Page 1 of 1
Peugeotin VR anturi
Posted: Mon Dec 24, 2007 14:06
by Liquila
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun anturin tietoa ei saa luetta kunnolla. Peugeutin XU5 ja XU9 koneissa on vakiona 60-2 ratas ja VR anturi jota mega ei suostu seuraamaan kunnolla. Parhaillaan on pysynyt mukana 4000 rpm asti, mutta sen jälkeen rpm luku katoaa. Mega on vakio ruiskun rinnalla joten anturi on varmasti toimiva. Muuten mega kyllä pelaa kun vain kiekka signaalin ottaa opton läpi sytkän kiveltä.
Posted: Mon Dec 24, 2007 22:14
by Vauhtivaunu
Mikä megaversio V3 vai V2.2? Onko sulla minkälainen vr-muunninpiiri välissä. Vai onko minkäänlaista?
Posted: Mon Dec 24, 2007 22:38
by Liquila
Boardin versio 3 ja prossu 2:n. Boardin vakio muuntimella olen koittanut saada pelaamaan. Pitäisi ilmeisesti hankkia jostain skooppi lainaan ja tarkistaa vielä kerran tuleeko signaali puhtaana läpi. Ainakin edellisellä johtosarjalla muunti oikein. Nykyisessä johtosarjassa on megan ja orkkis ruiskun maadotukset tasattu eikä siltikkään toiminut oikein.
Touhutessa tuli mieleen että voisiko se juuri olla puola joka häiritsisi ratkaisevasti, tosin tälläistä tapausta ei ole vielä tullut vastaan...
Asetuksista laitoin Time Maskin ja Percentage Maskin esimerkin mukaiseksi
http://www.megamanual.com/ms2/wheel.htm . Ilmeisesti on muutakin ongelmaa kun ei kestänyt laittaa delay teethiin 20:ntä mikä pitäisi ilmeisesti olla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html (Working example 2).
Posted: Mon Dec 24, 2007 22:48
by Vauhtivaunu
Oisko niistä säätöpotikoista apuja (Hysteresis R52 ja Zero-crossing point R56)
Tuolla selostusta lontooksi
Posted: Mon Dec 24, 2007 23:04
by Liquila
Juu kokeilin säätää noiden ohjeiden avulla ja sitten muutenkin, mutta ihmeellisesti ne eivät tunnu auttavan mitään. Vaikka hystereesiä kasvattaakin ei virheet vähene ainakaan huomattavasti vaikka lopussa tuntuu olevan jo rajoilla että lukeeko etes anturia kun kone on jo valmiiksi käynnissä. Maa potentiaalin tasauskaan ei auttanut mitään vaikka sääti sitä ennen ja jälkeen hystereesi säädön.
Ilmeisesti on muillakin ollut ongelmia kun on asennettu 36-1 pyöriä koneeseen vaikka on valmiina "täydellinen" 60-2:n. Taitaa päästä helpoimmalla kun asentaa jonkun erillisen anturointi systeemin
Tosin mega ei "kokonaan" kadottanut kierros tietoa koska se yritti silti säätää arvoja, mutta kierrosluku mittari menee pimeäksi minkä pitäisi johtua siitä että mega sekoaa hampaissa...
Posted: Mon Dec 24, 2007 23:35
by Vauhtivaunu
Minkäkokonen se hammaskehä on ja paljonko on välien sekä hampaiden koko? Oisko siinä se, että on yksinkertaisesti liian vähän rautaa, että signaali "kestäisi".
Posted: Tue Dec 25, 2007 14:59
by Jaska
Mulla on levynä joku Turtanan malli ja siinä oli tuo V3 pohjainen trankkumuunnin.
En koskaan saanut sitä toimimaan mitenkään, eikä siitä kukaan tuntunu ymmärtävän mitään.
Sitten laitoin väliin tuon LM1815 kytkennän ja sillä se toimi laakista ja ainakin 6800rpm asti toimii ongelmitta.
