Page 1 of 1
Nykii tasakaasulla
Posted: Thu Dec 27, 2007 18:10
by einsritzmann
Tervehdys!
Audia vaivaa osakuormalla kiusallinen nykiminen. Konetta ruokkii 12*12 kartoilla varustettu MsNs extra?Syttyä hoitelee koneen alkuperäinen jakaja. Ite en ole mikään bittivirtuoosi, mutta moottorien säätämisestä luulen jotain tietäväni. Laite on säädetty rullilla vakiopaineilla/ennakoilla jonka jälkeen megan kanssa tuttavuutta aiemminkin tehnyt kaveri sääteli seoksia kadulla. Ruokaa kone saa, siitä ei ongelma johdu. Samoin sytty on kunnossa. Jotenkin minusta tuntuu että "ohjelma" reagoi liian herkästi imusarjan painevaihteluun ja se tekee osakuorma-alueesta hermostuneen. Fmi:n seosmittari alkaa seilata kun ongelma ilmenee. Lambda ei siis ole kytkettynä megaan koskapa aikoinaan sain ohjeet toimia näin. Jos sepustukseni tuo mieleen jotain, heittäkäät vinkkiä.
Posted: Thu Dec 27, 2007 21:17
by miki
aika monesti on syynä ollut vaan tyystin liian rikas seos tai liian suureksi asetetut kiihdytysrikastus arvot mistä syystä tuollasta nyhtämistä ( sytytys katkoksen tapaista) on ilmennyt.kapeakaista lambdamittari yleensä sakkaa samalla.näin omasta kokemuksesta..
Posted: Thu Dec 27, 2007 23:29
by teg
Tarkista ettei overrun fuel cut (moottorijarru) mene liian herkästi päälle.
Posted: Fri Dec 28, 2007 10:58
by AJ
Ja joskus on kyllä ihan totta että map reagoi liian nopeasti tai antaa heiluvaa tietoa, bensansuodatin map-letkuun on auttanut ainakin joissakin tapauksissa.
Posted: Fri Dec 28, 2007 18:01
by einsritzmann
Jees: Surkeesta sisääntulostani huolimatta vastaanotto näyttää hyvältä! Kiitos. Tulee tässä uudenvuoden alla syventyä hiukka aiheeseen kun on aikaa. Ensin tsekkaan tuon moottorijarrutuksen "herkkyyden" säädetään ja testing. Jos ei auta, löysin työmaalta säädettävän pneumatiikkakuristimen jolla VAROVASTI vois säätää MAP:n virtausta ja todeta tehooko. Ei vaan parane paljon ahdoille vedellä jos MAPpi jää "jälkeen". Voi alkaa kilkutella. Katotaan näillä alkuun ja ihmetellään miksei toimi

))
Posted: Sat Dec 29, 2007 22:45
by teg
Ota lokia siitä sun nypytystapahtumasta ja laita tänne. Sillä se selviää nopeasti.
Posted: Sat Dec 29, 2007 23:03
by timppav6
einsritzmann wrote:Jees: Surkeesta sisääntulostani huolimatta vastaanotto näyttää hyvältä! Kiitos. Tulee tässä uudenvuoden alla syventyä hiukka aiheeseen kun on aikaa. Ensin tsekkaan tuon moottorijarrutuksen "herkkyyden" säädetään ja testing. Jos ei auta, löysin työmaalta säädettävän pneumatiikkakuristimen jolla VAROVASTI vois säätää MAP:n virtausta ja todeta tehooko. Ei vaan parane paljon ahdoille vedellä jos MAPpi jää "jälkeen". Voi alkaa kilkutella. Katotaan näillä alkuun ja ihmetellään miksei toimi

))
älä pistä kuristinta vaan just b.suodatin,ideahan on siinä "kammiossa",ikään kuin paineentasaajana toimii,ja toi nykiminen on melko varmaan vaan seos suhteen laihuutta,eli vähän lisää bensaa ongelma alueelle plus kenties ennakkoa
Posted: Sat Dec 29, 2007 23:40
by einsritzmann
teg wrote:Ota lokia siitä sun nypytystapahtumasta ja laita tänne. Sillä se selviää nopeasti.
-Joo, ottaisin toki jos osaisin! Juuri kun jotenkin oppi saamaan koojetit ja Weeberit tälliin, tää muuttu tällaseks

