Page 1 of 1
Turbo volvon ja Mersun antureista
Posted: Tue Nov 13, 2007 20:14
by Harri_82
Tuli tälläisiä osia vastaan ja googlellakaan ei oikeen löydy tietoa näistä.
Turbo volvon imuilman lämpötila anturi bosch 0261 220 001 sit joku toinen anturi luultavasti samasta vehkeestä bosch 1 197 311 900.
Mikä tää jälkimmäinen anturi on. Venäjän kieliseltä sivulta löyty sen verran et Sensor, the temperature of the storage battery ja kotoisin 760 volvosta. Voiko tuota imuilman lämpötila anturia käyttää megan kans. Vastusarvot saa varmaan mittaamalla eri lämpötiloissa?
Sit ois pari osaa c180 Mersusta vm 95.
Suuttimet 000 078 7423 Minkä kokoset?
Imuilma lämpötila anturi 000542 2818 95m04 tälle löyty joku vastusarvo muistaakseni 27 asteen lämmössä
Posted: Wed Nov 14, 2007 7:49
by ArttuH
Antureista harvemmin löytyy ainakaan mitään virallista dataa. Eli jos Google ei löydä, niin sitten pitää mitata. Lämpöantureille mittaus on aika helppo homma, mitataan vaan vastusarvot kolmessa lämpötilassa, joiden perusteella voi sitten tehdä Easythermillä korjaustaulukon. Mittauslämpötilat kannattaa valita aika laajalta alalta, niin tarkkuus paranee. Itse käytän 0, noin 25 ja 100°C lämpötiloja. Ensimmäisen ja viimeisen saa helposti ja tarkasti jäävedellä ja kiehuvalla vedellä, keskimmäinen sitten on huoneenlämpö jollain muulla mittarilla mitattuna.
Tuo suuttimien numero ei näytä Boschin numerolta, suuttimille ne näyttävät alkavan aina 0280, olisikohan Mersun koodi. Suuttimetkin on aika helppo mitata itse, jos ei dataa löydy. Eipähän tarvitse sitten arvailla.
Posted: Wed Nov 14, 2007 16:44
by Turbovesa
Mitenkä olette hoitaneet virran syötön suuttimille niitä tuottoja mitatessa? Voiko antaa jatkuvaa virtaa tuon minuutin ajan ja kuinka paljon jännitettä?
Posted: Wed Nov 14, 2007 21:15
by Harri_82
Pitää alkaa mittaileen kuhan sais koneen muuten läjään ja pääsee veteleen johtoja megalle. Pitää kysellä Veholta nuista suuttimista jos sais sieltä jotain tietoo ulos. Vois tietenki kokeilla mitatakki mut samat asiat askarruttaa ku turbovesaaki
Posted: Wed Nov 14, 2007 21:24
by msivula
Suuttimien tuottoa mitatessa matalaohmisilla suuttimilla pitää olla jonkinlainen virranrajoitus, eivät kestä jatkuvaa päälläoloa.. Korkeaohmiset taasen tietääkseni kestävät tuon jatkuvan päälläolon.
Posted: Wed Nov 14, 2007 21:45
by Harri_82
Riittääkö jos vastuksella rajottaa virtaa? Nuo mersun suuttimet tais olla 14 ohmin
Posted: Wed Nov 14, 2007 22:12
by msivula
Onnistuu vastuksella, laskee tuon vastuksen koon siten että virtaa menee (muistaakseni tämä määrä, kantsii tarkistaa manualista) n. 2A per suutin. Kannattaa lukea nuita etuvastus säikeitä, siellä löytyy enemmän asiaa.
Paitsi että eiköhän nuo 14 ohm lasketa jo korkeaohmisiin. Matalohmiset ovat jotain alle 5 tms ohmia(esim itselläni 2.4 ohm)..
Posted: Wed Nov 14, 2007 22:36
by vtr_tommi
Posted: Wed Nov 14, 2007 22:36
by ArttuH
Korkeaohmisille (yli 10 Ohm.) ei tosiaan tarvita mitään kikkailuja, suoraan vaan 12V ohjaus. Matalaohmisille sitten etuvastusta. Itse pelaisin varman päälle ja pyrkisin rajoittamaan virran alle ampeeriin. Jos vaan suuttimet sillä aukeavat. Testatessa kun avautumisajoilla ei ole pahemmin väliä, niin turha ajaa yhtään ylimääräistä virtaa.
Mulla aikaisemmin käytössä olleille Kawasakin matalaohmisille suuttimille (2,5 Ohm.) sanottiin jossain jatkuvan virran kestoksi 0,5A. Korjausopas taas neuvoi testaamaan suuttimet korkeintaan 3V jännitteellä, mikä kyllä tekee jo yli ampeerin. Kuitenkin selvästi alle 2A.
Posted: Thu Nov 15, 2007 19:22
by Harri_82
Kiitoksia neuvoista. Pitää alkaa mittaileen suuttimien tuotot ja vastus arvot noilla imuilma antureille. Tuolta boschin sivulta en löytäny muuta tietoo ku et mistä autosta noi osat on tai sit en vaan osannu käyttää sitä