Mega ja koneen max.lämpötilä?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Taisto
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Sun Feb 11, 2007 23:49
Location: Nurmijärvi

Mega ja koneen max.lämpötilä?

Post by Taisto »

Mistä muutettiin max.lämpötila koska mega sammuttaa koneen?Asetuksena nyt 100 ja moottorin oma anturi laittaa flektin päälle vasta 112 asteessa. Max. lämmöt ennen punavaloa 130 astetta(korkeat paineet).
Kyseessä 2.2 extra-koodilla ja laite kiinni moottoripyörässä. Flekti nyt ohjattu pakkokytkimellä, mutta sais säästettyä virtaa jos flekti toimisi vain kuin on tarvetta.
En halua laittaa flektia megan ohjattavaksi, koska prätkän oma flekti on 2-nopeuksinen ja toimii niin kuin pitääkin.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

More settings ---> Overrun settings

Saisihan tuosta megasta kaksi lähtöä flektinohjaukseen.
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

MrFairlane wrote:More settings ---> Overrun settings
Puhuttekohan nyt samasta asiasta, vai onko kyseessä dokumentoimaton piirre? Overrun settings ainakin ohjeiden mukaan on polttoaineen syötön katkaiseminen moottorijarrutuksissa estämään "putkessa paukkuminen". "Overrun settings - This is used to cut fuel off during deceleration to aid engine breaking and reduce fuel use. " Lisäksi oletuksena: Jos overrun settings on asetettu OFF arvoon, tällä asialla ei pitäisi olla mitään merkitystä normaalissa ajossa.

Tässä on enemmän kysymys tilanteesta missä Mega (tai sytkän oma ohjaus) sammuttaa moottorin kun lämpötila nousee yli tietyn rajan. Muistelen lukeneeni jostain että mega sammuttaa koneen lämmön noustessa liian korkeaksi, mutten millään muista että missä...
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

No niin, löytyihän tähän pieni vinkki. Megan suurin tunnistama CLT lämpötila on noin 100C johtuen sisäisistä algoritmeista. Jos tuota haluaa muuttaa niin pitää muuttaa thermfactor.inc taulua. Millähän tuon muuttaminen onnistuisi - ainakaan easytherm ei tunnu toimivan luotettavasti ? Lisäksi muistelen lukeneeni että sisäinen turvallisuuspiirre käyttää jotain alempaa lämpöä kun mennään yli tuon 100C rajan. (epämääräisen muistikuvan mukaan 77C).

http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144580
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144623

Tosin tuota n. 100C cutoff rajaa tämä löytö ei vielä paranna..., luulen että vika löytyy Idle Control puolelta... käsittääkseni sammuminen on linkattu Fast Idle Control lukemaan.

Siis oikeampi kysymys saattaisi olla:

Mikä saa moottorin sammumaan kun Fast Idle Control lämpötila ylittyy. MS1/Extra koodi v0.29/pelkkä ruiskun ohjaus, idle control johto kytkemättä mihinkään.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

PetriK wrote:No niin, löytyihän tähän pieni vinkki. Megan suurin tunnistama CLT lämpötila on noin 100C johtuen sisäisistä algoritmeista. Jos tuota haluaa muuttaa niin pitää muuttaa thermfactor.inc taulua. Millähän tuon muuttaminen onnistuisi - ainakaan easytherm ei tunnu toimivan luotettavasti ? Lisäksi muistelen lukeneeni että sisäinen turvallisuuspiirre käyttää jotain alempaa lämpöä kun mennään yli tuon 100C rajan. (epämääräisen muistikuvan mukaan 77C).

http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144580
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144623

Tosin tuota n. 100C cutoff rajaa tämä löytö ei vielä paranna..., luulen että vika löytyy Idle Control puolelta... käsittääkseni sammuminen on linkattu Fast Idle Control lukemaan.

Siis oikeampi kysymys saattaisi olla:

Mikä saa moottorin sammumaan kun Fast Idle Control lämpötila ylittyy. MS1/Extra koodi v0.29/pelkkä ruiskun ohjaus, idle control johto kytkemättä mihinkään.
Mitä siinä tapahtuu silloin kun se sammuu? Ihan vaan sammuu yhtäkkiä? Logia? Paljon sulla on sitten se fast idle lämpötila milloin sammuu? 100C? Jos laitat sen 50C, niin sammuuko 50C? Jotain hämärää..

Itse en ainakaan MS1 ole huomannut mitään lämpötila sammutuksia, vaikka megatunen mittari on välillä mennytkin valoissa vähän yli 100. Missä siinä yleensä on sellanen asetus valittavana? :shock:

Miksi pitäisi saada yli 100C ? Flekti lähtee yli 100C vasta?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ite tarttis vähän yli sata astetta, ku mittaa öljynlämpöjä ja nehän tuppaa olee helposti 120 astetta kuumalla kelillä kuplassa.
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

No joo - login mukaan kun lämpö on 101C niin injektorin pulsewidth vaan alkaa kapenemaan kunnes kone sammuu. No jos tuon fast idle treshold lämpötilan asettaa alemmas tapahtuu sama alemmassa lämpötilassa.

Korjattiin asia purkka/teippimenetelmällä, eli laitettiin lämpöanturin kanssa 1k trimmivastus sarjaan ja säädettiin arvoon 200-300Ohm. Alhaisilla lämpötiloilla tuolla lisävastuksella ei juurikaan ole merkitystä koska lämpöanturi antaa tuolloin isoja vastusarvoja ja lisävastuksen suhteellinen osuus on melko pieni. Korkeilla lämpötiloilla säädettiin niin että korjattiin megan lämpöä laskettiin noin 10C ja saatiin koneen oma flekti toimimaan. Eli tuollaisella 200-300Ohm lisävastuksella kytkettynä sarjaan mega näyttäää 90C kun koneen lämpö on 100C.

