Mega ja koneen max.lämpötilä?
Moderator: Masi_K
Mega ja koneen max.lämpötilä?
Mistä muutettiin max.lämpötila koska mega sammuttaa koneen?Asetuksena nyt 100 ja moottorin oma anturi laittaa flektin päälle vasta 112 asteessa. Max. lämmöt ennen punavaloa 130 astetta(korkeat paineet).
Kyseessä 2.2 extra-koodilla ja laite kiinni moottoripyörässä. Flekti nyt ohjattu pakkokytkimellä, mutta sais säästettyä virtaa jos flekti toimisi vain kuin on tarvetta.
En halua laittaa flektia megan ohjattavaksi, koska prätkän oma flekti on 2-nopeuksinen ja toimii niin kuin pitääkin.
Kyseessä 2.2 extra-koodilla ja laite kiinni moottoripyörässä. Flekti nyt ohjattu pakkokytkimellä, mutta sais säästettyä virtaa jos flekti toimisi vain kuin on tarvetta.
En halua laittaa flektia megan ohjattavaksi, koska prätkän oma flekti on 2-nopeuksinen ja toimii niin kuin pitääkin.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
More settings ---> Overrun settings
Saisihan tuosta megasta kaksi lähtöä flektinohjaukseen.
Saisihan tuosta megasta kaksi lähtöä flektinohjaukseen.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Puhuttekohan nyt samasta asiasta, vai onko kyseessä dokumentoimaton piirre? Overrun settings ainakin ohjeiden mukaan on polttoaineen syötön katkaiseminen moottorijarrutuksissa estämään "putkessa paukkuminen". "Overrun settings - This is used to cut fuel off during deceleration to aid engine breaking and reduce fuel use. " Lisäksi oletuksena: Jos overrun settings on asetettu OFF arvoon, tällä asialla ei pitäisi olla mitään merkitystä normaalissa ajossa.MrFairlane wrote:More settings ---> Overrun settings
Tässä on enemmän kysymys tilanteesta missä Mega (tai sytkän oma ohjaus) sammuttaa moottorin kun lämpötila nousee yli tietyn rajan. Muistelen lukeneeni jostain että mega sammuttaa koneen lämmön noustessa liian korkeaksi, mutten millään muista että missä...
No niin, löytyihän tähän pieni vinkki. Megan suurin tunnistama CLT lämpötila on noin 100C johtuen sisäisistä algoritmeista. Jos tuota haluaa muuttaa niin pitää muuttaa thermfactor.inc taulua. Millähän tuon muuttaminen onnistuisi - ainakaan easytherm ei tunnu toimivan luotettavasti ? Lisäksi muistelen lukeneeni että sisäinen turvallisuuspiirre käyttää jotain alempaa lämpöä kun mennään yli tuon 100C rajan. (epämääräisen muistikuvan mukaan 77C).
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144580
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144623
Tosin tuota n. 100C cutoff rajaa tämä löytö ei vielä paranna..., luulen että vika löytyy Idle Control puolelta... käsittääkseni sammuminen on linkattu Fast Idle Control lukemaan.
Siis oikeampi kysymys saattaisi olla:
Mikä saa moottorin sammumaan kun Fast Idle Control lämpötila ylittyy. MS1/Extra koodi v0.29/pelkkä ruiskun ohjaus, idle control johto kytkemättä mihinkään.
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144580
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144623
Tosin tuota n. 100C cutoff rajaa tämä löytö ei vielä paranna..., luulen että vika löytyy Idle Control puolelta... käsittääkseni sammuminen on linkattu Fast Idle Control lukemaan.
Siis oikeampi kysymys saattaisi olla:
Mikä saa moottorin sammumaan kun Fast Idle Control lämpötila ylittyy. MS1/Extra koodi v0.29/pelkkä ruiskun ohjaus, idle control johto kytkemättä mihinkään.
Mitä siinä tapahtuu silloin kun se sammuu? Ihan vaan sammuu yhtäkkiä? Logia? Paljon sulla on sitten se fast idle lämpötila milloin sammuu? 100C? Jos laitat sen 50C, niin sammuuko 50C? Jotain hämärää..PetriK wrote:No niin, löytyihän tähän pieni vinkki. Megan suurin tunnistama CLT lämpötila on noin 100C johtuen sisäisistä algoritmeista. Jos tuota haluaa muuttaa niin pitää muuttaa thermfactor.inc taulua. Millähän tuon muuttaminen onnistuisi - ainakaan easytherm ei tunnu toimivan luotettavasti ? Lisäksi muistelen lukeneeni että sisäinen turvallisuuspiirre käyttää jotain alempaa lämpöä kun mennään yli tuon 100C rajan. (epämääräisen muistikuvan mukaan 77C).
