Page 1 of 1
Toimisiko tälläinen kytkentä ?
Posted: Mon Dec 10, 2007 20:57
by Bandit
Pitemmän aikaa harkinnut Megasquirtia ja sen versiota MS2,koska haluan saadaa auton alkuperäisen IAC-venttiilin toimimaan.
Lisäksi pitäisi pystyä ohjaamaan TH700R automaattilaatikon turbiinilukkoa TCC.
Mega rakennettaisiin alkuperäisen ecm-boxin sisälle hyödyntäen sen alkuperäistä liitintä ja kuoria.Näin saataisiin boxi joka voidaan vaihtaa suoraan vakion tilalle ja takaisin jos tarpeen.
Virranjakaja on alkuperäinen 8-pin HEI.
Mahdollisesti haluaisin käyttää myös auton alkuperäistä 1bar MAP tunnistinta,mutta jätin sen vielä tuosta kaaviosta pois,koska siinä voidaan käyttää myös Megan omaa.
Piirtelin kytkentäkaavion muokkaamalla noita valmiita netistä löytyviä kaavioita,olemassa olevia johdotuksia ja sulakkeita autossa,sekä lisäilemällä siihen tarvittavat osat.
Tuossa toi
MS2-kytkentä kaavio
Kysymys kuuluukin nyt miltä se näyttää,mahtaisko tuo toimia ja mitä pitäisi muuttaa?

Posted: Tue Dec 11, 2007 2:04
by Bandit
Jatkoin suunittelua ja piirsin loputkin romut kuvaan.Melkoisestihan tuo vaatii jumppereita jos meinaa noita vapaana olevia D37 napoja käyttää.
En ole varma voiko noita vapaita pinnejä käyttää ihan miten vaan vai pitääkö valita juri tietyt kun missään ei oikein lue.
Koko helahoito
Posted: Tue Dec 11, 2007 9:22
by teg
Muistaakseni nuo pinnit ovat vapaina, mutta kannattaa tarkistaa ihan piirilevyltä.
Posted: Tue Dec 11, 2007 16:08
by Bandit
Kyllä nuo pinnit vapaita pitäisi olla,mutta sitä en tiedä edelleenkään voiko niitä käyttää noin?
Kaikki mahdolliset Megasivut olen kahlannut läpi,lukenut manuaalia läpi,eikä missään kerrota sen paremmin kuinka ne otetaan käyttöön.Pitääkö ne jotenkin ohjelmoida jostakin vai tuleeko niihin hyppyjohdot piirilevyltä vai miten?
Jossakin kerotaan että ulkopuolista GM MAP tunnistinta voidaan käyttää.
Samoin tuohon nakutustunnistimeen löytyy ohjeet joilla se kai onnistuu noin,miten sitten tuo johdotus?
Syy siihen miksi noita haluaisin käyttää on se että ne ovat valmiiksi autossa kiinni ja niihin menee alkuperäiset johtosarjat jne.
Ajatuksena on siis kasata alkuperäisenmalliseen poksiin Mega sisälle,joka hyödyntää olemassa olevat anturit ja johdotukset,luulisi näitä olevan joku tehnyt?
Mitenkä nuo piirilevyt,Partco 2.2 vai alkuperänen B&G 2.2,entä se uudempi V3 levy,olisiko parempi ja mistä sen saa Suomessa?
En ole kasannut mitään elektroniikkaa sitten yläasteen jälkeen koulussa,pitäisikö unohtaa? Kannattaissiko ennemmin kasauttaa jollakin joka on näitä tehnyt?
Ok,ehkä paljon tyhmiä kysymyksiä,mutta ne ratkaisevat kannattaako yleensä ruveta koko projektiin vai ei,sillä sellaset 140 ersaa(+työvälineet n.100ersaa lisää) kasasta palaneita komponentteja on mielestäni aika paljon.
Bandit
Posted: Tue Dec 11, 2007 16:27
by AJ
Kun näköjään ajattelit käyttää (eikä muuten onnistukaan) MS2 v3.0 levyllä niin siihen ei partcon sarja käy. Se kun on MS1 v2.2 levy. Suomessa ei tällä hetkellä ole myyjää vielä tuolle v3 levylle, joten tilauksen joudut hoitamaan jenkkilästä (
www.diyautotune.com). Tai sitten jos tuolta myyntiosastolta löytyis sopiva sarja. Tuo diyautotune.com on ollut ainakin nopea toimituksissaan ja maksaa voi vaikka visa electronillakin.
Posted: Tue Dec 11, 2007 17:10
by Bandit
Tuota pelkäsinkin että tuota V3 levyä ei täältä saa
Hieman olen huono noita tavaroita tilailemaan merten takaa ellei löydy sopivaa välittäjää kotimaasta.
