Page 1 of 1

Sytytys pätkii

Posted: Fri Sep 28, 2007 18:43
by Andyks
Sytytys pätkii tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ikävästi..
Käytössä MS1. Välillä saa pätkimisen loppumaan säätelemällä dwell aikoja, mutta kun hetken ajaa saattaa taas alkaa sytkä pätkiä kunnolla.
Running dwelliä on kokeiltu välillä 1.5-4.0. Välillä dwelliä muuttamalla pätkiminen lakkaa ja välillä se taas saattaa alkaa uudestaan eikä lopu vaikka dwellin laittaisi takaisin asetukseen jossa se juuri toimi ok. Ajossa tuntuu pätkivän aina vaikka tyhjäkäynti olisi ok. Minimum dischargea on kokeiltu välillä 0.1-0.4, tässä sama homma että välillä kun arvoa nostaa pätkiminen lakkaa ja toimii ihan ok, ja välillä isoilla arvoilla kipinä heikkenee (?) ja kone tuntuu että seos syttyy huonosti ja kone ei käy hyvin. (ei siis pätki vaan käy vaan huonosti)
Sytytysyksikkö on Siemens S102020003, josta ei tahdo löytyä mistään mitään tietoa. Ja puolana yksikön päällä oleva alkuperäinen puola (ja jakajasytkä). Setti on vakio Volvo 440:stä (myös joissain relluissa käytetty paketti).
Voiskohan tuo Siemensin yksikkö olla myös dwellin säätävä ja siksi tuo megan dwell säätö tuntuu reagoivan oudosti, mutta luulisi että jos yksikkö säätää dwellin ei megan säätö vaikuttaisi mitään...?
Sytkän ohjaus on tarkistettu oikeinpäin ja ennakot pysyy paikallaan.

Itse meinasin yrittää vaihtaa sytytysyksikön perus boschilaiseen ja peruspuolaan. Mitä hyötyä/haittaa on dwellin säätävästä yksiköstä (esim. 139)?
Mikä olisi hyvä puola tuon kaveriksi? ihan vaan motonetista yleismallinen 16.50e maksava? vai onko nämä "uudet kuivat superpuolat" (esim biltema 19.90) parempia? max hintana puolalle voisi pitää n.60e. Ehdotuksia?

Posted: Fri Sep 28, 2007 23:37
by Vauhtivaunu
Minkäslainen se alkuperäinen virranjakaja on? Onko sen sisällä hall-anturi vai lukeeko anturi vauhtipyörää? Kun en noita rellukoneisia Volvoja oo tutkinu.

Posted: Sat Sep 29, 2007 6:09
by miki
139 moduli toimii ihan hyvin yleismallin kärjettömän puolan kanssa myös nuo kuivapuolatkin on todettu toimiviksi.

Posted: Sat Sep 29, 2007 9:19
by Andyks
Vauhtivaunu wrote:Minkäslainen se alkuperäinen virranjakaja on? Onko sen sisällä hall-anturi vai lukeeko anturi vauhtipyörää? Kun en noita rellukoneisia Volvoja oo tutkinu.
Vauhtipyörältä luetaan VR-anturilla 60-2 pyörää. Kierroslukutiedossa ei ole mitään piikkejä/hyppimisiä, eli tuskin vika on triggeripuolella.

Ja virranjakaja on pyörijä suoraan nokka-akselin päässä ja jakajankansi siinä päällä, eli ihan kiinteä.

Aloin tuossa kyllä miettiä, että eihän näillä samoilla osilla kyllä ollut ongelmia vanhan koneen ja vakio ecun kanssa, että onko sittenkään järkevää alkaa osia vaihtaa. Toisaalta tuo siemensin sytty-yksikkö on kyllä niin hämärä, että olisi hyvä saada jokin selkeämpi tilalle ja voi olla että kun alan ahtoja nostamaan (nyt vasta 0,2 baria käytössä kun ajellaan konetta sisään) niin alkaa kipinä hiipua... Tosin nyt ei ole mitään ongelmia kipinän kanssa vedoissa eikä korkeammilla kierroksilla.

Posted: Sat Sep 29, 2007 9:30
by teg
Olethan varma että sytkän inverted/noninverted on oikein päin? Laita kiinteä ennakko ja katso pysyykö merkki paikoilaan kierroksilla vauhtipyörällä.

Posted: Sat Sep 29, 2007 9:32
by Andyks
teg wrote:Olethan varma että sytkän inverted/noninverted on oikein päin? Laita kiinteä ennakko ja katso pysyykö merkki paikoilaan kierroksilla vauhtipyörällä.
Ekassa viestissä jo sanoin että "sytkän ohjaus on oikeinpäin ja ennakot pysyvät paikallaan".. Eli on tarkistettu.. aluksi tämä oli väärinpäin ja herätti ihmetystä, mutta nyt on kunnossa.

Posted: Sat Sep 29, 2007 9:37
by teg
Hups.. missasin tuon rivin.