Mulla siis 205 Gti, jossa 60-2 vauhtipyörä ja Mi:n induktiivi anturi.
Posted: Tue Dec 25, 2007 17:57
by Liquila
Oikeasti tätä ootinkin että joku tulee sanomaan sen mitä ite olen ajatellu jo pitkään Kiitos!! Aluksi anturi kumminkin meni suoraan megalle eikä siitä tullut mitään. Jopa Teollisuus ropotin valoveräjästä sai tehtyä paremmin toimivan anturin, mutta olipa yllättävää 150€ anturi ei kyennyt yli 3000 kierroksen nopeuteen

Että se niiden laadusta, tosin tämä selvisi jo valmistajan spekseistä...
Onkohan kukaan saanut pelaamaan noita boschin induktiivisia antureita V3:lla, antureita on käsittääkseni myös mersuissa...
Posted: Tue Dec 25, 2007 18:53
by Jaska
Liquila wrote:Aluksi anturi kumminkin meni suoraan megalle eikä siitä tullut mitään.
Ei varmaan pelaa, kun induktiivinen anturi antaa siniaaltoa ja mega ei ymmärrä kun kanttia. Sen takia tuota LM1815 piiriä käytetään, että se muuntaa sen sinin kantiksi.
Posted: Tue Dec 25, 2007 19:04
by AJ
Jaska wrote:Liquila wrote:Aluksi anturi kumminkin meni suoraan megalle eikä siitä tullut mitään.
Ei varmaan pelaa, kun induktiivinen anturi antaa siniaaltoa ja mega ei ymmärrä kun kanttia. Sen takia tuota LM1815 piiriä käytetään, että se muuntaa sen sinin kantiksi.
Paitsi että V3-laudalla on jo valmiiksi vr-muunnin.... (joka tässä tapauksessa on ollutkin käytössä)
Posted: Tue Dec 25, 2007 20:13
by Jaska
AJ wrote:Jaska wrote:Liquila wrote:Aluksi anturi kumminkin meni suoraan megalle eikä siitä tullut mitään.
Ei varmaan pelaa, kun induktiivinen anturi antaa siniaaltoa ja mega ei ymmärrä kun kanttia. Sen takia tuota LM1815 piiriä käytetään, että se muuntaa sen sinin kantiksi.
Paitsi että V3-laudalla on jo valmiiksi vr-muunnin.... (joka tässä tapauksessa on ollutkin käytössä)
Totta, jos se vielä toimis, niin sit se olis hyvä juttu..
Posted: Thu Dec 27, 2007 11:43
by Liquila
Kyllähän tuon V3:n muuntimen pitäisi ainakin teoriassa toimia, perus smith triggerhän tuo vain on. Pienillä kierroksi olen kattonu skoopilla mitä se tekee ja kyllähän se toimi, mutta kun saisi skoopin näytölle tilanteen missä se menee sekasin niin voisi vialle ehkä tehdäkkin jotain.
Eräässä toisessa ruisku projektissa ongelmaksi koitui puolan aiheuttama piikki. Tämän löytäminen oli käytännössä mahdotonta ennen kuin teki softaan muutokset että ilmoitti aina kun menee sekäsin. Ongelman sai korjattua parantelemalla virtalähteen häiriön sietokykyä. Ehkä pitäisi tarkastella tässäkin tapauksessa moista...
Mistä muuten olette tilanneet noita LM1815 piirejä ja millaiseen hintaan? Varmasti pääsee helpoimmalla kun tilaa tuommosen.
Posted: Thu Dec 27, 2007 16:27
by Jaska
Liquila wrote:.
Mistä muuten olette tilanneet noita LM1815 piirejä ja millaiseen hintaan? Varmasti pääsee helpoimmalla kun tilaa tuommosen.
Partcosta niitä ainakin saa.. maksaa muistaakseni jotain 7e.