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144580
http://www.msextra.com/viewtopic.php?p= ... mit#144623
Tosin tuota n. 100C cutoff rajaa tämä löytö ei vielä paranna..., luulen että vika löytyy Idle Control puolelta... käsittääkseni sammuminen on linkattu Fast Idle Control lukemaan.
Siis oikeampi kysymys saattaisi olla:
Mikä saa moottorin sammumaan kun Fast Idle Control lämpötila ylittyy. MS1/Extra koodi v0.29/pelkkä ruiskun ohjaus, idle control johto kytkemättä mihinkään.
Itse en ainakaan MS1 ole huomannut mitään lämpötila sammutuksia, vaikka megatunen mittari on välillä mennytkin valoissa vähän yli 100. Missä siinä yleensä on sellanen asetus valittavana?

Miksi pitäisi saada yli 100C ? Flekti lähtee yli 100C vasta?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
No joo - login mukaan kun lämpö on 101C niin injektorin pulsewidth vaan alkaa kapenemaan kunnes kone sammuu. No jos tuon fast idle treshold lämpötilan asettaa alemmas tapahtuu sama alemmassa lämpötilassa.
Korjattiin asia purkka/teippimenetelmällä, eli laitettiin lämpöanturin kanssa 1k trimmivastus sarjaan ja säädettiin arvoon 200-300Ohm. Alhaisilla lämpötiloilla tuolla lisävastuksella ei juurikaan ole merkitystä koska lämpöanturi antaa tuolloin isoja vastusarvoja ja lisävastuksen suhteellinen osuus on melko pieni. Korkeilla lämpötiloilla säädettiin niin että korjattiin megan lämpöä laskettiin noin 10C ja saatiin koneen oma flekti toimimaan. Eli tuollaisella 200-300Ohm lisävastuksella kytkettynä sarjaan mega näyttäää 90C kun koneen lämpö on 100C.
Megaan ei ole kytketty fast idle solenoidia - mutta ei puuttuvan solenoidin pitäisi injector pulsewidthiin noin vaikuttaa...
Korjattiin asia purkka/teippimenetelmällä, eli laitettiin lämpöanturin kanssa 1k trimmivastus sarjaan ja säädettiin arvoon 200-300Ohm. Alhaisilla lämpötiloilla tuolla lisävastuksella ei juurikaan ole merkitystä koska lämpöanturi antaa tuolloin isoja vastusarvoja ja lisävastuksen suhteellinen osuus on melko pieni. Korkeilla lämpötiloilla säädettiin niin että korjattiin megan lämpöä laskettiin noin 10C ja saatiin koneen oma flekti toimimaan. Eli tuollaisella 200-300Ohm lisävastuksella kytkettynä sarjaan mega näyttäää 90C kun koneen lämpö on 100C.
Megaan ei ole kytketty fast idle solenoidia - mutta ei puuttuvan solenoidin pitäisi injector pulsewidthiin noin vaikuttaa...
No tuli toki - mutta kuten tuossa ylempänä lukee niin jokin aikaa sitten tuli jo kyseltyäkin että milläköhän sitä thermfactor.inc taulua muutetaan ?teg wrote:Ei tullut mieleen muuttaa skaalausta? Eli ohm vs. celsius?
Silti tämä skaalauksenkin muutos loppupäässä ei auta tuossa varsinaisen syyn selvittämisessä.
Koodiversio tuossa ylempänä. Logi tosiaan näyttää ainoastaan PW:n pienenemisen kun lämpö saavutetaan. Voi toki olla joku IAT korjaus päällä - mutta mikähän sellainen olisi joka FIDLEN takia alkaisi PW:tä pienentää. IAT:n liika kuumeneminenko tuollaisen aiheuttaisi ?teg wrote:Otappa lokia tuosta sammumistapahtumasta ja laita msq jonnekkin saataville. Mahtaako sulla olla joku IAT pohjainen korjaus päällä?