Taitaa olla parempi tyytyä vaan Partcon piraattilevyyn ja sovitella siihe tuo MSII prossu jonka satuin saamaan sopivasti.
Edelleen odottelen kommentteja onnistuisiko tuo suunitelma yleensä vai ei?
BalckZtan projekti on luettu läpi ja otettu vähän mallia siitä.
Saa naureskellakin ihan vapaasti ja heittää kommenttiakin,kaikki otetaan vastaan näin vasta-alkajana

Posted: Wed Dec 12, 2007 11:42
by AJ
Ei se tilaaminen tuolta diyautotunelta ole oikeastaan sen kummempaa kuin kotimaisistakaan verkkokaupoista. Suosittelisin kokeilemaan
V3-levy on kuitenkin joka suhteessa paremmin suunniteltu ja häiriöt ovat paljon pienemmät mitä tuon v2.2 levyn kanssa.
Paketti tosiaan tulee tuolta diyautotunelta melko nopeasti.
Posted: Wed Dec 12, 2007 15:22
by Vauhtivaunu
Bandit wrote:
En ole varma voiko noita vapaita pinnejä käyttää ihan miten vaan vai pitääkö valita juri tietyt kun missään ei oikein lue.
Nyt pitää vähän masentaa: V 2.2sen piirilevyssä ei riitä db37:n vapaat pinnit tuon suunnitelman toteuttamiseen. Siinä ei ole kuin 4 tyhjää lähtöä, jotka tulisi käytetyksi jo tuon tyhjäkäyntimoottorin kytkennässä.
V 2.2sessa db37-liittimen toinen rivi on kytketty maihin kokonaan.
Posted: Wed Dec 12, 2007 16:41
by Bandit
Vauhtivaunu wrote:Bandit wrote:
En ole varma voiko noita vapaita pinnejä käyttää ihan miten vaan vai pitääkö valita juri tietyt kun missään ei oikein lue.
Nyt pitää vähän masentaa: V 2.2sen piirilevyssä ei riitä db37:n vapaat pinnit tuon suunnitelman toteuttamiseen. Siinä ei ole kuin 4 tyhjää lähtöä, jotka tulisi käytetyksi jo tuon tyhjäkäyntimoottorin kytkennässä.
V 2.2sessa db37-liittimen toinen rivi on kytketty maihin kokonaan.
Siis se ylärivi on kokonaan kytketty maihin...selvä,kumma miksi sitä ei ole merkitty mitenkään missään kuvissa ? Niissä on yleensä merkitty maihin pinnit 7 - 11 ja 19.
Vapaitahan pitäisi mun mielestä olla noi 25 , 27 , 29 , 31 ja 36.
Tuo 30 fidle olisi tarkoitus muuttaa ohjaamaan turbiinilukon relettä ja siihen löytyy jonkilainen ohjekin.
MAP tunnistimen voi jättää tosta pois tai vetää erikseen piuhat ton DP37n ohi erillisellä liittimellä,sillä jossakin kerrottiin että piuhat tulee kuitenkin sinne piirilevyn alle sen alkuperäsen mapin tilalle.
IACn haluan pitää toiminnassa ja se vie 25 , 27 , 29 ja 31.
Ton V3 levyn tai koko sarjan tilaamista kattelin tuolta DIYAUTOTUNEsta,mutta epäilyttää miten onnistuisi.
Te ketkä olette tilanneet noita,niin onko ne paketit tulleet miten perille,postissa vai onko pitänyt hakkea jostakin kaukaa ja miten ne tullimaksut hoidetaan?
Kiitoksia jo saadusta infosta.
Posted: Wed Dec 12, 2007 17:18
by Bandit
Tämän mukaan noita varalla olevia "portteja" on peräti seitsemän.Osa ilmeisesti piirilevyllä ja osa tuossa DB37 liittimessä.Täysin ei selviä tuo teksti meikäläiselle mitä nuo ovat ja mitä nuo lyhenteet PM2 PM3 PM4 PT6 PT7 PA0 tarkoittavat.
Osa tulee ilmeisesti ledien tilalle jos oikein ymmärsin.Mitä varten nuo ledit muuten yleensä ovat olemassa,mielestäni täysinturhia,eihän niitä ole oikeissakaan ECUissa ?
http://www.megamanual.com/ms2/spare.htm
Posted: Wed Dec 12, 2007 17:48
by Bandit
Jatkaakseni yksinpuheluani voin todeta että
mitä vattua,eihän tämä kovasti mainostettu Megasquirt selviä edes moottorin perusantureista ja -toiminnoistakaan !