Kyllä se taitaa olla paree ettiä käsiisnä joku virtuoosi ja istuttaa hanttarin paikalle läppäri sylissä. Ei tästä muuten taida tulla hevon veetä.
Bensafilsun laitoin mapin letkuun, ei auttanut. Samoin kytkin syötönkatkaisun kokonaan pois, eikä vaikuttanut yhtään mitään. Ajossa yli 2500rpm tuo seosmittari näyttää kokolailla yhtä, mutta pintakaasulla vähän päältä parin tonnin alkaa "romahdella" ja tuikkia ihan pässinä.
Mitä ennakoihin tulee, näillä antoi penkissä parhaan tehon. Pitäis oleman kokolailla tehtaan arvoissa.
Posted: Sun Dec 30, 2007 11:38
by Höylä
http://jysal.pp.fi/extran%20ohjeet/basi ... age007.jpg
entäs sitten tästä valikosta löytyvä kaasupolkimen herkkyys arvo (TPSdot threshold m/s), mille arvolle se on asetettu

ongelma voi olla myös siinä... se oletus arvo joka on n. 0.200 on ainakin liian herkkä joissakin tapauksissa, tuo 0.600 on vissiin sellainen arvo, jolla tuo nykiminen pitäis poistua sen takia...
Posted: Mon Dec 31, 2007 7:48
by teg
einsritzmann wrote:
-Joo, ottaisin toki jos osaisin!
Piuha kiinni, File -> Datalogging -> Record ja ajelulle (tai vaihtoehtoisesti painata ALT+L). Tuon voit tietenkin tehdä hiukan ennen kuin nykiminen tapahtuu. Lopuksi stoppaat lokin samasta valikosta.
Megalogviewerillä voit myös itsekkin tutkia sitä.
Posted: Tue Jan 01, 2008 19:11
by einsritzmann
-Mitenkähän musta alkaa hiljalleen tuntumaan että vika on niinkin yllättävä kuin liian isot suuttimet. Ovat Boschin 0 280 150 951. Eli 345,8cc/3bar. Ovat ruokkineet Audin 2,2 turbovitosta alunpitäenkin, mutta motronicin perässä eli vissiin sekventiaalisesti. Nyt kun ruutta lykkää samankokoiselle mutta pienempitehoiselle koneelle 5-kertaa kierroksella soppaa ja kaiken kukkuraksi bensanpainekin on 3,2 bar, niin... Ei taida tarvita ottaa lokia edes. Nimittäin aukiolot nykiessä hyvin lähellä 1ms. Tyhjäkäyntiä ei saa "tehtaalaiseks" muuten kuin myöhäistämällä ennakkoo reilusti. Ja aina haisee nenäänkin jo rikkaalle. En sitten tiedä miksei säätäjä ole laittanut ruiskuttamaan 1x/kierros? Eikös silloin minun järkeni mukaan ainakin aukiolo kasva, eli saadaan enemmän "peliaikaa" jolla viilailla seosta? Näinhän se toimi ennenmuinoin L-jetroniccikin. -Eikä nykinyt

Posted: Tue Jan 01, 2008 19:40
by Höylä
juu, taitaa olla vika tuossa, eli jää ruiskutusaika liian lyhyeksi... suuttimien "resoluutio" on nyt aika karkea, kun käytetään 5 ruiskutusta/työtahti, eli / 2 kampiakselin kierrosta...
Posted: Sun Jan 06, 2008 19:06
by einsritzmann
-Eilen autoa säädettiin oikein urakalla. Vieressä oli kaveri joka työkseen säätelee autoja rullilla, ja on asentanut useempaankin Audiin megan tiettävästi vielä onnistuneesti. Laajakaista analysaattorin mukaan seosten pitäis nyt olla jiirissä, mutta jostain helkutin syystä siinä ongelma-alueella 2000-3000rpm seos hyppii ja auto alkaa nykiä vittumaisesti. Tutkimamme mukaan suuttimet eivät ole koneelle liian suuret ja 5sq/cycle on ainoo asetus jolla kone ylipäätään käy siedettävästi. Epäiltiin jo että vika on syttypuolella, mutta sinnekin on "roippeet" uusittu. Ennakot säätää siis koneen alkup.jakaja ja ennakot on siinä asetuksessa jolla antoi rullilla parhaat tehot. Se on kylläkin jonkin verran aikaisemmalla kuin koneen alkuperäinen ennakko. Noin about 10 ast. Ennakoitakin on koitettu käännellä, mutta se ei nykimistä poista. Eikös tuollanen 7.0 puristuksilla oleva kone tykkää reiluista ennakoista?
Posted: Mon Jan 07, 2008 15:38
by teg
Jos kaveri kerran on ammattilainen, niin varmasti osaa ottaa sulle lokia siitä tapahtumasta?