Page 1 of 1

Ahtimen huolto

Posted: Fri Nov 30, 2007 16:30
by Nouko
Elikäs tarttis tietää että voiko/onnistuuko tommosen t03 huoltaminen itse??
korjaus-satsi pitäis ostaa, ja huoltaa itse. ei hirveän monimutkaiselta ainakaan tuo rakenne vaikuttanut... :roll: joten.. pystyykö??
kuitenkin en raaskisi sitä huollettavaksi viedä kun ottavat noin 400€ siitä hommasta...

Posted: Fri Nov 30, 2007 18:31
by jani
kyllä kannattaa jos akseli on ehjä ( usein 3 garreteissa heikoin lenkki ) ja pakopesä ei ole ristiin rastiin halki / toinen 3 garretin ongelma)pienet halkeamat ei meinaa mitään. Tasapainotuksesta ollaan aina 2 eri mielltä pitääkö painottaa suosittelen käyttämään jossakin pajassa irto akselin painotuksella jos sopii budjettiin .mutta voi sen ennen purkamistakin merkata tarkasti ja vaihtaa hilut ja kasata samoihin merkkeihin. ja lopllinen käyttötarkoitushan se kertoo kestääkö ahdin huoltamisen jälkeen . Yleensä näkee otetavan pikku hyrrällä hirveita paineita johon se ei pysty . T03 garrettejankin on montaa eri sorttia mutta luulisin että 1,2.1,3 baria on se raja jossa ne kestää luotettavasti

Posted: Sat Dec 01, 2007 14:51
by Nouko
Selvä.. akseli on ehjä ja suora.. ne laakerit on vaan loppu. pakopesä täysin ehjä ja virheetön..
Eli uudet laakerit vaan kehiin ja hyrrä pelaamaan..

Posted: Sat Dec 01, 2007 20:34
by jani
juurikin näin kato samalla se päittäis laakerin välys oikeaksi ja hyvä pesu ahtimen keskiosalle ennen kasausta

Posted: Sun Dec 02, 2007 21:06
by Kimple
Ja jollet ole sitä vielä purkanut , niin siinä akselissa on vääränkätinen jenka...

Posted: Tue Dec 04, 2007 14:17
by AnttiR
Kimple wrote:Ja jollet ole sitä vielä purkanut , niin siinä akselissa on vääränkätinen jenka...
Ei välttämättä, niitä on vasenkätisellä ja oikeakätisellä kierteellä niitä akseleita.

Posted: Sat Dec 15, 2007 16:34
by Nouko

Posted: Sat Dec 15, 2007 18:19
by AnttiR
13 tulee siihen akseliin, ihan pakosiiven alapuolella on sille ura.
Eikö sulla todellakaan ollut siinä ahtimessa tuota kuppia paikallaan?

Posted: Sun Dec 16, 2007 10:52
by Jasen2624
Se 13 on öljytiiviste ja tuo 22 on lämpö/paskasuoja sille rungolle ja akselinjuurelle yms. Jos ei oo tuota tiivistettä niin saattaapi "pikkusen" savuta ku ei tiivistä yhtää.. Ja se 13 on saman tapanen ku männänrenkaat.

Posted: Sun Dec 16, 2007 16:01
by Nouko
Ei ollu tuota kuppia siellä.. saiskohan tommosen kupin jostain...??

Posted: Sun Dec 16, 2007 16:06
by AnttiR
Jos käytetty kelpaa niin mulla vois olla hyllyssä ylimääräsenä. Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä vaikka yv:llä.

turbo

Posted: Sat Dec 22, 2007 14:52
by ohc205
Ahtimen juoksupyörän osat on kaikki tasapainotettu erikseen, siis akseli, kompressoripyörä ja turbiinipyörä.

Mistä ootte ostanut noita laakereita garretin kolmoseen? Nehän on pakopesän lisäks melkeempä ainoat harmit.

Posted: Sun Dec 23, 2007 16:27
by Kimple
On se vaan sellanen museokapistus , että mä en paljoa korjailis vaan ostaisin tilalle "oikean" turbon...

to3

Posted: Sun Dec 23, 2007 17:11
by ohc205
Onhan se vanha, mutta melko yleinen kuiten, ellei yleisin turbo. Ja kun meikäläiselläkin on tossa 6 kpl noita laakerivikasia ahtimia, niin pitää ainakin koettaa korjata. Kun vaan sais jostain noi laakerit järkihintaan. Sitäpaitsi kannattaa ensin harjotella näillä halvoilla vanhoilla ahtimilla, ennemminkuin tuhota uutta 800euron ahdinta.

Posted: Sun Dec 23, 2007 17:41
by Veskunderi
Lainatakseni threadia: Mitäs eroa on täällä t03 myydyissä korjaussarjoissa, toinen dynaaminen ja toinen hiilirengas? Eli kumpis noista jos huoltaa t03:sen?

Posted: Sun Dec 23, 2007 22:57
by AnttiR
Veskunderi wrote:Lainatakseni threadia: Mitäs eroa on täällä t03 myydyissä korjaussarjoissa, toinen dynaaminen ja toinen hiilirengas? Eli kumpis noista jos huoltaa t03:sen?
Molemmat, sen taitaa nähdä vasta kun purkaa sen turbon. Täältä näet erot nuiden kahden välillä.[/url]

Posted: Thu Jan 03, 2008 5:29
by Benkku
Veskunderi wrote:Lainatakseni threadia: Mitäs eroa on täällä t03 myydyissä korjaussarjoissa, toinen dynaaminen ja toinen hiilirengas? Eli kumpis noista jos huoltaa t03:sen?
Kompressoripuolelle hiilirengas tiiviste on tarkoitettu asennuksiin, joissa kaasutin on ahtimen imupuolella. Muussa tapauksessa dynaaminen.

Posted: Fri Dec 05, 2008 18:52
by vexu524tdic
Jos meinaa yli kilon paineilla ajella niin kannattaa laittaa päittäislaakeri ruuveilla kiinni keskiöön.
Alkuperäinen lautasjousi ei jaksa pitää laakeria paikoillaan suurilla paineilla ja voitelu loppuu/siipi ottaa koteloon kiinni, tämän takia ne yleensä särkyy.