Page 1 of 1
suuttimet
Posted: Wed Sep 19, 2007 19:22
by tonijuopperi
sellaista kysyisin, että minkä kokoiset vastukset laitan matalaohmisille suuttimille (yleismittarilla mitattu 2.6 ohmia) ja ajattelin jos laittaisi joka suuttimelle oman vastuksen ja suuttimia on 4-kappaletta? Vai miten olisi järkevin kytkeä?
Posted: Tue Sep 25, 2007 19:52
by Ruuttana
4,7 oomiset 50W kestävät alumiiniprofiilivastukset itellä toiminu hyvin 2,5 ohm suuttimien kanssa, vaikka 100% mennään välillä. Tämä siis vain oma kokemukseni enkä ota vastuuta muiden suuttimien hajoamisista.
Etuvastuksien tarkoitus on rajoittaa virta 2 ampeeriin, jonka voi laskea kaavalla:
R=U/I-r
r tarkoittaa suuttimien resistanssia
Esim. 14.5V/2A-2.6Ohm=4,65
Todellinen resistanssi on korkeampi ajossa, koska vastuksetki lämpiää...lähinnä moottorin lämmöstä eikä siksi että olis niin kova virta
Posted: Tue Sep 25, 2007 20:09
by teg
Kylmällä ilmalla, tyhjähköllä akulla, kun jännite tippuu ~6-8 voltin hujakoille startatessa, virta on aika pieni jo. Riittääkö avaamaan suuttimet?
Posted: Tue Sep 25, 2007 20:56
by Höylä
teg wrote:Kylmällä ilmalla, tyhjähköllä akulla, kun jännite tippuu ~6-8 voltin hujakoille startatessa, virta on aika pieni jo. Riittääkö avaamaan suuttimet?
öö, mulla on myös tuollaiset 4.7 öömiset 50 W kestävät etuvastukset ja aina oon saanut koneen käyntiin, ellei ole
sytkäboksi hajonnut liian alhaisen jännitteen vuoksi...(siis jos kone on ollut lähteäkseen käyntiin)
itse käytän kylläkin ryyppypulssin asetuksena 2x ennen starttausta ja kone suorastaan räjähtää käyntiin ilman sahaamista

jos ei lähde ekalla yrityksellä 1 sek. aikana annan 2 kertaa tuon ryypyn, eli käytän megasta virrat pois välillä, sitten on viimeistään lähtenyt, jos on ollut lähteäkseen... sahaamalla en ole vissiin ikinä onnistunut saamaan konetta käyntiin, starttikehiä ja startteja olen kyllä saanut paskaksi

(jo ennen suurempien suuttimien ja etuvastuksien asentamista)
Posted: Wed Sep 26, 2007 7:37
by ArttuH
2A kuulostaa vähän kovalta virralta. Tosin en ole nähnyt mitään kunnollisia speksejä maksimivirrasta matalaohmisille suuttimille. Kawasakin aikanaan käyttämille suuttimille löytyi jostain arvot 1A piikkinä ja 0,5A jatkuvana. Itse rajasin virran 1A nurkille vastuksien ja PWM:n yhdistelmällä, hyvin kesti.
Että kyllä pitäisi aueta komeasti jo 1A virrallakin. Luultavasti 2A ei tapa suuttimia, ainakaan kovin nopeasti, mutta itse kyllä käyttäisin vähän isompia vastuksia, ehkä jotain 6-10 Ohmin luokkaa. Tietty jos suuttimista on saatavilla kunnon speksit, niin kannattaa mennä niiden mukaan.
Posted: Wed Sep 26, 2007 8:36
by j-k
Onkos kukaan kokeillut isompaa vastusta ja konkkaa rinnalla? Vetovirta kovempi ja pitovirta pienempi..
Posted: Wed Sep 26, 2007 15:54
by tonijuopperi
kiitän vastauksista

joten taidan hommata noi 4,7 oomiset 50W vastukset 4kpl. saadaan taas projektia vähäsen eteen päin.
Posted: Thu Sep 27, 2007 9:11
by teg
No älä turhaan ainakaan 50W vastuksiin hukkaa rahojasi, kun enimmillään yo. esimerkin mukaan sulla hukkuu niihin tehoa:
P = U * I, jossa I = 2A ja U = 2A * 4,7Ohm
=>
2A * 4,7Ohm * 2A = 18W
ELi hyvin riittää 25W etuvastukset.
Ps. Itse käytin 1.9 ohmisten suuttimien kanssa 25W 2-3 Ohmin etuvastusta (en muista tarkalleen) ja hyvin kesti ja toimi. Suuttimet eivät kuumenneet eikä ollut ongelmia akkujännitteen kanssa. Aikaisemmin oli käytössä, megamanualin mukaisesti, liki 10 ohmin suuttimet ja niiden kanssa oli ongelmia kun akkujännite oli alhainen.
Posted: Thu Sep 27, 2007 15:27
by tonijuopperi
vai mitä mieltä olette tuosta flyback piiristä?
Eli jos auto on normaali käytössä ja yleensä ajellaan pintakaasuulla joskus ajetaan talla pohjassa sellasia 20km pätkiä niin siinä kestäisi jotku 3-5 ohmia ja 25W ?
Posted: Thu Sep 27, 2007 16:11
by j-k
tonijuopperi wrote:vai mitä mieltä olette tuosta flyback piiristä?
Eli jos auto on normaali käytössä ja yleensä ajellaan pintakaasuulla joskus ajetaan talla pohjassa sellasia 20km pätkiä niin siinä kestäisi jotku 3-5 ohmia ja 25W ?
Active flybackilla ei tarvi vastuksia.
Posted: Sat Sep 29, 2007 22:25
by Ruuttana
Mulla on sellanen käsitys että matalaoomisilla suuttimilla aukeamisaika lyhenee tiettyyn pisteeseen virtaa lisättäessä (2A?), jonka jälkeen sillä ei ole merkittävää vaikutusta. Muuta ku suuttimien kärähtäminen. Ei tuosta vastuksien ylimääräsestä tehonkestosta ainakaan haittaa oo. Ne vaan oli siinä kaupassa paras vaihtoehto 7€ kpl...ja ihan siistin näköset
Volvo 740 turbon alkuperäset vastukset motronicin kanssa oli 6,5ohm ja hyvin pelas. Rikkinäiset vastukset rupes oireilemaan sillee että vedon jälkeen rupes nykimään ja saatto jopa sammua, mutta tasakaasulla pelas. Ei edes resistanssissa huomannu mitään outoa
Posted: Sun May 11, 2008 22:01
by toyoda
(Kysyn tähän väliin..
Vastuksia tulee siis vastus per suutin? ja siis virtapuolelle ilmeisemmin?)
Tieto hoksattu jo kun hakua käytti...
