Page 1 of 1

Volvo 244 B21ET megasquirt ei löydy tyhjäkäyntiä

Posted: Fri Sep 21, 2007 19:48
by mista
moo.

Eli oli ensin ongelmia megan sekoilun kanssa, mutta ne sain korjattua. Nyt on ongelma se, että auto sahaa reippaasti, mutta ei edes lupaa mitään. Tasainen sahaus eikä mitään elämää.

Paljonkohan pitäisi bensanpaineiksi säätää?
Olisikos jollain olemassa jotain peruskarttoja olemassa tämäntyyppisen koneen käyntiin saamiseksi.

Kokoonpanona siis 4-syl 2.1l moottori, 8v kannella. Fuelregulator, Garret T04, 1000cc suuttimet, Bosch suorasytkäpuola ja kivet. Tehotavoite 300 - 400hp.. Ja oikea tavoite 400hp tai yli.. En tiedä mitä muuta pitäisi mainita. Megalla ohjataan siis bensaa ja sytkää.

Bensaa tulee se on testattu ja kipinääkin tulee. Välillä kun lyö sähköt päälle autoon ja mega antaa sen alkukipinän niin kuuluu mossahdus..

Kone tosiaan pyörii hyvin, mutta uskoisin asetuksissa olevan vikaa..

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :twisted:

Posted: Fri Sep 21, 2007 20:24
by Vauhtivaunu
Oletko katsonut ajoituslampulla, että kipinät tulevat suunnilleen oikeaan aikaan. Minkälainen triggaus sulla on? Mitkä sytytysyksiköt (kolme viimestä nroa)?

Posted: Fri Sep 21, 2007 20:45
by mista
Vauhtivaunu wrote:Oletko katsonut ajoituslampulla, että kipinät tulevat suunnilleen oikeaan aikaan. Minkälainen triggaus sulla on? Mitkä sytytysyksiköt (kolme viimestä nroa)?
Kivet on
IG-H004H Vastaa Bosch 0 227 100 139, 1 227 022 008
Triggeripyörä on kamputalta 6-1 ja anturina HALL

Ajoituslamppua ei olla vielä käytetty.

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Mon Sep 24, 2007 17:43
by Masa_P
mista wrote:moo.

Eli oli ensin ongelmia megan sekoilun kanssa, mutta ne sain korjattua. Nyt on ongelma se, että auto sahaa reippaasti, mutta ei edes lupaa mitään. Tasainen sahaus eikä mitään elämää.

Paljonkohan pitäisi bensanpaineiksi säätää?
Olisikos jollain olemassa jotain peruskarttoja olemassa tämäntyyppisen koneen käyntiin saamiseksi.

Kokoonpanona siis 4-syl 2.1l moottori, 8v kannella. Fuelregulator, Garret T04, 1000cc suuttimet, Bosch suorasytkäpuola ja kivet. Tehotavoite 300 - 400hp.. Ja oikea tavoite 400hp tai yli.. En tiedä mitä muuta pitäisi mainita. Megalla ohjataan siis bensaa ja sytkää.

Bensaa tulee se on testattu ja kipinääkin tulee. Välillä kun lyö sähköt päälle autoon ja mega antaa sen alkukipinän niin kuuluu mossahdus..

Kone tosiaan pyörii hyvin, mutta uskoisin asetuksissa olevan vikaa..

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :twisted:
Kastelisiko tulpat?? Mulla saman tapainen ongelma kun eka kertaa yritetiin käyntiin, lähes samalla kokoon panolla. Bensapaineet on mulla 3bar.

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Mon Sep 24, 2007 18:11
by mista
Masa_P wrote:
mista wrote:moo.

Eli oli ensin ongelmia megan sekoilun kanssa, mutta ne sain korjattua. Nyt on ongelma se, että auto sahaa reippaasti, mutta ei edes lupaa mitään. Tasainen sahaus eikä mitään elämää.

Paljonkohan pitäisi bensanpaineiksi säätää?
Olisikos jollain olemassa jotain peruskarttoja olemassa tämäntyyppisen koneen käyntiin saamiseksi.