Megaan ei ole kytketty fast idle solenoidia - mutta ei puuttuvan solenoidin pitäisi injector pulsewidthiin noin vaikuttaa...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei tullut mieleen muuttaa skaalausta? Eli ohm vs. celsius?
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

teg wrote:Ei tullut mieleen muuttaa skaalausta? Eli ohm vs. celsius?
No tuli toki - mutta kuten tuossa ylempänä lukee niin jokin aikaa sitten tuli jo kyseltyäkin että milläköhän sitä thermfactor.inc taulua muutetaan ?

Silti tämä skaalauksenkin muutos loppupäässä ei auta tuossa varsinaisen syyn selvittämisessä.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Otappa lokia tuosta sammumistapahtumasta ja laita msq jonnekkin saataville. Mahtaako sulla olla joku IAT pohjainen korjaus päällä?
Mikä koodiversio?
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

teg wrote:Otappa lokia tuosta sammumistapahtumasta ja laita msq jonnekkin saataville. Mahtaako sulla olla joku IAT pohjainen korjaus päällä?
Mikä koodiversio?
Koodiversio tuossa ylempänä. Logi tosiaan näyttää ainoastaan PW:n pienenemisen kun lämpö saavutetaan. Voi toki olla joku IAT korjaus päällä - mutta mikähän sellainen olisi joka FIDLEN takia alkaisi PW:tä pienentää. IAT:n liika kuumeneminenko tuollaisen aiheuttaisi ?

(sorry logit muualla)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

En kyllä koodiversiota löytänyt. Extra-koodia löytyy kymmeniä eri versioita...

Laita msq-tiedosto jonnekkin ladattavaksi.
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

teg wrote:En kyllä koodiversiota löytänyt. Extra-koodia löytyy kymmeniä eri versioita...

Laita msq-tiedosto jonnekkin ladattavaksi.
Joo no melkeinhän 0.29v lukee tuolla ylhäällä, ja koska pelkkä ruiskunohjaus käytössä niin ei tarvitse miettiä että mikä sytkäkoodiversio olisi käytössä...

Alkuperäinen kysyjä saa laittaa koodin näkyville sitten jos ja kun saa joskus koneiden välisen yhteyden kuntoon.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

PetriK wrote: Joo no melkeinhän 0.29v lukee tuolla ylhäällä, ja koska pelkkä ruiskunohjaus käytössä niin ei tarvitse miettiä että mikä sytkäkoodiversio olisi käytössä...
Mistähän sinä mahdat puhua? Megasquirt extrassa on yksi ja sama versio koko koodille - sekä bensansyötölle että sytytykselle, kuten myös kaikelle muullekkin ohjaukselle.

Lienee joku trolli?
PetriK
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Thu Sep 06, 2007 9:42

Post by PetriK »

teg wrote:Lienee joku trolli?
Mitäs jos nyt vaan asiallisesti keskittyisit pohtimaan vastaamista itse ongelmaan ?

--------------

Enemmän megan ominaisuuksista tietäville vielä muistutukseksi että kyseessä ei siis ole MS II extra eikä mikään MS I eri sytkäversio vaan MSNS_EXTRA "James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions" 0.29v.

Ja tosiaan muistelen lukeneeni jostain että johonkin näistä uudemmista versioista olisi lisätty koodi joka sammuttaa moottorin jonkin tietyn lämpötilan ylittämisen jälkeen. Tästä en muista että oliko joku extra I vai extra II ominaisuus. Pitää varmaan lukea source koodia jos ei muuten asia ala selviämään.

Voisiko joku megasquirtin toimintalogiikkaan enemmän perehtynyt kertoa miten idle air valve ohjaus logiikka toimii ja että missä tilanteissa voisi käydä näin että injector duty cycle loppuu kun FAST IDLE TEMPERATURE ylittyy.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Eli sulla on yksinkertaisesti MS Extra v0.29 :D Sytkähän on samassa paketissa käytti sitä tai ei.

Itse alottaisin reflash 2-3 kertaa, testaa joku aiempi koodiversio, MSQ puhtaalta pöydältä jne.

Esim. jos se MSQ on korruptoitunut, niin voisi aiheuttaa tollasta. Itsellä oli ihan ihme sekoilua MS-2 / MS1 Extra MSQ filujen kanssa. Eli jokaiselle koodiversiolle oma MSQ puhtaalta pöydältä, ne saattaa myös seota ihan muutenkin. Tekee aina muutoksia varten back-upit, niin ei haittaa.

MS2 2.8 oli muistaakseni parannettu jotenkin tota FLASHäystä ja siinä en huomannut enään kertaakaan sekoamista MSQn takia.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

PetriK wrote: Voisiko joku megasquirtin toimintalogiikkaan enemmän perehtynyt kertoa miten idle air valve ohjaus logiikka toimii ja että missä tilanteissa voisi käydä näin että injector duty cycle loppuu kun FAST IDLE TEMPERATURE ylittyy.
Ohjauslogiikka riippuu siitä, että mikä idle control on valittu. Oletan on että on/off. Logiikka on niinkin yksinkertainen, että idle lähtö aktivoituu tietyn CLT lämpötilan yläpuolella ja deaktivoituu sen alapuolella.

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#idlev

MSQ tiedosto valaisisi asiaa huomattavasti...
Post Reply