Page 1 of 1

Induktiivisesta--Kapasitiiviseen

Posted: Mon Oct 29, 2007 22:31
by Kimple
Onko jollain kokemusta muutoksesta jossa siirrytty Induktiivisesta sytytyksestä Kapasitiiviseen sytytykseen ?. Joutuuko esimerkiksi muuttamaan ennakoita myöhäisempään ?, varsinkin koneen "ahdetulta" alueelta. Itsellä vaan kävi niin että meni heti männät kun siirryin tuohon kapasitiiviseen sytkään. Ja männät näyttivät siltä kuin ennakkoa olisi ollut liikaa, ja reilusti..
Mäntä
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... homuki.jpg

Re: Induktiivisesta--Kapasitiiviseen

Posted: Mon Oct 29, 2007 22:45
by Andyks
Kimple wrote:Onko jollain kokemusta muutoksesta jossa siirrytty Induktiivisesta sytytyksestä Kapasitiiviseen sytytykseen ?. Joutuuko esimerkiksi muuttamaan ennakoita myöhäisempään ?, varsinkin koneen "ahdetulta" alueelta. Itsellä vaan kävi niin että meni heti männät kun siirryin tuohon kapasitiiviseen sytkään. Ja männät näyttivät siltä kuin ennakkoa olisi ollut liikaa, ja reilusti..
Pakko kysyä... olihan triggeri oikein... ? (inverted/non-inverted) Jos väärin niin saa ennakot karkaamaan aika rajusti...

Posted: Mon Oct 29, 2007 23:22
by Kimple
Trikkeri tieto tulee eculta(Hestec) .. Voiko siinä valita jotain!?(Tietääkseni ei). cdi purkissa oli valinta nouseva ,tai laskeva. Muistaakseni oli valittu nouseva.

Posted: Wed Oct 31, 2007 8:17
by reve
Mittasitko strobolla toteutuvan sytkäennakon molemmilla järjestelmillä koko kierroslukualueen läpi? Kuulostaa äkkiseltään vähän siltä, että tuo kapasitiivinen sytytysyksikkö sytyttää eri kohdalla signaalia kuin entinen induktiivisesi (esim. nouseva vs. laskeva).

Posted: Wed Oct 31, 2007 12:43
by _P_
Kapasitiivisessa sytkässä jännitteen nousuaika puolalla on pienempi jotenka kipinä tulee enemmin kuin induktiivisessa. Suurilla kierroksilla ennakon kasvaminen voisi kuvitella lisääntyvän. Sitä että puhutaanko nyt asteen osista tai asteista en osaa sanoa. Jos vanhalla systeemillä ennakot olivat jo hyvin tapissa voisi tuokin olla syy sulamiseen jos ei suurempaa vikaa (nouseva/laskeva reuna erhe) löydy.

Mihinkään rautaiseen käytännön kokemuksiin tämä ei perustu.

Posted: Wed Oct 31, 2007 19:42
by Yrkesman
Melko varmasti saa/pitää tiputtaa sytkää kun siirtyy induktiivisesta CDI sytkään. Täytyy itekkin hieroa sytkäkarttaa seuraavaksi taas kohdalleen kun itsellekkin tuli EDIS sytkän tilalle tommonen M&W:n valmistama CDI purkki.

Posted: Wed Oct 31, 2007 20:15
by Kimple
reve wrote:Mittasitko strobolla toteutuvan sytkäennakon molemmilla järjestelmillä koko kierroslukualueen läpi? Kuulostaa äkkiseltään vähän siltä, että tuo kapasitiivinen sytytysyksikkö sytyttää eri kohdalla signaalia kuin entinen induktiivisesi (esim. nouseva vs. laskeva).
Tuota ei tullut tosiaankaan strobolla tarkistettua!. Täytyy tarkistaa kun seuraavaksi on koneen käynnistys käsillä. Tuo nousevan ja laskevan reunan valinta on mulle hiukan epäselvä.. Elikkä minkä mukaan tämä valinta tehdään!?. "Jostain" sain ohjeen että valitse nouseva.. Purkkina oli AEM:in twinfire, jonka jo kyllä vitutus päissäni myin pois :) . Sen kytkemiseenkään kun ei ollut oikeen mitään kunnon ohjetta. Tilalle on nyt tulossa M&W:n pro12 purkki johon löytyy sentään kytkentä ohjeetkin Hestecin tyyppiselle eculle.
Tuosta ennakosta vielä sen verran , että pudotin sitä asteissa muistaakseni 5 astetta ahdetulta alueelta siirryttäessä kapasitiiviseen järjestelmään. Mielestäni se on aika paljon,, eli vois kuvitella että siellä on tapahtunut jotain rajumpaa ennakoiden kanssa. Vaikka sitten tämän nousevan/laskevan reunan suhteen..
Seuraavaksi kyllä menen "rullille" kun konetta ruvetaan säätämään.

Ja kiitoksia kaikille valaisevista kommenteista :D

Posted: Wed Oct 31, 2007 20:39
by PQatPIT
Kimple wrote: "Jostain" sain ohjeen että valitse nouseva.. Purkkina oli AEM:in twinfire, jonka jo kyllä vitutus päissäni myin pois :) . Sen kytkemiseenkän kun ei ollut oikeen mitään kunnon ohjetta.
Hmm, eikö mun suomen kielellä kirjoitettu ohje ollutkaan riittävän selkeä?