Kokoonpanona siis 4-syl 2.1l moottori, 8v kannella. Fuelregulator, Garret T04, 1000cc suuttimet, Bosch suorasytkäpuola ja kivet. Tehotavoite 300 - 400hp.. Ja oikea tavoite 400hp tai yli.. En tiedä mitä muuta pitäisi mainita. Megalla ohjataan siis bensaa ja sytkää.

Bensaa tulee se on testattu ja kipinääkin tulee. Välillä kun lyö sähköt päälle autoon ja mega antaa sen alkukipinän niin kuuluu mossahdus..

Kone tosiaan pyörii hyvin, mutta uskoisin asetuksissa olevan vikaa..

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :twisted:
Kastelisiko tulpat?? Mulla saman tapainen ongelma kun eka kertaa yritetiin käyntiin, lähes samalla kokoon panolla. Bensapaineet on mulla 3bar. Tässä olisi bensa kartta millä pitäisi lähteä käyntiin:http://s151.photobucket.com/albums/s155 ... kartta.jpg
Suuttimien koko ja montakos ruiskutusta per engine cycle? Aika isoja lukuja ainakin mulle tonnisille ja kaks ruiskutusta..

Laitas muutenkin capturoinnit perusasetuksista vaikka privana jos vaan viitsit..

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Mon Sep 24, 2007 18:43
by Masa_P
998cc suuttimet ja kaksi.

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Mon Sep 24, 2007 20:06
by mista
Masa_P wrote:998cc suuttimet ja kaksi.
Tässä mun peruasetukset yms kokeilut

http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/mega/

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Mon Sep 24, 2007 21:05
by Masa_P
Laitoin privaa

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Sep 25, 2007 5:09
by mista
Masa_P wrote:Laitoin privaa
ei näy..

koitas alex_t33@hotmail.com

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Sep 25, 2007 10:42
by Masa_P
mista wrote:
Masa_P wrote:Laitoin privaa
ei näy..

koitas alex_t33@hotmail.com
http://s151.photobucket.com/albums/s155/Masa_P/kartat/

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Sep 25, 2007 19:48
by mista
Masa_P wrote:
mista wrote:
Masa_P wrote:Laitoin privaa
ei näy..

koitas alex_t33@hotmail.com
http://s151.photobucket.com/albums/s155/Masa_P/kartat/
mikäs triggeripyörä sulla on kun toi ongle on 5?

bensakartan luvutkin näyttää suurilta. Tuntuu, että kun 100kpa noin 500RPM mulla on luku 20 niin starttaa ja kun on 40 niin ei toivoakaan..

Auto saatiin käymään kaasulla muttei tyhjäkäyntiä. Sytkän asetukset oli aivan päin helvettiä. Nyt käy jos polkee kaasua, mutta ei tyhjäkäyntiä ollenkaan.

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Sep 25, 2007 22:16
by Masa_P
mista wrote:
mikäs triggeripyörä sulla on kun toi ongle on 5?

bensakartan luvutkin näyttää suurilta. Tuntuu, että kun 100kpa noin 500RPM mulla on luku 20 niin starttaa ja kun on 40 niin ei toivoakaan..

Auto saatiin käymään kaasulla muttei tyhjäkäyntiä. Sytkän asetukset oli aivan päin helvettiä. Nyt käy jos polkee kaasua, mutta ei tyhjäkäyntiä ollenkaan.
B230K moottorista virranjakaja jossa on hall-anturi ja trikkeri.
Kaveri teki mulle noi kartat ja muutkin asetukset kohdalleen, tyhjäkäynti seillaa mulla hieman noillakartoilla. Nyt ei ole pääsyt säätelemään viimeisiä tehoja irti kun hajos vaihdelaatikko huomenna laitan uuden laatikon niin pääsee hieno säätämään.

