Page 1 of 1
Missä kaikki DIY kapasitiiviset viritelmät??
Posted: Sun Oct 21, 2007 15:36
by Sgaga
Eikö tosiaankaan kukaan ole tehnyt itse cdi purkkia megan tai jonkin
muun ohjainlaitteen perään? Eikai se nyt mitään avaruusteknologiaa ole
esim verrattuna megan koodipuoleen joka lähentelee henkimaailman asioita
4-kanavaiset vahvistimet kuitenkin maksavat vielä rahaa samoin kuin kunnon puolat..
kuuklettamalla löytyy mopoihin jotain kytkentöjä ja jopa eräs ohjelmoitava
systeemi mutta kun olisi tarve kunnon konkilla varustettuun 4 ja 6-kanavaiseen vahvistimeen, megalta liipaisu..
Nyt jotain ohjetta ja sassiin ettei tarvihe kaikkee alkaa itte kokeilemaan!
Posted: Sun Oct 21, 2007 21:13
by _P_
http://www.not2fast.com/ignition/cap-dis-ignit-cdi.pdf
Tuon joskus aiemminkin laittanut esille, muuta en ole yhtäkkiä löytänyt.
Se vaikein osa noissa on tuo hakkuri. Niissä mopedien kytkennöissä saadaan se iso jännite magneetolta helposti ilman hakkuria, sen takia niitä löytyy netistäkin helpommin.
Mutta ei tuollainen CDI poksin tekeminen mitenkään halpaa ole verrattuna neljään sytkäfettiin/IGBT. Puolathan pitää CDItä varten ostaa kuitenkin myös. Mutta toki tuollainen kiinnostaa ihan "muutenkin vain"...
edit: niin ja sitten on tämä MSDn reverse engineering raportti
http://www.dainst.com/info/circuits/msd6a_02.pdf
josta nyt näkee ettei ole ihan tämän vuosikymmenen tuotos.
Posted: Sun Oct 21, 2007 21:45
by Sgaga
Kiitoksia kovasti linkistä! tämä kytkentä on tullut jossain vastaan varmaan googletamalla.. täytyy alkaa kokeilemaan olisi kiva saada jotain laskukaavoja konkille multispark-variaatioille.. alkeellisen järkeilyn alla oli
kahdeksalle sylinterille oma lauta jossa tyristorit tai triakit vuoronperään
ajaisi kondensaattorin puolan ensiökäämiltä virtalähteeseen.. virtalähteessä
mahoton kondensaattoripatteri joka lataisi nopeasti puolakohtaisen kodensaattorin..
tiedossa oli tuo mopojen toimintaperiaate.. niissä aika simppeli kytkentä eikä
kipinätehotkaan päätä huimaa.. tarkoituksena ei siis ole päästä helpoimmalla
eikä halvimmalla vaan haetaan äärimmäistä kipinätehoa diy-vehkeenä ja
analogiatekniikalla. Kaikki ideat ja linkit tervetulleita!
Mietiskelin myös puolapattereiden tekoa jossain vaiheessa..ans kattoo..
Posted: Sun Oct 21, 2007 21:53
by Vauhtivaunu
Sgaga: käy kirjastosta kysymässä löytyykö Tekniikan Maailma nro 1 vuodelta 1971. Siitä otat kopion artikkelista "jokamiehen tyristorisytytys", jossa siis selvitetty kuinka rakentaa kapasitiivinen sytytys. Olen rakentanut kaksi purkkia ja toisella niistä on takanaan 15000km ilman ongelmia. TM:n ohjeissa oleva laite on vain yksikanavainen, mutta lisäämällä ohjainpiirejä ja kondensaattoreita, saa siitä rakennettua tarvitunlaisen.
Ps. tuossa uusimmassa, minkä tein, on 2uF edestä konkkia, jotka ladataan 400volttiin. Näyttäs kipinässä olevan voimaa. Eikä tee mieli ottaa näpeille

Posted: Sun Oct 21, 2007 22:01
by _P_
Sgaga wrote:Kiitoksia kovasti linkistä! tämä kytkentä on tullut jossain vastaan varmaan googletamalla.. täytyy alkaa kokeilemaan olisi kiva saada jotain laskukaavoja konkille multispark-variaatioille.. alkeellisen järkeilyn alla oli
kahdeksalle sylinterille oma lauta jossa tyristorit tai triakit vuoronperään
ajaisi kondensaattorin puolan ensiökäämiltä virtalähteeseen.. virtalähteessä
mahoton kondensaattoripatteri joka lataisi nopeasti puolakohtaisen kodensaattorin..
tiedossa oli tuo mopojen toimintaperiaate.. niissä aika simppeli kytkentä eikä
kipinätehotkaan päätä huimaa.. tarkoituksena ei siis ole päästä helpoimmalla
eikä halvimmalla vaan haetaan äärimmäistä kipinätehoa diy-vehkeenä ja
analogiatekniikalla. Kaikki ideat ja linkit tervetulleita!