Mikä koodiversio?
(sorry logit muualla)
Joo no melkeinhän 0.29v lukee tuolla ylhäällä, ja koska pelkkä ruiskunohjaus käytössä niin ei tarvitse miettiä että mikä sytkäkoodiversio olisi käytössä...teg wrote:En kyllä koodiversiota löytänyt. Extra-koodia löytyy kymmeniä eri versioita...
Laita msq-tiedosto jonnekkin ladattavaksi.
Alkuperäinen kysyjä saa laittaa koodin näkyville sitten jos ja kun saa joskus koneiden välisen yhteyden kuntoon.
Mistähän sinä mahdat puhua? Megasquirt extrassa on yksi ja sama versio koko koodille - sekä bensansyötölle että sytytykselle, kuten myös kaikelle muullekkin ohjaukselle.PetriK wrote: Joo no melkeinhän 0.29v lukee tuolla ylhäällä, ja koska pelkkä ruiskunohjaus käytössä niin ei tarvitse miettiä että mikä sytkäkoodiversio olisi käytössä...
Lienee joku trolli?
Mitäs jos nyt vaan asiallisesti keskittyisit pohtimaan vastaamista itse ongelmaan ?teg wrote:Lienee joku trolli?
--------------
Enemmän megan ominaisuuksista tietäville vielä muistutukseksi että kyseessä ei siis ole MS II extra eikä mikään MS I eri sytkäversio vaan MSNS_EXTRA "James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions" 0.29v.
Ja tosiaan muistelen lukeneeni jostain että johonkin näistä uudemmista versioista olisi lisätty koodi joka sammuttaa moottorin jonkin tietyn lämpötilan ylittämisen jälkeen. Tästä en muista että oliko joku extra I vai extra II ominaisuus. Pitää varmaan lukea source koodia jos ei muuten asia ala selviämään.
Voisiko joku megasquirtin toimintalogiikkaan enemmän perehtynyt kertoa miten idle air valve ohjaus logiikka toimii ja että missä tilanteissa voisi käydä näin että injector duty cycle loppuu kun FAST IDLE TEMPERATURE ylittyy.
Eli sulla on yksinkertaisesti MS Extra v0.29
Sytkähän on samassa paketissa käytti sitä tai ei.
Itse alottaisin reflash 2-3 kertaa, testaa joku aiempi koodiversio, MSQ puhtaalta pöydältä jne.
Esim. jos se MSQ on korruptoitunut, niin voisi aiheuttaa tollasta. Itsellä oli ihan ihme sekoilua MS-2 / MS1 Extra MSQ filujen kanssa. Eli jokaiselle koodiversiolle oma MSQ puhtaalta pöydältä, ne saattaa myös seota ihan muutenkin. Tekee aina muutoksia varten back-upit, niin ei haittaa.
MS2 2.8 oli muistaakseni parannettu jotenkin tota FLASHäystä ja siinä en huomannut enään kertaakaan sekoamista MSQn takia.

Itse alottaisin reflash 2-3 kertaa, testaa joku aiempi koodiversio, MSQ puhtaalta pöydältä jne.
Esim. jos se MSQ on korruptoitunut, niin voisi aiheuttaa tollasta. Itsellä oli ihan ihme sekoilua MS-2 / MS1 Extra MSQ filujen kanssa. Eli jokaiselle koodiversiolle oma MSQ puhtaalta pöydältä, ne saattaa myös seota ihan muutenkin. Tekee aina muutoksia varten back-upit, niin ei haittaa.
MS2 2.8 oli muistaakseni parannettu jotenkin tota FLASHäystä ja siinä en huomannut enään kertaakaan sekoamista MSQn takia.
Ohjauslogiikka riippuu siitä, että mikä idle control on valittu. Oletan on että on/off. Logiikka on niinkin yksinkertainen, että idle lähtö aktivoituu tietyn CLT lämpötilan yläpuolella ja deaktivoituu sen alapuolella.PetriK wrote: Voisiko joku megasquirtin toimintalogiikkaan enemmän perehtynyt kertoa miten idle air valve ohjaus logiikka toimii ja että missä tilanteissa voisi käydä näin että injector duty cycle loppuu kun FAST IDLE TEMPERATURE ylittyy.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#idlev
MSQ tiedosto valaisisi asiaa huomattavasti...