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Wed Sep 26, 2007 7:22
by mista
Masa_P wrote:
mista wrote:
mikäs triggeripyörä sulla on kun toi ongle on 5?

bensakartan luvutkin näyttää suurilta. Tuntuu, että kun 100kpa noin 500RPM mulla on luku 20 niin starttaa ja kun on 40 niin ei toivoakaan..

Auto saatiin käymään kaasulla muttei tyhjäkäyntiä. Sytkän asetukset oli aivan päin helvettiä. Nyt käy jos polkee kaasua, mutta ei tyhjäkäyntiä ollenkaan.
B230K moottorista virranjakaja jossa on hall-anturi ja trikkeri.
Kaveri teki mulle noi kartat ja muutkin asetukset kohdalleen, tyhjäkäynti seillaa mulla hieman noillakartoilla. Nyt ei ole pääsyt säätelemään viimeisiä tehoja irti kun hajos vaihdelaatikko huomenna laitan uuden laatikon niin pääsee hieno säätämään.
Saatiin eilen auto tähän malliin:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... CT5846.flv

Laitoin vaan generic wheelin päälle ja siihen trigger positionit niin alkoi käymään, kun starttasi ja painaa kaasua.

Huom. ei ole pakoputkea paikalla siitä traktorin äänet

uusia asetuksia
http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/mega/

huoma bensa ja sytkä on vaan jokseenkin laiteltu 100kpa alueelle 500 - 1500rpm

Posted: Thu Sep 27, 2007 9:27
by teg
- Käännäppäs moottori 1 sylinterin YKK:n ja katso monennenko hampaan kohdalla HALL-anturi on?

- Mihin lähtöihin hukkakipinäpuolat on kytketty? Pitäisi olla LED17 ja LED19

- Laita MSQ-tiedostosi jonnekkin saataville

LUE TÄMÄ SIVU:

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Jos nuo nyt ensin käyt läpi, niin pääset eteenpäin ja laitat nuo tarvittavat tiedot tänne, niin joku voi auttaa ongelmassasi. Minä ainakin voin yrittää :)

Posted: Thu Sep 27, 2007 16:32
by mista
teg wrote:- Käännäppäs moottori 1 sylinterin YKK:n ja katso monennenko hampaan kohdalla HALL-anturi on?

- Mihin lähtöihin hukkakipinäpuolat on kytketty? Pitäisi olla LED17 ja LED19

- Laita MSQ-tiedostosi jonnekkin saataville

LUE TÄMÄ SIVU:

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Jos nuo nyt ensin käyt läpi, niin pääset eteenpäin ja laitat nuo tarvittavat tiedot tänne, niin joku voi auttaa ongelmassasi. Minä ainakin voin yrittää :)
YKK:ssa on tiggeri toinen hammas anturilla. Tämän olen jo asentanut gereric asetuksiin. Positionit on siis laitettu myös.

LED17 ja 19 on tosiaan myös kytketty käyttöön.

Tänään kävin ostamassa laajakaistalambdan

http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/mega/
Täällä uusia noita kuvia megasta

Posted: Sat Sep 29, 2007 20:09
by mista
Nyt sen verran lisätietoa, että auto ei meinaa käydä ollenkaan alle 2000rpm, mutta siitä ylöspäin voi veivata melkolailla.. ei ongelmia.

Mikähän mahtaa olla lääkkeenä tyhjäkäyntiin? Nokkana siis crane 290 - asteinen nokka reilu 11mm nostolla ja suuttimina 1000cc suuttimet.. Nuo varmaan vaikuttaa tuohon aikalailla..

Posted: Sat Sep 29, 2007 20:40
by Ruuttana
Asetuksista sen verran että ruiskutusten määräks vois laittaa simultaneous 1 tai alternating 2. Parantas jonki verran tyhjäkäyntiseoksen säätötarkkuutta. Kahdella simultaneous suihkauksella saattaa mennä aukioloaika niin pieneks että suuttimen toiminta menee epämääräseks (tai ei aukee ollenkaan) matalilla kierroksilla. Sanoisin että bensanvähyydestä se johtuu jos ei lähde käyntiin tai pysy käynnissä

Itellä battery voltage correctionin arvona toimii paremmin 0,1

Kireän nokan tuomiin ongelmiin tyhjäkäynnillä voi kokeilla rikastamista siihen pisteeseen että käynti muuttuu paksuks ja vähän laihemmalle...vinokonehan tykkää bensasta muutenki. Tulpat ei kuitenkaan silloin kestä montaa epäonnistunutta starttia kastumatta. Tyhjäkäynnin nostoa korkeemmalle voi myös kokeilla tasoittuuko.