Mietiskelin myös puolapattereiden tekoa jossain vaiheessa..ans kattoo..
No nyt kuullostaa jo mielenkiintoiselta!
Se konkkaan varautunut energia on (1/2)CV^2 ja noissa lukee MSDssa olevan 125mJ ja tuossa DIYssa 45mJ energiaa/kipinä. Jossain boschin cop-puolassa on tullut vastaan tuo sama 45mJ myös.
Suurempi jännitehän nostaa tuota energiaa neliöllisesti mutta samalla lisää jänniterasitusta puolille. MSDn kipinätehoa on käsittääkseni pidetty melko suurena ja siten riittävänä?
Joten olisiko 300V ja 3,3uF jo sopivasti
Ja jokaiselle puolalle oma konkka?
EDIT: saatko vauhtivaunu tuota TM:n artikkelia mihinkään esille?
Posted: Sun Oct 21, 2007 22:11
by Vauhtivaunu
EDIT: saatko vauhtivaunu tuota TM:n artikkelia mihinkään esille?[/quote]
Mulla ei oo skanneria. Mahdollisesti saisin skannattua kaverin luona.
Miten lie sitten nuo tekijänoikeuskysymykset, kun mulla on valokopio tuosta artikkelista. Kirjastosta kävin minäkin lehden kysymässä.
Voisin yrittää vääntää tuon kuvan "omin käsin" nettiin ja osaluettelot ja selvityksen, tuskin se sillon rikkoo mitään pykäliä tms.
Edittiä: TM:lla on netissä saatavilla vanhojen numeroiden artikkeleita. Maksua vastaan tosin, mutta maksaa se kirjastossa kopiointikin.
Linkki:
http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?p=1&y=1971
Posted: Mon Oct 22, 2007 9:22
by teg
Vauhtivaunu wrote:Ps. tuossa uusimmassa, minkä tein, on 2uF edestä konkkia, jotka ladataan 400volttiin. Näyttäs kipinässä olevan voimaa. Eikä tee mieli ottaa näpeille

Mitä puolia käytät?
Posted: Mon Oct 22, 2007 19:15
by Vauhtivaunu
teg wrote:
Mitä puolia käytät?
Toistaseksi Boschin "tavallisia". Paremman hyödyn tietysti sais jos käyttäs CDI-järjestelmälle suunniteltuja.
Laitoin tuosta TM:n kytkentäkaaviosta itse kötöstellyn piirroksen kuvablogiin.
Linkki
Posted: Tue Oct 23, 2007 21:26
by Sgaga
Hienoa että saadaan keskustelua aiheesta!
Eräs asia askarruttaa vain näissä kytkennöissä eli tyristori:han vetää
virtalähteen maihin jolloinka kondensaattorin varaama energia "purkautuu"
puolan ensiökäämin kautta.? Mitenkä onnistuisi monikanavaisena jos haluaisi
pitää virtalähteen kokoajan ylhäällä ja lisäksi omalla kondenraattoripatterilla. normaalitilassa puolakohtainen kondensaattori olisi "kiinni" virtalähteessä ja
sytytyshetkellä irroitettaisiin virtalähteestä samalla kun toinen tyristori vetäisi maahan. näin kondensaattorit varautuisi nopeasti ja sopivalla mitoituksella
tyristoritkaan ei joutuisi kovin koville.. korjatkaa ja valaiskaa jos olen ihan
hakoteillä...
EDIT: Kiitokset Vauhtivaunulle kötöstelystä.
Posted: Tue Oct 23, 2007 21:40
by _P_
Tarkoitatko tuon tapaista toteutusta mikä on tuossa DIY CDIssa toteutettu tuolla toisella half-bridge ajurilla?
Posted: Tue Oct 23, 2007 21:55
by Sgaga
Juu kyllä! siinähänse olikin valmiina.. Eikö tämänkaltainen sovellus olisi parempi monikanavaisessa systeemissä, virtalähde pääsisi vähemmällä kuormalla ja kaveriksi µfaradin kondensaattoreista kasattu tykistö
pienentämään jännitevaihteluita ja nopeuttamaan latailua, vai tuleeko tässä
semmoinen probleema että kipinä kipinä lentää aina kun rc-piiriä kytketään virtalähteeseen/maahan eli kun kondensaattori puretaan ja kun se ladataan..?
Posted: Tue Oct 23, 2007 22:08
by Smokie
http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Tuolta saa puolia edullisesti. Tuplapuola maksaa jotain 25 euroa. Jos laiskuus iskee niin valmiin boksinkin saa samasta osoitteesta, hinnat ei päätä huimaa.
Posted: Wed Oct 24, 2007 23:33
by joop
Testailtiin tänään veljen mopoon(RG250) jotain viritelmiä, CDI-boksi on omatekele jossa kapasitanssia 2uF verran ja ohjaus hoidettu megalla. Tuo suzukin oma CDI-käämi vaan antaa kiksillä polkaistessa senverran vähän jännitettä(n.30-50V) että kipinä on aika heikko ja tulpat kastuu helposti.