Miten tämän perään voi muka lisäksi rakentaa vesiruiskuja,ahtopaineenohjausta,ilokaasuja tai muutakaan kun liitännät loppuvat heti kättelyssä ??????
Ei voi olla näin vaikeaa,selventäkää nyt joku hieman
Onko ylipäätänsä pakko käyttää tuota vatun DB37 kytkentäliitosta,eikö siihen voi vaihtaa jonkun toisen tai jättää kokonaan pois?
Minullehan on tarkoitus tulla systeemi joka sijoitetaan alkuperäisen(rikki) tietokone boxin sisään ja sen päätyyn tulee auton alkuperäinen 56 pinninen liitin.
Silloinhan kaikki tarvittavat liitännät voidaan suorittaa suoraan piirilevylle ilman koko vatun DB37 liitintä esimerkiksi johdoilla.Ainoa on tietysti että Stimulaattorilla ei pääse testaamaan höskää,vai olenko ymmärtänyt tämänkin väärin ?
Kertokaa viisaammat mielipiteenne.
Edit. Tuossa kuva tilanteesta nyt >>>>
Mihin nämä ?
Bandit
Posted: Wed Dec 12, 2007 20:31
by MrFairlane
Laatikosta ulostulevat liittimet eivät varmaan ole kovin iso ongelma, vaan pikemminkin prosessorin ohjelmoitavien lähtöjen määrä.
Jos haluat kaiken mahdollisen herkun Megaan kiinni, niin MSII + V3 + GPIO taitavat olla ainoa vaihtoehto.
Posted: Wed Dec 12, 2007 23:53
by SamiH
DB37 liitintä ei ole pakko käyttää ne ulostulot voi tuoda vaikka erillisiä johtoja käyttäen ulos piirilevyltä jos tarpeen. V3 piirilevyllä on myös vapaita pinnejä tuossa DB37 liittimessä ainakin 3,4,5,6. Noille löytyy omat kohdat piirilevyltä johon signaalin voi prosessorilta tuoda johdolla.
DIY-Autotunelta on tullut tilattua, paketti tulee lähimpään Tulliin ja sinne maksetaan sekä tulli että alv.
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... ms2options
Tuolta löydät MS2 Prosessorin pinnikaavion, eli mitä ulostuloa pystyy käyttämään mihinkin tarkoitukseen. Siitä tutkailemalla päässee selvyyteen että mihin asti ulostulot riittävät. Programmable outputs on nimenomaan niitä joille voi määrittää kytkeytymispisteen kierrosten, moottorin lämpötilan, imuilman lämpötilan tms perusteella.
Posted: Thu Dec 13, 2007 1:21
by Bandit
No nyt kuulosti jo huomattavasti paremmalta,vihdoinkin joku tuntuu ymmärtävän mistä kyse.
Harmi vaan kun kaikki kuvat eivät aukea tuossa linkissäsi,mutta ilmeisesti ne ovat vastaavat kun tuolla muualla MS2 osiossa.
Loppujen lopuksi kai vain knock-sensorille pitäisi saada liitäntä järjestymään piirilevyltä,muuthan näyttäisivät menevän jopa tuon DB 37 liittimen kautta.
Käytännössä siis seuraavasti:
HEI moduuli napoihin 24 , 26 (ref 5 volt) ja 36
TCC controll turbiinilukkoa varten napa 30 fidle
IAC 25 , 27 , 29 ja 31
Tarvittaessa ulkonen MAP suoraan piirilevylle alkuperäsen MAPin napoihin tai sitten käytetään sitä Megan omaa mappia.
Käytännössä jäljelle jääkin sitten tuo Knock sensorin sisäänmeno,vedetäänkö se suoraan sinne piirilevylle sitten ?
Kai se vaan pitäisi tilata V3 levy ja uusi MS2 prossu kun tuo jo hankkimani on sitä vanhaa mallia,mitäköhän siitäkin tulee?
Tuossa selvennyksen vuoksi
UUSI VERSIO jossa ylimääräset johdot vedetty erillisen liittimen kautta
Posted: Fri Dec 14, 2007 18:13
by Bandit
Vaikka tämä ei näytä ketään kiinnostavan,niin jatketaanpa tätä pähkäilyä silti.
Itselleni vastaten ilmeisesti tuo knock-sensorin johto vedetään sitten piirilevylle kohtaan JS4.
Mistäköhän löytyisi jonkinlainen kuva tai muu piirros josta selviäisi missä tuo JS4 ja muut X2,X3,X4 ja X5 tai V3 levyn JS0,JS1,JS2 ja JS3 sijaitsevat piirilevyllä ?
JS4 -
http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm
X2,X3,X4 ja X5 tai V3 levyn JS0,JS1,JS2 ja JS3-
http://www.megamanual.com/ms2/IAC.htm
Vai lukeeko ne siellä piirilevylla ?