Posted: Sun Sep 30, 2007 15:16
by mista
Ruuttana wrote:Asetuksista sen verran että ruiskutusten määräks vois laittaa simultaneous 1 tai alternating 2. Parantas jonki verran tyhjäkäyntiseoksen säätötarkkuutta. Kahdella simultaneous suihkauksella saattaa mennä aukioloaika niin pieneks että suuttimen toiminta menee epämääräseks (tai ei aukee ollenkaan) matalilla kierroksilla. Sanoisin että bensanvähyydestä se johtuu jos ei lähde käyntiin tai pysy käynnissä

Itellä battery voltage correctionin arvona toimii paremmin 0,1

Kireän nokan tuomiin ongelmiin tyhjäkäynnillä voi kokeilla rikastamista siihen pisteeseen että käynti muuttuu paksuks ja vähän laihemmalle...vinokonehan tykkää bensasta muutenki. Tulpat ei kuitenkaan silloin kestä montaa epäonnistunutta starttia kastumatta. Tyhjäkäynnin nostoa korkeemmalle voi myös kokeilla tasoittuuko.
kiitos vinkeistä. Kokeilen noita. Kertokaa ihmeessä lisääkin jos jollekkin tulee mieleen

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Oct 02, 2007 6:55
by reve
Näistä kuvista hyppii seuraavat ainakin minun silmille:

-sytkää voisi olla tyhjäkäynnillä ~20-25 astetta tuolle puristussuhteelle ja nokalle (kai trigger angle on säädetty oikeaksi strobolla? )

-injections per engine cycle pitää olla 1 noin isoilla suuttimilla, muuten aukioloaika menee liian lyhyeksi

-tonniset suuttimet ovat yleensä matalaohmiset, mutta sinulla ei ole pwm päällä. Onko siellä käytössä esivastukset? Itse Käyttäisin mielummin pwm:ää ilman esivastuksia. Esivastusket hidastavat turhaan suuttimien aukeamista ja isoilla suuttimilla tyhjäkäynnin saaminen menee vaikeaksi

-fuel ve on aika reilu, mutta noin raju nokka noin alhaisella puristussuhteella voi kyllä vaatia sen

-wheel decoder routine 024s9-style toimii harvahampaisella rattaalla yleensä paremmin kuin tuo 025 style

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Oct 02, 2007 15:50
by mista
reve wrote:
Näistä kuvista hyppii seuraavat ainakin minun silmille:

-sytkää voisi olla tyhjäkäynnillä ~20-25 astetta tuolle puristussuhteelle ja nokalle (kai trigger angle on säädetty oikeaksi strobolla? )

-injections per engine cycle pitää olla 1 noin isoilla suuttimilla, muuten aukioloaika menee liian lyhyeksi

-tonniset suuttimet ovat yleensä matalaohmiset, mutta sinulla ei ole pwm päällä. Onko siellä käytössä esivastukset? Itse Käyttäisin mielummin pwm:ää ilman esivastuksia. Esivastusket hidastavat turhaan suuttimien aukeamista ja isoilla suuttimilla tyhjäkäynnin saaminen menee vaikeaksi

-fuel ve on aika reilu, mutta noin raju nokka noin alhaisella puristussuhteella voi kyllä vaatia sen

-wheel decoder routine 024s9-style toimii harvahampaisella rattaalla yleensä paremmin kuin tuo 025 style
Strobo on vasta hankinnassa, joten en ole vielä aivan vimpan päälle tarkistanut. Täytynee hakea heti kun tili tulee motonetistä jonkinlainen.

