Page 1 of 1
Onnistuuko hukkakipinä näillä vermeillä?
Posted: Thu Jan 03, 2008 16:33
by Junez
Eli tällä hetkellä mega ohjaa sytkää nokassa olevalla 4 nastasella hall tiedolla. Kyseessä siis jakaja sytkä.
Ajattelin päivitellä sytkän hukkakipinään ja ajattelin hommata joko ton boschin 2x2 puolan ja moduulin. Tai sitten 4kpl noita kalskeen myymiä vagin cop puolia.
Mutta kysymyshän kuuluu että pystyykö tommosella 4 + 1 systeemillä tekemään suoraan hukkakipinää? ja mitä muutoksia/lisäyksiä toi vaatii megalta? Yritin extran sivulta lueskella tuosta mutta en saanu täyttä varmuutta onnistuuko se tuolla mazdasta löytyvällä triggeröinnillä suoraan vai pitääkö rakentaa joku toinen triggeröintitapa kampuralle.
mazdasta siis löytyy tämäntyyppinen triggeröinti joka sijaitsee nokalla.

Posted: Fri Jan 04, 2008 8:27
by teg
2nd trigger päälle, wheelin base numberiksi 8 ja no missing. Tuon 2nd triggerin sitten täytyy tulla ennen tiettyä kulmaa. Muistaakseni ennen 1:n TDC:tä.
Posted: Fri Jan 04, 2008 17:22
by Slowride
onko jakaja fe-koneesta (2.0 12v)???
Posted: Fri Jan 04, 2008 17:40
by Höylä
tuolla tekee vaikka oikean suorasytkän, eli ei tarvitse tyytyä hukkakipinä systeemiin...
tai siis tuo on juuri sellainen, että se osaa antaa cop systeemille oikean tiedon. hukkakipinää varten joudut huijaamaan megaa teg:n ohjeiden mukaan...
Posted: Fri Jan 04, 2008 20:20
by Junez
Slowride wrote:onko jakaja fe-koneesta (2.0 12v)???
En tiiä mistä koneesta kuvassa näkyvä jakaja on. Kuva löyty extran sivuilta ja otin sen malliks ku mazdan bp/t koneessa on vastaavanlainen systeemi.
Höylä wrote:tuolla tekee vaikka oikean suorasytkän, eli ei tarvitse tyytyä hukkakipinä systeemiin...
tai siis tuo on juuri sellainen, että se osaa antaa cop systeemille oikean tiedon. hukkakipinää varten joudut huijaamaan megaa teg:n ohjeiden mukaan...
Eli tuo 2nd triggerin tieto välitetään megan 11 nastaan ja pientä säätöö megan asetuksis. Sitten puolien lähöt otetaan noista led 17,18,19 ja output 3? Tarviikos noi väliin jotain muuta ku ton 1k vastuksen? vai pitääkö sinne jättää toi 2n2222 jonka kautta sitä cop puolaa ohjataan?
Posted: Sat Jan 05, 2008 1:53
by Höylä
tuo "jakaja" taitaa olla mitsun optinen systeemi

mutta jos "koloja" on mazdan omassa vastaava määrä, niin pitäis toimia ihan vastaavasti...
ihmettelinkin kun oli niin tutun näköinen kuva

mutta samoja ohjeita mukaellen tuli omaan 6 pyttyiseen tehtyä sytytys megalle...
Posted: Sat Jan 05, 2008 10:25
by mazda929
mazdoissa on käytetty samoja mitsun osia.
Posted: Sun Jan 06, 2008 9:54
by teg
Höylä wrote:hukkakipinää varten joudut huijaamaan megaa teg:n ohjeiden mukaan...
Tarkennusta vielä, että noilla minun ohjeilla saadaan juurikin se COP järjestelmä toimimaan, ei hukkakipinää.
Posted: Sun Jan 06, 2008 12:28
by Höylä
mulla on nyt käytössä tämä pyörä
jos peittäisin tuosta vielä kolmannenkin aukon sisäkehältä ja asettaisin base teeth luvuksi 6, saisin käyttöön COP sytkän
nyt asetuksina base wheel 3 ja 2 nd trigger, no missing teeth eli hukkakipinä asetus...
nyt ei ajatus juokse niin paljon, että miksi pitäis asettaa base teeth luvuksi 8, saadakseen COP sytkän tuossa 4 pyttyisen versiossa

