Page 1 of 1

Sytytysennakon säätö

Posted: Tue Oct 23, 2007 17:31
by mista
Eli siis ongelma on ennakon säätö. Mulla on ajoituslamppu, jolla ollaan katottu ennakkoja ja koitettu megalta säätää niitä.

Lähtökohta oli se, että sytytys tapahtui 7 astetta ennen. Eli tunutis liian vähältä. Tämä siis kun konetta sahattiin käyntiin. Map näytti 100 ja bensarele irti, jotta saatais vain koitettua miten säätö toimii.

Sitten kun laitettiin taime based tai trigger return niin ajoitus muuttui, mutta kun esim. spark tablesta muuttaa lukuja kuinka radikaalisti tahansa niin ei tapahtu mitään. Sama tapahtui kun spark settingeistä trigger anglea säädettiin 60:stä johonkin 20 niin muuttui, mutta kun laittaa 40 niin on sama kuin 60.. Tuo tablen toimimattomuus lähinnä ihmetyttää.. Mitä siis teen väärin?

6-1 triggeripyörä ja hall anturi on ja boschin suorasytkäpuola wasted sparkkina. Generic wheel käytössä.

Tässä msq tiedostoni
http://kotisivu.dnainternet.net/a-talzi ... yntiin.msq

Posted: Tue Oct 23, 2007 20:49
by ArttuH
Ennakkotaulukko ei vaikuta starttauksen aikana ollenkaan, vasta sitten kun cranking RPM on ylitetty. Startin aikana ennakko riippuu siitä, mitä sytkän cranking-asetuksiin on laitettu. Time based-moodissa ennakon pitäisi olla se asetettu, trigger returnin kanssa ennakko riippuu suoraan trigger return pulssista.

Trigger angle-asetuksen omituisesta toiminnasta en osaa äkkiä sanoa mitään. Voi olla, että riittävästi poskellaan oleva arvo sotkee dwell-ajoituksen ja samalla sytkäennakon, tai ainakin lampun näyttämän.

Eli itse laittaisin ensin trigger anglen oikeaan arvoon ja sitten säätelisin cranking-asetuksilla ennakon sopivaksi starttauksessa. (Startissa ennakkoa ei yleensä tarvita juuri mitään, 0-10° on monesti ihan sopiva.) Sen jälkeen vaan rohkeasti yrittämään konetta käyntiin ja tutkimaan ennakoita käynnissä. Tuossakin voisi ensin kokeilla fixed angle-asetusta ja tarkistaa lampulla että ennakko on oikein. Sitten vasta ennakkotaulukon kimppuun.

Posted: Tue Oct 23, 2007 20:52
by mista
ArttuH wrote:Ennakkotaulukko ei vaikuta starttauksen aikana ollenkaan, vasta sitten kun cranking RPM on ylitetty. Startin aikana ennakko riippuu siitä, mitä sytkän cranking-asetuksiin on laitettu. Time based-moodissa ennakon pitäisi olla se asetettu, trigger returnin kanssa ennakko riippuu suoraan trigger return pulssista.

Trigger angle-asetuksen omituisesta toiminnasta en osaa äkkiä sanoa mitään. Voi olla, että riittävästi poskellaan oleva arvo sotkee dwell-ajoituksen ja samalla sytkäennakon, tai ainakin lampun näyttämän.

Eli itse laittaisin ensin trigger anglen oikeaan arvoon ja sitten säätelisin cranking-asetuksilla ennakon sopivaksi starttauksessa. (Startissa ennakkoa ei yleensä tarvita juuri mitään, 0-10° on monesti ihan sopiva.) Sen jälkeen vaan rohkeasti yrittämään konetta käyntiin ja tutkimaan ennakoita käynnissä. Tuossakin voisi ensin kokeilla fixed angle-asetusta ja tarkistaa lampulla että ennakko on oikein. Sitten vasta ennakkotaulukon kimppuun.
Onkos sulla kokemusta näistä megajutuista paljonkin? Ajattelin, että kiinnostaiskos tulla joskus kurkkaamaan tai säätämään tuota autoa.. korvausta vastaan toki.. Tampereelta kun olet.. :shock:

Posted: Wed Oct 24, 2007 6:47
by ArttuH
Onhan näitten kanssa tullut muutama vuosi sählättyä.

Voisi hyvinkin kiinnostaa tulla vilkaisemaan, muiden viritelmiä on aina ihan mielenkiintoista nähdä. Joutilasta aikaa vaan on tällä hetkellä valitettavan niukasti. Mutta saattaisi tuo jossain välissä onnistuakin. Pistä vaikka sähköpostia (arttuh<miuku>iki.fi), niin vatvotaan tarkemmin.