Injetctioni täytyy siis korjata heti kun menen tallille.

Mulla on 25W 4,7ohm alumiinikuoriset vastukset noille suuttimille..

Mitäs nuo wheel decoder routinet muuten edes tarkoittaa? Onkos jossain tarkempaa selostetta..

Kiitos Reve neuvoista.

Re: Volvo 244 B21ET megasquirt ei käynnisty

Posted: Tue Oct 02, 2007 20:48
by Tapsa84
mista wrote:
reve wrote:
Näistä kuvista hyppii seuraavat ainakin minun silmille:

-sytkää voisi olla tyhjäkäynnillä ~20-25 astetta tuolle puristussuhteelle ja nokalle (kai trigger angle on säädetty oikeaksi strobolla? )

-injections per engine cycle pitää olla 1 noin isoilla suuttimilla, muuten aukioloaika menee liian lyhyeksi

-tonniset suuttimet ovat yleensä matalaohmiset, mutta sinulla ei ole pwm päällä. Onko siellä käytössä esivastukset? Itse Käyttäisin mielummin pwm:ää ilman esivastuksia. Esivastusket hidastavat turhaan suuttimien aukeamista ja isoilla suuttimilla tyhjäkäynnin saaminen menee vaikeaksi

-fuel ve on aika reilu, mutta noin raju nokka noin alhaisella puristussuhteella voi kyllä vaatia sen

-wheel decoder routine 024s9-style toimii harvahampaisella rattaalla yleensä paremmin kuin tuo 025 style
Strobo on vasta hankinnassa, joten en ole vielä aivan vimpan päälle tarkistanut. Täytynee hakea heti kun tili tulee motonetistä jonkinlainen.

Injetctioni täytyy siis korjata heti kun menen tallille.

Mulla on 25W 4,7ohm alumiinikuoriset vastukset noille suuttimille..

Mitäs nuo wheel decoder routinet muuten edes tarkoittaa? Onkos jossain tarkempaa selostetta..

Kiitos Reve neuvoista.
Mulla oli (ja on vieläkin) ongelmana isoilla suuttimilla justiin nuo etuvastukset. Ei saanut millään toimimaan välttävästi alle 1800 kierroksen.

Voisit kokeilla laittaa tosiaan sen pwm rajoituksen päälle ja ottaa ne etuvastukset poies. Eikös teillä reve ole juurikin näin? Taisi olla ainoa rajoitus, että kannattaa laittaa 2 suutinta per pankki ja hires koodia ei pysty käyttää?

Posted: Wed Oct 03, 2007 9:28
by reve
mista wrote:Mitäs nuo wheel decoder routinet muuten edes tarkoittaa? Onkos jossain tarkempaa selostetta..
Koodin eri kehitysversioissa on ollut käytössä kahta eri tyyppistä wheel decoder koodia. Kumpikaan niistä ei koskaan ole toiminut kaikissa sovelluksissa, joten jostain versiosta eteenpäin extraan ympättiin molemmat. Toi 024s9-style toimii yleensä paremmin harvahampaisilla rattailla ja 025-style puolestaan tiheähampaisemmilla. Kokeilemalla se selviää (trigger ongelmat näkyvät yleensä login kierrosluvussa).
Mulla oli (ja on vieläkin) ongelmana isoilla suuttimilla justiin nuo etuvastukset. Ei saanut millään toimimaan välttävästi alle 1800 kierroksen.

Voisit kokeilla laittaa tosiaan sen pwm rajoituksen päälle ja ottaa ne etuvastukset poies. Eikös teillä reve ole juurikin näin? Taisi olla ainoa rajoitus, että kannattaa laittaa 2 suutinta per pankki ja hires koodia ei pysty käyttää?
Meillä on tuolla kuvaamallasi tavalla. Kummassakin pankissa on 2kpl matalaohmisia suuttimia ja käytössä on pwm ja normaali extrakoodi. Tällä tavalla on ajettu useampana vuonna sekä 740cc että 1580cc suuttimia. Pienemmillä menee läpi jopa päästötesteistä. Isommat on käytössä radalla ja tyhjäkäynti on jo vähän ontuvaa ja seilaavaa, mutta ei se ei paljoa siinä käytössä haittaa.