Lämpeneekö sytkäyksikkö? Lämpenisikö kenties megassa se transistori joka ohjaa tuota sytkäyksikköä?

Posted: Sat Sep 29, 2007 10:20
by Andyks
teg wrote:Hups.. missasin tuon rivin.

Lämpeneekö sytkäyksikkö? Lämpenisikö kenties megassa se transistori joka ohjaa tuota sytkäyksikköä?
Sytkäyksikkö ei lämpene. Transistoria en ole kokeillut.. täytynee kokeilla joskos siihen pääsisi käsiksi.. Sytkän ohjaus on LED17..

Aluksi tuo sytkäyksikkö kyllä kävi todella kuumana kun sytkä ohjaus oli väärinpäin, oliskohan ottanu itteensä?

Täytynee kattella vaikka ajoituslampulla kaikki tulpanjohdot läpi, että pätkiikö vain jokin pytyistä tms. Ja jos kaverilta sais skooppia lainaan niin vois kattoa pätkiikö sytkäyksikön ohjauspulssit.

Mikäs olisi muuten halvin tapa toteuttaa CDI sytkä.. olisi ainakin kipinässä voimaa enemmän. Selviääkö MSD 6:sta halvemmalla? Mitä tuo MSD perus 6A malli muuten maksaa ja kuka sitä myy..? 6AL on runsaan 200e, mutta eipä tuolla L mallin rajoitintoiminnoilla yms ole mitään virkaa megan kanssa. Saisikos jostain vakioautosta CDI kamat siirreltyä...?

Posted: Sat Sep 29, 2007 13:33
by Vauhtivaunu
Jos se inverted/non-asetus on ollut väärinpäin niin on suuri vaara, että sytkäyksikkö on ottanut itseensä. Ainakin boschin 200-loppunen kyrvähtää nopeasti, jos asetus on väärin. nimim. kokemusta on :oops: Tuollanen MSD tai muu CDI-boksi (AEM,mallory,crane tms.) on oikotie onneen. Kipinän teho varsinkin ahdetuissa koneissa on paljon suurempi ja vakaampi esim. akkujännitteen vaihdellessa. Tuollaisen kondensaattorisytytysboksin pystyy tekemään itsekin, jos on taitoa. Ohjeet löytyy esim. TM nrosta 1 vuodelta 1971 :D

Posted: Sat Sep 29, 2007 15:41
by Andyks
Vauhtivaunu wrote:Jos se inverted/non-asetus on ollut väärinpäin niin on suuri vaara, että sytkäyksikkö on ottanut itseensä. Ainakin boschin 200-loppunen kyrvähtää nopeasti, jos asetus on väärin. nimim. kokemusta on :oops: Tuollanen MSD tai muu CDI-boksi (AEM,mallory,crane tms.) on oikotie onneen. Kipinän teho varsinkin ahdetuissa koneissa on paljon suurempi ja vakaampi esim. akkujännitteen vaihdellessa. Tuollaisen kondensaattorisytytysboksin pystyy tekemään itsekin, jos on taitoa. Ohjeet löytyy esim. TM nrosta 1 vuodelta 1971 :D
Tuossa siemensin yksikössä on kyllä todella suuri jäähdytyselementti ja pultattuna suoraan runkoon vielä lisäksi, mutta voihan se silti olla ottanut itseensä, oli se kyllä sen verran polttavan kuuma.

MSD taitaa maksaa vähintään sen 200e.. muista en edes hintoja löytänyt mutta taitaa olla vielä kalliimpia?
Tuollainen tee-se-itse härveli kyllä onnistuu rakentaa, jos vaan kytkistä ja tietoa jostain löytyy. Hyvä jos 5vuotta vanhat TM:t on tallessa.. ;) eikä kyllä ollut kestotilaustakaan voimassa yli 10v ennen syntymääni :D. Eikä taida noin vanhoja löytyä TM:n nettiarkistoista? PDF:ää tarjolla jollain...?

Posted: Sat Sep 29, 2007 17:02
by _P_
http://www.not2fast.com/ignition/cap-dis-ignit-cdi.pdf

Onkohan vaan tuossa wanhassa TM:ssä ollut tarkoitettu autokäyttöön se CDI, lähinnä vaan sitä haen takaa että kuinka tuo monisataavolttinen jännite oli siinä artikkelissa saatu?

Re: Sytytys pätkii

Posted: Sun Aug 03, 2008 21:18
by Tamariini
Andyks wrote:Sytytys pätkii tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ikävästi..
Käytössä MS1.
Sama vika mulla. Kiihdytyksessä ei mitään hätää ja vehkeet pelaa niinkuin pitää mutta tasakaasulla ajellessa pätkii ihan ilman mitään sääntöä..