Ainakin minä osaan ottaa sellaisen purkin käteen, katsoa että mikä dippi-kytkin on mikä ja kääntää sen tarvittaessa oikeaan asentoon. Minä ainakin neuvoin että jos signaali tulee suoraan Hesteciltä niin laita laskeva ja jos välissä on joku sytytysmoduuli, esim. Bosch -203 tai -200 niin laita nouseva. Muistaakseni mainitsin (en ole enää ihan varma) myös että ennakko pitää tarkastaa lampulla ja koko alueen läpi olevalla vaikka 10 asteen ennakkokartalla.

AEMin purkin mukana tulee ja myös inter-njetin ihmemaasta saa ladattua laitteen manuaalin. Se ei vaan ole suomeksi eikä savoksi eikä poriksi vaan englanniksi ja se on kirjoitettu kohtuullisen monipuoliseksi joten oletan että sen kuvalliset esimerkit olisivat ainakin auttaneet myös sinua.

M&W on varmasti myös hyvä, mutta vaihtamisen syynä lienee joku muu kuin ohjeiden puute ja "vitutus"?

OT: Jos itse olisin ollut M&W:n purkkia hankkimassa niin olisin valinnut nelikanavaisen mallin. Sillä olisi voinut ohjata yhteensä neljää puolaa, kukin omalle sylinterillensä ja silti ottaa signaalin Hesteciltä hukkakipinäsysteeminä (niin kuin neuvoin AEMinkin johto johdolta kytkemään). Tai käyttää vain kahta kanavaa (niinkuin AEMinkin kanssa olisi voinut) ja silloin kaksi kanavaa jää käyttämättä. Sitten ehkä kun myöhemmin olisi keksinyt laittaa vaikka V8-moottorin niin sytytyskanavien määrä olisi riittänyt sen moottorin ohjaamiseen hukkakipinäsysteemillä.

PQ

Posted: Wed Oct 31, 2007 20:48
by Kimple
PQatPIT wrote:
Kimple wrote: "Jostain" sain ohjeen että valitse nouseva.. Purkkina oli AEM:in twinfire, jonka jo kyllä vitutus päissäni myin pois :) . Sen kytkemiseenkän kun ei ollut oikeen mitään kunnon ohjetta.
Hmm, eikö mun suomen kielellä kirjoitettu ohje ollutkaan riittävän selkeä?

Ainakin minä osaan ottaa sellaisen purkin käteen, katsoa että mikä dippi-kytkin on mikä ja kääntää sen tarvittaessa oikeaan asentoon. Minä ainakin neuvoin että jos signaali tulee suoraan Hesteciltä niin laita laskeva ja jos välissä on joku sytytysmoduuli, esim. Bosch -203 tai -200 niin laita nouseva. Muistaakseni mainitsin (en ole enää ihan varma) myös että ennakko pitää tarkastaa lampulla ja koko alueen läpi olevalla vaikka 10 asteen ennakkokartalla.

AEMin purkin mukana tulee ja myös inter-njetin ihmemaasta saa ladattua laitteen manuaalin. Se ei vaan ole suomeksi eikä savoksi eikä poriksi vaan englanniksi ja se on kirjoitettu kohtuullisen monipuoliseksi joten oletan että sen kuvalliset esimerkit olisivat ainakin auttaneet myös sinua.

M&W on varmasti myös hyvä, mutta vaihtamisen syynä lienee joku muu kuin ohjeiden puute ja "vitutus"?

OT: Jos itse olisin ollut M&W:n purkkia hankkimassa niin olisin valinnut nelikanavaisen mallin. Sillä olisi voinut ohjata yhteensä neljää puolaa, kukin omalle sylinterillensä ja silti ottaa signaalin Hesteciltä hukkakipinäsysteeminä (niin kuin neuvoin AEMinkin johto johdolta kytkemään). Tai käyttää vain kahta kanavaa (niinkuin AEMinkin kanssa olisi voinut) ja silloin kaksi kanavaa jää käyttämättä. Sitten ehkä kun myöhemmin olisi keksinyt laittaa vaikka V8-moottorin niin sytytyskanavien määrä olisi riittänyt sen moottorin ohjaamiseen hukkakipinäsysteemillä.

PQ
No tuosta AEM:ista on tässä kuullut joka puolelta pelkkää p+skaa, niin en viitsi sen kanssa enää pelleillä. Ja ne sun ohjeet oli melko turhan päiväsiä.. Enkä ala tästä kinaamaan sun kanssa enempiä. Totesin tämän siinä vaiheessa kun et viitsinyt kertoa että tuo aem:i vaatii jonkun jännitteen rajoittimen tuohon herätevirta johdon väliin,eikä muuten löydy manuaalista mainintaa tuosta, vaikka olit sellaisen itsekin asentanut ,tai käskenyt asentaa, erääseen autoon. Kertoo aika paljon laitteen laadusta jollei se siedä autosta tulevaa 14 voltin jännitettä. Jos haluat tästä ottaa kantaa niin kirjota privaa..

Posted: Wed Oct 31, 2007 21:10
by Kimple
Tuosta neljä kanavaisesta M&Wn purkista ei ole mulle mitään hyötyä kun en kuitenkaan pysty puolia erikseen Hestecillä "ohjaamaan", vain hukkakipinällä. Vaikka sitten neljä puolaa olisikin.. Hinnassakin kuitenkin kun on aika paljon eroa.