Page 1 of 1

Lambda sekoaa

Posted: Fri Sep 21, 2007 21:45
by mikko80
Olen tuossa nyt vähän säädellyt ja ajanut testiajoa. Lokissa näkyy lambdalla epämääräinen sekoaminen. Onko ihan ominaisuus että "isoilla" kierroksilla lakkaa näyttämästä järkeviä?
Anturina siis innovate LC-1.

Loki ja kuva tilanteesta löytyy:
http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/log_1.png
http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/datalog_1.xls

Posted: Fri Sep 21, 2007 22:34
by Höylä
mulle tulis mieleen tälläinen hyvin yksinkertainen syy lambdan sekoamiseen, eli voisko yksinkertaisesti olla syynä huonot kytkennät megan ja lambdan välisissä johdoissa :roll: varsinkin, kun nuo lambdan arvot sekoamistilanteessa eivät ole mistään kotoisin... tutkisin itse ensimmäisenä kaikki LC-1 ja megan johdotukset.

ja missään tapauksessa tuo ei ole ominaisuus, vaan merkki jostain viasta järjestelmässä...

Posted: Sat Sep 22, 2007 9:03
by Turbiini
En jaksanu latailla lokia mutta kuvasta epäilisin että lc1- menee häiriötilaan. Ja ainakin omassa viritelmässä sitä tapahtui pätkittäin jos akku jännite heilahteli.

Posted: Mon Sep 24, 2007 13:39
by mikko80
Homma selvis. Lambda skaalattu 10=0v, 20=5v. Menee alle 10 niin tippuu siitä näyttämä lokissa nollaan. Eli ei näytä rikkaampaa kuin 10.0AFR. On muutenkin rikkaalla, et säädetään kun keretään ja kokeillaan..

Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?

Posted: Mon Sep 24, 2007 15:22
by PQatPIT
mikko80 wrote: Mites kun säädetään kylmäkäynti rikastusta niin millasille AFR lukemille on suositeltavin?
Riippuu paljon moottorista ja tapauksesta.

Yleisesti ajatellen laita se niin laihalle kuin millä se vielä käy asiallisesti, ja siitä vaikka pilkku kaksi tai pilkku kolme paksummalle niin se on siinä. Sitten kun keli muuttuu niin se pitää muutaman kerran tarkistaa ja kenties muuttaa mutta tuskin enää kaukana.

Jos moottori on on siis tuollainen sigussa mainittu ikikautinen maamoottorin sukulainen :-) niin jotain 13 : 1 tuntumassa lienee ok. Mulla oli Opelin 2.0 OHC:sen kanssa 13,7 - 13,8 ok, siitä kun meni 14,0 - 14,2 niin rupesi hiukan empimään. Moottorin lämpö silloin jotain alle 10 C, ja sen yläpuolella tuo 14, 2 ja ohuemmalle oli ok. Pakkasella eli alle -10 C 13,0 - 13,2 tuntui toimivan. Alin lämpö missä käynnistyksiä tapahtui oli -25 C ja siellä mentiin johonkin 12 tuntumaan, siinä lämpötilassa ei enää numerot sinänsä kiinnostaneet vaan se että ei itse paleltunut...

Joku moderni 4- tai 5-venttiilikansi ja muutenkin hyvällä palotilalla oleva moottori toimii esim. 15:a ok. Kokeilua ja taas kokeilua niin kyllä se siitä.


PQ

Posted: Tue Sep 25, 2007 20:31
by teg
PQatPIT wrote: Joku moderni 4- tai 5-venttiilikansi ja muutenkin hyvällä palotilalla oleva moottori toimii esim. 15:a ok. Kokeilua ja taas kokeilua niin kyllä se siitä.
Mulla ihan opelin OHV 1.2 kylmällä moottorilla näillä keleillä cruisinkivauhdissa 15. Kuumana 16-17.

Posted: Tue Mar 04, 2008 21:40
by Teeli
Onko joku tutkinut miten "overlapping" eli imu- ja pakoventtiilin yhteinen aukioloaika vaikuttaa lambda arvoon? Luulisi sen sekoittavan lambdan ainakin turbo moottoreissa...?

Posted: Thu Mar 06, 2008 0:25
by Benkku
Teeli wrote:Onko joku tutkinut miten "overlapping" eli imu- ja pakoventtiilin yhteinen aukioloaika vaikuttaa lambda arvoon? Luulisi sen sekoittavan lambdan ainakin turbo moottoreissa...?
Mitäs se 'turbo' siihen läpihuuhtelevaan seokseen vaikuttaa - ei yhtään mitään.

Kaikki riippuu ohjaimen mahdollisuuksista esim. onko mahdollista asettaa ns. lambda-ikkuna (= mittaukset kampikulman funktiona/pakotahdin aikana), josta näytteet kerätään - mikäli näin niin overlapin läpihuuhtelulla ei ole merkittävää eroa todelliseen.

Posted: Thu Jul 10, 2008 14:25
by cybo
Laajakaistalla voi myös tulla vastaan sellainen tilanne että kun anturi on herkkä se haistaa pakokaasusta myös palamattoman polttoaineen joka ilmenee laihana seoksena.

Eli tulppavika, venttiilivika aiheuttaa laihan seoksen.
Ahdetussa palamatonta polttoainetta täyskaasulla voi olla pakokaasun joukossa vaikka kone olisi kunnossa, varsinkin punarajan tuntumassa.

Innovatea (ainakin) voi säätää siten että muuttaa arvojen lukemisen instantista vaikka 1/3sec arvoon, se poistaa 1 sylinterin temppuilun muttei sekään auta jos palamatonta menee putkeen tuutin täydeltä.