Triggerointi vaikuttais pelaavan ihan ok, logista ei näe pätkimistä kierrosluvussa, mutta pätkimisen aikaan auton kiekkamittari sekoaa täysin, eli mega jostain syystä jättää kipinää välistä koska kiekkamittari saa tietonsa puolalta? led17 ohjaa sytkää. myös ledi lopettaa vilkkumisen kun pätkäisee.

Onko jollain ehdotuksia mistä vikaa lähtisi etsimään?

Asetuksia olen yrittänyt käännellä suuntaan ja toiseen mutta ei vaikutusta :oops:

Luulin jo keksineeni syyn pätkimiseen kun logista hoksasin että TPS-anturi antaa piikkejä ja laittaa maksimit kiihytysrikastukset peliin, mutta vaihdoin "RPM-based" moodiin ja otin koko TPS potikan pois ja sama homma jatkuu... Konstit loppuu.

kokoonpano: honeywellin hall-anturi kampuralla 12-1 pyörän kanssa ja partcon v2.2 lankulla hallin vaatimat muutokset, yksikkönä boschin 139-loppuinen. sytkälähtönä led17.

Re: Sytytys pätkii

Posted: Sun May 09, 2010 15:40
by Tamariini
Tamariini wrote:
Andyks wrote:Sytytys pätkii tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ikävästi..
Käytössä MS1.
Sama vika mulla. Kiihdytyksessä ei mitään hätää ja vehkeet pelaa niinkuin pitää mutta tasakaasulla ajellessa pätkii ihan ilman mitään sääntöä..

Triggerointi vaikuttais pelaavan ihan ok, logista ei näe pätkimistä kierrosluvussa, mutta pätkimisen aikaan auton kiekkamittari sekoaa täysin, eli mega jostain syystä jättää kipinää välistä koska kiekkamittari saa tietonsa puolalta? led17 ohjaa sytkää. myös ledi lopettaa vilkkumisen kun pätkäisee.

Onko jollain ehdotuksia mistä vikaa lähtisi etsimään?

Asetuksia olen yrittänyt käännellä suuntaan ja toiseen mutta ei vaikutusta :oops:

Luulin jo keksineeni syyn pätkimiseen kun logista hoksasin että TPS-anturi antaa piikkejä ja laittaa maksimit kiihytysrikastukset peliin, mutta vaihdoin "RPM-based" moodiin ja otin koko TPS potikan pois ja sama homma jatkuu... Konstit loppuu.

kokoonpano: honeywellin hall-anturi kampuralla 12-1 pyörän kanssa ja partcon v2.2 lankulla hallin vaatimat muutokset, yksikkönä boschin 139-loppuinen. sytkälähtönä led17.
edelleen painin saman ongelman kanssa, auton kanssa kyllä pärjää kun on pääosin ratakäytössä. Siirtymät radalla/takaisin on tuskasia ja en vikaa tunnu löytävän. alle 3000rpm toimii ok, sitten alkaa pätkimään. Ja täyskaasulla ei mitään ongelmaa.

Mistä tämä voisi johtua? Tuon piikkiä antavan TPS-anturin vaihdoin uuteen, piikit loppuivat mutta pätkiminen ei.

Posted: Thu May 13, 2010 12:52
by Tamariini
Itse itselleni vastaten, oli ihan "fyysinen vika". Ilmeisesti päässyt käymään niin että kipinä pääsi jakajassa hyppimään väärään paikkaan maksimiennakoilla, ajoitus ei ollut ihan ok.

Jakajaa kääntämällä korjaantui.

Taas mennään.

Posted: Tue Aug 31, 2010 15:47
by Jonzge
Saman tyylistä vikaa täälläkin. Kokoonpano:
- Ahdettu neloskone(BMW m10)
- MS1
- 12-1 trikkeri
- Honeywell HALL
- BIP 373-sytkäkivi boksissa
- Jakaja
- Joku bmw:n vakio boschin puola

Eli tasakaasulla ajaessa pieni nykiminen vaivaa. Lisäksi tyhjäkäynti epätasaista ja lampulla havaittavissa sytkäkatkoksia + ennakko hyppii noin 5 asteen verran vaikka asetettu kiinteäksi, tasoittuu heti kun antaa kaasua. Kiihdyttäessä vetää tasaisesti.

Ei kierrosluku tai tps piikkejä, eikä resettejä. Eri tulpan kärkivälejä ja dwell aikoja kokeiltu. Running dwell kokeiltu 2.0-3.8ms, min discharge 0.1-0.5ms. Välillä dwellin muuttamisen jälkeen tuntuu pelaavan paremmin mutta palautuu aikalailla samaan pisteeseen.

Mistäköhän vikaa lähtis etsimään? Tuli mieleen, että sytkäkivelle puolan -navalta tuleva ja sytkäkiveltä maihin menevä johto menee saman liittimen(dp37?) kautta kuin kaikki muutkin johdot. Voisiko aiheuttaa häiriötä? Edellisessä boksissa oli puolan ohjaus vedetty paksummalla johdolla erikseen.