Page 1 of 1

MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa

Posted: Wed Oct 31, 2007 22:29
by hill-tun
Eli otsikon mukainen ongelma.
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.

Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.

Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?

Niin ja boksina on partcon sarja 250kpa mapilla. Ja koodina 029v.

Auto ja megaruutta toimii muuten kuin unelma. Tuo on ainut mikä ei toimi.

Tässä tiedosto: http://hill-tun.com/temp/250kpa,%20630c ... _vanha.msq

Posted: Wed Oct 31, 2007 22:51
by jani
mitaa mapin saama jännite ja oheiskomponenttien juotokset

Posted: Wed Oct 31, 2007 22:53
by Höylä
no, jokatapauksessa tuo 250 kpa:n mappi on liian pieni 1,8 bar. ahdoille... että vaihtoonhan se menis kuitenkin :roll:

näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa :roll:

Posted: Wed Oct 31, 2007 22:54
by hill-tun
no, jokatapauksessa tuo 250 kpa:n mappi on liian pieni 1,8 bar. ahdoille... että vaihtoonhan se menis kuitenkin :roll:
näyttääkö se normaali ilmanpaineessa edes sitä n. 97-99 kpa
Tiedän. Mutta tuo 1.8bar oli vaan kokeilu.
Kyllä muuten näyttää niinkuin pitääkin. Kilon jälkeen rupeaa herjaamaan. Ja sen jälkeen nousee todella hitaasti siihen 212kpa.
mitaa mapin saama jännite ja oheiskomponenttien juotokset
Mitäs komponentteja siinä pitää samalla mittailla?

Posted: Wed Oct 31, 2007 23:01
by _P_
Onko D1 zener diodi oikeanlainen? Itse asiassa heitä se sieltä kokonaan pois ja kokeile.

Posted: Wed Oct 31, 2007 23:05
by hill-tun
_P_ wrote:Onko D1 zener diodi oikeanlainen? Itse asiassa heitä se sieltä kokonaan pois ja kokeile.
Liian hankala kysymys. Pitääkin pyytää boksin kasannut kaveri katsastamaan se.

Posted: Thu Nov 01, 2007 17:46
by Aatu
Eihän hukkaportin ohjaus ja mapin letku ole samassa linjassa.
Itsellä meinaan repesi hukkiksen kaljo ja mapin arvot oli sen jälkeen 1,2 eikä noussut yli vaikka ahtoja oli ??? määrä.Itsellä oli viellä ahopainemittari samassa linjassa.

Posted: Thu Nov 01, 2007 17:58
by hill-tun
Eihän hukkaportin ohjaus ja mapin letku ole samassa linjassa.
Mitä tarkoitat samassa linjassa?

Mulla lähtee läppien ja kannen väliltä, jokaiselta läpältä (läppärungot) 1 alipaineletku yhteiseen "kerääjään" (noin tulitikkuaskin kokoinen loota). Josta sitten on omat lähtönsä kaikille tarvittaville laitteille. Eli mapille oma lähtö, hukkaportin ohjaukselle oma, mittareille oma, dumpille oma, bensapaineensäätimelle oma.

Ja portin kalvo ei ainakaan ole revennyt. Se on tarkastettu vähän aikaa sitten. Silloin kun huomasin ongelman.

Re: MAP-anturi rikki? Max. arvo vain 212kpa

Posted: Fri Nov 02, 2007 21:39
by Benkku
hill-tun wrote:Eli otsikon mukainen ongelma.
Megatune näytää mapille maksimissaan vain 212kpa vaikka todellisuudessa ahtoja on 1.8bar.

Testasin mappia paineilmalla ja huomasin että kun megatune näyttää n. 200kpa niin painemittari näyttää n. 1.0bar.
Anturi vaikuttaisi testimittauksen perusteella olevan kunnossa -> 1.0 bar on yhtäkuin noin 200 kPa absoluuttista.
hill-tun wrote: Megatunessa 204kpa, painemittari n. 1.2bar.
Megatunessa 208kpa, painemittarissa n. 1.3-1.4bar.
Megatunessa 212kpa, painemittarissa 1.5bar.
Ja megatune näyttää siis edelleenkin vain 212kpa vaikka ahtaisi sen 1.8bar.
Ja painemittari on kalibroitu ja sen tilalla on kokeiltu muitakin mittareita ja tilanne ei muutu miksikään.

Eli mahtaako map-anturi olla rikki vai missä vika? Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Vai voiko vika olla megatunessa? Vai kenties koodissa pugi? Vai yksinkertaisesti jossain valikossa ruksi väärässä kohdassa?
Instrumentointitekniseltä ongelmalta tuo vaikuttaa. Anturille menevä letku kenties vuotaa tai on haaroitettu johonkin 'vuotokohteeseen'.

ps. MAP anturi railaa about 1.46 kg/cm2 ahtopaineella, joten sitä suurempi ahtopaine ei liene suositeltavaa.

Posted: Fri Nov 02, 2007 21:41
by Benkku
hill-tun wrote: Mulla lähtee läppien ja kannen väliltä, jokaiselta läpältä (läppärungot) 1 alipaineletku yhteiseen "kerääjään" (noin tulitikkuaskin kokoinen loota). Josta sitten on omat lähtönsä kaikille tarvittaville laitteille. Eli mapille oma lähtö, hukkaportin ohjaukselle oma, mittareille oma, dumpille oma, bensapaineensäätimelle oma.
Tämä selittääkin MAP anturin virheellisen painetiedon.

Posted: Fri Nov 02, 2007 23:35
by hill-tun
Benkku wrote:Tämä selittääkin MAP anturin virheellisen painetiedon.
Mikä siinä sitten on vikana? Se tulitikkuaskin kokoinen "kerääjä"?

Tässä muutama kuva konehuoneesta, jos selkeyttäisi hiukan.

http://hill-tun.com/temp/konehuone_nykyinen_3.jpg
http://hill-tun.com/temp/konehuone_nykyinen_4.jpg

"Kerääjä" sijaitsee plenumin takana.

Posted: Sun Nov 04, 2007 8:43
by Jankos
Kyllä tuo ongelma johtuu ihan puhtaasti siitä suojazeneristä. Se alkaa vuotaan jo alle 5,1 voltilla ja tuo anturin ulostulo on vielä kytketty kilosella vastuksella zenerin kautta prossulle. Ei meinaan paljon tarvii zenerin vuotaa kun häiriköi jo.

Eli poista se zeneri kun ei sen poistosta muutenkaan mitään haittaa ole.

Posted: Sun Nov 04, 2007 14:10
by hill-tun
Vika löytyi siitä d1 zeneristä, zenerin toimi volttia liian aikaisin eli 4.1v max !

Posted: Sun Nov 04, 2007 14:20
by Jankos
Se zeneri toimi siis ihan niinkuin sen pitääkin toimia. Zenerit nyt vaan sattuu olemaan toiminnaltaan tuollasia hiukan epämääräisiä...

Eli oikeissa suojauksissa moiset pitäisi jättää kokonaan pois ja korvata kunnollisilla. Onneksi prosussa on ihan toimivat suojadiodit käytössä.

Posted: Sun Nov 04, 2007 20:57
by hill-tun
Ok. Kiitoksia avusta.