Ensin testattiin tuota TM:n systeemiä, siinä oli aluksi pieniä ongelmia nimittäin ensimmäinen kipinä oli hyvä(jännite konkissa n.250V), mutta sitten tuo multivibra lakkasi värähtelemästä. Joskus tuli useampikin kipinä mutta kun liipaisu sattuu oikeaan aikaan niin tuo lakkasi pelaamasta. Tästä ongelmasta selvisi kun vaihtoi vastuksia niin ettei R7 ja R8 ole ihan samankokoiset, liekkö noissa 70-luvun komponenteissa ollut isommat toleranssit

. Tehoa saatiin lisää pienentämällä vastusta R6 mutta silti sitä ei tuntunut olevan riittävästi, ensimmäinen kipinä hyvä mutta sitten jännite ei noussutkaan enää kuin muistaakseni johonkin 70V tms. eli tuo ei kykene varaamaan konkkia riittävän nopeasti. Saattaa hyvinkin johtua esim. käyttämästämme muuntajasta joka oli aika pienitehoinen.
Sitten kokeiltiin myös koekytkentäalustalle kasattua 555-piiriin perustuvaa boost-converteria. Tällä jännitettä tuli n.550V ja kipinä oli mahtava, ainoana haittapuolena tosin että se ei sammunut ollenkaan vaan paloi kimeän vingunnan säestämänä

. Velipoika sai aika hyvät tällitkin tuosta kun testattiin irtotulpilla. Ilmeisesti tuossa on toimintataajuus senverran korkea että konkat eivät ehdi tyhjentyä kokonaan ja tyristori jää johtavaan tilaan. Täytyy varmaan jatkokehitellä tuota niin että mega vetää boost converterin resetin hetkeksi päälle samalla kun liipaisee tyristorin.
Posted: Thu Oct 25, 2007 12:05
by Vauhtivaunu
joop wrote:
Tehoa saatiin lisää pienentämällä vastusta R6 mutta silti sitä ei tuntunut olevan riittävästi, ensimmäinen kipinä hyvä mutta sitten jännite ei noussutkaan enää kuin muistaakseni johonkin 70V tms. eli tuo ei kykene varaamaan konkkia riittävän nopeasti. Saattaa hyvinkin johtua esim. käyttämästämme muuntajasta joka oli aika pienitehoinen.
Minkälainen muuntaja oli käytössä? Mulla on 50VA:n 220/2x8v. Jännite nousee 350-400 volttiin, kun akkujännite on 12v. Kipinäteho on nelisylinterisessä autossa hyvä sinne minne auto kiertää eli 7000rpm. R6 ei ole edes tarpeellinen. Se on tarkoitettu tilanteisiin, joissa laturi jaksaa puskea yli 14v jännitteen.
Yksi konsti olisi kokeilla tekstissäkin mainittu rengassydänmuuntajan käyttö. Sopivan 220-240/2x8-2x9v toroidin löytäminen on vaan oma hommansa.
Posted: Thu Oct 25, 2007 14:47
by joop
Vauhtivaunu wrote:Minkälainen muuntaja oli käytössä? Mulla on 50VA:n 220/2x8v. Jännite nousee 350-400 volttiin, kun akkujännite on 12v. Kipinäteho on nelisylinterisessä autossa hyvä sinne minne auto kiertää eli 7000rpm. R6 ei ole edes tarpeellinen. Se on tarkoitettu tilanteisiin, joissa laturi jaksaa puskea yli 14v jännitteen.
Yksi konsti olisi kokeilla tekstissäkin mainittu rengassydänmuuntajan käyttö. Sopivan 220-240/2x8-2x9v toroidin löytäminen on vaan oma hommansa.
Muuntaja oli joku mikä ensimmäisenä romulaatikosta sattui käteen. En osaa sanoa tarkkaan mutta veikkaisin että voisi olla n.25VA, lisäksi siinä oli noiden 8V toisioiden lisäksi vielä muitakin toisioita eli ne on varmaan mitoitettu vieläkin pienemmille tehoille. Kokeiltiin myös niin että R6 oli kokonaan ohitettuna mutta se pahensi tuota multivibran sammumisongelmaa eli tuli yksi hyvä kipinä ja sitten ei enää mitään ennenkuin käyttää virrat pois. Voisihan tuota koittaa vielä katsella parempaa muuntajaa ja testata sillä. Toisaalta ei tuo boost-konvertterikaan minusta hullummalta vaikuttanut ja olisihan se ehkä vähän enemmän nykyaikaa, menisi pienempään tilaan, olisi kevyempi jne. Onneksi on koko talvi aikaa niin voi testailla kaikenlaista viritystä mitä nyt mieleen tulee.
Posted: Tue Jan 08, 2008 22:11
by olafu
Mopon magneetto vaan johonkin vesipumpun alle pyörimään uusilla staattorikäämeillä niin jää noi hakkurit pois.