Posted: Sat Oct 06, 2007 10:56
by mista
Tässä olisi nyt msq tiedosto:

http://kotisivu.dnainternet.net/a-talzi ... yntiin.msq
mikä toi hold ignition muuten tuolla sparksettingseissä on.. ?

Posted: Sat Oct 06, 2007 14:50
by Ruuttana
Hold ignition viivyttää kipinää starttauksen alussa. Esim 5 kampiakselin kierrosta vois olla hyvä...estää mun käsityksen mukaan myös sen alkukipinän kun megaan laitetaan virrat

Posted: Mon Oct 15, 2007 20:15
by volvo240turbo
Asiasta toiseen..

Mistä mallista nuo tulpanjohdot ja tulpat ovat?

Posted: Thu Oct 25, 2007 18:20
by mista
onkos muuten oikein, kun tuo innovaten laajakaistalambda megaan kytkettynä näyttää startatessa 10.08 lukemia ja ja kun jättää virrat päälle niin, että auto ei käy niin on 16 - 18 lukemia.. Se mittari siinä ikkunassa on 10 - 20 jotain..

Sitten asensin sen resettinapin ja valon sille innovatelle ja se vilkkuu aina kun lyö virrat päälle.. ja sitten alkaa palamaan kokoajan.

Posted: Sat Oct 27, 2007 1:48
by volvo240turbo
mista wrote:onkos muuten oikein, kun tuo innovaten laajakaistalambda megaan kytkettynä näyttää startatessa 10.08 lukemia ja ja kun jättää virrat päälle niin, että auto ei käy niin on 16 - 18 lukemia.. Se mittari siinä ikkunassa on 10 - 20 jotain..

Sitten asensin sen resettinapin ja valon sille innovatelle ja se vilkkuu aina kun lyö virrat päälle.. ja sitten alkaa palamaan kokoajan.
Terve!

Tuo on ihan normaalia ja toimii ainakin minulla juuri noin..
Ja kun auto ei käy ja virrat on päällä niin tuo lukema hiipii pikkuhiljaa tuonne 20 tuntumaan..

Asiasta toiseen.. :D Vastailit mulle jo tuolla volvofoorumin puolella samasta aiheesta, niin kierretäänkö tohon suorasytkäpuolaan samanlaiset kierrettävät nupit kuin tulpissa on ja sitten siihen käy ne motonetin johdot suoraan vai miten ne siihen sopii?? :roll:

Posted: Sun Oct 28, 2007 12:42
by mista
volvo240turbo wrote:
mista wrote:onkos muuten oikein, kun tuo innovaten laajakaistalambda megaan kytkettynä näyttää startatessa 10.08 lukemia ja ja kun jättää virrat päälle niin, että auto ei käy niin on 16 - 18 lukemia.. Se mittari siinä ikkunassa on 10 - 20 jotain..

Sitten asensin sen resettinapin ja valon sille innovatelle ja se vilkkuu aina kun lyö virrat päälle.. ja sitten alkaa palamaan kokoajan.
Terve!

Tuo on ihan normaalia ja toimii ainakin minulla juuri noin..
Ja kun auto ei käy ja virrat on päällä niin tuo lukema hiipii pikkuhiljaa tuonne 20 tuntumaan..

Asiasta toiseen.. :D Vastailit mulle jo tuolla volvofoorumin puolella samasta aiheesta, niin kierretäänkö tohon suorasytkäpuolaan samanlaiset kierrettävät nupit kuin tulpissa on ja sitten siihen käy ne motonetin johdot suoraan vai miten ne siihen sopii?? :roll:
suorasytpäpuolassa on samanlainen pää kuin jakajassakin. Toiseen päähän tulppa ja toiseen päähän johtoa suorasytkäpuola.