Posted: Sun Jan 06, 2008 13:16
by teg
Kai se hukkakipinäkin toimii 2:lla triggerillä, mutta se toimii vallan mainiosti myös yhdellä triggerilläkin.
Hukkakipinän toimintaperiaatehan on, että kipinä annetaan kahteen sylinteriin yhtäaikaa. Eli sellaisiin jotka ovat yläkuolokohdassa samanaikaisesti. Toisessa on menossa puristustahti ja toisessa poistotahti. Se kummassa on kumpi, ei ole merkitsevää, molempiin tulee kipinä.
Eli tällaisessa ratkaisussa tarvitaan vain tietää kampiakselin asento (josta siis tiedetään mitkä kaksi sylinteriä ovat YKK:ssa).
Kampiakselin asento saadaan tietoon helposti sillä olevalla hammaskehällä, jossa on tasavälein hampaita. Hampaista puuttuu kumminkin yksi, josta saadaan tahdistettua nollakulma.
Voidaan siis ajatella että tämä järjestelmä toimii 0-360 asteilla.
Jos taas käytetään COP sytytystä, kipinä ei anneta kuin puristustahdissa olevaan sylinteriin. Siihen vaikuttaa nokan asento, eli tarvitaan nokalta toinen asentotieto (periaateessa sama kuin hukkakipinässä puuttuva hammas). Nokalla oleva 2nd trigger siis kertoo, koska 1 sylinteri on puristustahdissa ja kampiakselilla oleva hammaspyörä kertoo sen pyörimisnopeuden (ja tietenkin ajoitukset). Puuttuvaa hammasta ei siis välttämättä tarvita kampiakselille, koska tahdistus saadaan nokalta. Tämä järjestelmä siis toimii kulmilla 0-720.
Jos virranjakajassa on esimerkiksi 4 hampainen (aukkoinen) triggeripyörä, se vastaa 2 hampaista kampiakselilla (eikä 8 hampaista, kuten virheellisesti taisin sanoa). Kampiakselihan pyörii 2 kierrosta siinä, missä nokka eli virranjakaja kierroksen.
Eli tuollaisella Höylän tyypisellä jakajalevyllä, jossa on 2 anturia, toinen joka saa pulssin kerran per kaksi kampiakselin kierrosta ja toinen josta saadaan 6 pulssia per kaksi kampiakselin kierrosta, voidaan toteuttaa suoraan COP-sytytys. Tämähän vastaisi yhtä triggeriä nokalla + 3 hampaista pyörää kampiakselilla.
Posted: Sun Jan 06, 2008 13:26
by Höylä
noin minäkin asian olen ymmärtänyt
ihmettelin vain tosiaan tuota 8 hammasjuttua... kun pitäis tosiaan olla 2 hammasta.
ajatuksenahan alkuperäisen kysymyksen esittäjällä oli varmaan se, että saako näillä osilla suoraan tehtyä hukkakipinän tai COP sytkän, vai vaatiiko joitakin muutoksia/uusia osia ja onnistuuhan se

Posted: Wed Jan 09, 2008 16:26
by Junez
Dodii sainpahan innostuksen purkaa tuon oman jakajan että sai tämänkin homman etenemään.
Eli mun härvelin jakajasta löyty tämmönen triggeröinti härpäke.
Tosta ei ny ihan täydellistä käsitystä saa millanen triggaus käyrä tuolta irtoo.
Mutta kaveri laitto toisesta maksan jakajasta kuvan mistä näkee vähän selvemmin. jakajien pitäs olla vaihtokelposia keskenään. Eli luulis sillon noitten triggausten olevan molemmis samanlaiset ku ne samalla eculla toimii.
Eli näyttäs sattuvan "keskelle" noita ulompia triggauksia joten tolla vissiin pitäs pystyä tekemään se sekventtaali sytkä? vai onko tosta jotain haittaa että tuo on osittain noitten "päällä"? Tarkotus ois siis käyttää tota omaa halli jakajaa.