Mietin tuossa etten arvaa tilata sitä V3 levyä vielä jenkeistä vaan kokeilen ryssiä sen Partcon piraattilevyn ensin ja katson mitä siitä tulee.
Hullua sijoittaa sellaset 300-400euroa johonkin josta ei välttämättä tule toimivaa kuitenkaan,kun pitää hankkia ne välineet ja tarvikkeetkin vielä ja niihinkin uppoaa ainakin 100euroa lisää,pelkkä juotosasema maksaa jo 60-70eur.
Ei haittaa yhtään jos joku viitsii kommentoida jotenkin asiaa.
Bandit
Posted: Fri Dec 14, 2007 23:00
by Vauhtivaunu
Onko sulla muuten MS2 "prosu" eli
tuommonen? Jos ei ole niin tuommosen kuitenkin joudut tilaamaan. Vitsi on siinä, että kun halutaan ohjata tuota IAC-tyyppistä tyhjäkäyntimoottoria (mitähän mahto olla suomeksi), niin se ei onnistu tällähetkellä kuin tuon MS2 prosun kanssa. Jos heivaat sen pois ja laitat boschin kolme- tai kaksinapaisen tyhjäkäyntimoottorin, niin homma helpottuisi huomattavasti. Kelpaisi ihan hyvin tuo V2.2:nen ja MS1 prosu extra-koodilla.
Ja nuo kysymäsi merkinnät on painettu levylle.
Joku huono kuva levyistä mulla on kuvablogissa
kuvia
Posted: Sat Dec 15, 2007 13:48
by Bandit
MS2 prossu löytyy,tosin se vanhempi malli ei uusi CAN lauta.Tuli ostettua vähän etukäteen kun oli myynnissä.
Merkinnät löytyy siis,hyvä.
Näkyy sullakin olevan laitettu kunnon liittimet Megaan ton DB37 tilalle ja johdot vedetty suoraan levylle.Noin mäkin ajattelin tehdä ja käyttää sitä alkuperästä GMn liitintä.
Jossakin haukkuivat että toi DB37liitin on huono koska liian pienet kosketuspinnat ja rajallinen maxvirta per pinni.
Kiitos muuten vastauksista.

Posted: Wed Dec 19, 2007 15:59
by Bandit
Seuraavaluku
yksinpuhelussani:
No nyt on sitten Partcon MS kitti hankittu ja ihmetelty tota kasaa kummallisia knöölejä tossa pöydällä.Päädyin hankkimaan sen koteloineen päivineen kun tuo alkuperänen tietokoneboksin liitin näyttää sellaselta ettei sitä pysty oikein sittenkään käyttämään.Se on sellanen piirilevyyn suoraan juotettava 90 asteen kulmassa ja pinnit alaspäin niin että huono vetää johtoja siitä Megan levylle kun boksissa rajotetusti tilaa korkeussuunnassa.
Pitäs siis tehä tollanen adabteri kun BlackZ teki,eikä meikällä ole mahdollisuuksia tai taitoa sellasen tekemiseen.
Voi olla että haarotan vaan auton alkuperäsen johtosarjan,saa nähdä sitten aikanaan kun sais ton edes ensin kasaan ja vieläpä toimimaan
Täytyy kai ensin perehtyä tohon Stimulaattorin väsäämiseen ja täytyy sanoa että aika raakileelta toi näyttää.Olispa edes piirilevy johon noita alkas juottelemaan,mutta kai se siitä.
OHO ! ,noh uusimme kytkennät savun hälvennyttyä !!!
Bandit
Posted: Wed Dec 19, 2007 21:23
by Vauhtivaunu
Bandit wrote:
Voi olla että haarotan vaan auton alkuperäsen johtosarjan,saa nähdä sitten aikanaan kun sais ton edes ensin kasaan ja vieläpä toimimaan
Melkein samalla vaivalla teet megaan uuden johtosarja ja laitat sen auton oman rinnalle. Oon tehny johtosarjat 20-napasella liittimellä ja niistäkin neljä on maadoituksia.
Bandit wrote:
Täytyy kai ensin perehtyä tohon Stimulaattorin väsäämiseen ja täytyy sanoa että aika raakileelta toi näyttää.Olispa edes piirilevy johon noita alkas juottelemaan,mutta kai se siitä.
Se Partcon tarjoama "stimulaattori" on suoraan hanurista, koska kytkentä pitää tehdä kaaviota seuraamalla ja juovalevyn kontakteja katkomalla. Kannattaa melkein ensin rakentaa mega huolella ja sitten jos siltä tuntuu, niin väsätä se stimu.