toinen toppa röökiä.
Sen jälkeen vähintään tankillinen pensaa ekoihin säätelyihin ja kaveri rattiin ajelemaan. Sitä ennen kannattaa opetella säätöteoriaa ja ylipäätänsä miettiä toisenkerran että kannattaako...
Muutenkin täältä löyty manuaali extra koodille.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
niin siis, kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, kärjellinen sytkä on...

Lämmitettävä narrow band löytyy, kuten myös sille mittari, lämpöanturit on, MAP löytyy ilmeisestikin Partcon sarjasta, triggeripyörä antureineen onnistuu tehdä itse, kaasuläpän asennontunnistinkin mitä luultavimmin tulee löytämään paikkansa... Suuttimista en vielä tiedä, jos joku osaisi neuvoa minkä kokoiset (4kpl) on hyvät matalaviritteiseen 1600cc turboon niin jakakoon tietonsa kanssamme

Posted: Mon Jan 28, 2008 18:56
by Masi_K
nostokurki wrote:Suuttimista en vielä tiedä, jos joku osaisi neuvoa minkä kokoiset (4kpl) on hyvät matalaviritteiseen 1600cc turboon niin jakakoon tietonsa kanssamme

http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm Tällää toho tavoteheppamäärä ja suuttimien määrä = Voilá. Arvo on sitten karkea.
"based on 0.50 BSFC and 85% duty cycle
Turbo/supercharged engines should add 10% to listed minimum injector size"