Page 1 of 1

AFR kartat

Posted: Mon Dec 24, 2007 22:53
by Liquila
Minkäs laista AFR karttaa porukka on käyttänyt?

Ilmeisesti 12.5:1 pitäis saada maksimi tehot mutta silti vakio kartassa oli täysillä tehoilla 12.1:1? Mahtaako seos suhteen pudottaminen lisätä muuta kuin kulutusta vai onkohan se turvallisuus syistä?

Mites millaista suhdetta olette käyttäneet ns matka-ajossa? Jossain neuvottiin että 16.5:1 saavutettaisiin paras taloudellisuus, mutta tuleeko jossain vaiheessa vastaan moottorin kestävyys?

Huomenissa ajattelin kokeilla seuraavaa karttaa:

Image

Saapa sitten nähdä millaisiin kulutuksiin kartalla pääsee

Posted: Tue Dec 25, 2007 2:12
by PQatPIT
Asteikosta päätellen moottori on vapari eli kaasu pohjassa voitaisiin mennä vaikka numeron ohuemmalla eli 13,5. Kuitenkin joutuu tutkimaan että nakuttaako ja loppuuko mahdollinen nakutus lievällä bensan lisäyksellä.

Teorian mukaan 15,5 olisi paras taloudellisuus, sitten osakaasualueilla voisi kuvitella laittavansa 14 ja 15 välille ja vasta pari riviä alle täyskaasun alle 14. Muuten tuppaa kuluttaamaan turhan paljon. Siihen kierrosalueelle missä on suurin vääntömomentti eli moottoriin menee eniten ilmaa voisi laittaa pari desimaalia paksummalle, siitä ylöspäin voi ohentaa saman verran. Tämän alueen näkee siitä minkä muotoinen bensakartta on kun katsotaan suuttimien aukioloaikaa millisekunteina, jos sellaista graafista esitystä Megasta nyt löytyy yleensäkään. Sen alueen alapuolella kannattaa kanssa ohentaa, edelleen kunhan pitää huolen ettei nakusetä iske kylään. Tyhjäkäynnillä niin ohuelle että jaksaa käydä siedettävän siististi ja kokeilla pari astetta lisätä sytytysennakkoa. jos silloin kierrokset selkeästi nousevat niin silloin ollan ihan sopivassa paikassa. Sytytystulppia kannattaa seurata, sinne eristeuran pohjalle kun jää musta rinkula ja tulppa muuten suht puhdas niin ei olla kaukana. Tulpan sivuelektrodissa ei saa olla vihreätä väriä tai sävyä, silloin naulaa jossain kohtaa ja sehän tietää remonttia ennemmin tai myöhemmin.

12 ja alemmas on turbopoikien juttuja ja joku alle 11 on jo turhan paksu, alkaa jo tuotettu vääntömomentti pienenemään. Moottorista tulee silloin bensajäähdytteinen kaasupumppu :-)

Kyseiset numerot edellyttävät ehjän ja varmasti toimivan laajakaista-lambdan käyttöä, sekä nakukuulokkeiden tai vastaavien käyttöä säätöajossa.

Nuo siis omia huomioita vaparimoottorin säätämisessä varsinkin kun moottori ei ole kovin korkealla puristussuhteella eikä litratehoja oteta kovin paljoa ja kyseessä on päivittäiskulkineen säätäminen.

Posted: Tue Dec 25, 2007 13:49
by Liquila
Kyseessä on siis Peugeutin tehas viritteinen 405 mi16. 1.9 koneesta otetaan noin ~160hp eli ei kovin paljoa. VR anturin ongelmien vuoksi mega ei vielä ohjaa sytkää joten se on alkuperäisen järjestelmän huolena.

Pitää siis keventää karttaa kohtuu paljon ja painottaa vääntöalueelle. Noh pitää tehdä se ja ilmoitella tapahtuko vedoille mitään. Ainakin tuolla kartalla pensan kulutus tuntui olevan aikalainen tai oikeastaan megan alkuperäinen kartta oli 12.1 asti.

Lambda on 2 päivää vanha, mutta nakutus anturi on vasta hankinnassa, tuntuu olevan niin ongelmallinen rakentaa triggeröinti tuohon koneeseen ja ongelmia on ollu niin paljon että parempi edetä askel kerralla.

Mites eikös nakutuksen pitäisi kuulua ohjaamoon asti?

Posted: Tue Dec 25, 2007 19:33
by PQatPIT
Liquila wrote:VR anturin ongelmien vuoksi mega ei vielä ohjaa sytkää joten se on alkuperäisen järjestelmän huolena.

Mites eikös nakutuksen pitäisi kuulua ohjaamoon asti?
Suurin osa säädettävän moottorinohjaimen perusideasta menee harakoille jos kampiakselin asentotunnistus on jossain muualla kuin kampiakselilla, ja/tai ei ole nokka-akselin asentotunnistusta ollenkaan. Samoin kuin jos sellaisella säädetään vain bensan määrää.

Suosittelen nyt vaan painimaan sen anturoinnin kanssa niin että saat sen toimimaan. Myös virranjakaja pois ja sen tilalle teline jossa hall-anturi lukemassa yhtä nastaa nokka-akselilta. Sytkäpuolaksi Boschin 2x2-hukkakipinä-malli ja sytkäkiveksi 203-loppuinen, ei kopioita. Sitten kun moottorin toiminnat on kokonaan ohjaimen varassa niin vasta sitten sen tajuaa kuinka paljon sellaisella systeemillä voi tehdä ja vaikuttaa moottorin käytökseen.

Ei se kuulu ainakaan jos imusarja on alkuperäisen mallinen ja sojottaa eteenpäin. Nakutuksen jälkeinen naputus kyllä kuuluu, hihi!

Posted: Thu Dec 27, 2007 14:35
by Liquila
Juu hankinta listalle on lisätty jo http://www.viatrack.ca/ nakutus anturi niin saapahan joskus moottorista kaiken taloudellisuuden irti. VR anturin ongelmaksi on ratkennut V3:n olematon muunnin joka ei jostain syystä osaa muuntaa peugeutista tulevaa signaalia, mutta taas LM1815 osaa tulkita sitä joten semmoinenkin on menossa tilaukseen...

Mites tarvitaanko sitä nokka-akselin asentotunnistinta jos on käytössä 60-2 ratas vai voiko anturin tietoa käyttää muuhunkin kuin jokaisen suuttimen erilliseen ohjaukseen?

Hukkakipinä on ollut kans suunnitelmissa. Mites onko kokemusta esimerkiksi volvo S40 suorasytty puolista joissa on kivet jo valmiiksi sisällä vai onko boschin puolassa semmoset rähinät(Jännitteet) että ei tarvitse jälkeenpäin murehtia?

Tässä olisi sitten vielä uusin afr kartta:

Image



Ja jos joku tarvii niin VE-Kartta vakio-osille lähes kohillaan ;)
RegFuel 16.8/2, kartta luotu laajakaista lambdan avulla tosin virheellisia kohtia voi olla....

Image