Page 1 of 1

3-sylinterisen sytytys

Posted: Thu Sep 20, 2007 13:24
by 1000BASE-T
Nyt olisi kaipailtu apuja...
tarkoituksena olisi siis toteuttaa sytytysennakkojen ohjaus MS'n'S:n avulla, onko toteutus mahdollista parittoman sylinterilukumäärän kanssa?

Posted: Thu Sep 20, 2007 15:47
by Dr.Pioneer
Taitaa virranjakaja sytyksi mennä. Vemssillä sitten saisit suorasytyn.

Posted: Thu Sep 20, 2007 15:59
by AJ
Eikö onnistuisi muka COP kolmella syttykivellä?

Posted: Sun Sep 23, 2007 8:46
by ArttuH
Kyllähän tuon pitäisi onnistua ihan hienosti suorasytkänäkin, kunhan vaan sytytysjako on tasainen.

Posted: Sun Sep 23, 2007 11:58
by Dr.Pioneer
Jepjep eli minulla oli sivistyksessä aukko. Ei tosiaan ongelmaa ole. Camtriggeri vain peliin niin suorasytty saadaan.

Posted: Sun Sep 23, 2007 22:50
by 1000BASE-T
ArttuH wrote:Kyllähän tuon pitäisi onnistua ihan hienosti suorasytkänäkin, kunhan vaan sytytysjako on tasainen.
Meinasitko kolmea eri liipaisua per kierros, ja näissä tasainen väli?

Posted: Mon Sep 24, 2007 7:08
by ArttuH
Siis että sytytyshetkien väli on tasainen. Tarkoittanee tuossa tapauksessa, että yläkuolokohdat on 120° välein ja sytytykset vastaavasti 240° välein.

Suorasytkään tarvitaan joka tapuksessa kolme puolaa. Vaihtoehtoina on sitten hukkakipinä tai "sekventiaalinen". Hukkakipinän saa aikaan yhdellä triggerianturilla ja vaikka 12-1 pyörällä kampuralla. Sekventiaaliseen ("COP") tarvitaan sitten toinenkin anturi nokka-akselille, että saadaan kipunat järjestettyä ainostaan sytytysvuorossa oleviin sylintereihin. Kummankin pitäisi olla ihan toimivia vaihtoehtoja.

Posted: Mon Sep 24, 2007 12:44
by 1000BASE-T
"COP" on itselle vieras noin niinkuin kokonaisuutena...
Kuinka tämä toimii? Nokka-akselilta oma liipaisu työtahtia varten?

Mahtaisikohan olla helpompi tuolla hukkakipinällä?

Posted: Mon Sep 24, 2007 15:24
by Dr.Pioneer
Itsellä ei ole ymmärrystä miten hukkakipinä tulisi kytkeä, koska pyttyjen määrä ei mene tasan ja silloin tahditkaan ei satu kohdalleen. Jotta onko se yleensä mahdollista saada hukkakipinää 3 tai 5 pyttyseen?

Itse jos tekisin antaisin jakajan olla paikallaan ja paukuttelisin sillä eteenpäin, on ne silläkin joskus kovasti ajaneet. Tietenkin jos on niin uusi kone ettei jakajaa enää ole niin sitten suoraa syttyä.

Niin ja COP tarkoittaa Coil On Plug eli näitä "uusien" autojen tulpanhattuja joissa jokaisessa on oma puola.

Posted: Mon Sep 24, 2007 18:48
by ArttuH
Hukkakipinässä tulisi joka sylinterille oma puola ja kipinää tulisi kerran kierroksella joka sylinteriin, eli joka toinen kipinä pakotahdille.

COP tarkoittaa tosiaan tulpanhatussa olevaa puolaa. Näissä jutuissa sillä yleensä tarkoitetaan myös yleisemmin systeemiä, jossa joka sylinterillä on oma puola ja kipinää annetaan vain sytytysvuorossa olevalle sylinterille. Anturointi tälle tehdään niin, että kampuralla on monihampainen triggeripyörä ja nokalla toinen anturi, jolle tulee yksi pulssi per nokan kierros. Nokan pulssi nollaa kampuran pulssien laskennan, eli kampuran hampaita lasketaan aina kahden kierroksen ajan. Asetuksiin pistetään sitten mistä kampuran hampaasta lasketaan kunkin sylinterin ajoitus.

Posted: Tue Sep 25, 2007 10:18
by 1000BASE-T
Juujuu, taidan päätyä tuhon hukkakipinä ratkaisuun vähemmän kokeistustarpeen tähden...

Mitä anturia on käytetty tuohon kampiakselin 12-1 -kiekolta otettuun liipaisuun?

Posted: Tue Sep 25, 2007 12:35
by ArttuH
Ehkä helpoin anturivaihtoehto on rautaa tunnistava hall-anturi, esim. Honeywell 1GT101DC. Helppo asentaa, kun sen voi pistää lukemaan suoraan rautaisen kiekon hampaita. Eikä tarvitse mitään ylösvetovastusta kummallisempaa liitäntäelektroniikkaa.

VR-antureita käytetään myös, tehdasasennuksissa on yleensä näitä. Helppo asentaa, samalla tavalla kuin edellinenkin. Tarvitsee nollakohdan tunnistukseen perustuvan liitäntäelektroniikan, esim. LM1815-piiriin perustuvan. Ehkä keskimääräistä herkempi sähköisille häiriöille.

Sitten on muita vähän harvemmin käytettyjä mahdollisuuksia, kuten optohaarukat ja "tavalliset" magneettikenttää tunnistavat hall-anturit.

Että mikä vaan parhaiten sopii omaan sovellukseen ja mieltymyksiin. Tuo mainittu Honeywellin hall on luultavasti varmin valinta jos ei tiedä mitä käyttäisi.

Triggeripyörässä voi käyttää miltei mitä tahansa sylinterimäärällä jaollista hammaslukua. Kannattaa kuitenkin pitäytyä 12-36 välimaastossa, jos ei ole hyvää syytä tehdä toisin. Pienemmillä hammasmäärillä saattaa tulla ongelmia starttauksessa ja isommilla hammasväli saattaa mennä turhan pieneksi anturin kannalta ja Megasquirtillekin saattaa tulla kiire hampaita laskiessa.

Posted: Thu Nov 26, 2009 18:46
by micco
Voiko kolmepyttyiseen laittaa EDIS-6 systeemin mutta käyttää 3x2-puolan tilalla kolmea normipuolaa?

Posted: Thu Nov 26, 2009 21:53
by Turbiini
micco wrote:Voiko kolmepyttyiseen laittaa EDIS-6 systeemin mutta käyttää 3x2-puolan tilalla kolmea normipuolaa?
Pitäisi onnistua, asetuksista pitää muistaa valita 6 syl muuten mega näyttää kierrokset väärin.